Proč Brnu okruh financuje stát a Praze ne? Hřib ukázal proškrtaný plán dopravních investic
Mánesův most v Praze si na opravu ještě musí počkat. Autor: A.Savin (Wikimedia Commons · WikiPhotoSpace) – Vlastní dílo
Velká řada pražských dopravních projektů se „efektivněji rozloží v čase“.
Tak hlavně že je Praha 4. nejbohatší město v Evropě, ale nemá na nic peníze 😅
Vážený pane Hřibe, stát může rozdělit jen tolik peněz, kolik jich získá. Vůbec nevadí, že je to proškrtané, jsou daleko důležitější věci. Až budeme vyspělým státem, který bude mít optimální strukturu průmyslu a celé ekonomiky, rozvinutou vědu a školství, teprve potom bude trochu větší prostor pro takové stavby A stejně jen limitovaný. To dovede každý, nahrnout na papír, co všechno by se v Praze mohlo udělat, a třeba o tom vydat i knihu, ale situace je taková jaké je. V hodnocení evropských měst získala Praha 4. místo, ale nebyla pochválena, ale kritizována, že v ostatních českých městech je zcela nebetyčný… Číst vice »
Ono to metro bude stejně tak na ozdobu když každý kdo má do zadku díru si ji musí vozit v autě aby ukázal že na to má. Vidím to dnes a denně a i spousty lidí znám kteří než aby jeli dle jejích slov špičkou tak si radši zavolají Uber když jsou někam na pivo
Uber ať si klidně volají, ale mýto bude zřejmě nutné i bez okruhů.
metro D je k ničemu. mužou jet vlakem z Kačáku na hlavák. něco jako vlakotramvaj za menší peníze. Proč stavět tunel pod lesem a parkem…
Pod kterým lesem se má stavět, když zrovna ten Kunratický to objíždí? Jinak stejnou logikou není potřeba ani céčko, bo vlak z Kačerova 🙂
Jasně, stačí na té jednokolejce zavést dvouminutový interval a z Písnice dojít pěšky…
Skrtat i levnejsi projekty pro cyklisty a chodce mi prijde…hloupe.
Prosel si nekdo tu prezentaci kolik miliard se tim usetrilo ve srovnani s jinymi projekty?
Není tam rozpis jednotlivých nákladů, jen seznam položek.
Tak ty trolejbusy tam mohli nechat, to je přece řádově levnější než to ostatní. Třeba v nižším tempu holt. Za cenu vypuštění ještě jedné tramvaje (třeba Strahov) mohly být troleje nad půlkou busových linek…
A za dost nešťastné považuji, že ve výsledku se (opět) na jihovýchodě neudělá vlastně vůbec nic, nepočítám-li výtah na Kačerově.
Lže jako hřib
Tak jsem si večer pročetl celou prezentaci a žádnou velkou senzaci v tom nevidím. Je to výstup naprosto pragmatické úvahy, kdy víme, že ceny poskočily, náklady na MHD porostou, výnosy moc ne a metro D spolkne obrovský balík. Takže buď se omezí rozsah služeb, nebo se část projektů odsune dál do budoucnosti. Fakticky ale mnohé z nich nebyly v takovém stádiu připravenosti, aby se reálně 2025-26 mohly začít realizovat. Projektová příprava se zastavit nemusí, ony stejně projektové kanceláře DPP, TSK a IPRu mají fixní kapacitu. Z toho seznamu zamrzí asi nejvíc TT Hlavní nádraží, ale dá se bez toho žít.… Číst vice »
Proč Brnu okruh financuje stát a Praze ne? Páč vládu a další orgány moci ovládla brněnská politická mafie… 😉
Až na to, že novodobá příprava VMO začala někdy v roce 1992 a první úsek byl zprovozněn v roce 1998.
Asi taky proto, že roky odkládání kapacitních obchvatů a průtahů vyústilo až do současného stavu, kdy D1 je podobná parkovišti kamionů. Na ty současně probíhající stavby bylo včera pozdě. A prů… na D1 začíná nabývat celostátního významu.
Jo no, v metru už se investovalo přes sto milard a další budou přibývat. V tom je naprostý nepoměr, protože v žádném jiném městě není ani kousek. Investice do metra byla dlouho ze státního, až nově jde z pražského rozpočtu, ovšem s tím že se silně využívaly evropské dotace… jen na prodloužení Ačka to bylo asi 7 miliard…
Tramvaj na Václaváku mu spíše uškodí a je tam v podstatě úplně k ničemu
Tramvaje v centru schází jako sůl.
Kdyby tramvajové tratě v centru:
28.října, Na Příkopě, Hybernská a Bolzánova-Hartigova-Ohrada
komunisti nezrušili, tak by se cestovalo tramvajemi krásně.
Takhle se centrum nesmyslně objíždí.
A místo tramvají je to všude, kde není pěší zóna, zaskládané auty.
…. a také tramvaj až na druhé nádvoří Hradu.
Tvrdíte, že tu také komančové zrušili?
Tam tramvaj vůbec nepatří.
Právě naopak. V té lokalitě metro místní plošnou dopravu nezvládá. Není divu, na to vůbec není koncipované.
Já bych to Brno zakázal. Praha, to nejdražší maloměsto, hospodaří s cca 100 miliardami a stále málo. Brňáci by se měli uskromnit a ze svého rozpočtu (19 miliard) poslat výpalné do hl.m.
Na největší vesnici je 19 mld. až až.
Jak říkáte….plus obydlená zatáčka a Asie…atd. atp. Jak říká jeden moudrý člověk….“Vezměte německé (rakouské) město, vyžeňte německy mluvící obyvatele, dosaďte do správy města „čechy“ a máte Brno.
Jestli oni ti „Němci“, co spravovali Brno, nebyli spíš Židé.
Právě židovským podnikatelům vděčí Brno za svoje bohatství (a Ostrava taky).
… tak neříkal bych tomu, že HOSPODAŘÍ.
Velmi smutné čtení. Navíc státní úředníci, hejtmani a vládní politici pořád hlásají, že se Praha topí v penězích. Není tu hold prostředí pro zodpovědné hospodáře. Raději by měla Praha pokračovat ve všech připravovaných projektech a až budou docházet peníze, smutně a kňouravě žádat stát o podporu, jinak Praha zbankrotuje. Takhle asi hold politika funguje.
Nejvíce mě mrzí zastavení projektů Hradební Corso (Revoluční byla skoro před kopnutím), úpravy Mariánského náměstí, Smetanova nábřeží, Slezské ulice, Klárova, Vítězného náměstí
Když sama Praha třeba ve vlakové objednávce ukazuje, že mají pravdu…
Ten výběr tram tratí k relizaci mi připadá zvláštní: V Bohnicích se už proti tramvaji nebojuje? Počernická a Libuš – Nové Dvory – je tam ta tramvaj opravdu nezbytná? Strahov – Malovanka – proč má takovou prioritu? Tam to ze Strahova do Dejvic zvládá bus.
Spíš je škoda trati od Muzea do Bolzanovy.
Stavba a především obnova nesmyslně zrušených tramvajových tratí by se neměla odkládat – to je špatné rozhodnutí.
Jsou klíčové pro fungování veřejné dopravy a ty v centru 10x důležitější.
Prioritu to většinou má čistě proto, že je to už připravené a projednané. Ty Bohnice jsou ale i pro mne v tomto ohledu překvapením. Samozřejmě jsou v tom seznamu položkou z nejužitečnějších, jen se celou dobu zdály být neprojednatelné.
Na druhé straně, divíte se?
Praha 8 tramvaj do Bohnic všemožně torpéduje, z původního záměru Kobylisy-Bohnice zůstalo jen osekané torzo a pak někdo přijde s tím, že chce megalomanský tunel přes Troju?
Pokud bych si měl vybrat, kam dám omezené zdroje, pak budu preferovat místa, kde není takové tření.
Navíc jak starosta protestoval proti lanovce že preferují tramvaj… tak proč už nestavěli (=neprojektovali) tramvaj třeba k poliklinice, která stejně by se využila i s lanovkou?
Asi tak to bude. Tak aspoň něco se postaví.
Nebo, až proti tram trati budou Bohnice zas pyskovat, tak se řekne, že se jim tam nic nepostaví a ušetří se další peníze.
Ta Počernická sice vypadá pěkně, ale nejsem si jistý, jestli je to tam fakt potřeba. Libuš – Nové Dvory je napaječ neexistujícího metra.
Ale snad se aspoň bude pokračovat v přípravě trati od Muzea do Bolzanovy tak, aby se v tom roce 2026 mohla opravdu stavět.
Počernická je patová situace s vodárnami, pokud budou chtít rekonstruovat vodovod pak s postaví i tramvaj.
Je třeba brutálně zdrazit MHD. Není normální, aby 80% ceny jízdenky šlo z městské kasy. Parkování na ulici je taky absurdně levné.
I kdyby MHD bylo zdarma, vydela si na sebe
Jak? A k čemu by bylo, aby byla zdarma?
Zdarma by snad eventuelně mohlo být jen v případě že by bylo jízdné tak nízké, že by se nevyplatilo ho vybírat (náklady na systém jízdného by překročily výnos z jízdného).
Protože zajistí dopravu, kterou auta nikdy zajistit v takovém objemu nedokážou. A ta doprava je naprosto nutná, aby ekonomika města fungovala. Jednoduché.
Parkování na ulici stojí tolik, co komerční (sic!) pronájem onoho místa. Myslím tím tedy opravdu poplatek za parkování, ne poplatek za možnost hledat si parkovací místo.
Tramvaj v Jeremenkově se bohužel dostala do „odložené skupiny“. Velká chyba. Ona samozřejmě ještě zdaleka není připravená, ale měla by být deklarována jako prioritní. Hodnotím ji v seznamu tramvajových priorit jako číslo 1.
Potenciál to spojení určitě má, hlavně v kombinaci s Dvoreckým mostem, ale fakt číslo jedna? V situaci, kdy je velký odpor na Praze 4, není jasná vize pro Budějovickou ani podpora v Jeremenkově?
Oproti tomu IMHO tramvaj na Sídliště Malešice udělá daleko větší parádu.
Priorita znamená, že se bude akce intenzivně připravovat. Malešice jsou dneska v pokročilejší fázi přípravy, tudíž mohou být směle postaveny dříve, a dělat tu „parádu“. Ale současně je třeba Jeremenkovu co možná postrkovat vpřed.
