Autobusy Doprava ve městě

Dvoupodlažní autobusy pro Ostravu opět nikdo nenabídl, DPO zvažuje už třetí soutěž

Dvoupodlažní autobusy se staly ikonou například v londýnské MHD. Foto: Jan Sůra
Dvoupodlažní autobusy se staly ikonou například v londýnské MHD. Foto: Jan Sůra

Ani na druhý pokus nevybral Dopravní podnik Ostrava (DPO) dodavatele dvoupodlažních autobusů pro chystanou linku mezi zoologickou zahradou a Dolní oblastí Vítkovice. Do soutěže se opět nikdo nepřihlásil. DPO přesto zvažuje, že tendr vypíše znovu.

Zrušení soutěže kvůli nepodání jediné nabídky vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Ze stejného důvodu zrušil DPO soutěž na konci června.  

DPO v soutěži poptával dva autobusy s odhadovanou cenou 18 milionů korun. Podmínkou soutěže byl motor na CNG nebo hybridní pohon. Do autobusu se muselo vejít nejméně 65 sedících cestujících. Ve vozidlech měly být USB porty na dobíjené drobné elektroniky a wifi. V hodnocení měla hlavní roli mít cena za autobus a údržbu, deset procent váhy pak připadalo na termín dodání. Město si pohrávalo dříve s myšlenkou propojit oba areály lanovkou, od plánů nakonec ustoupilo.

Dopravní podnik provedl před vypsáním soutěže takzvané předběžné tržní konzultace, kdy se bavil s výrobci autobusů o podmínkách. Podle serveru Československý dopravák  ale Ostrava hledá vozidla, která na trhu neexistují.

DPO se přesto myšlenky na dvoupodlažní autobusy nevzdává. „Výběrové řízení bude pravděpodobně opakováno,“ řekla mluvčí DPO Karolína Rycková.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Opět další z mnoha a mnoha důkazů, jak to tady ti ostravští „odborníci“ na dopravu vedou. Ale ego jim samozřejmě nechybí, protože „nikdo jiný na světě by to nedokázal dohodnout líp“… Obrázek si už umí udělat každý sám – pomyslný hrnec začíná přetékat. Bohužel volby nevolby – na klíčových místech jsou už leta stejní lidé, kteří umí leštit kliky a účelově ohýbat statistická čísla a budou se držet zuby nehty, takže to tu musí celé krachnout, aby se k žezlu konečně mohli dostat lidé, co tomu alespoň trošku rozumí. Do té doby holt budeme zažívat stále ucpanější individuální automobilovou dopravu, protože je to marné, je to marné, je to marné. Tuhle jsem se pokoušel popsat, že není normální, když z hotelu v bulharsku na mošnovské letiště (35 km na letiště v burgasu autobusem, 1100 km letadlem) to trvá tři hodiny a z mošnova do ostravy AŽ DOMU (20 km) to trvá taky tři hodiny, protože tam prostě nic nejede a první bus projíždí všechny vesnice a pak na tramvaj čekáte 18 minut, jelikož před nosem ujela a na páteřní tramvajové lince jezdí tramvaje co 20 minut. Hlavně že 8 minut před tím, než začali chodit lidi ze tří letadel odjel z letiště úplně prázdný vlak na nově vybudované trati. Odpověď? „Není zájem, nebudeme vozit vzduch“… A pak se ještě diví, že lidé sedají do aut a raději zaplatí 500 parkovné. MHD v ostravě je naprosto stejné – nebudou prý vozit vzduch a výsledek je, že už je lepší se kolikrát přesunovat pěšky, protože za hodinu a půl, než mi pojede tramvaj, než mi ujede přestup a za hodinu další, tak už jsem na druhé straně ostravy i pěšky. Oni tam ani neumí pochopit, že celkový čas přepravy zahrnuje krom samotné jízdy i přesun z bydliště na zastávku, čekání na spoj a přesun ze zastávky do cíle a taky neumí pochopit, že když lidem nenabídnou tramvaj v době, kdy ji ti lidé chtějí, tak s tou tramvají prostě nepojedou, protože pojedou autem a příště už ani nebudou zjišťovat jestli vůbec něco jede a kdy. Ale jak jsem psal, můžeme psát, upozorňovat, ale všechno marné, protože nikdo na světě to neumí dělat líp… Hlavně že cikánům jezdí trolejbusy i v neděli co 10 minut a revizoři ani po nich nechcou jízdenky. Naštěstí už se podařilo vytěsnit rasovou diskriminaci ze strany DPO, kdy kontrolovali jen bílé. Teď už raději nekontrolujou vůbec, když jsou ve voze přítomní rasově odlišní neplatící cestující.

