Poloprázdné doubledeckery v Ostravě? Ještě je brzo hodnotit, říká dopravní podnik

Dvoupodlažní autobus Scania pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPODvoupodlažní autobus Scania pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO

Za první měsíc provozu mezi zoo a Dolní oblastí Vítkovice nebyl autobus nikdy zcela plný, často jezdil prázdný.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kkarel

Je to nesmysl. Buď chci do Zoo a nebo Dov obojí nejde stihnout.
A nebo pokud přijedu autem tak po skončení obou aktivit mám auto jinde a musím pro něho dojet.

Mates

Nikdy nešlo a nepůjde o blaho obyvatel.,spíš o blaho jednotlivce

jal

Hlavní problém bych viděl v tom, že když někdo do ZOO jede autem, chce v něm dojet až tam. Parkovat jinde a potom jet čímkoliv v MHD (a platit navíc) se nikomu moc nechce.
Řešení by mohlo být – jízdenka je v ceně vstupenky do ZOO

VicesnahyOstravo

Byli jsme na vikend v Ostrave, hlavni atrakci DOV jsme si zprestrili navstevou ZOO, doubledeckrem samozrejme 🙂 Za nas palec nahoru 🙂 ( mozna je spise hlavni atrakci mesta chovani obyvatel mesta k verejnemu prostoru, des bes, ale to jen tak mimo clanek)

Fan.

Ty busy jezdí přes týden na normální Lince Poruba průmyslová.zona v Hrabové. Tak využity jsou

Lxxxx

Už když zveřejnili ten nesmyslný záměr, psal jsem tady že to budou jen vyhozené peníze, za ty dva poschoďáky, naprosto nevhodné pro MHD mohlo být asi šest normálních nízkopodlažních autobusů, vedení DPO by mělo dostat tu škodu k úhradě. Kdo jede do ZOO nebude parkovat v DOV, celá linka 88 je nesmysl který téměř nikdo nepotřebuje, hlavně že omezují a ruší spoje na okraji města!!! Pan Morys od doby co je funkci vymýšlí samé drahé nesmysly, kdy už ho konečně magistrát vykope!

Karl vB.

Nezúčastněný pozorovatel může na základě podcastu a článků o ostravské MHD nabýt dojmu, že školení „Presentační dovednosti“ v případě managementu DPO dopadlo na velmi úrodnou půdu a přináší bohatou úrodu.

PetrB

Myslím, že Plzeň to vyřešila lépe. Poslala každý víkend na celé prázdniny historický autobus Karosa ŠM11 nebo RTO na linku Náměstí Republiky – ZOO.

https://www.pmdp.cz/o-nas/aktualne/doc/historickym-autobusem-do-zoo-3162/newsitem.htm

Graylag

Rozíl je, že v Plzni to slouží opravdu jen jako turistická atrakce. Zatímco v Ostravě si od toho slibují, že kromě turistické atrakce ještě svým provozem uleví dlouhodobě přetíženým parkovištím v okolí ZOO. Tedy že budou fungovat jako jakýsi expresní spoj mezi lokacemi. Na takový provoz by historické vozidla nebyla úplně ideální.
Jestli se Ostravě ten nápad ujme se uvidí.

Karl vB.

Zajímavý článek k tomuto tématu:
https://www.cs-dopravak.cz/fiasko-ostravskych-doubledeckeru/

Graylag

uhm, víte, že jste právě vložil odkaz na článek, o kterém je celý tenhle článek ke kterému diskutujeme?

K němu řeknu pouze to, že a) neodpovídá to tomu co jsem viděl/zažil a b) hodnotit provoz těch autobusů po pouhých pár týdnech je totální nesmysl

Karl vB.

Máte pravdu, bohužel jsem se ukliknul, klepe se mi klepeto. Chtěl jsem vložit tento odkaz:
https://www.msstavby.cz/legracky-dpo-06-08-2019/

Baraba

Co je na tom článku zajímavého? Rozbor symboliky čísla 88?

Hlavní je, že DPO je akciovkou města. Tím pádem plní hlavně požadavky radnice. Město trvale řeší špatnou dopravní situaci kolem ZOO.

Pořád ještě nebyla shozena ze stolu lanovka, občas jezdí do ZOO vlak po vlečce PKP international.