Tak hlavně, že byla díky bohu zrušena fantasmagorická lanovka do Bohnic.
Ještě bych prosil Hloubětínský tunel nikoliv přesunout mimo priority, ale stejně jako lanovku úplně zrušit.
Obojí je, tedy díky bohu bylo vyhazováním miliard do kanálu.
Místo lanovky vrhnout síly na TT Podbaba – Bohnice a místo Hloubětínského tunelu na MO.
Pokud nemá význam lanovka, tak jaký význam má násobě dražší TT? Naštěstí otázka nestojí buď-nebo.
A s lanovkou se tak dlouho spekulovalo, že teď 15 let nebude ani jedno z toho. Tak gratulace.
Proč píši, že byla lanovka „fantasmagorická“? Protože úkolem organizátorů dopravy mimo jiné je, aby byla VHD proti IAD konkurenceschopná. Myslíte si, že když máte na západě tramvajovou trať do Podbaby a v budoucnu do Suchdola a dále budete mít na východě tramvajovou trať do Bohnic, tak je normální mezi nimi postavit lanovku nebo tramvajovou trať? A já a věřím, že většina odpoví – je fantasmagorické tam vést lanovku a udělat tak DVA nesmyslné přestupy tram-lanovka a lanovka-tram navíc. Ano, tramvajová trať bude stát nějakých 6 miliard a bude tam most a tunel, ale kdo počítal desítky miliard vyhozených za silniční… Číst vice »
Z hlediska finančního je tunelová tramvaj citelně větší fantasmagorie než lanovka. Několikanásobně…
Aha, takže Piráti a ODS slavně zařízli lanovku Podbaba – Bohnice, protože se údajně dá rychle zařídit tramvaj, aby teď přípravu a výstavbu tramvaje odsouvali z priorit na bůh ví kdy. To člověk nevymyslí.
Docela by mne zajímal zdroj všeho tvrzení, že ji slavně zařízly Piráti a ODS.
Jelikož si pamatuji, že zaříznutí přišlo trošku od jinud 🙂
Když budete hledat zdroj svého tvrzení určitě narazíte i na ten příběh 🙂
A ozvala se ODS a Pirati, ze MHD vcetne lanovky je pro Prahu prioritou a ze se proti rozhodnuti “o naruseni krajinného razu” odvolaji, protoze jim prijde verejny zajem na MHD nadrazeny?
Chápu to dobře, že prachy které našetřila Krnáčová už stihli Piráti rozházet a došly? A to jsem si tehdy myslel, že hůř v Praze být nemůže.
Krnáčová a našetřila? To jsou dneska vtipy.
Nejsem její fanda, ale objektivně našetřila docela solidně. Byť to tedy nebylo způsobeno nějakou zázračně geniální fiskální politikou, nýbrž raketovým růstem daňových příjmů, které ale Praha neměla za co utratit, protože po Blance žádná velká (nejen infrastrukturní) stavba připravená nebyla. Hodí se dodat, že to taky není úplně vina Krnáčové, ale spíš Béma a tragickým prvním primátorstvím Svobody, kdy se kvůli výdajům na Blanku a krvavým politickým bojům všechno zastavovalo a odsouvalo.
To se právě Krnáčové vytýkalo, že syslila moc peněz.
Nazývat totální neschopnost cokoli udělat šetřením, to vyžaduje velmi zvláštní mentální procesy.
Praha ty peníze pořád má (cca 100 mld. Kč, byť ne všechny jsou využitelné – část je městských částí, něco účelově vázané fondy a rezervy, atd.). Nikdo je neutratil a naopak si Praha i v letech po Krnáčové dokázala našetřit další prostředky.
Upřímně ale nevím, jestli rozpočtové kalkulace k plánu udržitelné mobility se zapojením těchto zdrojů počítají, anebo ne.
Jak se šetří investiční peníze? Na investice potřebujete mít jednak cash, abyste zaplatil faktury, ale na to se dá půjčit, hlavně ale cenu těch investic potom dlouhá léta (u stavebních investic fakt dlouhá) odepisujete v ročních rozpočtech a na to musíte mít zdroje v těch jednotlivých letech a to Praze hrozí, že by kvůli odpisům investic, které zdražují, musela seškrtávat provozní výdaje, aby měla na odpisy. Šetření na investicích je cestou do pekel. U města, které má celkem rovnoměrné příjmy rozpočtu, musí být investiční plán a výhled také co nejvíce rovnoměrný, aby nedocházelo k tomu, že se musí schvalovat deficitní… Číst vice »
A kdo jim prosím financuje D0, který je sice dálniční, ale ten v Brně bude plnit podobnou funkci. Znamená to, že u Brna jim jeden okruh vadí proto, že Praze nefinancuje ŘSD dva?
Pražáci D0 nepotřebují. To potřebují tranzitující mimopražští. Proč by na to Praha měla dát jedinou korunu?
A proč má být druhá dráha zrovna na pražském a ne jinam regionálním letišti v ČR? Asi stejně inteligentní dotaz…..
Praha má obrovský rozpočet, který je ale bohužel schopna jednoduše „projíst“. Zejména super levná a kvalitní MHD je pro rozpočet obrovská zátěž.
Do toho přišly v Praze ve velkém home office, což je v kombinaci s drahým jednotlivým jízdným a levnou lítačkou vcelku vražedná kombinace. Na 1-2 dny v týdnu se lítačka nevyplatí a jezdit na lístky je drahé, takže zbývá auto.
Do toho obrovské dotování parkování na ulicích. Ony by se peníze našly, ale musel by někdo mít odvahu dělat nepopulární rozhodnutí. http://perner.cz/Seminare/Ids_2021_zaver/Subrt.pptx
litačka vychází momentálně na 10 korun na den , nějak si nedovedu představit auto které by takhle vycházelo ? 🙂
Tak si vezměte situaci, kdy bydlíte někde okolo města, auto tak jako tak máte a jezdíte do kanceláře 2 – 3 dny v týdnu. Kupovat si lítačku kvůli několika jízdám se vám nechce a tak samo se vám nechce dávat 30-40Kč za jednorázové jízdné.
To jsou vcelku reálné situace, které pomalu přicházejí a v rámci PID pro tyto lidi neexistuje rozumné jízdné.
Jezdit do kanceláře 2-3krát týdně znamená cca 100krát za rok. Roční lítačka třeba na 3 pásma stojí 8730Kč, za den jízdy do práce to je 87Kč.
To vám přijde moc?
Na kolik vás vyjde cesta autem, včetně parkování?
(mně osobně se na ročním předplatním kuponu navíc líbí ta věc, že nemusím celý rok nic řešit. Nemusím se zdržovat nákupem lístků (ani přes mobil), můžu jet kdy chci „zadarmo“, často třeba o víkendu s rodinou v ceně (záleží na městě) apod. Ale beru, že tato „pohodlnost“ je moje osobní preference)
Jako mi osobně to moc nepřijde, ale pouze pokud jezdíte relativně často. Pokud jde o jízdy po Praze, tak je MHD super, ale v rámci dojíždění z okolí už to zas taková sláva není. Autem jsou tak často lidé v práci rychleji, což jejich motivaci k jízdám MHD celkem snižuje. Lidé tak často dopravní prostředky střídají, jenomže pak v systému PID narazí na to, že pro tyto občasné jízdy v systému neexistuje rozumné jízdné. Buď je k dispozici super levná lítačka, nebo relativně drahé jednotlivé jízdné. Pokud z těch 100 jízd část absolvujete tak jako tak autem, tak už koupě… Číst vice »
Oni mají lidé obecně ve zvyku dost podceňovat náklady na jízdu autem.
To rozhodně, obvykle spočítají tak maximálně palivo, a na spotřební materiál jako třeba gumy, olej a tak už zapomínají… nemluvě o opravách. Mnohé z nich přitom silně závisejí na ujetých kilometrech…
Jeto psychologická věc. Náklady na auto se berou obecně jako „paušál“, i ty které moc paušální nejsou…
navíc dost lidí se posune MHD i během dne, takže to nejsou jen 2 jízdenky, ale často víc …
Pokud vezmu spodní hranici vaší úvahy – 2x v týdnu 2x jednorázové jízdné 30 Kč, tak to jsou 4×30 Kč = 120 Kč/týden. Lítačka vás vyjde jen na 70 Kč. Je pokud jezdíte max. 1x týdně krátkou trasu, tak nedává roční předplatné smysl.
no nevím, bydlím blíž než “ někde okolo města“ a jet autem pro mě znamená najet za den kolem 50 km a to valnou většinu času v kolonách za vyšší spotřeby . To mě jen na benzínu při průměrce kolem 6 litrů na sto vyjde 120-130 korun za den. K tomu parkování a určitě nezapomenout na amortizaci vozu ( to je tuším přes 5 kaček na km ). Čili mě cesta autem do práce přijde na 120 +300 + parkovné a to je vcelku reálná situace. Proto jezdím na kole a MHD 🙂
Dobry den,
trikrat tydne jezdim z Lyse nad Labem do Prahy a litacka se mi stale vyplati. Co se mi nevyplati je casovy kupon na vlak. Kdyz obcas jedu autem, tak to casove vyjde nastejno. Jezdim smer Nove Butovice.
Na 2 – 3 dny v týdnu se to jednoznačně vyplatí. Já bydlím kousek za Prahou, v 1. pásmu a do práce jezdím jednou týdně + ještě nějaké nárazové jízdy a rozhodně se mi to roční jízdné vyplatí. A rozhodně to vyjde o hodně levněji, než kdybych jezdil autem. V mém případě je to i rychlejší. Auto se psychologicky jeví jako levnější, protože člověk nevyplázne 7 390 najednou a navíc si s tím většina lidi spojí jen náklady na palivo, ačkoliv se s tím pojí i hromada dalších. Ale budete-li 2 – 3 dny v týdnu autem, jednoznačně Vás to… Číst vice »
Pokud do té práce jedete v rámci Prahy 2-3 týdně, tedy 100 x ročně, jak píše předřečník, a lítačka stojí 3650, je to 36,5 za den práce. Pokud jednotlivá jízdenka stojí 30-40 korun a za den byste potřeboval 2, tedy 60-80 Kč, je myslím cena 36,5 velmi rozumné jízdné. Jaké jiné rozumnější jizdné byste si představoval než se slevou cca 50 %? A při cestě do regionu si k ní můžete přikoupit za 20-30 Kč jízdenku pro 2-3 pásma. Z většiny obcí v 1. – 3. pásmu se do Prahy dostanete ve špičce každých 10 – 15 minut.