  • Ať se vykašlou na autobusy, do ZOO bych radši protáhl vlak, koleje už tam stejně jsou takže jen upravit okolí. A tuším, že už je to i samo napadlo s tím vlakem (Nádraží Střed – ZOO, po trati od soukromníka).

  • Pravostranné patrové autobusy pro MHD v Evropě jezdí pouze v Berlíně (MAN, lehce přes 400ks, vše čistý diesel) a ve Skopje (číňani, 63ks, čistý diesel). Jeden kus garážovky Rošero ve Spišské Nové Vsi je spíš úlet (a taky diesel). V Berlíně byly ještě dva prototypy VDL (diesel) a Volvo (hybrid), ale to byly taky spíš úlety. Hamburg už patráky vzdal úplně a po epiziodě s trojčlánky VanHool AGG300 bere na nejzatíženější linky Citara CapaCity (a stejně nestíhají ty lidi vozit ani na samostatném tělese; dobře jim tak, neměli si zrušit v r. 1978 tramvaj).

    Vyřazené Berlíny a Hamburky slouží všude možně po Evropě pro vyhlídkové a okružní jízdy.

    Patrové CNG a hybridy jsou nějaké v Anglii, ale samozřejmě levostranné.

    Tudíž je zjevné, že požadavek DPO na 2 ks CNG a / nebo hybrid je úplná kravina. Jenže město rozkázalo, že chce patráky, a zároveň rozkázalo, že do r. 2020 musí DPO zcela odejít od dieselu. No tak se DPO baví vypisováním VŘ na něco co není a nebude.
    No tak ať si to užijou 🙂

    • Ono to CNG by jim klidně někdo i vyvinul, ale ne za cenu 18 mega za 2 kusy…

      • je otázka kam by umístnili ty tlakové nádoby, musely by být po stranách nebo vzadu u nás je výška max 4,20 a délka 13,5m, ale váha může být jen 18tun u dvounápravového, ale možná někdo přijde a změní zákon.

  • Který s prominutím idiot to zadával?
    Proč, proboha, USB a wifi v MHD autobuse do zoo??? Si někdo bude 8 minut nabíjet? Nebo to bude nabíječka pro řidiče?
    Dvoupatrový, CNG? To někde jezdí? Kdo jim bude vyvíjet 2 kusy?
    Dobře, přihlásím se tam s cenou 500 milionů ….

  • No jestli nebude opravdu kámen úrazu to CNG. Rozumně velké láhve u doubledeckeru prostě není kam dát.

    Ale na tomto příkladu je krásně vidět jiná věc a tou je realistické zadání v rozumném počtu kusů. Což je mimo jiné typický problem české železnice. Mnozí žijí v představě, že zákazník si může nadiktovat cokoliv a výrobce je to povinen splnit. Nadiktovat si sice může, ale zejména pokud chce koupit vozidla v takto „velkém“ objemu, tak může taky snadno splakat nad výdělkem. Pokud nemají renomovaní výrobci přesně takovéto vozidlo k dispozici, tak se nikomu nevyplattí kvůli dvěma kusům takto specifické vozidlo extra vyvíjet. A to je zřejmě důvod, proč se nikdo ani napodruhé do soutěže nepřihlásil.

  • Boze, k cemu na kraticke trase usb a wifi? To je silena posedlost…

  • Dvoupodlažní autobusy MHD jsou pouze v Británii s řízením napravo a dveřmi nalevo. A dvoupodlažní autobusy vyrábí v Evropě tuším pouze Neoplan, Setra a Beulas a to jen pro dálkovou dopravu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora