„Pizzu jde dovézt i tramvají.“ Rozvážecí služby dusí město, omezit to má reforma parkování

Kurýr jezdící pro Wolt. Foto: WoltKurýr jezdící pro Wolt. Foto: Wolt

Dopravní obsluhou je dnes každý, stěžuje si Praha 1. Změna systému ukončí i kšeftování s parkovacími kartami.

Praha 1 na besedě s občany představila změny, které už brzy změní parkování ve městě. Mezi jednotlivými městskými částmi na nich panuje podle radnice shoda, a nic tak nebrání jejich rychlému zavedení. Reálné datum spuštění je podle radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO) 1. červenec 2024, od kdy budou radnice zároveň odpovědné za celou agendu vymáhání pokut.

Chystané změny mají jednak uvolnit více místa pro parkování rezidentů, zároveň mají spolu s částečným zpoplatněním vjezdu do centra zklidnit dopravu a omezit ty, kteří pravidla nejčastěji porušují.

Podle Ryvoly jsou mezi nimi silně zastoupeni řidiči zásobování. „Pod zásobování se nyní vejde úplně všechno, není právně ukotvené. Do zákazu vjezdu s dodatkovou tabulí umožňující zásobování můžete vjet třeba, když jedete někoho vyzvednout nebo když turista hledá ubytování,“ upozorňuje na paradox.

Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy

Dává příklad kontrolní akce v Perlové ulici, kdy z 23 aut odchycených na zákazu vjezdu tvrdilo 21 řidičů, že provádí zásobování.

Kurýři, choďte pěšky

Podle starostky Prahy 1 Terezie Radoměřské (TOP09) v současnosti až 80 tisíc vozů projíždějících denně Prahou 1 dováží drobné věci do domácností.

„Nejhorší je právě toto drobné zásobování, příliš jsme si na něj zvykli. Každý den vidím, jak 10 autíček na Havelském tržišti rozváží svíčkovou,“ stěžuje si Ryvola. Dodává, že usiluje o to, aby kurýři chodili buď pěšky, nebo využívali kola či elektrokoloběžky. „Pizzu vám někdo může přivézt i tramvaji,“ říká radní.

Změnit by to podle něj právě zákaz parkování v modrých zónách pro všechny nerezidenty. Právě ten je možná nejpodstatnějším bodem chystané parkovací reformy.

Zatímco magistrát zvažuje, že by vozům zásobování bylo povoleno na modrých zónách parkovat do 15 minut, Ryvola je pro úplný zákaz. Místo toho plánuje vlastní systém „férového zásobování„, který se už na několika místech centra testuje.

Praha v centru otestuje „férové zásobování“. Kdo ho zneužije, příště už nezaparkuje 

Rezidenti by měli mít možnost si do své modré zóny objednat například návštěvu řemeslníka či jiné služby, musejí si však předem návštěvu zaregistrovat v systému TSK a proparkované minuty se jim odečtou od ročního paušálu. Zvažuje se, že každá domácnost definovaná elektroměrem by získala 60 hodin ročně.

100 karet pro jednu firmu

Dalším důležitým bodem změn, který si na setkání Prahy 1 s občany vysloužil největší potlesk, je zrušení přenosných virtuálních parkovacích oprávnění. Ta se nyní dají koupit za 36 tisíc korun na rok a nejsou vázána na registrační značku auta.

„Nyní jich je vydáno 1 900, což představuje čtvrtinu všech parkovacích míst v modré zóně,“ upozorňuje Ryvola. Podle něj existuje i firma, která jich nakoupila sto a kšeftuje s nimi.

Přenosné karty využívají hojně také pražské hotely, které je poskytují ubytovaným hostům. Ti pak pak zabírají místo rezidentům například na kritizovaném parkovišti v Nerudově ulici. „Chceme, aby toto zcela zaniklo, aby turisté ubytovaní v historickém centru jen vyložili své věci a odjeli do parkovacího domu, jako je to běžné všude ve světě,“ říká radní.

Praha 1 si opět prosadila parkoviště v Nerudově ulici. Místa pro chodce je dost, tvrdí

Třetím bodem, jak ulevit dopravě v centru, je podle něj striktní vymáhání pokut za špatné parkování. „Máme tři odtahová auta, chceme pět. Problém je s botičkami, denně se jich dává 30, mělo by to být tři sta,“ plánuje Ryvola. Komplikace podle něj je, že městská policie nesmí vybírat správní poplatek, ale pouze pokutu, která je 500 korun, a při dlouhodobém nelegálním parkování se tak botička řidičům vlastně vyplatí.

Městských policistů je podle radnice také velmi málo a manipulační poplatky by tak měla vybírat obdoba někdejší městské správy služeb.

Databáze vozů

Pomoci má nově i zákaz sdružování jednotlivých pokut. To umožní místo „slev na pokutách“ udělit ve správním řízení třeba i částku 25 tisíc, což už by pro hříšníky mohlo být motivační.

Experti zjišťovali, kdy jsou řidiči ochotnější platit pokuty. Záleží na rychlosti výzvy i její podobě

V rámci reformy parkování oceňují městské části také získání pravomoci na cenotvorbu parkování na fialových zónách. Odstavení na ulici je nyní totiž podle expertů příliš výhodné a velké parkovací domy například v obchodním centru Palladium jsou naopak často poloprázdné.

„Platit 60 korun na Pařížské ulici je prostě málo. Celý systém Parkuj v klidu musí skončit,“ uzavírá Ryvola.

Předseda kontrolního výboru zastupitelstva Prahy 1 Martin Motl upozorňuje, že systematické vymáhání pokut odstartuje zmíněného 1. července. „Spustíme automatizované zasílání výzev. Budou chodit stále dokola jako v Rakousku. Při nezaplacení se sama strhne z účtu, který můžeme v závažných případech i obstavit.“

Dodává, že pokutování musí být především rychlé, aby mělo efekt. Pomůže i nově spuštěná povinná registrace ukrajinských SPZ. Brzy také městské části získají přístup do mezinárodních databází, který má nyní pouze magistrát.

Tagy kontrola parkování modré zóny nedostatek parkovacích míst Praha 1
399 komentářů