200 Kč mýto za vjezd do města a váš problém bude briskně vyřešen.
Praha na parkování dlouhodobě vydělává, viz rozpočty městských částí.
MHD je nekoncepční a proto drahá, navíc dlouhodobě tunelovaná, viz Dozimetr.
Nesmyslné budování trolejbusovych trati, chaotické nákupy nefunkčních vozidel, zmatky kolem stavby Déčka – takové pirátské hospodaření nedokáže unést žádný rozpočet.
Máte to nějak naopak. Praha na parkování výrazně prodělává, což není divu, když mají rezidenti místo doslova za pár korun a ty parkovací domy s pořizovací cenou milion za místo jsou taky za pakatel. To, že se začalo do dopravní infrastrtury více investovat je jedině dobře, oprava a údržba mostů, stavby nových (dvě lávky, Dvorecký most), nové tramvajové tratě, elektrizace autobusů. Déčko je prostě mega zakázka a s tím přicházejí snahy o korupci a odvolávačky, to jsme tu měli i za Béma (Blanka) a Krnáčové (Libeňák). Nákupy elektrobusů a trolejbusů hlavně na cenu jsou důsledek veřejných zakázek, nicméně město se… Číst vice »
Tak pokud dle Vás půl miliardy, které přistály na účtu Prahy a jejich MČ za rok 2019 je prodělávání, tak ok. Pokud za posledních 10 let budu skromnej, tak Praha inkasovala 3mld ze ZPS. Tolik tu za těch deset let do parkovacích domů rozhodně nenainvestovala… A to, že Praha jako ožralej milionář staví místo/milion je jen její chyba a rozhodně ne občanů. Chápu, že je potřeba nakrmit spoustu kámošů, kteří pak pod kamerama mohou šňupat koks a popíjet šampaňské.
Jo už tomu rozumím, vy počítáte nulové náklady na vybudování a provoz parkování. To pak chapu, že vám to vychází v zisku, ještě aby ne.
Tak klidně opět můžete roztočit Vaší nesmyslnou debatu na téma náklady na parkování a nezapomeňte na jedinou pravdivou studii od Deloite…
Nene, buďte v klidu. Náklady jsou 0. Parkování je tudíž ziskové.
Tak můžete vyčíslovat… Stále jsem se od Vás relevantních nákladů a čísel nedočkal.
Zkusme to naopak. Doložte něčím, že to parkování je ziskové, když to tvrdíte. Zatím jste pouze vyjádřil zisky s tím, že „tak vysoké náklady určitě nebyly“.
A ještě teda já to říkám pořád. Pokud máte pocit, že na parkování doplácíte – že rezidenti platí vyšší cenu než je nákladová cena – tak pojďme udělat parkování tržní, protože v tom případě by ta cena měla být nižší. Já jsem pro.
Tak na to Vám odpovím rád a jednoduše. Jediné náklady, které město má jsou náklady na údržbu systému ZPS a ty jsou již zahrnuty ve výnosu ZPS. Jiné náklady nemá. Třeba v okolí, kde se pohybuji za víc jak deset let město neinvestovalo byť jedinou korunu, ale za to tu již několik let vytrvale kasíruje.
Vždyť říkám, v tom případě zaveďme tržní parkování. Ještě na tom vyděláte, protože ta cena bude tím pádem nižší. Jinak předpokládám, že nic jiného než Vaše empirické pozorování, kterým byste podložil Vaše tvrzení o ziskovosti od Vás nedostanu, nebo?
Tak aspoň něco. Od Vás opět vůbec nic… Tak je to s Vámi parkování bijci furt dokola. Já nic nevydělám, protože si platím své stání a v práci mi ho platí zaměstnavatel…
Ano. Vy pominete jakékoli jiné náklady krom těch na provozo systému (co údržba, co náklady na vybudování, nebo ty stání tam byly stvořeny Všehomírem), završíte to tím, že posledních deset let se okolo Vás žádné nové stání nevytvořilo a pokládáte to za kvalitnější podklad, než analýza Deloitte. Logickému argumentu, proč tedy to nenecháme na trhu, který by to přeci v tom případě měl poskytovat levněji – je-li cena vyšší než nákladová – se raději vyhýbáte. Tak jo.
Asi tak 99% stání bylo vytvořeno za minulého režimu či nyní developeri, kteří je odevzdali zadarmo městu, tak proč bych nyní třeba po 60 letech od postavení měl kalkulovat tyto náklady? Náklady na údržbu kalkulovat taky nemusím, protože vlastně žádná údržba kontinuálně nikdy neprobíhala a neprobíhá. Takže ano jediná věc, která se v rámci parkování dělá jsou automaty, značky a čáry na zemi . Ty náklady jsou již ve výnosech ze ZPS… A pokud má brát za bernou minci analýzu, která vezme všechny investiční náklady na infrastrukturu a od nich vezme % plochy parkovišť a hle máme 7000 na místo,… Číst vice »
Jako jo, když ty náklady takto osekáte, tak Vám může vyjít ledasco, nicméně z mého pohledu to má výpovědní hodnotu asi jako pohádka o červené karkulce. Proč v tom případě není pro všechny výhodnější mít tržní parkování jste mi opakovaně nezodpověděl. Jinak aspoň si tu metodiku Deloitte nastudujte, když ji chcete zpochybňovat.
A nezapomněl jste na náklady?
Když jdete do obchodu nakoupíte za 3000 a vrátíte flašky za 160, tak jste vlastně na nákupu ještě 160 korun v plusu..
Náklady prý (skoro) žádné nejsou, pouze na provoz systému.
To je hodne dementni prirovnani. No nic za to si zaslouzite klicenku…
Potenciál tržeb za parkovné bych tipoval někde mezi 5-10 mld Kč, ne-li víc. Takže ano, město na prkovném brutálně prodělává.
A ten potencial jste vycucal z ceho? Ted se vybere cca miliarda. Valna vetsina diky hodinovemu parkovani, ktere jiz nyni stoji tolik co v mnohem bohatsich zemich. Pokud se budeme bavit, ze treba rezidenti ve Vidni plati cca 3000 rocne, tak pri zdrazeni rezidentskeho opravneni na tuto cenu ci na treba 5000 rocne ziskate max stovky milionu, ale rozhodne ne miliardy.
Hodinové tržní a dynamické parkování pro všechny…
Mohl byste mi prosím něčím doložit, že jakákoli městská část na parkování dlouhodobě vydělává? Děkuji
Praha se opakovaně dostává do stejné pasti, jako by si každá nová generace představitelů magistrátu potřebovala vyzkoušet stejný problém. Výpomoc státu je neprůchozí utopie posledních 30 let. Financování vydáním dluhopisů nebo zvýhodněným úvěrem od EPB není tragedie, ale podle mě je chyba, že se nerealizovala výstavba linky D pomocí PPP. Neříkám, že to měla být zrovna ta nabídka od Penty, ale za vhodně nastavených podmínek to bylo řešení, jak se vyhnout přesně tomuhle stavu, v jakém jsme uvázli nyní. To, že si Praha nemůže dovolit financovat současnou výstavbu linky D a městského okruhu je jednoduchá matematika. Jsou tady nějaká pravidla… Číst vice »
Zaprvé píšu kraviny, měla to být EIB, asi profesionální deformace, pardon 🙂 Zadruhé jste mě překvapili, čekal jsem, že dostanu nářez a ne palce nahoru. Díky
zdražite parkování na 24 tisíc ročně a budete mít o 5mld víc
zaveďme konečně daň z hodnoty nemovitosti/pozemku alespoň formou U Bahn tax (daň z metra) jako je standard v Německu nebo Rakousku
Přesně tak. Nevím, jestli zrovna 24 tisíc, imho zaveďme tržní cenu je rozumnější koncept. Myslím, že je celkem na čase se i začít bavit o nějakém rozdílném danění bydlení na základě hustoty (rozuměj náročnosti na budování a údržbu infrastruktury). A byl bych i pro snížení dotace MHD, těch 80% je myslím fakt hodně.
Jojo tržní cenu za parkování, MHD, státní služby a když bude chtít stát něco po majiteli nemovitosti a pozemku tak mu taky tržně zaplatí, kolik on určí. S tím souhlasím.
Jupí takže u zdanění zavedeme standard jako v DE či AT, ale u parkování budeme platit 10krát víc než třeba ve Vídní. Neděláte někde do politiky to by té Vaší slovní gymnastice docela odpovídalo… A ještě jen tak mimochodem pokud by parkovné stálo 24 000/rok, tak 5 miliard navíc rozhodně nevyberete…
Pro tyto fantasmagoristy bych doporučil nejprve nastudovat Lafferovu křivku. Nebo ať to jdou tyto „nápady“ oznamovat byt po bytu rodinám třeba ze sídlišť, seniorům, kteří shodou okolností mají osobní auto, jež využívají na takové ty běžné věci. Hnali by je.
Jj, zato génius jako vy přesně ví, kudy vede Lafferova křivka a že jakýmkoliv zdržením ji překročíme.
Jj, svým odhadem optima od boku na trhu už jste bezpracně vydělal miliardy dolarů…
Kde prosím přesně vlastníte nemovitost, které chcete radikálně zvednout výpalné, pardon daň?
Jinak to máte nějak pomotané, pokud chcete tržní nájem veřejného prostoru za odstavování tunových aut (to beru), tak platí, že stát nemá co strkat rypák do soukromých pozemků a nemovitostí, takže v tom přúpadě zrušit daň z nemovitosti.
Stát poskytuje služby pro vaše soukromé nemovitosti, v zahraničí je běžné platit kolem procenta z hodnoty majetku, oproti tomu třeba můžete danit míň práci nebo spotřebu a nepodporujete novou verzi feudalismu jako u nás. Nechápu tu naši snahu mít nejvýhodnější investici do objektů sloužících k bydlení místo k tomu určených finančních artiklů. Nikdo tu nežije sám, máme společnost, která profituje z toho, že část služeb a infrastruktury sdílíme, část je dotovaná a část má platit každý z nás, tedy i formou těch daní.