Berte to tak, že pomocí DD chce město zjistit, jestli má smysl jít do většího projektu (vlak, lanovka) a to by zapojením něčeho, co není současně i „turistickým lákadlem“ nezjistilo. Bohužel za dané covidové situace to zatím ani nezjistí, protože nápor turistů je zatím poměrně malý.

kakov

hlavně v Plzni tam běžně nejezdí autobusy, ale turistický vláček, dále je nutné vzít v potaz, že v Plzni MHD k ZOO nejezdí (myšleno standardní linka)

Fan.

Historické busy či trolejbusy i tramvaje taky jezdí přes některé víkendy přes léto. Plusy teď vlakem po historických trasách vleček OKD.

Zdenek

Myslím, že pro začátek by to chtělo změnit dlouhodobou špatnou koncepci zdejších odborníků na dopravu a to koncepci převychovy cestujících. Veřejná doprava má být veřejnou službou, která má slyšet a naplňovat požadavky cestujících a nikoli jim diktovat, jak se mají chovat. Například že si nekoupí papírovou jízdenku za 25 Kč, ale musí koupit PAPÍROVOU kartičku za 100 Kč a že když jedou 100km do zoo, tak si nezajedou až do cíle, ale že zaparkují úplně jinde, aby museli použít MHD s okružní vyhlídkovou trasou městem, extra cenou za jízdenky pro celou rodinu a bez klimy v horním skleníkovém patře, když… Číst vice »

Graylag

Já bych třeba jako cestující chtěl sedět v koženém „ušáku“, mít osobního stewarda který mi bude nosit kafe a to celé samozřejmě zdarma – má se mi veřejná doprava přizpůsobit a vyslyšet mě? K těm dalším věcem už bylo napsáno hodně, tak jen ve zkratce – běžný cestující si nebude kupovat papírovou kartičku za 100 Kč, běžný cestující si pípne platební kartou. Vím že se vám to nebude líbit, ale realita je, že cestujících s onou papírovou kartičkou je naprosté minimum, stačí se koukat. I pokud ale budeme předpokládát, že náš cestující chce na kartičku jet – cesta do ZOO… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Ta platební karta umí i slevy ?

Graylag

Samozřejmě, i když jestli se nepletu, tak je nutné to dělat formou „dokoupení“ zlevněné jízdenky. Což je trochu složitější než jen normální pípnutí.

Pokud ale myslíte studentské slevy nad 15, tak ty bohužel neumí. Ačkoliv bych podotkl, že studentské jízdenky nikdy neexistovaly ani v papírové podobě.

Kevis

Samozřejmě. Protože studentské slevy a slevy pro občany nad 65 let existují po Ostravě pouze ve formě dlouhodobých jízdenek na Odisce. Takže to,na co jsou zvyklí cestující u nás,sleva 75% na příměstských linkách, město Ostrava zamítlo a jediná sleva běžné jízdenky je dětské jízdné 6-15 let, tudíž poloviční.

Kevis

Prostě ta kreditní jizdenka umí pouze běžné jízdenky platné po Ostravě. Má jednu malou chybičku. Platí pouze ve vozidlech DPO. Tudíž když s tou kartičkou budete chtít platit např. v autobuse ČSAD, máte smůlu,nezaplatite. Vytahnete pěkně bankovní kartu nebo peníze. Cena je sice stejná,ale prostě ve vozech jiných dopravců tato kreditní karta nefunguje. Je to stejné,jako třeba i měsíčník nahraný na bankovní kartě. Taky funguje pouze ve vozech DPO

Martin

Ne. To je ta pohádka, jak DPO vypravuje ve špičce 105 2x za hodinu a 108 3x za hodinu.

Zdenek

Milý soudruhu Gralylagu, můžu mít svůj osobní subjektivní názor, aniž byste mě hned neoznačil za hlupáka nebo rovnou neupálil, když neakceptuju ten Váš ?!
Jsou různí lidi, různé požadavky, různé pohledy na věc. Opravdu doporučuju ustoupit od odsuzování všech s odlišným názorem a hned se uleví v životě nejen Vám 😉

Graylag

Jistě že můžete a prosím povšimněte si, že vás nejen nikde neoznačuji za hlupáka, ba ani se nedopouštím osobního útoku (což je třeba onen „soudruh“).
Bylo by ale dobré váš subjektivní názor vydávat za subjektivní názor a ne za objektivní pravdu – například jak cestující trpí zrušením papírových jízdenek. Vám „nový“ způsob odbavování možná nevyhovuje, ale já nepozoruji ve svém okolí nějaký zásadní odpor.
Totéž platí i o dalších věcech.

