Proč Brnu okruh financuje stát a Praze ne? Hřib ukázal proškrtaný plán dopravních investic

Mánesův most v Praze si na opravu ještě musí počkat. Autor: A.Savin (Wikimedia Commons · WikiPhotoSpace) – Vlastní díloMánesův most v Praze si na opravu ještě musí počkat. Autor: A.Savin (Wikimedia Commons · WikiPhotoSpace) – Vlastní dílo

Velká řada pražských dopravních projektů se „efektivněji rozloží v čase“.

Na pražském magistrátě vznikla aktualizace Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí do roku 2026. Míří zatím do připomínkovacího procesu, radní se k ní vyjádří až na konci května. Už teď je však jasné, že akční plán dopravních investic města projde výrazným seškrtáním a „prioritizací“, jelikož na něj město nemá v rozpočtu dost peněz.

Podle autorů aktualizace způsobilo díru ve finančních plánech hlavně metro D, na kterém se oproti původním předpokladům nebude podílet stát. Další nečekané miliardy si vyžádají například opravy mostů a ulic.

Je nezbytné se dívat na plány a záměry města také z pohledu prioritizace jednotlivých dopravních investic a stanovit jim jasný jízdní řád, protože městský rozpočet není neomezený,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Praha se podle něj upne na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti a „rozloží efektivněji v čase“ záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka.

Praha začne škrtat v dopravních prioritách. Už teď je jasné, že peníze nebudou, říká Hřib

Předpokládané dopravní investiční výdaje hlavního města jsou pro roky 2025–2026 přibližně 12,8 miliardy. K nim je nutné připočíst 19,3 miliardy na metro D. Pokud by město pokračovalo ve všech zatím naplánovaných investicích, muselo by mít k dispozici 53,3 miliardy plus dalších 56,9 miliard na metro.

Praha by si rozhodně zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje,“ posteskl si Hřib.

Škrty v projektech MHD

Mezi priority, které v akčním plánu zůstanou, město řadí nové tramvajové tratě, které jsou v pokročilém stádiu příprav. Jde o projekty nových tratí Pankrác, Počernická, Kobylisy – Bohnice, Václavské náměstí, Muzeum, Libuš – Nové Dvory, Malovanka – Strahov a Kobylisy – Zdiby.

Za horizont roku 2026 se naopak odsouvají tratě Bolzanova – Hlavní nádraží – Muzeum, Podbaba – Troja – Bohnice, Nádraží Modřany – Komořany, Dvorce – Budějovická – Michle,
Spořilov – Opatov – Háje, Nádraží Podbaba – Suchdol, Ďáblice – Letňany – Čakovice, Kubánské náměstí – Vinohradská a Dědina – Dlouhá Míle.

Kromě metra D se bude pokračovat v automatizaci metra C, přípravě výstavby Terminálu Smíchov, výměně vozového parku za energeticky šetrnější soupravy a bezbariérovém zpřístupňování stanic metra.

„Chceme stavět jako za Béma.“ Praha ukázala všechny dopravní projekty, které letos vznikají

To bude v následujících letech pokračovat ve stanicích Flora, Pražského povstání a Kačerov. Další stanice se však mezi priority nedostaly (Českomoravská, Náměstí Republiky, Jinonice, Křižíkova, Staroměstská).

Pokračovat bude podle plánu posilování železničních linek a pořízení větších železničních vozidel. Mezi škrtlé priority naopak paří lanová dráha z Podbaby, stanice metra Depo Zličín, výstavba nové vozovny Braník, elektrifikace autobusových linek (142, 225, 174, 184, 136, 150) či přestavba Terminálu Černý Most.

Omezí se také chystané rekonstrukce ulic a veřejných prostranství. Na realizaci si tak počká projekt Hradební Corso, úpravy Mariánského náměstí, Smetanova nábřeží, Slezské ulice, Klárova, Vítězného náměstí a řady dalších.

Nenarozené silnice

V rámci silniční sítě se o rekonstrukci nemusí obávat zejména mosty. Chystá se tvarová replika toho Libeňského, opravy mostu Legií, Palackého mostu, Hlávkova mostu či třeba Čechova mostu. Finance se najdou také na modernizaci Strahovského tunelu, Jižní spojky či Českobrodské. Po mnoha letech průtahů se dokončí také operační středisko Malovanka.

Z chystaných P+R parkovišť však vznikne pouze to na Dědině. Z priorit vypadla P+R Hostivař a P+R Depo Zličín. Mezi prioritami už není ani oprava Mánesova mostu, protihluková opatření v severní části města či Hloubětínský tunel ani Libeňská spojka.

Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť

Prostředky nebudou ani na pokračování Městského okruhu z Pelc Tyrolky a Balabenky. Stejně tak se nepočítá ani s Radlickou radiálou, jejíž novou podobu přitom náměstek Hřib nedávno mohutně propagoval na sociálních sítích.

Škrtů v prioritách dozná i infrastruktura pro cyklisty a pěší. Namátkou jde třeba o Povltavskou či Drážní promenádu či trasu z Mánesa na náměstí Jana Palacha.

Úprava akčního plánu musí být podle magistrátu schválena do června, aby nebyly ohroženy dotace na nové tramvajové trasy a trolejbusy, které v jeho současné podobně nejsou zaneseny.

Na dokončení všech připravovaných investic nejsou finance,“ deklaruje lakonicky materiál. Zároveň připouští, že opatření se mohou měnit a postupně doplňovat, pokud některé z chystaných projektů z realizace vypadnou nebo se na jiné naopak podaří zajistit dotace.

Podrobný záměr pro aktualizace Plánu udržitelné mobility je ke stažení zde.

Tagy Dopravní plán Prahy Magistrát hlavního města Prahy plán udržitelné mobility Zdeněk Hřib
323 komentářů