Potíže na startu zapomenuty. Půl roku po převzetí 5 % výkonů ČD jezdí noví dopravci na tratích bez problémů

První den provozu překvapila Arriva nasazením retro soupravy mezi Prahou a TanvaldemPrvní den provozu překvapila Arriva nasazením retro soupravy mezi Prahou a Tanvaldem

Několik dní to v řadě případů vypadalo jako nástup apokalypsy. V půlce prosince převzali alternativní dopravci zhruba pět procent výkonů

Několik dní to v řadě případů vypadalo jako nástup apokalypsy. V půlce prosince převzali alternativní dopravci zhruba pět procent výkonů Českých drah a zejména Arrivě se příliš nedařilo. Půl roku poté ale kritika téměř zmizela: noví dopravci jezdí bez problémů a objednatelé už jejich služby vnímají kladně.

Vyplývá to z dotazů mezi kraji a ministerstvem u příležitosti půlročního výročí nástupu dopravců. „Od poloviny ledna jezdí vlaky v požadované kvalitě,“ říká například mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. „Po počátečním dílčím neplnění ze strany nově přistupujících dopravců došlo ke stabilizaci. Lze uvést, že v současnosti jsou stížnosti ze strany cestujících spíše výjimečné. Vzhledem k úsporám, které tímto krokem vznikly, lze vyjádřit převažující spokojenost,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Připustil, že vybraným cestujícím přestupujícím mezi vlaky dvou dopravců se vzhledem k absenci možnosti cesty na jeden jízdní doklad dočasně zhoršil komfort dané cesty.

Změna jízdního řádu přinesla největší změny v Ústeckém kraji, ten ale od začátku nehlásil prakticky žádné problémy. Změna se týkala celkem čtyř krajů a pak pěti dálkových linek.

Pokuty dostala Arriva za svůj rozjezd od dvou objednatelů: od ministerstva dopravy a Libereckého a Zlínského kraje. Ještě ale nejsou vždy uhrazeny: v případě Libereckého kraje jde o 815 tisíc korun. Dopravce s ní nesouhlasí a chce o pokutě jednat. Jde ale o chyby jen do 15. ledna. V případě Zlínského jde o pokutu 690 tisíc korun, o další ještě jednají. „Budeme se k této problematice ještě vracet kvůli tomu, že jsme přišli o část tržeb za nefunkční odbavovací systém,“ řekl radní pro dopravu Pavel Botek.

Podle radního pro dopravu v Pardubickém kraji Michala Kortyše potíže s Leo Expressem už zmizely. Jako jediný problém vidí vzájemné neuznávání jízdenek s Českými drahami, to ale podle něj zmizí nástupem jednotného tarifu. „Jednání o pokutách dosud není uzavřeno kvůli pandemii koronaviru,“ vysvětlil Kortyš.

Ministerstvo dopravy zatím pokutu neudělilo. „Vzhledem k nedávnému období a nejasnostem ohledně dalšího vývoje, tj. zejména ve vztahu k rozhodnutím vlády ČR o omezení volného pohybu i zákazu cest do zahraničí a následným redukcím vlakové dopravy, nebylo první čtvrtletí tohoto roku doposud uzavřeno,“ vysvětlil Jemelka. Zatím nejvyšší pokutu za nedodržení kvality s novými smlouvami tak dostaly České dráhy na Vysočině.

Kraje se přitom netají spokojeností s tím, že přešly k jiným dopravcům. „Naši spokojenost s výsledkem lze okomentovat jen strohým odkazem na každodenní provoz v Libereckém kraji v kontrastu s pomalým naplňováním slibů v jiných krajích, případně porovnáním vozového parku v motorové trakci v jednotlivých regionech,“ dodal Trdla. „I přes počáteční problémy to byl rozhodně krok dopředu, jezdí lepší vlaky,“ míní Pavel Botek.

Kde jezdí od prosince noví dopravci:

Arriva

Rychlíkové linky

R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (dál pokračuje jako osobní vlak do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice.

Osobní vlaky

Liberecký kraj:
Liberec – Nová Paka
Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Železný Brod – Tanvald

Zlínský kraj: téměř třetina všech výkonů objednávaných krajem.
Vsetín – Horní Lideč – Bylnice/Púchov
Vsetín – Velké Karlovice
Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice/Veselí nad Moravou/Luhačovice

RegioJet

rychlíková linka R8 Brno – Bohumín

osobní vlaky v Ústeckém kraji
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň

Die Länderbahn

Osek – Most – Rakovník
Lužná u Rakovníka – Jirkov

AŽD Praha

Litoměřice – Most

Leo Express

Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
Dolní Lipka – Hanušovice

spěšný vlak Lichkov – Praha

Tagy Arriva vlaky České dráhy Die Länderbahn CZ LEO Express Leo Express Tenders Liberecký kraj Ministerstvo dopravy Pardubický kraj RegioJet RegioJet ÚK Top Ústecký kraj Zlínský kraj
272 komentářů