Jaké konkrétní služby poskytuje stát pro mé soukromé pozemky, které nevyužívá nikdo jiný, kdo tu daň neplatí? Kromě toho, že mi nařizuje pod hrozbou násilí ze strany státu pouštět do soukromého lesa kdejaké vandaly, kteří po sobě nechají akorár bordel.
Třeba to, že si váš slavnej les nikdo nepřivlastní za svůj?
Článek před pár dny: „Chceme stavět jako za Béma!“, článek po pár dnech „Sorry nemůžeme všechno stavět, nemáme peníze“. Velice zajímavé vedení Prahy, opravdu
To bude asi ta 70% programova shoda mezi OSD a Piraty, kterouzto objevili az po volbach 😀
ODS ráda staví jen pouze pokud v tom má zapojené své známé kmotry.
A co kdyby obchvaty na silnicích I. tříd platily obce samy, pak by se starosta vyfotil na obchvatu silnice I. třídy se značkou zákazu vjezdu nad 6 tun…. no ne?
Nejdůležitější stavba západní Prahy, Radlická radiála, zase ostrouhá. Takže se bude nadále jezdit přes centrum po povrchu – prachové koryto na Plzeňské, dále Košíře, Radlice, Barrandov bude rozseknut na dvě poloviny hlučnou silnicí a bude se zbytečně najíšdět spousta kilometrů ropnými hlučnými auty.
Nejdůležitější dopravní stavbou západní Prahy je železnice do Kladna s odbočkou na letiště.
Klidně bych se s Vámi vsadil, že Radlická se dotýká více lidí než trať na Kladno.
Neznamená to, že chci rozporovat důležitost této tratě!
Pokud se podíváme na emisní mapy, tak bezesporu. RR by hodně pomohla od prachových koryt, jak okolí Radlické a Plzeňské trefně přirovnává Tomáš výše. Jsou to místa k nežití už od 80. let, ta morfologie terénu tomu bohužel nahrává. No a když vidíme projekty, jak developeři lepí chystané novostavby k barrandovské radiále, těžko se chápe, že si to někdo tam vůbec koupí. (No, koupí, protože skoupí, dělají to tak ruské polomafie na kšefty – už Kocábovi se smáli, že se vrátí v trochu jiné formě a s jinými zájmy.) Samozřejmě ani já nerozporuju, že by se prioritně také měl zbourat… Číst vice »
Ta ale nesouvisí s rozpočtem Prahy.
Na silniční stavby pro IAD v Praze realizované pražským magistrátem prostě zapomeňte. Bude vnější okruh realizovaný ŘSD a tím to hasne.
Hele, jestli to bude rozseknuté hlučnou silnicí v Plzeňské, nebo kus jižněji, je fakt skoro jedno.
Mezi námi, RR z Plzeňské stejně neudělá lepší místo úplně stejně, jako Blanka nepomohla okolí magistrály. Takže zas bych to nedramatizoval.
Pokud současný stav aspoň někoho odradí od cesty autem do centra, tak je to větší hodnota, než nová kolona na konci RR u Barrandovského mostu.
A hele, stěžovací téma. Tak se přidám.. Proč dostávají Praha i Brno víc z RUD, než třeba Liberec? Tady je okruh i obchvat úplné scifi. Vlak sem nejede, dálnice končí u Turnova.. možná by bylo na čase investovat taky do regionů a ne jen do 4 největších měst. Jinak si tu zase vyhlásíme Sudety a trhneme se raději k Rakousku/Německu 🙂
Praha a Brno si nemají v rámci RUD vůbec co vyčítat. Jedna dostává na hlavu za město i kraj a ještě bude chtít od státu. Liberec, Hradec nebo Olomouc mají opravdové právo si stěžovat. Tyto tři města ač stotisícová dostávají na hlavu to samé co Pečky nebo Říčany.
Rakušáci vás nechtěli už v roce 1919. 🙂
Protože si to Pražáci předplatili na daních. Většinu Pražáků stát okrádá daní 23% z příjmu, to v Liberci vůbec neznaj a platí si svých 15%. Ty prachy pak mají jít zpátky do Prahy aspoň.
Zrovna nedávno jsem zde dával Pražským kolegům informaci o RUD, ale neshledal jsem se s pochopením =) =)
Takže jen pro osvěžení:
1. Praha jako obec získává v rámci rozpočtového určení daní cca 30.000 korun na obyvatele, Brno, Ostrava, Plzeň asi 18.000 , ostatní města cca 8.000, což pro Prahu dělá cca 40 mld korun (pro Brno cca 7mld, Ostravu cca 5,5 mld …0,8mld pro Liberec)
2. Praha je současně i kraj, získává tedy cca 3 mld ročně navíc
Ohledně Liberce poněkud překrucujete data. Typově dálnice s povolenou rychlostí až 130 km/h ústí téměř v centru Liberce a umožňuje rychlý průjezd. V posledních letech prochází kompletní rekonstrukcí díky obnově mostů. Plus odbočka a průtah směrem na Jablonec v parametrech rychlostní silnice. Tedy oboje kapacitní silnice s funkcí obchvatu. Jaký další obchvat byste si na danou intenzitu provozu představoval a jaké oblasti by měl obsluhovat? To, že řidiči raději jedou přes město, protože je to kratší, je jiná věc.
Budeme srovnávat i dojíždění do Prahy a do Liberce?
Já jen ať máme trochu kontext, co všechno ta města financují a komu všemu to prospívá.
Inu – procentně to dost možná i vyjde… jakože do Liberce 10x míň něž do Prahy. To pak nic zásadního nemění…
Pro ty co říkají že metro D nebo vnitřní okruh nejsou akce celostátního významu: to co zde utratí turisté jsou miliardy ročně na vybraných daních a ty jdou do státního rozpočtu, ale všichni tito turisté se vozí metrem a taxíky a auty po centru i širším centru po infrastruktuře kterou staví a udržuje město Praha, je to skutečně fér?
Ano, Praha je za to kompenzována 170% RUD na obyvatele ve srovnání s Brnem, a ještě mnohem víc ve srovnání s jiným obyvatelem ČR. Pokud by RUD Prahy bylo na úrovní města Brna+JMK+dotací EU, její rozpočet by byl každým jednym rokem pořád nižší o 30-40 miliard. Kolik ji už jen stojí náklady na turisty? Co za náklady s nimi Praha má? Ošlapané chodníky? Ti navíc platí hotelový poplatek a plné jednotlivé jízdné za MHD (které si Praha může nastavit jak chce). Od taxíků taky může vyberat kolik jen chce za licence, stání, parkování nebo vjezdy. Je to jen o vůli.
Praha m8á ale spolupodíl na těch příjmech od turistů.
Pokud jsou turisté vozící se metrem a taxíkem pro Prahu tak nevýhodní, má jim zvýšit ceny. Nevím, proč na to má doplácet plátce daní mimo Prahu.
Tak metro D vzhledem k trasování moc celostátní význam nemá. Řeší opravdu vnitropražské potřeby. Okruh, ten už má výrazně silnější význam přesahující obvod Prahy. Opravdu se Ti turisté budou vozit metrem z oblasti Vyšehradu někam do Písnice, až to bude hotové celé? To asi ne, ne?
Budou se vozit třeba z Pankráce na Náměstí Republiky a po centru, jak to mají v oblibě.
To se teď staví?
A z těch utracených miliard se platí DPH, žejo?
Ano, to je chyba celého turistického ruchu v naší zemi, že směřujeme davy turistů do toho stejného průměrného historického centra a nesnažíme se to více rozložit mezi těch mnoho dalších podobných historických měst.
Třeba Ústí nad Labem, viďte… 😉
Jojo protože turista z Ameriky se přijede podívat na centrum Chomutova.. a prý průměrné.. tady smrdí malost
@MP22: Tož s touhle geniální logikou by navíc ze státního rozpočtu měly dostat přisypáno ještě Český Krumlov, Kutná Hora a Dolní morava ne? Tam přece taky frčej turisti. (A nezapomínat na Hřensko až zase otevřou Edmundovu soutěsku)
Přesně tak
Tohle je neskutečný alibismus a neschopnost.
Tak ty peníze prostě někde sežeňte! Dopravní projekty jsou potřeba jako sůl a jsem si jistý, že peníze na to sehnat lze, zvláště v zemi, kde se dotuje každej kurník.
Tak ty peníze prostě někde sežeňte. Aniž bych se chtěl zastávat Hřiba nebo kohokoli, jak si myslíte, že se to tak shání ty miliardy?
Kolik potřebuje Praha filharmonií, medvědinců, poxté přestavovaných holešovických tržnic , pergol atd atd?
Praha je mezi top regiony EU, rozpočet má vysoko nad 100mld ročně, tak ať přestane blbnout a začne investovat rozumně a peníze neprožírat …
No tak jste vyjmenoval věci co spolknou pár milionů 🙂
A teď znova kde sehnat miliardy? To je o tři nuly navíc 😉
Filharmonie a pár milionů, ale kdeže.
Filharmonie za bratru 20 mld spolkne pár milionů… Desítky milionů bude možná jen za to šaškování a ukazování se s projekty a vypisováním všemožných soutěží.
např. nedávno mohli ušetřit 2mld na metru D
Takhle z vojeje mě napadá zdražení MHD (nyní extrémně levný roční kupón), zdražení parkovného v Praze, více využívat dotace na páteřní infrastrukturu, lépe vyjednávat se státem a ŘSD spolufinancování, omezení financování různých obskurních spolků a neziskovek (které chtějí např. zrušit rodinu), půjčka od evropské banky, atd.
V dnešní době, kdo je schopný, tak finance sežene.
Souhlas. Jen to prostě nebude zítra, ale pár let to zkratka potrvá, než se ty desítky až nižší stovky miliard na tyhle projekty najdou. Btw nevím asi o žádných neziskovkach které by chtěly rušit rodiny a předpokládám, ze pokud vůbec nějaké takové existují, tak to asi nebudou zrovna ty finance které chybí na MO.
Tak ještěže má tohle město jasně dané priority… Takže peníze na dopravní infrastrukturu, která je potřeba pro všechny občany nebudou, ale peníze na nesmyslnou filharmonii se jistě najdou…
Zásadní věci tam vidím. Spíš mi chybí vazba Prahy na region okolo (light rail do směrů, kam nevede vlak).
