Plzeňský kraj pokutoval České dráhy třemi miliony za nasazování starých vlaků. Smlouvu stále nedodržují

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhyNový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Dopravce čeká další pokuta i za rok 2020 a 2021, požadovaný „sysel“ stále nejezdí.

193 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
EC104

Stát státu platí pokutu to jsme to dopracovali…

Axel

ROFL

Vzhledem k míře zadlužení ČD, už to není „státní“…

Zkuste hádat jaký je poměr celkových (konsolidovaných) dluhů skupiny firem České dráhy a.s. a celkových (konsolidovaných) ročních tržeb?

cca 1 k 1 dle údajů ke konci loňskému roku

Jiří Kocurek

A jako co? Stát, totiž ČD nedoržely smlouvu. Tak je uplatněna sankce, která je součástí smlouvy.
Nebo snad stát nemusí dodržovat vlastní zákony a Policie může přijít jen tak do vašeho domu a vyžrat vám ledničku?

Hans

Velmi správně, chválím reakcí zastupitelů Plzeňského kraje! Konečně někdo poradny způsobem vyčinil dopravci, který si dělá co chce a smlouva je pro něj jen car papíru. Nedávno jsem to zažil na prokleté trase Domažlice – Plzeň. Všechny vlaky zpožděné, nečekaná výluka a náhradní doprava neuzpusobena pro přepravu kol a zavazadel!!! Konkrétně 23.9. Když si někdo ze smluv dělá holubník, třeba jej za to potrestat. Hlavně tu informací vysilejte, ať mají inspiraci i ostatní kraje!

Axel

Už před pár lety nechali plzeňští zkontrolovat výpočet některých požadovaných dotací… Busovíý dopravce, tuším, vracel nějakou část této provozní dotace.

A v jiných krajích za nedodržení smlouvy, rovněž platili dopravci smluvní pokuty (Arriva, LEO Express lokálky,…)
https://zdopravy.cz/potize-na-startu-zapomenuty-pul-roku-po-prevzeti-5-vykonu-cd-jezdi-novi-dopravci-na-tratich-bez-problemu-50917/

Dominik

Tak přeprava kol při NAD je spíše výjimkou, že je zajištěna extra dodávka.

tarten

To není „konečně“. Třeba PID si to také hlídá jako pes.

Lesan

Na jednu stranu v pořádku – ČD přistoupily na danou smlouvu, tak by ji měly dodržovat.
Na druhou stranu – zrovna ten sysel na Sp do Strakonic je zbytečný – souprava najede za den pár km a nemá žádný ostrý obrat. Navíc je to dost nepoměr vůči R11, kde jsou 3 ze 4 vozů Béčka a jezdí takovou štreku celodenně, zatímco ty 4 Bdtee (dobře, správně jen 3 Bdtee a sysel) jezdí 4 hodiny denně a to jen v pracovní dny.

libor

R11 by jim hlavně mělo omlátit o hlavu MD a neřešit, že sp je takový a makový. pokud vím Sp objednává kraj a R na MD

Plecháč

R11 by měli na MD omlátit o hlavu sami sobě, za to že tam ty béčka objednávají…

Lesan

Jasné, ale většině cestujících je tak nějak jedno, kdo daný vlak objednává – ti řeší jak, kdy a jaký vlak jede. Ten Sp doplňuje při ranní a odpolední špičce právě R11 (jede mezi dvěma R zhruba uprostřed)

tarten

No dobře, ale když je sysel zbytečný, měly do Dráhy udělat legálně – vyjednat si to.

Frantaf

Nasazení řídicího vozu Bfhpvee je mnohdy větší tragédií než jeho nenasazení.
Ale jinak je zcela v pořádku, že za nedodržení smlouvy přichází pokuta.

Lemmy

Proto je zlatý zákazník Středočeský kraj a ROPID. Záložní soupravu si sami vydupou a platí extra, představu o kvalitě vozidel moc nemají, takže nic nesledují ani nepokutují a linka se dopravci odebírá až v okamžiku, kdy se mu téměř na trati rozpadnou původní vozidla (případ městské linky).
A pak přijdou nějaký prudiči z Plzně a nestačí jim Bymák… co je tohle neoliberalismus, twl…

Jan

Tak zrovna ROPID v nových smlouvách má citelné postihy a to i za nedodržení standardu. Dřív to měli mírné, to ano, takže Arriva vynechávala spoje a nešlo proti tomu moc dělat.

Leinad

ROPID ani IDSK (stejně jako Poved) s tím zas tak moc neudělají. Plní politické zadání, smlouvu s ČD bez výběrového řízení podepsal Středočeský Kraj ne IDSK.
Za vynechaný spoj dopravce nedostane zaplacené kilometry + navíc zaplatí pokutu.

Platamon

Na zveřejněné smlouvě je podpis ředitele IDSK… A sankce IDSK také vypaluje, jen nemedializuje.

Aaabbb

Mluvíte zcela z cesty. ROPID/IDSK plnění svých standardů samozřejmě hlídají a autobusové i vlakové dopravce sankcionují také.

rozinka

Potíž je ve slově „svých“, protože standardy kvality Ropidu/Idsk jsou nastaveny tak, aby jim prolezly všechny pochybné šroty ČD, protože to tak klukům vyhovuje.

Daniel Jablonecký

A holkám?

Jackub

Šotoušek je velmi málo… 😇

Frantík

A totéž Sorky…

Jack

Nezapomínejte na některé šrotobusy, ať jste spravedlivý.

Jan Macek

zodpovědní lidé by už v soukromé firmě letěli.

Leinad

Tím si nejsem jistý. Smlouva se uzavírala za nějakou cenu, a bylo jasné že nebude 100% dodržená.
Nicméně je fakt, že by odpovědní byli minimálně bez prémií. (Za odjezd s náskokem se občas řidičovi autobusu něco odečte z platu.)

Axel

Těch pár sedmiciferných částech asi až tak firmu ČD netrápí. Neboť šlo o devíticiferné částky.

IMHO rozhodující lidi ve firmě ČD mnohem víc zajímalo jestli i díky smlouvě s Plzeňským krajem se firmě ČD podaří získat dotaci na nové RegioPantery.