Baraba

Bratře Zdenku (nebo jak chcete oslovovat), Graylag Vás nijak neoznačil, ani neodsoudil. Pouze vyjídřil svůj pohled na věc. Bohužel je odlišný od Vašeho, tak si ale hned nemusíte ničit nervy. Co se týče účelu dopravy, tak musí hlavně splňovat požadavky města =) Za mne funguje MHD v Ostravě docela dobře, ne však bez chyb. A mohu říci, že se mi zde cestuje mnohem lépe, než v Brně, Zlíně, Pardubicích nebo i v Praze. Platbu kartou považuji za dobrou věc a jsem rád, že před jízdou nemusím hledat automat, nebo prodejce jízdenek. (I když v Otrokovicích jsem již dvakrát dostal k… Číst vice »

Karl vB.

Zdenku, teď jste načůral do mraveniště a někteří jedinci se z toho zřejmě opupínkují… 🙂

Jiří

Okomentuji jen tu novou podobu kreditních kartiček. Jsem místní s skutečně jsem nějaké zásadní stesky k ukončení papírových jízdenek nezaznamenal. Dokonce jsem někde zaznamenal, že v době ukončení papírových jízdenek je využívalo již jen 4 % všech cestujících v Ostravě, což je skutečně minorita. A kvůli této minoritě obnovovat nějaké označovače jízdenek čtvrt století staré v době bezkontaktních karet, aplikací, NFC komunikace mobilů by mi přišlo jako mrhání peněz s nerozum.

Lkprak

Ten článek na čs-dopravak vyšel 13.7.,tj. před týdnem. Podobný lapsus se Vám včera podařil u textu ohledně pana Jančury a pana Prachaře (to taky vyšlo na Forum 24 už kdo ví kdy). V dnešním digitálním on-line světě to působí, alespoň na mně, trochu trapně.

dopravak

Redakce a spolupracovnící redakce se asi musí hodně nudit, když po pár týdnech provozu mají potřebu soudit provoz téhle turistické atrakce. Mi vadí u tohohle nákupu příliš vysoká cena z důvodu lpění na CNG za každou cenu i pro dvoukusovou sérii. Pokud jde o atrakci, tak bych koupil nějaké vysloužilé busy z Berlína ty by udělaly úplně stejnou službu. Nakupovat vozidla po dvou kusech je nesmysl a cena tomu plně odpovídá.

dopravak

Myslel jsem redakci Československého dopraváku. Dělat z měsíčního provozu nějaké závěry mi přijde trošku předčasné.

Chronosphere

Těch pár týdnů je polovina sezóny. Nikdy jsem v tom neviděl víc než do desíti lidí. Celé to není nic jiného než vyhazování peněz,a žádné kecy to nezakryjí. Ostatně že je peněz v Ostravě dost svědčí i akce tramvaje “ z Plzně“, které,kromě nepochopitelné objednávky připomínající nákup „výhodného proudu“,už měly dávno být a nejsou, nehledě na to, že si je bude muset Ostrava v Martinově vyrobit v dílnách, které Škodovce „výhodně“ prodala. Jo jo,to se nám to žije, když se prachy sypou…

dopravak

Tak výběrko na tramvaje bylo samozřejmě zpackané a jedná se šílené vyhazování peněz. U těch double deckerů máte pravdu, jde o zbytečně drahou srandu, která šla pořídit daleko levněji. Na druhou stranu hodnotit provoz po pár týdnech, navíc v době, kdy se turismus sotva vzpamatovává v covidu, je asi fakt moc brzy.

Kubrt

Reaguju pouze na „Ostrava si je bude muset vyrobit sama v Martinove“. Ne; vyrobí je zaměstnanci Škody v dílnách Škody, nadcházejících se v Ostravě. Takováhle falešná prohlášení nemají smysl.