Ale to není o tom, že tam něco necháme, aby se neřeklo… Infastruktura stejně jako školství či zdravotnictví má být naprostá priorita a jedno z mála míst, kam mají téct peníze občanů, protože to budou využívat všichni. Nevím proč by město mělo stavět něco co bude stát minimálně 20mld a ještě v budoucnu další miliony jen na provozu a údržbě na kterou si ta budova nikdy nevydělá.
Přesně. To je to, co mi v dopravních plánech Prahy chybí – mnohem větší propojení s regionem. Valnou většinu dopravních problémů tvoří dojíždějící z okolí Prahy. Současné i předchozí vedení se pokouší situaci „řešit“ omezováním dopravní infrastruktury v bláhové naději, že lidi auty přestanou jezdit. Nepřestanou, protože je to ně často jediná alespoň trochu rozumná možnost, jak se dostat do práce a tak výsledkem jsou akorát větší kolony. Tedy abychom snížili počet aut v Praze, musíme hlavně zlepšit příměstskou dopravu. Bohužel v této věci nevidím skoro žádnou aktivitu politiků, i těch pár drobků, jako třeba tramvaj do Zdib / Odolenovy… Číst vice »
Pardon, trestuhodně jsem zapomněl na Brandýského místostarostu (?) Patricka Zandla a jeho aktivity ohledně propojení Brandýsa nad Labem s Prahou přímým železničním spojením. To je podle mě cesta.
Celkově doporučuji Patricka sledovat, má velmi zajímavé postřehy nejen kolem dopravy, ale i kolem problematiky fungování samosprávy.
Ale POZOR.. spojení s regionem má zajistit Stredočeský kraj, ne Praha =) To spojení nepotřebují Pražané =D
Tramvaj do Zdib zrovna podle mne je příklad, jak to nedělat.
Filharmonie je naopak jeden z mála duvodu proc do Prahy vůbec jet.
Tak to si jistě na sebe ta filharmonie vydělá, nebo se toho chytí nějaký soukromý subjekt, který ji postaví a není tedy důvod tu utrácet veřejné peníze…
Opakovane tady zazniva, ze to posledni, co Praha potrebuje, jsou dalsi lide do Prahy jezdici. Copak nevidite tu indukci?!
Proto bych doporucil filharmonii postavit treba v Usti nad Labem. Podpori to zamestnanost v regionech, objevi se „jeden z mala duvodu, proc do Usti vubec jet“ a vubec, sama pozitiva a socialni jistoty.
A na pergolu přidáme další miliardu !
2 důvody proč: 1. v Brně je to spíš vnější okruh, je to tranzitní okruh pro celostátní dopravu, nic jiného už kolem Brna nebude. Kolem Prahy je a bude D0, kterou plně financuje stát. 2 Rozpočtové určení daní v přepočtu na jednoho obyvatela je téměř dvojnásobné v Praze oproti Brnu (a ještě mnohem větší nepoměr je vůči menším městům). Takhle masivní nepoměr není nijak odůvodněný. Ano, Praha je spádová a poskytuje služby i pro nepražany. Taky tam žije spousta lidí s trvalým pobytem jinde. Jenžepřekvapení – to je Brno (a většina dalších větších měst) taky! Ve srovnání se svoji velikosti… Číst vice »
Z rozpočtového určení daní určitě nemá Praha dvojnásobek oproti Brnu. Jaksi zapomínáte, že Praha dostane na obyvatele jeden příspěvek jako současně kraj i obec, jenže Brno na stejného obyvatele dostane jako obec a ještě jako Jihočeský kraj. A jelikož Praha nemá nárok na většinu transferů ze státního rozpočtu a navíc si nesáhne ani na řadu dotací z EU (třeba ani na nákup tramvají – s výjimkou 20 ks z cca posledních 510 souprav), tak má v zásadě mnohem méně, než kterákoli obec či kraj…a další 2,4 mld. Kč jí bylo z RUD škrtnuto. Jinak Praha má ve správě a údržbě… Číst vice »
To, že je Praha i kraj jsem již adresoval. Jaké položky Brnu myslíte že přímo financuje kraj z rozpočtového určení daní? Konkrétně? No prakticky žádné. To, co kraj dělá v oblasti zdravotnictví, školství, sociální péče nebo přeneseného výkonu státní správy je opět hrazené ze zcela jiných státních zdrojů. Největší přímé náklady rozpočtů pro kraje jsou dopravní obslužnost obcí a správa krajských silnic. Nic z toho Praha nemá. Dopravně obsluhuje sebe jako město (jako kterékoliv jiné město) a spravuje silnice uvnitř města (jako kterékoliv jiné město). Jinak myslíte, že Brno nebo jakékoliv jiné město nespravuje komplikovaně zasíťované komunikace? Myslíte, jich má… Číst vice »
Délka silnic, sítě MHD, počet najetých km/os. je v Praze patrně vyšší než v Brně a to z čistě „geometrického důvodu“ – Praha je totiž rozlehlá a průměrný človek v Praze bydlí od centra dál než prům. človek v Brně, a to i za předpokladu, že je hustota obyvatel v obou městech stejná – 3x více lidí se prostě musí rozprostřít na větší plochu. Obecně by tedy rozlehlejší města měla dostávat (poměrně) více peněz na dopr. infraskturu, netvrdím ale, že současný poměr je správný.
Praha má rozlohu 492km2 a Brno má rozlohu 230km2. Cca polovicni. ale pocet obyvatel ma cca tretinovy. Brno je tudiz roztahanejsi (ma nizsi hustotu).
To je jejich problém, že to všechno hustí do centra. Ale třeba Pankrác centrum není i je.
Brno dostane příspěvek za Jihočeský kraj? Nepovídejte. Ani za ten Jihomoravský ho nedostane. Dostane ho kraj. A povídejte, co Praha financují ve Středočeském kraji a co Jihomoravský kraj financuje v Brně.
K okruhu v Brně: VMO je velký, aby se odlišil od malého okruhu, což je Koliště, Husova, a spol. Ten malý si město platí samo.
Tranzitní dopravu z východozápadního směru zajišťuje v Brně D1 a pro severojižní směr by měla v budoucnu sloužit R43, konkrétně úsek Troubsko-Kuřim.
A postaví stát kolem Brna obdobu D0 kolem Prahy?
Nepostaví. Zvláštní ale je, že vadí Brno, ale dálnice okolo Olomouce, Ostravy a silnice I. třídy nejen přes tato města nechávají Hřiba klidným.
Brno má D1 a bude mít R43.
Proč by se měl stavět vnější okruh Brna? A hlavně, kde by se měl stavět. Nikdy se s ním nepočítalo. Vůbec to nedává smysl.
Vzdyt to je v poradku. A proto meziregionalni dopravu pojme VMO. A proto VMO financuje stat.
Jenže VMO v Brně v jižní části (paralelně k D1) není a ani se v dohledné době neplánuje. D43 patrně ekologičtí aktivisti zcela zablokují na příštích 50 let, nechtějí to ani mnozí politici.
To jsou kecy. Metro D že je stavba celostátního vyznamu. Ne, ani metro D ani vnitřní okruh by neměl financovat stát. To že se Praha rozhodla mít téměř bezplatné parkování a téměř bezplatnou MHD je její problém. A to říkám jako Pražák co volil piráty. Změnou v RUD přijde Praha o dalších 2.5mld ročně, tak jsem zvědav jestli alespoň to je řekne do hlavy a začnou něco dělat s příjmy města.
Metro D stavba celostátního významu určitě není, je to prostě místní doprava ze sídliště do centra. Ale oba okruhy celostátního významu jsou, stejně jako dálniční obchvaty jakéhokoliv jiného města.
Vidím to stejně, Praha si prakticky léta nechává ujít velkou část peněz.
Praha hlavně utrácí peníze i za jiné věci, které nejsou součástí dopravní infrastruktury. Třeba Prague Pride, neziskovky, mnoho poradců, apod…
Levná MHD a parkování není problém, jejich zvýšení by přineslo jen drobné a další problémy v dopravě při zdražení MHD.
A povedz Kefalín, kolik přesně že Praha utrácí na ty tvoje neziskovky? Jaká je to částka (a vůbec řád) a jak by se daly využít jinak?
Tady třeba máte jak je na pražskej cecík přisátej automat, si to můžete spočítat:
https://www.hlidacstatu.cz/hledat?q=ico:22670319
A peníze se dají použít na snížení daní, nestojim o to vyživovat si z nich podobné existence. Pokud je někdo chce sponzorovat ať to dělá ze svých soukromých peněz.
A že jsou to ročně ty miliardy. 😀
Jupí neziskovky. A já už se lekl, že se tu neobjeví
Levná MHD a parkování není problém, problém jsou neziskovky. Prosím zkuste to něčím podložit a vyčíslit. Já teda když googlim tak minutu, tak mi přijde, že se míjíte řádově, tak by mě zajímalo, na základě čeho takové tvrzení stavíte. Děkuji
Říkal to přeci Pitomio, Rajchl a spol a psali to v řetězovém mailu, tak to musí být pravda.
Neziskovka s nejvetsim prispevkem v ČR je Fotbalova Asociace ČR. Co tam mate dal?
Aha, pán má rád LGBT.
Pan Hřib by se měl podívat na čísla silnic na kterých se v Brně staví. Začínají I/ , tak to asi není nic složitého, proč Brno a ne Praha. Nedávno se chlubil novým projektem Radlické radiály, kdy tedy bude?!?
Otázkou tedy je, proč jsou v Brně místní ulice státovkami první třídy a v Praze to jsou jen místní komunikace. Situace v Praze je navíc horší, než byla dosud, místní komunikací se nedávno stalo několik kilometrů D1.
Jak si to hlavouni vyjednali, tak to mají. Státovka původně vedla i po Karlově mostě.
To je jednoduche, stat planuje praze postavit kompletni vnejsi okruh, brnu ne. staci?
Brno má D1 a bude mít D43.
ani jedno z toho není okruh…
Protože to nejsou (jenom) místní ulice, ale taky jediná tranzitní možnost. A to navždy. Žádná D0 kolem Brna není ani nebude.
Stát Brnu i Praze zaplatí okruh. Další silnice si musí města řešit sami. Dle mého je to tak správně.
Místní ulice? Pobavilo!:-) VMO je regulérní dálniční okruh, ekvivalent D0. To, že v Brně vede zastavěnou oblastí a přesto proti němu nikdo neprotestuje, není chyba Brna.
Pan náměstek odpustí (nebo mu to spíš bude u zádele), ale nevěřím mu ani slovo, natož jeho tvrzení, že by se pod jeho řízením začala stavba vnitřního okruhu, i kdyby se na něj našly prostředky. Za každého mluví jeho činy. Nabyl jsem dojmu, že se pan náměstek snaží podobnými vyjádřeními spíš uklidnit nespokojené a mezitím si za veřejné peníze pro svou politickou kariéru buduje PR, aby oslovil ty, kteří se víc než rozumem rozhodují emocemi, a těch je ve společnosti evidentně většina.
To je zase srovnání, Hřibe.
Výstavbu brněnského vnitřního okruhu nefinancuje stát. Ten okruh je už dááávno postavený. Výstavbu financuje u vnějšího okruhu (ekvivalent zhruba D0, v Praze).
A Praha aby brečela že jí stát něco (ne)financuje jinak než Brnu? Ať se Hřib podívá na RÚD a zkusí mi vysvětlit, proč Praha bere na obyvatele třikrát víc peněz, než Brno (a ještě horší nepoměr vůči jiným městům).
Taky si myslím, že jedním z hlavních důvodů je fakt, že VMO Brno víceméně nahrazuje dálniční okruh, který zajistí propojení mezi D1 a I/43 směrem na Svitavy.
Co je to RÚD, pane magistře?
Rozpočtové určení daní: Klíč, podle kterého stát rozděluje peníze městům a obcím.
Pan magistr píše Ú.
No to je hrůza! Tak to může rovnou zabalit celý svůj život!
A dovedete si představit kolik lidí napíše na železnici MÚ (mimořádná událost)?
I mistr magistr se občas utne a napíše překlep.
Vím, je to v naší zemi posedlé tituly neodpustitelná chyba a jdu si hledat strom na kterém se mám oběsit.
(btw já ten titul používám schválně pro detekci „titulomaniaků“, kteří řeší tituly a lidi namísto obsahu příspěvků. nepoužívám jej neoprávněně, jen jej používám jako lakmusový papírek. občas se někdo nachytá.. že?)
Posedlý titulem jste tu očividně spíš vy, nikdo jiný tady nikomu titul necpe, ale to je vaše vizitka, stejně jako ty chybějící čárky.
Nebo spíš přebývající (RÚD)
Zase další co nechápe že Praha je zároveň i kraj a z rud opravdu nebere 3x víc na obyvatele. To míchání jablek s hruškami je snad národní sport…
Ale já za to nemůžu, že si stát stanovil, že Praha jako město bude zároveň krajem.
Já neříkám že za to můžete, já říkám že nemůžete vzít počty obyvatel a k tomu dát rozpočty Brna a Prahy a vynásobit to těmi obyvateli a pak říkat jak má Praha větší rud. Protože u rozpočtu Prahy se platí hromada věcí co jsou krajské a to Brnu platí JMK. Už se chápeme?
Možná by pan magistr chtěl, aby Horní Dolní s 500 obyvateli, která nemá ani veřejnou knihovnu, dostávala na obyvatele stejně jako dostává Praha + Kraj Praha na obyvatele dohromady. Přes Horní Dolní vedou tři silnice: okresní, krajská a státní a obec nehradí náklady ani na jednu z nich. Když lidi potřebují půjčit knihu, půjčí si ji v okresní knihovně v okresním městě. Veřejnou dopravu zajišťuje a hradí kraj. Studovat z obce jezdí lidé do Prahy, kde využívají veřejné instituce a městskou dopravu. A starosta řve, že na obyvatele nedostávají stejně jako Praha.
Ještě tedy k tomu míchání jablek s hruškama…kdo asi platí v Praze provoz Národního divadla, muzeí, nemocnic apod? Kupříkladu Národní divadlo v Brně je městská příspěvková organizace.
„Studovat z obce jezdí lidé do Prahy“
Zřizovateleme těch univerzit je Praha, nebo stát? Tož tak.
Univerzit stát, ale základních a středních škol Praha.
Ale Pražáci, kterým každý nadává, že jsou vyžírky, za to taky nemůžou. A za to míchání hrušek s jablky (obec a kraj), které provádíte vy, taky ne.
Neznalost zákona neomlouvá.. Prosím před tím než začnete lhát a fabulovat kuste kouknout alespoň na Wiki…
Ale máte pravdu v tom, že to není 3x víc, ale cca 3,75x víc + pár miliard za kraj.
Demagogie. V Brně se ekvivalent D0 vůbec neplánuje. Na jihu ho nahrazuje D1, za západě D52.
To, co v Brně stát financuje, že ekvivalent pražského Městského okruhu. Charakterem i vedením zastavěnými oblastmi.
Ne, v Brně je malý městský okruh, dostavěný, a velký, nedostavěný (který slouží jako obchvat, za negativní cenu že vede přes město).
V Brně je to silnice I. třídy, narozdíl od Blanky, která je vedená jako dvojka.
A kde jsou ti hrdinové sociálních sítí co si okruhy a parkoviště a veškeré silnice zaplatili ze spotřební daně? Safra jaktože to nefunguje? Že by to bylo všechno jinak? Praha by měla: 1. Zavést parkovací zóny po celé Praze, včetně Kolovrat, Vinoře a podobných okrajových částí města. 2. Dramaticky zvýšit cenu parkovacích oprávnění, v centru a širším centru na 1000-2000 za měsíc, v okrajových částech alespoň 500 korun za měsíc. 3. Zavést celopražské mýto a vytvořit zóny tak, aby se nevyplatilo projíždět centrum a tangenciální trasy zpoplatnit méně. 4. Zdražit kupón MHD na 1000 za měsíc. 5. Zahájit masivní investice… Číst vice »
Ona je snad spotřební daň příjmem města, nebo proč ji do toho taháte?
Protože se vždy pod příspěvky o zdražení parkování nebo mýtu na sociálních sítích objeví armáda řidičů co se bijí za to, že se přece vybírá spotřební daň a tak tedy musí být město v přebytku a mohlo by z toho stavět dálnice jak nic kdyby chtělo…
Je příjmem státu, který pak ty peníze přerozděluje obcím, Prahu nevyjímaje. Koneckonců v těch obecních, krajských i státních silnicích jsou takové ty neviditelné věci jako například vodovod… který se bez silniční dopravy udržuje dost blbě.
Také by Praha měla vyvlastnit veškeré pozemky, které nejsou zastavěné zástavbou typu vinohradský blok, aby dosáhla realizace konceptu 15min města (hospoda, kavárna, medvědinec a filharmonie do 15min pěšky od libovolné obutné budovy). Byty v nové výstavbě samozřejmě přidělované dle sociálního klíče. IAD není potřeba, tak ušetříme na údržbě, chodcům ,cyklistům i cyklorikšám stačí prašný povrch. VHD není také potřeba, každý si dojede na kole … školy, hřiště, nemocnice … vše za tržní cenu, ale na šlapání do pedálů a montáž kol víc než trivium nepotřebujete a díky mikromobilitě budou všichni tak zdraví, že i ty špitály jsou vlastně zbytečné…
Londýn měl mít původně 4, slovy, čtyři, dálniční okruhy. Má jeden. Protože zjistili, že na 4 okruhy nemaj a nikdy mít nebudou. A to je Londýn, jedno z finančních center světa.
Praha je chudobinec ve východní Evropě, kterej to o sobě ale neví…
Soustředí se na výstavbu superdrahých higwayí, zatímco padají sto let neudržované mosty….
Takhle se to lepí v celém světě. Pokud nejste stát, kde je práce s opravdu vysokou přidanou hodnotou, kde sídlí firmy, které exportují a zároveň nejsou subdodavatelé, popř. firmy, které jsou mateřské společnosti větších koncernů… tak to tak zkrátka je. O to víc mě iritují všechny ty přešlapy, které byly a dělají se nové. Od terminálu Černý most, který je po 25 letech zralý na kompletní přestavbu (nemyslím rekonstrukci vlivem používání, myslím náročné terénní úpravy atd.!) po maličkosti typu to žluté zábradlí na lávce přes Chlumeckou, které bude do tří let rezavé a jehož případná „údržba“ zatěžuje rozpočet o zbytečný… Číst vice »
To je protimluv. Pokud most vydržel 100 let, zjevně byl udržovaný dostatečně.
A když manžel dělá ve Vysočanech a manželka na Smíchově, tak dostanou na výběr buď změnit zaměstnání nebo se rozvést.
A jestli nebydlí v Dejvicích, tak nepřipadá v úvahu, aby mladej šel studovat ČVUT nebo VŠCHT.
pokud budou lidi žít zdravě, tak se ušetří půl bilionu ročně ve zdravotním sektoru apod., to je už dávno několikrát spočítané, takže ano, i ty špitálu budou vlastně zbytečné
Nejlepe si kolem prahy postavte neco jako berlinskou zed, to bude teprve ono
Jo a pak z prahy uděláme skanzen protože za takových podmínek tady nebude chtít nikdo rozumný bydlet …no a pak vlastně nebudou potřeba ani ty další dopravní stavby…
No myslím že by naopak byla mnohem atraktivnějším místem k životu, nesmíte se na to dívat ideologicky 😉
Svata prostoto! A co treba firmam nakazat: Hele, pokud tu jako chcete podnikat a otevrit kancl, zajistete vsem svym zamestnancum bydleni v dochazkove blizkosti pracoviste a neni problem. Prespolni tu totiz nechceme, tramvajovou trat vam tu budovat nebudeme, autobusova zastavka taky stoji prachy… jo a delejte jenom za denniho svetla, pres leto dele, pres zimu kratsi, protoze verejny osvetleni taky neco stoji a setrime. Timto dojde ke kyzenemu snizeni poctu dojizdecu do Prahy, otevrou se pracovni prilezitosti i mimo Prahu, nu a z Prahy si muzete udelat kyzeny skanzen bez aut s durazem na nizkonakladovou mikromobilitu bez verejneho osvetleni, protoze… Číst vice »
Tak zařiďte, aby Praha dostala přesně vypočtený podíl ze spotřební daně a ještě k tomu, že třeba DPP bude platit za využívání a nadměrné ničení silnic v Praze. Osobáky totiž silnice skoro neničí, nemají tak velké nápravové tlaky. V Praze je nejvíc ničí (a tedy prodražují údržbu) autobusy a nákladní vozidla.
A ano, je to všechno opravdu jinak, peníze se totiž v rámci daní vyberou, ale nakonec jdou někam úplně jinam 😉
Hospodaření Prahy je příšerné, na investice jde pětina? rozpočtu a na dopravní stavby ani 1/10? Ale když může magistrátní úředník odpovědět občanovi „zavolejte jindy, mám homeoffice“ jaké ty běžné výdaje asi mohou být. Do toho pid kupon za 10kč den a pro lidi 65+ doprava zdarma! A investujeme miliardy do ledních medvědinců, už 20mld filharmonie, holešovická tržnice …nebo i jen „blbé“ půl mld za nový trávník na Jiřáku. Z dopravních staveb světlá výjimka Dvorecký most a zoufale pomalu se rodící D, jinak vyhozené dotace za trolejbusizaci …
Na autobusy už nejsou dotace, tak rychle zadrátujeme město, dokud jsou dotace na trajfy.
Naprostý souhlas.
Stavět trolejbusy v rovných částech Prahy je kravina na Ntou – mají se stavět tramvajové tratě.
Trolejbusové tratě mají opodstatnění např. Hanspaulkou nebo ze Strahova na jih tím trhákem na Plzeňskou apod., ale stavět trolejbusy na letiště je do nebe volající kravina – tam měli jezdit tramvaje – né přez Dědinu a Dlouhou Míli, ale dál na západ po Evropské až na LVH.
Ale na otázku v titulku článek neodpovídá, proč okruh v Brně platí stát av Praze ne.
Protože srovnává nesrovnatelné.
V Brně jde o vnější okruh, v Praze o vnitřní.
vnitřní okruh Královým Polem, Židenicema, blíž centru než jsou velká sídliště Vinohrady, Líšeň, Lískovec? Tak jo 😀 A ještě, že stát Praze ten okruh už dávno postavil a všechen tranzit musí jezdit tím Prahou draze zaplaceným městským (polo)okruhem.
Zkuste prosím přečíst co jsem psal.
V Brně jde o vnější okruh, viz např. https://zdopravy.cz/video-stavba-okruhu-pres-brnenske-tomkovo-namesti-pokrocila-prvni-most-je-vybetonovany-192533/ . Že okruh vede skrz město, což je spíš negativum než pozitivum? Jo, taky bych rád dálniční obchvat Brna, jak bude mít Praha, ale to se vůbec neplánuje..
Praha financuje D0?
Možná by se měli inspirovat Amsterdamem, tam když neměli peníze tak začali stavět cyklostezky
Jen technicka poznamka, to byla Kodan. Ale bylo by to logicke, bohuzel jak clanek uvadi, tohle v planu neni.
Díky za upřesnění, bohužel to zamrzí, třeba drážní promenáda
A jeste hur, rozumnejsi spojeni od Manesa k Rudolfinu. Coz je opravdu klicovej chybejici usek. A Hradebni korzo. Drazni promenada by byla hezka, ale bojim se, ze padnou i dulezitejsi kousky.
Extrémně důležitý venkovní i vnitřní okruh, Radlická radiála a čtyřproudá Vestecká spojka jsou nutné a ne tyhle blbostí. Stále melou dokola ty samé bláboly
Jděte už do háje furt s těma silnicema.
Extrémně důležitý je v Praze jen:
metro D, tramvajové tratě a pak . . . metro O.
Vše dle plánu rozvoje linek PID v Praze na roky 22 – 32.
Ten rozvoj linek PID je třeba DODRŽET a na silnice se vykašlat.
Stavbou nových silnic se podporují jen autoholici a jiní dezoláti.
Ty 4 trolejbusové linky se vyloženě nebudou dělat nebo se jen odsouvají??
Zatím po 2026. Když dojdou prachy, tak třeba nikdy.
Naopak, Praze toho financuje zbytek republiky až moc.
Napriklad?
Například všechno.
Přes rozpočtové určení daní Praha získává ze státního rozpočtu cca třikrát víc peněz, než Brno – v přepočtu na jednoho obyvatele. A ještě víc „per capita“ ve srovnání s jinými městy. Z těchto státních peněz Pak Praha platí cokoliv ze svého rozpočtu.
Můžete uvést zdroj? Včetně součtu prostředků obec + kraj?
To co říkáte je holý nesmysl, pravděpodobně jste se vůbec nepodíval na čísla RUD ale jen na rozpočty a počty obyvatel. V tom vám ale utekl jeden podstatný detail, rozpočet Prahy zahrnuje věci které v rozpočtu Brna chybí, protože Praha je zároveň kraj, kdežto krajské výdaje obstarává v Brně Jihomoravský kraj 😉
Krajské výdaje jsou ve skutočnosti naprosto mizivé. Věci, které dělá jakože kraj (sociální péče, něco ve školství, něco ve zdravotnictví, přenesený výkon státní správy…) jsou hrazeny ze zcela jiných zdrojů než z rozpočtového určení daní.
U krajů jsou nákladní položky (ale pořád relativně malé) dvě: starostlivost o silnice 2. a 3. třídy a veřejná dopravní obslužnost spozusty obcí. Oboje tyto položky Praze odpadají. Financuje jenom dopravní obsluhu uvnitř města a stará se pouze o silnice uvnitř města. Tak jako všechny ostatní města.
Ktere “capitas” myslite? Ty co maji v Praze trvale bydliste, nebo ty statisice, co tam dojizdeji, ale prijmy z RUD ma nekdo jiny? Nebo miliony turistu, kteri mestu generuji naklady, ale prijmy z dani jdou v ramci RUD jinam? Atd atd. Takze s timto hodnocenim “venkov vydelava na Prahu” bych byl opravdu opatrny.
Ja bych klidně nebyl opatrný. Množství lidí, které žije v Brně, ale nemá v Brně trvalý pobyt, je ve srovnání se svojí velikosti srovnatelné jako v Praze. Totéž se týká i dojíždějících. Praha není jediné spádové město v ČR. Navíc, největší položky, které si myslíme, že financuje město nebo kraj (školství, zdravotnictví, sociální péče, přenesený výkon státní správy) jsou hrazené z jiných státních zdrojů než z rozpočtového určení daní.
A taky, jaké masivní přímé náklady už jen má Praha nebo jakékoliv jiné město z turistů? Ošlapané chodníky?
No ty naklady s turisty jsou treba prave to metro, tramvaje a trolejbusy. Ale muj point byl jiny – tahle nesmyslna diskuse, jestli Praha doplaci na venkov, nebo ostatni na Prahu je malicherna a hloupa.
Není, je to normální (a docela zásadní) politická debata o tom kam a jak mají putovat státní peníze. A navíc ji začal pan Hříb, nikoliv „venkov“. Za metro a tramvaje platí turisté plné jízdné, Praha si jeho výši může nastavit jak chce. Ale ikdyby to bylo zdarma, je to zcela marginální částka oproti tomu, o čem se tady bavíme. To jsou maximálně stamiliony. Pokud by Praha měla RUD na úrovni Brna (i po započtení krajských a EU peněz, které Praha tolik nemá), by Praha měla mít o cca 35 miliard od státu míň než má teď, a to každým rokem… Číst vice »
Tak pojďme danit (a započítat do RUD) příjem tam, kde vznikl. Jak u firem (kde je daná organizační jednotka generující DPH), tak u FO (kde daný člověk pracuje). Malé obce by na tom byly ještě huř než teď. Venkov opravdu nějaký velký daňový příjem negeneruje, ten dělají města a pomocí RUD se přelévá na venkov.
Na druhou stranu Praha se stará o všechny silnice na svém území, včetně silnic dálničního charakteru.
Fakt se o ne stara?
Pripada mi, ze se jedna o peci zhruba na urovni SZ, latani tech nejvetsich hruz, at to vubec nejak drzi pohromade.
Praha obsluhuje 20% obyvatel a vyrábí 20% HDP, zbytek republiky spíš parazituje na praze, ne naopak
Praha něco vyrábí? Prosím, prozraďte mi co.
Jednu věc Hřibovi asi nikdy neodpustím, že tehdá s Babišem nevyměnil projekt úřednické čtvrti za stavbu nové nemocnice v Letňanech a vybudování/příspěvek na městský okruh. Pár bloků úředních budov by nebyla žádná katastrofa a mohlo být zajištené částečné/plné financování okruhu a nová nemocnice. Ale né, pan Hřib měl ego a my máme kulový.
Trochu z ruky lokalita…
To je nesmysl, nic by z toho nevzešlo a navíc s Babišem se nedá seriózně jednat. To byl čirý populismus a taková čtvrť by nedávala žádný smysl.
Měli bysme okruhy, ale zdevastované centrum města s vysídlenými historickými budovami a urbanisticky nekvalitní čtvrtí v poslední lokalitě, kde má město nějaké trochu souvislejší projekty. Ale to je pro přemýšlení některých lidí typické. Dálnice a dál nic.
Neměli bychom nic. NIc by se nepostavilo a agent by taky nic nevlastnil.
Tak samozřejmě že to zní dobře, pokud by andrej třeba nekecal a jenom nehonil politický body. Jenže věřte mu, pak vás podělá a vyleze po vás o stupínek výš. Jako rozhodně nejsem zastáncem Hřiba, ale zase tak blbej není.
Asi by se měl pan Hřib podívat, že Praha dostává na jednoho obyvatele cca 165% peněz od státu toho co Brno 😉
No celkem není divu… 😬
Můžete uvést zdroj? Včetně součtu prostředků obec + kraj?
Zdroj: https://zpravy.kurzy.cz/516348-rozpoctove-urceni-dani-2020-za-prazana-o-18-900-korun-vice-nez-za-obyvatele-brna/
…je sice z roku 2020 ale vci se příliš nezměnily a proto raději používám procenta.
hezký článek, jen teda s relevancí domácího úkolu cca tercie víceletého gymplu a i tak zralý na přepracování 🙂
akorát že vůbec, Praha nedostává prakticky nic za kraj a stát ji nefinancuje prakticky vůbec nic, jiných zemí Evropy je obvyklý podíl mimo městských financí aspoň 50%
prostě nesmyslné neoliberální šetření ad absurdum
pokračování Městského okruhu z Pelc Tyrolky a Balabenky…..Stejně tak se nepočítá ani s Radlickou radiálou…
:-///
Inu, má to být udržitelná mobilita, ne ze řetězu utržená.