Celkové způsobilé výdaje pro žadatele České dráhy a.s.: 500.058.000 Kč

https://www.opd.cz/projekt/Moderni-elektricke-jednotky-pro-spojeni-Plzenskeho-a-Karlovarskeho-kraje

Apollo17

Ale tou dotací si ČD v ničem nepomůžou.Budou moci účtovat objednavateli cenu jednotek o tu dotaci nižší (místo 605 milionů jen 180 milionů).

Axel

To nevím… Já když viděl rozhodování o regionálních vlacích ve Zlínském kraji, tak se rozhodovalo dle nabízeného poměru: „požadovaná výše PROVOZNÍ dotace/vybavenost vagonů“

Žádná dotace na NÁKUP vagonů nehrála roli

Přesvědčte se sám: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg

P.S. Varianty nabídky „B1 až B3“ je jedna a tatáž část Zlínského kraje – jih a vchod Zl. kraje… A Varianty nabídky „A1 až A3“ nejsou na smluvní období 10 let, ale na kratší smlouvu, neboť na té trati má mj. proběhnout elektrifikace.

Unido

Tak kraje si to hlídají a co MD? Na R8 dopravce dodnes neplní podmínky na vybavení kmenových souprav, na R26 zase není splněna kapacita souprav…a dalo by se pokračovat.

Axel

Každý (občan, právně způsobilý) má právo, aby Ministerstvo dopravy vyřídilo občanovo podání (dopis)… Stačí: a) emailem na tzv. „elektronickou podatelnu): posta@mdcr.cz b) email vytisknout, doplnit svým jménem, příjmením, datem narození a bydlištěm, dát svůj podpis (nebo nějaký čmrkanec), vložit do obálky a do 5-ti pracovních dní od odeslání emailu odeslat poštou na adresu: „Min. Dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1“ c) důležité je, aby ve podání (v dopisu) bylo napsáno něco ve smyslu, že občan trvá na svém právu, aby jemu (občanovi/občance) příslušný úřad (Ministerstvo dopravy) doručil výsledek, jakým úřad zareagoval na dopis… Předpokládám, že od 8.10.2021… Číst vice »

ABC

Ano, děkujeme za podnět a tady máte klíčenku 🙂

Axel

„Neptej se, co může udělat tvá zem pro tebe. Ptej se, co ty můžeš udělat pro svoji zem.“
J. Kennedy

Zdroj: https://citaty.net/citaty/271667-john-fitzgerald-kennedy-neptej-se-co-muze-udelat-tva-zem-pro-tebe-ptej-s/

tarten

Mohl bych třeba své zemi pomoci tím, že bych chvíli vládl za prezidenta, t.č. na ARO?

Axel

Oprava: od 8 listopadu, ne od 8. října: „Předpokládám, že od 8.11.2021 odpoví relativně rychle“

rozinka

A co teprve šroty na R17.

Unido

Ty ale nejsou v rozporu se smlouvou. Mají být vyměněny až v průběhu GVD 2022.

Gwann

ale kopnout si je treba

Axel

Ať si každý dělá co chce (v zákonných mezích: „má svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého“)

… Akorát když je to tak snadné poslat dopis na Ministerstvo dopravy, tak to spíše vypadá, že pan „Unido“ je prostě takový „chrabrý internetový hrdina“, kterému „skutek utek“.

Ondřej

To je hrozná banda. Pokutovat, vymáhat. Ta odpověď typu: s dopravním citem jsme použili jednotky jinde. Otřesné. Příště vybrat jiného dopravce a klidně z celé EU, když na to ČD nemají. Takto se já chovat nemohu, když podepíšu smlouvu.

JaB

Kostelný očividně lže, v Plzni jsou čtyři řídící vozy Sysel, z toho tři jezdí na lince Beroun-Plzeň-Přeštice, čtvrtý jako záložní, takže je prakticky nemožné obsadit rameno na Horažďovice, s čímž se již od začátku počítalo a jen mocipáni doufali, že to nějak dopadne, odpovědnost žádná, pokuta nebude z naší kapsy, tak co. A díky vyhlášené „kvalitní“ údržbě místního OCÚ často jezdí na Berounech klasická souprava, někdy s loko 754, občas 842+954, ze zoufalství i 814+914. A že by po celé dva roky chyběly loko 362/363, jak uvádí pan Kostelný je až úsměvné. Třeba loko 362 061 byla velkoryse a navždy… Číst vice »

Axel

Už aby se vlastníky firmy České dráhy, a.s. aspoň zčásti stali její zaměstnanci….

Tolik energie vyplýtvané na vnitřní neshody… Namísto toho, aby ve firmě táhli za jeden provaz, takže firma ČD „levou zadní“ by válcovala většinu konkurence a furt přilákávala další a další solventní cestující, kteří by se stali věrnými zákazníky.

V normálním světě naprosto normální přístup.

Bespi

Drazni prostredi v CR lze definovat jako studenou valku vsichni proti vsem. Bez nadsazky.

Axel

Přitom by stačilo vylepšovat vagony např. o nablýskanější umyvadla na toaletách plus orchidej, a chystat plakáty vzhledem k tomu jak zdražují auta (např. už dnes víme, že nebude další generace Fabia Combi)… a vzhledem k tomu, jak se pro přespolní zhoršují možnosti parkování v větších centrech aglomerací typu Praha, Brno a kdoví co bude. Tj. o dálkovou dopravu budou mít brzy zájem další desítky (posléze stovky) tisíc cestujících… Takže např. vagony 854 by stálo za to vylepšovat… a pravdivě je označovat jako retro i v jízdním řádu … A lákat konkrétní cestující, proč by poprvé / či po dlouhých desítkách… Číst vice »

Vrtal s.r.o.

Málo!!!

Jiří Regál

Když mne někdo dva roky upozorňuje na špatné řazení soupravy a pořád to není v pořádku, tak je asi někde chyba, a pokuta přišla naprosto správně. Jestli si ČD nepřečetl co podepisují je to jejich chyba. Když obyčejný člověk podepíše nevýhodou smlouvu, taky ho donutí zaplatit, měl si přečíst malá písmena. U velké firmy to musí být stejně

Miroslav Zikmund

Pokuta se zaúčtuje do nákladů a rozpočítá do ceny vlakového kilometru na následující období …. takže se dopravci v konečném důsledku vrátí ….