Chronosphere

V dílnách „průhledně“ odkoupených od DPO. Samozřejmě po termínu a bez sankcí.

Petr

Za mě je to od počátku nesmysl, co se trasování linky týče… Člověk, co jede do zoo autem, asi těžko bude chtít zastavovat někde X kilometrů od zoo a pak jet autobusem, když do zoo může dojet autem přímo… A kdo jede veřejnou dopravou, tak zase bude jen těžko prestupovat někde v DOV, kam nejezdí vlaky a s dostupností příměstských či dálkových busu to asi taky nebude nic moc… Takze je to fajn atrakce možná pro fanoušky dopravy a sotouse, ale pro běžné cestující asi nic moc přínos…

dopravak

řešením by bylo zastavit na UANu s přestupem na MHD, regionální autobusy i vlaky.

Arabela z Brtníku

Proč, když ze ZOO jede na Nám. Republiky co 10 minut trolejbus č. 104?

dopravak

Třeba proto, že je UAN jeden z významných přestupních uzlů a lidé jsou tam celkem zvyklí jezdit. Ono ten doubledecker se bere jako atrakce a určitý zážitek, kvůli kterému jsou ochotni jet lidé místo autem MHD. Řekl bych takové lákadlo, aby i rodiče pak sem tam nechali auto doma. Proto by mi těch pár minut na zastavení nepřipadlo zas tak od věci.

Kevis

Třeba proto, že linka 104 bývá často dost plná a tak by ji linka 88, která přímo kolem ÚANu projíždí takřka prázdná,pomohla odlehčit. A taky proto,že by cestující, kteří do Zoo chtějí jet u ÚANu,nemuseli složité pátrat,jak se do Zoo dostat,jak se stalo před pár dny. Přijeli na UAN a ptali se mně,jak se tam dostat. Měli štěstí, že to vím a tak jsem jim vysvětlil,jak misí kus podchodem a pak vyjít na trolejbusové točně a jet trolejbusem č.104, který stojí přímo u Zoo. Ono totiž v těchto místech nemáte jinak šanci to zjistit, než se někoho zeptat. Nevím totiž… Číst vice »

Graylag

Rozumný člověk co jede do ZOO nebude chtít parkovat u ZOO – kdo to někdy zkusil, tak ví, že je to peklo (platí samozřejmě v turisticky atraktivní dny). DOV je proti tomu skvěle dostupná a je tam volných míst k parkování dostatek.

No a kdo jede veřejnou dopravou, tak přestoupí na Stodolní/Konzervatoři nebo na Pionýráku – úplně stejně, jako by přestoupil z trolejbusu. Lepší by bylo, kdyby doubledeckery zastavovaly na Karolině, ale předpokládám, že tam to z provozních důvodů nejde.

Zdenek

Hodnotit lidi na rozumné a nerozumné podle toho, kde chtějí zaparkovat je hodné pouze odborníka na dopravu z DPO. Že se blbě parkuje u zoo ví pouze zdejší, když je krásné počasí a k tomu ještě nějaký svátek, nebo ten kdo už to jednou zkusil. Každý nový polský/slovenský/i český „přespolní“ turista s rodinou vůbec nemá tušení o tom, že parkování u ZOO může být problematické – v jiných městech tomu tak není. Nepřipadá mi fér hned o něm tvrdit, že je nerozumný. Že si místo výstavby parkovacích míst u zoo město ostrava z toho chce udělat byznys ať už lanovkou… Číst vice »

Graylag

Že se blbě parkuje u ZOO ví ten, kdo si prostuduje stránky ZOO, kde přímo o možnosti parkování v DOV a přejezdu do ZOO doubledeckerem píšou. Ano, nepíšou tam „lidi, když je hezky, nejezděte na parkoviště, jsou plná“, ale mě osobně by asi trklo, když ZOO o té možnosti píše, že by to mohlo být zapotřebí. Zejména když ZOO na stránce k parkování má i mapku co dělat když jsou parkoviště plná. To se ale zase dostáváme ke klasickému tématu, kdy já tvrdím, že rozumný člověk si předem nastuduje kam to vlastně jede a jaké to má specifika. Od čeho… Číst vice »

jva

„V jiných městech to tak není“ – no třeba olomoucká ZOO na Svatém Kopečku problémy s parkováním má. A to takové, že policie mnohdy uzavírá hlavní příjezdovou cestu už pod kopcem v Samotiškách. A co na to DPMO? Letos posilový expres 111 (který jede přímo až ze sídlišť, aby spojení bez přestupů lidi motivovalo nechat auto doma) nevyjel, běžná linka 11 stále ve 12m vozech, protože část spojů zajíždí tam, kde se kloubák neotočí (a upravit obratiště, když problém s víkendovou kapacitou je desetiletí, je sci-fi)…

Graylag

Jel jsem doubledeckery někoikrát a ani v jednom případě jsem neměl pocit, že bych jel sám. Naopak jak při odjezdu ze zastávky ZOO i ze zastávky Bolt Tower se do busu hrnuly rodiny s dětmi (a většina z nich ignorovala přední schodiště a tlačila se na zadním, ale to je jiný příběh). Určitě záleží na konkrétním dnu a na konkrétním čase a na 100% nebude problém najít spoj, který jede prázdný (třeba všechny ranní busy od ZOO). Ale fiaskem bych je nenazval. Problémy doubledeckerů jsou dva. První jsou dlouhé intervaly, kdy pokud máte u ZOO čekat 25 minut, raději pojedete… Číst vice »

Aaabbb

A taky se pořád hodnotí obsazenost minimálně z části v době covidové… První relevantní sčítání bude za příští rok a toto je za mě další článek o ničem.

Vencl

Podle mého je o ničem celá tato doprava. Někdo si honil ego a vyhodil úplně zbytečně veřejné peníze!

Graylag

Vyhodil? Spočítejte si kolik už Ostrava, její ZOO a DOV dostaly zdarma publicity jen skrze ty autobusy. Jestli se to vyplatí, tedy jestli by rovnocenná reklamní akce vyšla na méně než je rozdíl ceny doubledeckerů a klasických kloubáků sice nevím, ale rozhodně se ty peníze nedají příkře označit za vyhozené.

dopravak

Jako ta publicita je dobrá a podle mě si to časem sedne, ale fakt je ten, že se nemusely za každou cenu pořizovat nové CNG busy. Podle mě by vysloužilé busy z Berlína udělaly stejnou službu za zlomek peněz. Případně by se za stejnou cenu pořídilo více busů, které by mohly pendlovat třeba ještě na Landek.

Graylag

To souhlasím. I když pak bychom se zase dočkali zlostných článků, že Ostrava a) kupuje staré šroty co nikdo nechce, b) tvrdí jak nechce diesely a pak je kupuje a c) nedělá nic pro podporu turistiky. Prostě nelze se všem zavděčit. A nejhorší jsou ti, co už od počátku mají jasný názor.

dopravak

Jasně, ale po prvním, nebo druhém výběrku by šel nákup starších, nebo nových dieslových busů zdůvodnit nízkou sérií a problémy se zástavbou tlakových lahví u doubledeckeru. Ty dva dieslové busy navíc by Ostrava asi snesla.

Vít Jůza

Je Ostrava dost bohatá na to, aby kupovala levné autobusy?? Šroty z Berlína by se kromě menší ekologičnosti nemusely vyplatit vzhledem k nákladům na čistý provoz i údržbu i opravy i vzhledem ke zmenšující se spolehlivosti.

dopravak

Jenomže tady musíte rozlišovat mezi běžnou MHD a turistickou atrakcí, která se používá zejména o víkendech. Dále pak je potřeba vzít v úvahu sérii pouhých dvou kusů. Kdyby DPO ustoupil alespoň z CNG verze, instalace wifi a podobných zbytečností, tak se mohla srazit cena výrazně níž. Případné jeté busy by i přes dražší servis asi udělaly stejnou službu.

Co se ekologičnosti týče, tak ekologický pohon je samozřejmě potřeba podporovat, ale ty dva kusy vzduch v Ostravě asi nezachrání. On ten nový bus s EURO6 zas o tolik lepší oproti CNG není.

Miroslav Zikmund

Divné může být, že BUS jel „prázdný“ (po celé délce trasy nenastupoval jediný cestující) …, ale ,že by tam nikdo nejel ….