Tak také zvedněte a účelově navázejte daň z nemovitosti na investice a rozvoj města, dále skončete populismus s ultralevným (= silně dotovaným celoročním kupónem PID), zvedněte i cenu za parkovací karty a peníze pak neprožerte, ale investujte do výstavby a infrastruktury města….
Roční kupón je jediná rozumná věc kterou udělali. Vzhledem k tomu kolik procent nákladů jízdenky za městskou dopravu stojí si myslím že správná cesta je aby MHD byla pro pražany zdarma. Mělo by to brutální motivační efekt a nestálo by to zase tolik peněz. Samozřejmě pouze pro lidi s trvalým bydlištěm v Praze. Chtělo by to ale zdražit to parkování a snížit počet parkovacích míst a vytlačit zaparkovaná auta hlavně z hlavních silnic.
Žádný brutální motivační efekt by roční kupon na MHD zdarma rozhodně neměl. Dnešních 3650 Kč skoro zadarmo je a nepozoruji okolo sebe, že by to mělo nějaký velký motivační efekt.
No mě by MHD zdarma dost silně demotivovalo. Spoje jsou už teď docela na hraně snesitelnosti co se týče hustoty cestujících, fakt bych se nechtěl v tramvajích mačkat
Motivační efekt? Jako ještě více jezdit, nebo že by to přesvědčilo ty, kteří již tak utrácejí více za popojíždění auty v kolonách, aby pro změnu přeplnili tramvaje? No nevím, no.
Hm, nevím, jestli by tyhle drobné dárečky aspoň na eskalátory metra D, bavíme se zde o takové jiných částkách.
Motivovat lidi k využívání aut zdražením MHD nezní jako ta správná cesta jak zlepšit dopravní situaci ve městě… 😀
takhle to ale funguje i na dálnicích 😀 stát nechce, aby doprava otravovala obyvatele obcí, tak staví dálnice a ostatní nutí do jejich využívání tím, že zavedla dálniční známky 😀 to přece dává smysl, ne?
Však si taky už dlouho myslím (a už to tu i párkrát psal) že zpoplatnění pozemních komunikací v dnešní podobě je přežitek z doby kdy byl zanedbatelný provoz a dálnice nadstandard. Dnes dává smysl dálnice a silnice zdarma a zpoplatněný vjezd do obcí které lze objet po dálnici nebo obchvatu.
Fascinuje mě, že to někdo vidí tak jednoduše. Kdyby to bylo ta jednoduché, ta by to dávno udělali. Výnosy z kuponů, napálení parkovací daně rezidentům, i kdyby nakrásně o stovky procent, stále budou v tom celoměstském rozpočtovém moři marginálie. Pokud tam nějaký pohyb nahoru bude, jako že asi ano, bude to příspěvek k udržitelnosti. Velké divadlo s tím neuděláte.
Nějaké efektivní propojení daně z nemovitosti s investicemi města (těm, co křičí, že by se měla zvýšit, lehce informuju, že mnohým se z navýšení oči už protočily) – souhlas.
Neznám nikoho s protočenýma očima po seznámení se s novou daní z nemovitosti. I po zvýšení je tato daň stále velmi nízká a neplní tak jeden z jejích hlavních cílů. A tím je motivovat vlastníky k tomu, aby svůj nemovitý majetek aktivně využívali a ne ho jen pasivně drželi.
Dan z nemovitosti je zcela nemravna, neb clovek kazdorocne dani neco, co poridil ze svych jiz zdanenych penez, nemluve o tom, ze i pri porizeni zacvakal 4% hodnoty nemovitosti jako dan z nabyti.
Navic az do tohoto zvyseni dane z nemovitosti jeji agenda vice penez sezrala, nez vybrala…
Ve slusne spolecnosti by tak tato agenda byla bez nahrady zrusena. Ale ne tak v CR, tady se pestuje umela zamestnanost at to stoji, co to stoji.
A kde píšu, že je tak jednoduché? Je jasné, ze určitě není a že je celé i velmi komplexní téma, kdy bude muset jit o mix opatření jak na příjmové, tak výdajové straně rozpočtu, nicméně musí být konkrétní a někde se taky začít a proto jsem některé dílčí pokožky uvedl……tedy pokud chceme i nějaké rozumné budoucí investice a další rozvoj města a celé aglomerace….
Stran tech prijmu lze zvazit i prijmy takove, ktere by lidi prilis nebolely.
Prikladmo DPP je jedna obrovska reklamni plocha s veeeelikym dosahem.
Urcite se najde dostatek inzerentu ochotnych do reklamy vrazit vic penez, dojde-li k navyseni jeji ceny.
No a pokud ne, aspon se zredukuje vizualni smog, coz je rovnez pozitivni dusledek.
Ze si to ve finale zaplati zakaznik inzerentu… nu, dobre jim tak.
Nejvíc efektivní by bylo zrušení RUD a dát městům jako jediný příjem daň z nemovitosti s tím, že si ji nastaví jak chtějí.
Jediné, co je „populismus s ultralevným (= silně dotovaným“ je astronomické dotování téměř bezplatného parkování.
Ať Praha zavede platbu za parkování 2 – 3 tisíce Kč měsíčně
A JE PO PROBLÉMECH.
Nejen s dopravou v Praze, ale i s penězi no nové stavby.
Autoholici půjdou na protiautoholní léčbu a všichni budou šťastní.
Tak ony dvě miliardy navíc na Metru D ve prospěch Subterry (potažmo MTS a bůh ví kam dál) by dokázaly zafinancovat nejednu zajímavou velkou dopravní stavbu…
Metro jako stavba celostátního významu?Jde čistě o pražskou MHD
A ono je to někde takto tvrzeno?
Ano, je. V článku autor cituje Hřiba, který uvádí, že metro D je jednoznačně stavba celostátního významu. Konkrétně tato stavba celostátní význam opravdu nemá.
Budou to využívat i lidi ze středočeského kraje, kteří dojíždí do Prahy
Oddělené SČ a P jsou naprostý nesmysl. Dílo madam Štrekové (územní dělení) mělo být revidováno a oba kraje sloučeny.
Smyslem tohoto rozdělení je, abychom v krajském členění neměli jednu superjednotku, která je lidnatostí výrazně větší, než ostatní. V ideálním případě by měly být územně-správní jednotky srovnatelné. Což ani teď nejsou, ale spíše kvůli specifikům osídlení a vzájemných vztahů.
Lepším řešením by bylo umožnit administrativní jednotku metropolitního regionu, jako to mají v řadě západních států.
To ale ještě není celostátní význam.
Pražskou MHD využívají denně statisíce Středočechů i obyvatel Prahy bez přihlášeného trvalého pobytu.
Však Praze nikdo nebrání tu MHD zdražit.
Jo, to veřejnou dopravu v Brně a každém jiném městě taky. Nikde to nikomu nefinancuje stát.
Tak ať Praha zdraží cenu parkování z pakatele 100Kč/měsíčně na např. 1000Kč/měsíčně a bude mít na stavbu MO a další.
V Praze a její aglomeraci žije 2 267 817 obyvatel (podle Wikipedie). To je téměř čtvrtina obyvatel ČR. Takže ano, jedná se o stavbu celostátního významu. To se netýká pouze metra, ale všech dopravních staveb.
A ti nerezidenti platí za MHD vyšší částky, než rezidenti, ne?
Klidně ať dojíždějícím cenu za MHD zvýší (stejně jako cenu za parkování).
Brno má 400,000 a v jeho aglomeraci žije dalších 400,000. Stejný, ne-li vyšší poměr než Praha. Tramvajové tratě Brnu stát taky neplatí. dokonce ani kraj.
To, že nějakou stavbu využívají i obyvatelé okolních obcí z ní nedělá stavbu celostátního významu
Nepodceňujte velikost Prahy. Praha má víc obyvatel než 2 průměrně velké sousedící kraje a to se pořád ještě vůbec nebavíme o těch statisících lidí co každý den do Prahy přijedou ze všech koutů republiky. Takže i něco pouze na území Prahy může být tak zásadní že to má vlastně celostátní význam protože to umožňuje 15-20% obyvatel české republiky se v té Praze pohybovat.
A je v celostátním zájmu dále vše stěhovat do Prahy? Neměl by spíše znovu pozvednout periferie, zkrátit přepravní vzdálenosti a ušetřit tak zdroje? Nebo už je hlavním cílem co největší rozežranost…
Neznamená třeba právě to zkracování přepravní vzdálenosti sestěhovat vše do měst.
Jistě, …ale do více menších. Někde v minulosti nás na geografii učili, že optimum je správní dělení na UNITS2 (a opravdu si ty konkrétní podmínky nepamatuji, ale byla tam rozloha, počet obyvatel, dosažitelnost v různé úrovni služeb, ale i počet úředníků na pokrytí veřejných agend v poměru na počet obyvatel co si je platí atd.) a poté, že „optimálním“ sídlem (opět pohledem využití zdrojů, poskytnutí a rozsahem služeb, to vše v poměru výkon/cena/čas/udržitelný rozvoj) je aglomerace do cca 500 tis. duší (v rozvaze bylo opět spousty položek, vybavuje se mi cena za odpady, MHD bez metra, počet čističek vody a… Číst vice »
To je sice hezké, ale takhle to nefunguje.
Tady působí kladná zpětná vazba: víc pracovních příležitostí -> víc lidí se přistěhuje -> víc pracovních sil přiláká víc zaměstnavatelů -> víc pracovních příležitostí…
S tím se pojí i víc lidí -> lepší kulturní vyžití, větší možnosti školství,…
Zejména vysoce kvalifikovaná pracovní místa se sem koncentrují.
Není. A není to ani v zájmu Prahy. Ale regionální rozvoj je v našich podmínkách napůl chiméra, napůl sprosté slovo.
Bohužel.
Ano, je to v celostátním zájmu.
To „vše“ by se neodstěhovalo někam do Chrudimi, ale spíš do Budapešti, Varšavy nebo Krakova.
A vydělávat a vozit penízky domů.
Spádová oblast bude mít přes 100 tis. Obyvatel. Ano, je to stavba celostátního významu.
Praha = 28 % českého HDP, s aglomerací třetina.