Praha 1 si opět prosadila parkoviště v Nerudově ulici. Místa pro chodce je dost, tvrdí

Kontroverzní příčné parkování v Nerudově ulici. Foto: Peskymestem.czKontroverzní příčné parkování v Nerudově ulici. Foto: Peskymestem.cz

Návštěvníci mířící na Pražský hrad se budou dál proplétat mezi zaparkovanými auty.

Pražská Nerudova tvoří závěrečnou část Královské cesty a je hlavní trasou turistů stoupajících na Pražský hrad. Jelikož je velmi úzká, je v ní omezen provoz aut, nicméně podélné parkování pro řidiče s rezidentským oprávněním či abonmá je zachováno. 

V roce 2018 prošla rekonstrukcí v širší horní části, která byla nově předlážděna chodníkovou mozaikou. Velký ohlas veřejnosti však vzápětí vyvolalo namalování modrých pruhů přímo na novou žulovou dlažbu, které tak umožnilo na velké části chodníku příčné parkování. 

Parkoviště na místě povolila městská část Praha 1. Soud letos v květnu povolení zrušil, jelikož bylo dle jeho rozhodnutí provedeno nevyhovujícím způsobem. 

„Náš úřad již dal vše do pořádku,“ vysvětluje pro Zdopravy.cz radní pro dopravu Vojtěch Ryvola fakt, že se nyní parkování na široký chodník opět vrací. Město argumentuje potřebou parkovacích míst pro místní obyvatele.

Samé cizí SPZ

Web Pěšky městem ovšem uvádí, že místo rezidentů na místech parkují hlavně návštěvníci přilehlých hotelů a penzionů, což dokládá i zápisem z jednání komise pro dopravu. Turisté si kupují abonmá na modré zóně nebo využívají přenosného oprávnění, místním je k dispozici pouze 15 procent parkovacích míst.  

Srovnání parkovaní před a po rekonstrukci Nerudovy ulice. Foto: Peskymestem.cz

Srovnání parkovaní před a po rekonstrukci Nerudovy ulice. Foto: Peskymestem.cz

Základ věci vychází z toho, že v uvedené ulici je naprostý nedostatek parkovacích míst. Při setkání rezidentů v únoru tohoto roku bylo odsouhlaseno přání nerušit toto parkování v poměru 68:0. To už je dostatečný mandát k pokračování,“ uvádí Ryvola. 

Podotýká, že je s podivem, že proti jsou hlavně jednotlivci z Prahy 8 nebo Prahy 5.

Ve vyhlášce vydané 13. června radnice uvádí, že nový prostor pro auta na chodníku čítá šest míst a je bezpečně vymezen sloupky. Chodník tam má dle radnice 6–9 metrů a je tedy mnohem širší než ve spodní části ulice, kde se chodci tísní i na 1,2 metru širokém koridoru. „Chodci zde na rozdíl od jiných částí ulice nejsou nikterak omezováni, uvádí se ve vyhlášce. 

„Historická čtvrť by měla dle našeho názoru respektovat a uchovávat i atmosféru místa. Jinak se z něj stane pouze parkoviště v historické oblasti, která ztratí své kouzlo,“ upozorňuje však web Pěšky městem na skutečnost, že technická stránka věci není jediná, kterou by úřady měly brát v potaz.

„Vydržme půl roku“

Podle Ryvoly se problém s parkováním nerezidentů vyřeší v novém roce, kdy začne platit chystaná reforma parkovacího systému a nákup parkovacího abonmá a přenosných karet už nebude možný. 

Na začátku roku 2024 má dojít k úpravě pravidel parkovacího systému tak, že bude moci zaparkovat na modré zóně pouze rezident,“ vysvětluje radní pro dopravu. Podle něj tak dojde k okamžitému úbytku parkujících, a poté se hned upraví parkování z příčného na podélné. „Vydržme to ještě půl roku,“ uzavírá Ryvola.

Tagy modré zóny parkování Praha 1
141 komentářů