Jackub

Tak mohou vybrat jiného dopravce… 🤔😇

Axel

Třeba busového by bylo možné vybrat namísto ČD. Nebo podpořit maršutky či automobilovou spolujízdu..

To jen tak střílím od boku, neboť nejsem místní a vůbec netuším jestli tyhle konkrétní alternativy dávají smysl pro konkrétní množinu cestujících, o které je článek

Klabavátor

To nejde, přechodem zdejší státní hranice by cestující utrpěli civilizační šok.

rozinka

Taky už vybrali, v Pošumaví ČD končí.

Jiří Regál

… na následující období, možná už žádné následujíci období nebude přijde konkurence

Gwann

jasně, konkurence má připravených několik desítek souprav a stovky zaměstnanců aby to nahradila hned a komplet….a konkurence vždy vše má včas. viz žluťák a jeho odpuštěná pokuta za nedodání nových elektrických souprav v ústeckém kraji. nebo leo, který nasazoval autobusy, protože se mu vláčky na letohradsku polámaly.

PvvS

A co z toho si dopravce udělal z vlastní vůle ? Ale tady si svévolně neplní smlouvy a na úkor objednatele si hojí jiný průsery.

Axel

Si přečtěte článek… RGJ získal zakázku, neboť předtím předložil jakési „garance“ od fy PESA, že termín bude dodržen… Jinak RGJ bude platit smluvní pokutu…

Termín dodržen není. PESA měla zpoždění také u jiných zakázek (např. pro Gdaňsk). Vyrobené vagony pro RGJ si PESA předváděla na letošním veletrhu v září…. Ale údajně za zpoždění nemůže RGJ…

Tady něco smrdí, zejména ty údajné „garance, které RGJ předložil před získáním zakázky

PvvS

Hmm, a vy umíte číst ? Ústecký kraj odpustil pokutu za zpoždění dodávek. Ale RGJ má smlouvou doložené sankce pro PESU za nedodání . Ale nikde není odpuštění pokuty PESe. A mimochodem, specielně na doložení garancí PESou čekal UK s podpisem smlouvy. Bez nich by to nepodepsali.

Axel

Souhlas… Asi jsem to nenapsal jasně. Díky za Vaše upřesnění

Mimochodem, za ty pozdě dodané šaliny pro Gdaňsk, platil PESA smluvní pokutu dopravci (který provozuje šaliny v Gdaňsku, něco jako DPP)… Ty šaliny byly vyráběny/dodávány zhruba v témže období na jaké zní smlouva RGJ s firmou PESA….

Fakt zvláštní postup Ústeckého kraje. Anebo se ústečtí krajští úředníci snažili, ale mlčí nebo resp. o tom pomlčeli novináři.

Nevím.

Axel

A tu anabázi s PESou píšu zejména proto, že dodává dalším dopravcům v ČR. Např. ČD si nyní objednaly u PESY tuším 33 dieslových vagonů (něco jako Link II/RegioShark), s tím, že mají předjednáno (opce) dalších 127.

A předpokládám, že pro menší dopravce (GTWR) je PESA logickým dodavatelem. Nebo NEWAG.

Axel

Hm… vyšší moc?

šaliny pro Gdaňsk….

odkaz jsem už dával.

PESA platit samozřejmě nechtěla.

Axel

Ty „údajné“ garance od PESY, které RGJ předložil, by měly být veřejně dostupné… 106tkou, například. Pletu se?

Jesenik

To myslíte vážně? Vždyť se vědělo, že to nestihnou dodat už před podpisem smlouvy. Viz DB, Gdaňsk.

Axel

PKP IC nebo
Szybka Kolej Miejska

https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1448289,pesa-kolej-pkp-polski-fundusz-rozwoju-transport.html

Ať PESA platí RegioJetu nebo ať prokážou opak… To samé pokud jde o případné zpoždění objednávek ČD u PESY, ať PESA zaplatí dohodnuté sance firmě ČD, pokud to říká smlouva ČD vs. PESA.

Je samostatná záležitost, jestli Ústecký kraj odpustí nebo neodpustí smluvní pokutu RegioJetu… Správnost postupu Ústeckého kraje posoudí tamní voliči, což já nejsem.

Já chápu, že skrz čínský vir trpíme všichni… Jenže PESA zpoždění minimálně zčásti způsobila tím, že vyrobené vagony vystavovala na veletrhu a současně PESA věděla, že nesplní dohodnutý termín dodávky.

Plivnutí PESy do tváře cestujícím.

Gwann

s čímž měli všichni počítat. nepočítali.

Axel

Takže jakou váhu měly ony „garance od PESy“?

Použielné leda jako „h*jzlpapír“?

Asi měly takovou jako smlouvy o vojenském spojenectví 1. republiky ČSR s Francií a ČSSR z třicátých let?

V reálu evakuaci před okupací německými sociality v březnu 1939 spustila akorát Velká Británie, která s ČSR žádnou smlouvu neměla… Ani Francie a ani SSSR pro naše _nehnuli ani prstem“ v březnu 1939.

Jiří Regál

Tak Renfe nekupoval Leo Expres jen na parádu. Ten se určitě bude hlásit do dalších výběrových řízení. A zaměstnanci ČD by jistě rádi vyzkoušeli práci u zahraničního dopravce.

Axel

Promiňte, ale neumím si představit žádný konkrétní efekt pro cestující. Byl by příklad? Kde, pro jaké konkrétní cestující, kdy?

