České dráhy zlevnily Plzeňskému kraji o čtvrtinu, získaly patnáctiletou smlouvu

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhyNový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Provoz osobních vlaků mezi Klatovy a Berounem budou od prosince 2020 zajišťovat České dráhy. Vyhrály veřejnou soutěž na provoz s

Provoz osobních vlaků mezi Klatovy a Berounem budou od prosince 2020 zajišťovat České dráhy. Vyhrály veřejnou soutěž na provoz s cenou 219,50 Kč za kilometr. Plzeňský kraj je prvním krajem, kterému se podařilo dotáhnout do konce soutěž na železničního dopravce podle nového zákona o veřejných zakázkách. Celková hodnota zakázky dosáhne zhruba 3,3 miliardy korun.

O uzavření smlouvy rozhodli na čtvrtečním jednání plzeňští krajští radní. Stalo se tak poté, co České dráhy jako jediný uchazeč v elektronické aukci v týdnu před Vánoci nabídly v podstatě takovou cenu, jakou kraj požadoval. Původně ČD nabízely pro první rok provozu 290 korun, nakonec zlevnily na 219,50 Kč. Kraj požadoval 216 korun.

Jsme s výsledkem poměrně spokojeni. Díky nasazení úplně nových moderních souprav a zahuštění počtu spojů očekáváme, že do vlaků přilákáme více lidí,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Na první pohled vysoká cena za kilometr má dva důvody: požadavky na nová vozidla a konstrukci finančního modelu. Kraj požadoval takzvanou brutto smlouvu, kdy veškeré příjmy z jízdného budou jeho, nikoliv i dopravce. V Česku je dosud většina smluv s železničními dopravci postavena tak, že do výše prokazatelné ztráty se zahrnuje i příjem z jízdného, který patří dopravci. „Očekáváme, že tržby z kilometru budou mezi 30-60 korunami,“ říká Bernard.

Poprvé kraj objednává i zcela nové vlaky bez evropských dotací. Kraj si vymínil povinnost pro dopravce o ně žádat, pokud by se vyskytla nová výzva, není to ale příliš pravděpodobné. „Dělá to kolem padesáti korun navíc na kilometr,“ dodal Bernard. Kraj například za provoz vlaků mezi Horažďovicemi a Plzní, kde od nového jízdního řádu jezdí nové jednotky RegioPanter pořízené s evropskou dotací, platí 167 korun za kilometr.

České dráhy byly nakonec jediným soutěžícím. RegioJet byl vyřazen pro nesplnění podmínek soutěže. Bernard se už dříve netajil zklamáním nad malým zájmem konkurence Českých drah. Po schválení Radou má být podpis smlouvy už jen víceméně formalitou.

 

Tagy České dráhy linka P2 Klatovy - Plzeň - Beroun Plzeňský kraj
150 komentářů