Harmogram jednotlivých rychlíkových linek (dotovaných Ministerstvem dopravy) viz např. příloha č. 1 v https://www.svazdopravy.cz/html/cz/181020do.pdf

Gwann

ze nikdo není bezchybný. oni panteri na lince KV-Plzen, jsou docela podobný příběh jako Pesa.

a myslet si, že soukromník vše vyřeší protože je soukromník…je ukázka…nebezpečné naivity

Gwann

ale to nemíří na vás, já reagoval na pana Regala: „… na následující období, možná už žádné následujíci období nebude přijde konkurence“ .

a omlouvám se za zkratku…že ko konkurence = soukromník. neCD dopravce.

rozinka

Typické modrogumní výkřiky, nikdo nepsal o tom, že konkurence nahradí ČD hned, ale po konci kontraktu, kdy bude nová soutěž.

Gwann

a typické antimodre hejtovani. to ve vašem podání, i jiných…

pokud se nezacneme i v jiných věcech VSICHNI chovat jinak než banda vymatlanych a ožralých fotbalových fanoušků, nedopadne to s touhle zemi dobre.

Bram

Takhle si to myslí JUC. Mirek Zikmund, ale skutečnost je a bude jiná.

Gwann

ale tady nikdo za ČD neříká, že by to tam jezdilo nebo že na tu pokutu kraj nemá právo.

přestaňte vytvářet virtuální realitu a hádat se s ní.

mluvka ČD řekl, že vozy nasazovali, jak potřebovali a ne podle smlouvy a že neměli dost loko řad 362 a 363, což mělo za následek nenasazení sysla (hádám, ne všechny 242 s ním fungují?)

Zlámalík

Když mají něco dodržovat tak ať to dodržují. pokud nemohou, furt se třeba dá s krajem dohodnout a dát slevu, než riskovat že „se na to přijde“ a jít k soudu. Tady je vidět, jak dráhy furt myslí po starém.

Gwann

k soudu nejspíš nikdo nic nedává. dopis udelujeme pokutu a snižujeme o to uhradu. a až pak se může CD soudit, že je neoprávněná. jinak předpokládám, že CD hlásí podle smlouvy samo řazení. úředník z kraje fakt nestojí na perone a nepočítá vagony. jo a ke slevě že smlouvy…opět si to představujete jak hurvinek válku. změnu smlouvy musí schvalovat mimo jiné krajské zastupitelstvo. a snižovat úhradu dobrovolně o pokutu ale přidat si k tomu pakarnu se schvalováním dodatku, to si fakt můžou všichni. kdyby flastr se snížil dodatkem, tak zase budete všichni řvát. proc ty pokuty v těch smlouvách jsou,… Číst vice »

Axel

„my všichni řvát“ nebudeme… „řvát“ nebo „tleskat“ mají právo voliči v Plzeňském kraji…, jednou za 4 roky = říká se tomu krajské nebo obecní volby.

Nechápu proč by někdo přespolní jim do toho měl „kecat“….

Dominik

Což je také divné, proč by nedostatek 363/2 měl za následek nenasazení Sysla (to spíš vůbec nebyly). Vždyť to může jezdit jako klasický vagón, informační systém by naladit šel.

Gwann

ale pak to nefunguje jako vratna souprava

Dominik

To sice nefunguje, jen jsem tím chtěl říct, že chybějící Eso, není zrovna důvodem, pro nenasazení, tak z toho bude klasický vůz (úplně stejně, jako když z nějakého důvodu nekomunikuje s mašinou, tak se holt objíždí).

Leinad

242 je důvod k nenasazení sysla?
Tak by jel Sysel jako klasický vůz a mašina by objížděla. Taurus nebo Eso před řidičákem RailJetu, vzadu „prostředek RailJetu“ taky jezdí, když se nepovede.

Gwann

asi by to šlo, ale pak je zbytečné tam dávat sysla. ano, je to kvalitnější vůz. ale má výhodu především proto že je řídící…

HonzaEM

Aby se z toho Plzeňský kraj nepotento.

Jan Soukup

Když si v restauraci objednáte svíčkovou a místo ní Vám číšník přinese instantní polévku, taky se z toho „nepotento“ a ještě u placení uhradíte původně objednanou svíčkovou?

tarten

Někdy i potento.

zesp

Kraj by měl zkusit i jiné dopravce. Viděl by, že to jde levněji, komfortněji a lépe. Co ty dráhy předvádějí (a nejen tady, to už je síla…). Měl by to být pořádný flastr, aby si to příště rozmyslely…

Zapa

Přemýšlím kde to jde lépe, komfortněji, levněji a bez výpadků. Ty pokuty jsou asi správně, když se nedodržuje smlouva, ale fakt nečekejte zázraky od někoho jiného za nižší peníze.

Gwann

to je typický čecháčkovský přístup…chci dokonalé služby ale aby to bylo levné. skončí to tím, že to je levné a sám sebe přesvědčuji, že i kvalitní. protože to má hezký obal a marketing

kakov

na tom není nic čecháčkovského, ukažte mi jediný příklad, kdy to jde levněji a bez zádrhelů….

takže ZESP a i Vy se budete muset smířit s tím, že příchod soukromníka není samospasitelné řešení

Axel

Jde-li o srovnání dotovaných regionálních vlaků, tak Arriva na jihu/jihovýchodě Zlínského kraje.

U dálkových vlaků viz LEO ze Zlínska/Slovácka

Oboje na vlastní kůži.

U dotovaných rychlíkových vlaků neumím vyhodnotit kritérium „levněji“…. Mohl byste, prosím, vysvětlit co znamená „levněji“ např. u vlaků Brno-Přerov-Bohumím?

kakov

to levněji je narážka na vyjádření Zespa, jak by měl kraj zkusit jiné dopravce, aby viděl, jak to jde levněji a lépe, zkušenosti ukazují, že bez zádrhelů minimálně počátečních to „nejde“ že se jich dopouštějí i ti „jiní“ dopravci.

jinak zrovna na linkách, které jsou předmětem pokut považuji služby ČD za nadprůměrné, tím neobhajuji neplnění smlouvy ohledně vozidel…….

Axel

Takže akceptujete, oba uvedené příklady (které reagují na Vaši řečnickou otázku)?

Pokud jde o vlaky Brno-Přerov-Bohumín, tak jestli si dobře vzpomínám, tak @honzalb psal, že RGJ předložil nabídku, kde požadovaná dotace byla výrazně nižší než konkurenční ČD (ještě o chlup levnější byl LEO, ale mělo to háčky, např. ohledně bankovní záruky)…

A pak je ta druhá částka, kterou inkasuje dopravce z Brna do Bohumína = jízdné od cestujících…

A slovem „levněji“ by se mělo zohlednit SOUČET obou složek tržeb dopravce, tj. provozní dotace plus jízdné… Souhlasíte?

kakov

ano s tím, co jste napsal plně souhlasím, situaci na trase Brno-Bohumín neznám, jel jsem tam naposledy ještě za doby ČD, proto nemohu soudit

Axel

Díky

rozinka

Ptoblém je hlavně v tom, že ČD levné nejsou, takže zákazník plným právem očekává dokonalé služby.

Axel

Pár údajů: 1) Kolik ve skutečnosti inkasuje ČD za jízdenku? Dle údajů firmy ČD byl poměr tržeb z jízdného a provozních dotací zhruba v poměru 2:3. Příklad: jestli za jízdenku zaplatí cestující firmě ČD např. 50 Kč, tak zhruba dalších 75 Kč, inkasuje firma ČD z našich daní = tj. tato 50-ti korunová jízdenka ve skutečnosti vytáhne cca 125 Kč z našich kapes do kasy ČD. Jde o tržby z jízdného (vnitrostátního i mezinárodního) za roky 2018 a 2019, tj. před vlivem čínského viru, který v ČR udeřil na jaře 2020. 2) Firma ČD požaduje od státu (jako vlastníka kolejí),… Číst vice »

tarten

Nene. Jediný přijatelný způsob je prostě důsledná kontrola a důsledné pokutování, ať jde o jakéhokoli dopravce. Přitom pokuta musí být nikoli likvidační i v nemalém objemu, ale taková, aby se dopravci nikdy nevyplatila.

Gwann

a 3 mio za nenasazeného sysla vám přijde málo? to mají popravit generála na náměstí před svatým bartolomějem? nebo co by vám jako stačilo?

Axel

Nehraje roli pocit, jestli je to málo či moc. Dle smlouvy. Ostatně takhle si ČD naběhly u firmy TRATEC, která jim modernizuje pár vagonů… Maximální smluvní pokuta při nedodržení termínu dodávky byla sjednána ve výši 10%… Termín hrubě nedodržen… Firma ČD zkusila nové výběrové řízení, že jiné vagony téhož typu zmodernizuje někdo rychleji, než se TRATEC rozhoupe… Není důležitý ten výsledek výběrového řízení, jen je pikatní, že se přihlásila i firma TRATEC do tého nové zakázky, akorát, že to bude stát o zhruba 10% víc než nabízel u původní zakázky… jinými slovy TRATEC chtěl, aby tu smluvní pokutu mu zaplatila… Číst vice »

Gwann

je to dle smlouvy, flastr dostali. po zásluze. nikdo si nestezuje. tak proč lync, co tu probíhá…?

Axel

jestli tu probíhá nějaký „lynč“ na firmu ČD, tak já se jej určitě neúčastním…

Jediné čemu jsem se bránil, bylo převádění diskuze z faktů na pocity = jakože by smluvní pokuta neměla být ve výši dle smlouvy, nýbrž „od oka“.

Obávám se, že kdybychom my lidé opustili principy právní státu…. tj. kdybychom přešli na pocity a na „právo silnější“… tak nakonec bychom dospěli k na systém „oko za oko, zub za zub“ = což by brzo dopadlo, že budem šišlat (neboť budem bezzubí) a ani na sebe neuvidíme (neboť téměř všichni budem slepí)

Gwann

tak souhlas, pokuta dle smlouvy. vy lync nepřevádíte, mnozí jiní ano. a pár exotu (dle barvy) budou toho svého hájit do roztrhání těla.

kakov

pokud si dobře vzpomínám, nikdo jiný se nepřihlásil (170), na trati 190 jsou zase Panteři na dotace….

Jelen

Komfortněji u jiných dopravců? Tak to ani náhodou.

***** Petr

Nikde snad není linka kde by po vysoutěžení alternativcem klesla kvalita služeb anebo stoupla cena .

tarten

Tak jako jo, ať to zkusí. Zjistí, že zatímco Dráhy předvádějí jistý stupeň zoufalství, soukromníci (nebo „soukromníci“) předvádějí pro změnu jiný stupeň zoufalství.

Alexandr Mikulka

Aby se z toho nepotentosral Honza Žabotlam Modrogum.

Petr

Problém je též neochota vedení OCÚ západ cokoliv řešit. Vozy stojí odstavené, polepené pro různé závady, horší esa snad nemají ani na Slovensku, prostě Plzeň, Budějice jsou hnojem údržby a oprav. Divím se, že v Chebu to funguje takřka ideálně. Když chcete náhradní vlak, tak téměř nemáte šanci. Ale teď otázka na kraj. Je lepší odříct vlak, nebo občas využít vozidlo mimo smlouvu na výkon, který by zrovna to vozidlo zachránilo?

Protiprokluz

Asi v tomhle ohledu záleží jak u čeho. Například když porovnám vozy vypravované z ČB s vozy vypracovanými z Děčína Tj. R17 vs R20, tak vozy na R17 jsou ve srovnání s děčínskými jsou téměř vždy čisté, je vidět z oken ( tím myslím jak kondenzaci tak celkovou špinavost z venčí).
A obecně interiéry jsou v lepším stavu. (Některé děčínské B jsou vyloženě nechutný, špína všude jako by to nikdo 10 let nečistil )
Ale tohle jsou věci co vidím jako obyčejný civilista, jak to funguje u jiných záležitostí porovnat nedokážu.

Protiprokluz

Pardon, přehlédl jsem Cheb a nějak jsem si tam v hlavě dosadil Děčín…
No ale to o vozech vypracovaných z ČB pořád platí. Osobně tam jako cestující problém nevidím, pokud přehlédnu že jsou to vozy co na R lince už dávno nemají co dělat.

Petr

Ale na špinavá okna to nejezdí, že ne

Pája

Pokud chcete vozit vzduch….Špinavá okna a další „drobnosti“ mají vliv na ochotu nechat doma auto a jet vlakem. Některé věci mají vliv i dost zásadní.

Tomáš Záruba

To je ale potřeba vnímat tak, že prostě na ten jiný výkon také měli mít dost „jeho“ záloh, a že je nemají = riskují tu pokutu. Stejně tak je lépe jet s něčím, než s ničím, ale to neznamená že první možnost není za nějakou pokutu a druhá taky (větší).

Jiří Kocurek

Na okraj…. náhradní vozidlo provozované 2 roky v kuse není mimořádnost. To je neschopnost.

Daniel Jablonecký

České dráhy se řídí dopravním citem a ne smlouvou s objednatelem! Tohle vypustit do světa, to je pomalu na vyhazov dotyčného zaměstnance.

Leinad

Ve skutečnosti se řídí výší pokuty.
Odřeknutí ministersvem objednaného vlaku by je jistě stálo víc, než když na ten vlak prostě zneužijí krajem objednaný vůz.

Dominik

Jestliže je vůz zrovna volný, dle oběhů je mezi výkony, tak snad kraji může být jedno, co dělá dopravce se svým vozovým parkem. Něco jiného by bylo, kdyby to bylo na úkor spoje objednaného krajem, ale to v článku není, zda dané vozidlo pak chybělo na spoji, který objednává kraj, nebo ne.

Facepalm

To samozřejmě záleží na tom, co je ve smlouvě. Pokud tam je, žety vagony nesměj jinam, tak holt jinam nesměj.

Miroslav Zikmund

Což je primárně v rozporu s požadavkem na řádné hospodaření … důsledek podmínek ROP a dotací z EU …
Vozidlo má v rámci daných možnost „kmitat“ co nejvíce = maximální denní proběh při reálných časech na obrat, aby se nepřenášela zpoždění, resp. čas na přiměřený úklid v obratové stanici ….
V ekonomické kategorii se tomu říká „produktivita práce“ … pro kolejová vozidla trochu blbý pojem, ale věcně vyjadřuje podstatu …

Facepalm

Může i nemusí, to právě závisí na smlouvě, kteru já ani vy neznáme.

Dominik

Pokud to tam je, tak je to hodně zvláštní podmínka, neřeknu kdyby vozidla byla nakoupena s nějakou dotací, ale pokud to jsou čistě vozidla dopravce, tak bych se asi ptal, proč to dopravce podepisoval, když mu to takto hodně svazuje ruce, co smí se svým vlastním vozovým parkem dělat.

Facepalm

To je ovšem otázka zcela jiná.

Lukáš Chytil

LE na Orlicku má ve smlouvě přímo čísla vozidel, které se tam budou nasazovat a bez souhlasu kraje je nesmí poslat jinde.

Leinad

Já bych na místě objednavatele dost zvážil(=nechtěl) dávat do smlouvy takový bod, ale když tam je.

Dominik

Ono záleží, co tam je. Jestli jen smluvní ujednání, že na dané trati budou jezdit vozy xy, nebo zákaz použití jinde, bez svolení objednavatele.
Pokud to první, tak by pokuta přišla jen v případě, že by dopravce použil vozidlo jinde na úkor spoje objednavavgele. Pokud to druhé, tak tedy při jakémkoliv jiném použití, ale zas by to ukazovalo na to, že kraj si hraje na svém písečku a nevidí dál, jak za svoje krajské hranice.

Haha

V té smlouvě je možnost, že když se Dopravce Objednavatele zeptá a ten to povolí, tak ten vůz jde použít i jinde. Kraj by to témeř jistě povolil. Podle mě tam ten bod je jako výchovný, aby se ČD naučily používat telefon a číst, co podepsaly.

Dominik

Což je docela zvláštní, zakazovat dopravci používat své vlastní vozidlo, když je k dispozici, pokud to tedy není na úkor objednávky.

Haha

Jenže ono to na úkor objednávky je. Ta souprava slouží jako 2. záloha za Pantery, když zrovna neveze ty Sp.

BDT

Tahle sranda je stálá cca 700000.

Petr

to není pomalu, to je na vyhazov.

dan Žatecký

Chci vidět, jak by postupoval kraj, kdyby si na něj takhle každý houkl, že chce nová vozidla, a on měl problém s dodávkami od výrobce, ať už kvůli pandemii nebo technickým potížím ze strany výrobce.
Opravdu postoj hodný hlupáka, myslet si, že je v silách dopravce si vyčarovat nové vlaky, kdykoliv si objednavatel či cestující vzpomene.

BDT

Tam ani tak nejde o řadu 650. ČD se smluvně k něčemu zaváže, ale plnit smlouvu už je horší. Kraj postupuje správně.

Marana_CZE

1) ČD uzavřeli tuto smlouvu s plným vědomím všech sankcí za nedodržení standartů přepravy.
2) ČD si měli u smlouvy s dodavatelem (Škoda Transportation) zajistit doložku o případném řešení pozdních dodání a z toho plynoucích penalí pro dopravce.
3) Jestliže došlo u těch syslů k problémům ze strany jiné než dopravce (vandal, auto na přejezdu,…) tak by k tomu měli mít ČD pojistku.
4) Kraj tady není jakožto „kasička“ ČD co musí snést vše, kraj je tady jako OBJEDNATEL.

BDT

Podle odpovědí na dopisy kraje, byl spíš problém v nedostatku 362 a 363.

Haha

Výmluvy, v Plzni prostě 2 ks Syslů od 12/2018 chybějí. V jedné soupravě na P1 chybí Sysel a druhá není nejspíš pro jistotu ani sestavena…

Marana_CZE

Ok, bod 3). Pokud teda došlo k nedostatku lokomotiv řady 362/363, pak je to furt problém dopravce, který buď má být pojištěn nebo si od někoho kdo ho poškodil (vandal,…) soudně vymáhat náhradu škody.

Miroslav Zikmund

Pojištěn na co ? Na vandalské postříkání soupravy – podmínkou bude, že policie vandala zajistí, na poruchovost ?

Chronosphere

Napsal byste stejný příspěvek,pokud by nešlo o ČD,ale o žlutého,tyrkysové ho,popř.jinak barevného dopravce?
Asi ne,co?
Režijka nepustí.

Axel

„Hlavní problém je Sysel“. … má to nějaký přesah do blízké budoucnosti?

Myslím všeobecně modernizace vagonů … Odhadujete, že dodavatelé stíhají či nestíhají? Ať už např. těch až 50 vagonů firmou TRATEC – CS. Nebo modernizace vagonů Bmz firmou DPOV:
„„Nyní se připravuje modernizace dalších 35 vozů Bmz 232. V budoucnu plánujeme také doplnění klimatizace a informačního systému do 27 vozů Bmz 234,“ potvrdil mluvčí Českých drah Robert Pagan.“

Nechme stranou ETCS

Axel

díky.

PvvS

Ale to je problém dopravce. Ten podepsal smlouvu. Nemá vozidla, zaplatí. A pokud za nedostatek vozidel může výrobce, tak dopravce jistě taky uplatní smluvní sankce.

David

ČD to mohou mít vyřešení podobně jako RegioJet s Pesou v Ústí. Pokuta za pozdní nasazení jde pak přímo za Pesou.

vedelin

To jste asi nečetl co zde pře několika týdny bylo psáno, RegioJet totiž dostal pardon od Ústeckého kraje na další rok bez sankcí. Jak mi to vysvětlíte ?Nabízí se několik vysvětlení? Co vy nato.

PvvS

Ano Regiojet. Ale o odpuštění sankcí proti Pese není nikde ani slovo..

Karl vB.

Opravdu postoj hodný hlupáka, myslet si, že dopravce nemusí plnit ustanovení, k plnění kterých se smluvně zavázal.
Když si zaplatíte Octavii, autosalon vám s „dopravním citem“ dodá ojetou Fabii, tak budete jediný spokojený pouze vy, pane dane Žatecký!

Jarda Š.

Kraj si do podmínek výběrka může napsat, co chce, ale když bude chtít moc, riskuje, že se mu nikdo nepřihlásí. Kdo se přihlásí, musí být schopen ty podmínky splnit a když zakázku dostane, tak je také dodržet.

Pája

Nechcete s těmi urážkami diskutérů jít někam jinam? Pokud možno HNED.

Pája

Cestující nechtějí číst zdůvodnění proč to nejde. Nejsme před rokem 1989. Nebo snad ano?

dan Žatecký

Pokud jsou cestující alespoň trochu normální, tak nebudou bazírovat na přemrštěném komfortu a servisu, ale taky budou mít trochu pochopení, když dopravce není schopen si vycucat z prstu nové vlaky, kdykoliv si objednavatel houkne. Kritizovat dneska svede každý pablb.

Stony

Takze ten pozadavek na nove vlaky nebyl ve smlouve a CD tedy nevedeli, ze tam budou muset byt a kraj si to vymyslel az v prubehu plneni smlouvy? V tom pripade je to jina.

Greta

Přemrštěný komfort u ČD 😄teď jste to zabil 😄

BND 30

Něco jako vůz Bh Holobyt edition…😄

Leinad

Jak kdykoliv si objednavatel vzpomene, smlouva nařizující vozidla je podepsaná už docela dlouho. Dopravce ji podepsat nemusel.

Cyklista

Sysel, nebo 362 jsou nové vlaky?

Vagony po modernizaci jsou nové vlaky?

Když Ariva, RJ, nebo kdokoliv jiný než ČD má problém třeba jen s poruchou lokomotivy, hned je tady oheň na střeše, že nemá zálohy, že jezdí se šrotem, ale u ČD se to svádí na nenormálnost cestujících? =O

zesp

To myslíte vážně? Tady je vidět ten naprosto diletantský přístup drah, které se do všeho hrnou a nemají na to. Naprosto zaspaly, už měly mít nové vlaky dávno. Kraj by se měl zamyslet nad tím, zda by to nějaký jiný dopravce nezvládl lépe. A dá se v této souvislosti pochopit i postup JMK, který si ty vlaky radši koupil sám….

Zapa

Za velkého přispění EU, takže na ostatní kraje, včetně Plzeňského nezbylo, takže ten tak může akorát teď rozhazovat rukama. Ale jasně, kdo dřív přijde, ten dřív mele.

Karl vB.

On nějaký jiný kraj, než JMK, chtěl koupit nové vlaky do svého majetku?
To, že se to Jihomoravskému kraji povedlo, je především majstrštyk pana Romana Hanáka.

PvvS

Takže asi nebude vadit, když řekněme místo nízkopodlažního pantera pojede starý olezlý B, nebo souprava šukafonů ? Kraj platí za objednaný vozidla a dopravce je nedodal. POkuta je zcela na místě.

Pan X

Co je to za hloupý argument? Plzeňský kraj zcela oprávněně vyžaduje řádné plnění smlouvy, což ČD nerespektuje a nedělá. Cestující jsou rovněž zvyklí na nějaký druh komfortu a mají právo za cenu jízdného jej vyžadovat.

PvvS

No ještě že jsou cestující trochu rozmazlení. Jinak by tu doteď byla 3 třída na dřevě a pro zbytek dobytčáky se slámou. Naštěstí je dneska už na výběr a pokud cestujícímu nepojede vlak ve vhodná časy a v rozumný kvalitě, tak se poohlédne jinde. A to buď autobus, což dneska bude málokde vůz starší než 10 let, nebo auto.. A dostat takovýhle nazpátek do vlaku bude podstatně dražší, než je tam udržet.

MartinS.

Plácáte strašné nesmysly. To není o nových vlacích, kdykoliv si objednavatel houkne, ale o nových vlacích, které dopravce slíbil a smluvně potvrdil, že zajistí a bude provozovat na krajem objednaných linkách.

Karl vB.

Pane Žatecký, vzhledem k vašim excentrickým názorům, které zde presentujete, na vás mám jeden dotaz:
Nejste náhodou bývalý dlouholetý zaměstnanec společnosti ČSD, s.p.?

Jarda 2

Smlouva je od toho aby se dodržovala – pokud tomu tak není, logicky z toho vyplývá smluvní pokuta (sankce).
Na druhou stranu se divim, že k nedodržování dochází zrovna v Plzeňském kraji – pokaždé když jsem v Plzni na nádraží – obdivuju místní moderní vlaky – samej RegioPanter, Pendolino..

Daniel Jablonecký

Pendolino 4x za 24 hodin. To zas takový terno neni.

Karl vB.

To je stejná četnost, jako nostalgický rychlík „Lužnice“ v Třeboni.

BND30

A dýchavičný brejlovec místo esa s expresem na Kařízek, pravidelné zpoždění 10-20 minut….

Kuba

Jasně, smlouva se má dodržovat, na druhou stranu nasazovat nedostatkový řídicí vůz na výkon typu ráno tam a odpoledne zpět (1696/1697) je vyloženě nesmysl a předpokládám, že už při podpisu muselo být dost jasné, že se to reálně nestane.

Facepalm

Tak to nemeli podepisovat.

tarten

Prostě pomeranče a banány jsou nedostatkové zboží, v téhle pětiletce už s tím nic nenaděláme.

Facepalm

Co je proboha na Pendolinu moderního? Dyk je to střep koncepčně z 80. let.

tarten

Je to zaručeně velký krok vpřed oproti tomu, co reálně nahradilo.

johnny cash

20 let staré Pendolino je nové?

Jarda 2

sice už je po vnitřním faceliftu – ale z hlediska flotily ČD se stále dá považovat za ten novější…

watslaw

Nicméně když je od Plzně na západ přecpané, tak se v tom jede hůře než v těch starších vozidlech.

Axel

Přidám pár poznámek k trip reportu k Pendolinu: IMHO v Pendolinu není dost místa na nějaké velké kufry = pokud je přespříliš cestujících s velkým kufrem, tak to není OK. Ale jinak nemám pocit, že by se mi jelo hůř než ve vagonech typu https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdpee231.php , které od nás jezdí standartně na 4-hodinové dálkové rychlíky. V Pendolinu jsem jel 5-hodinovou jízdu (z Olomouce). A to před faceliftem (v druhé třídě). Nemám zkušenost s jízdou včetně menších dětí v Pendolinu …. Mimochodem, z těch několik mých jízd Pendolinem (jsem z Moravy) jsem jel 2x do Chebu (Pendolino bylo od Plzně poloprázdné)…… Číst vice »

Karel JIRÁSEK

V pátek dopoledne běžně. Minulý pátek lidé stáli na představcích.

Jelen

Tak když mají na celou linku Plzeň – Horažďovice a zároveň Blovice – Kozolupy celých sedm jednotek 650, tak není čemu se divit. Takhle ani nemůžou jezdit všechny zdvojené (ve špičce by bylo na místě nasazovat i trojice), čili jezdí často neskutečně narvané a stejně jich není dost. Chtělo by to trochu víc myslet na budoucnost i na možné poruchy či údržby.

T448

Tak zrovna na tohle měl myslet kraj, že vyžadovat dvouvozové pantery (resp. obecně jednotky s kapacitou 140 míst) asi není na tyto linky to pravé řešení…

Miroslav Zikmund

Ano, 2 x Bdt = 176 míst oproti 140 …. jenže pro úředníka jsou dva samostatné vozy rovny dvouvozové (dvoudílné EJ / MJ) bez ohledu na kapacitu – počet sedadel, podobně jako při výluce budou dva vozy Bdt pro 88 sedících nahrazeny DVĚMA autobusy (co vagon, to jeden bus) pro 50 sedících …. úvaha 2 = 2 …

Jelen

Na lince P1 jih původně jezdily plecháče se třemi Bdt a jedním BDs. 650 má kapacitu méně, než poloviční oproti této soupravě, když odmyslím všechna ta sklopná vyhrazená místa, která jsou beztak málokdy obsaditelná, tak je kapacita dvoučlánkového pantera zhruba třetinová oproti původním soupravám. Vzhledem k tomu, že i ty původní soupravy bývaly často ve špičkách (občas i mimo špičky) přeplněné, pak mi nahrazení jedinou jednotkou 650 nepřipadá jako vhodné řešení. Ve špičce by měly jezdit tři, mimo špičku a o víkendech dvě a někdy pozdě večer postačí jedna. Nebo měli pořídit rovnou tříčlánkové, ale na to už je teď… Číst vice »

Axel

Nejsem místní… Nicméně když si dohledám např. údaje za rok 2019, tak se nepotvrzuje Vaše tvrzení: „(…) třemi Bdt a jedním BDs“

V roce 2019 Plzeň – M. Lázně – Cheb jezdily ve Spěšném vlaku celkem 3 vagony, nikoliv 4…:
a) 2x Bdt279
b) 1x BDs450

Přičemž jednu dobu jezdil RegioShark

https://www.zelpage.cz/razeni/19/vlaky/cd-1980

Jelen

Však ano, tohle je samozřejmě chyba kraje, ne dopravce.

Miroslav Zikmund

TS 601 turnusová potřeba 6, TS 602 turnusová potřeba 2 > celkem 8, SMÍ být nasazována POUZE vozidla 650.009-4 až 650.017-7 (= 9), nikoli vozidla 650.2 jezdící do Chebu – Karlových Varů. Stěžujte si v Bruselu – podmínky OPD …. a podobně se – slabší povahy prominou – KURVÍ využívání hnacích vozidel (MJ, EJ) / vozů. Na to, co by se dalo objet jedním vozidlem / soupravou musí být dvě, protože jedna z nich byla zaplacena z balíku peněz na zlepšení dopravy na určité trati a proto nesmí být – porušení podmínek – použita na jiné trati …. Takže si… Číst vice »

Svojsin

Ve finále zaplatí tyto částky daňový poplatník. Pro ČD je důležité mít vždy co největší portfolio spřízněných politiků, jejichž rozhodnutí povedou ve finále ke “ smaznuti“ těchto pokut, byť oklikou… Nebo se pletu a budou výrazně nižší prémie v této firmě?

Leinad

ČD by mohly zase prodat pozemky pod kolejemi.

Cyklista

No, mají ještě dost firem ve skupině…..