Zprávy

Podepsáno: České dráhy budou jezdit mezi Berounem a Klatovy s novými vlaky

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

České dráhy a Plzeňský kraj se definitivně dohodly na smlouvě na provoz vlaků na lince P2 mezi Klatovy a Berounem. Smlouvu dnes slavnostně podepsali v jednotce RegioPanter na plzeňském nádraží.

Jedná se o velký úspěch. V Plzeňském kraji jde o historicky první úspěšné nabídkové řízení vedoucí k uzavření smlouvy na 15 let. Takových úspěšných soutěží v republice ještě mnoho neproběhlo. Zároveň jde o první soutěž na nová vozidla v elektrické trakci vůbec. Osobně mám velkou radost, že se nám daří výrazně zvyšovat kvalitu nabízených služeb ve veřejné dopravě. Jsem přesvědčen, že veřejná doprava má do budoucna velký potenciál a že nové cestující získáme právě vyšší kvalitou služeb, tedy dostatečnou nabídkou spojů a moderními vozidly,“ říká hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.

České dráhy vyhrály veřejnou soutěž, do které se přihlásil ještě RegioJet. Ten byl ale vyloučen kvůli nesplnění podmínek. V elektronické aukci následně ještě České dráhy svoji cenu snížily na výchozí částku 219,50 Kč za kilometr.

Jde  na první pohledu o jednu z nejvyšších cen za kilometr jízdy vlaku v Česku, současně ale také o jednu z prvních smluv, kde je riziko tržeb plně na straně kraje. Díky tomu bude cena za kilometr ve skutečnosti nižší, příjmy z jízdného budou kraje.

Dodavatel nových vozidel pro tuto linku vzejde z veřejné zakázky na dodávku až 50 elektrických jednotek s kapacitou 160 míst. S výrobcem už brzy uzavřeme rámcovou smlouvu a vozidla pak budeme odebírat podle aktuální potřeby. Mezi prvními to bude právě 11 jednotek pro Plzeňský kraj. Půjde typově o podobné jednotky, které od loňského prosince nasazujeme na linku Plzeň – Horažďovice předměstí,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec.

Nová vozidla vyjedou v prosinci 2021. Vlaky budou zajíždět až na území Středočeského kraje. Cestující na lince P2 budou moci využít průjezdu vlaku přes hlavní nádraží až do zastávky Plzeň zastávka a rychleji se tak dostat do centra města nebo na spoje MHD. Pro některé může být výhodná možnost vystoupit z vlaků také v městské části Doubravka.

„V každé jednotce je požadován průvodčí pro zlepšení kontaktu s cestujícími a vyšší pocit bezpečí při cestách. Vozidla jsou velkoprostorová a dobře průhledná, což také přispívá k většímu pocitu bezpečí. Kraj se do budoucna chystá zavést vlastní integrovaný přestupní tarif. Proto je smlouva uzavřena v tzv. režimu „brutto“, kdy rizika spojená s výší tržeb z jízdného přebírá kraj,“ vysvětluje náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek.

V prvním roce se bude jezdit za cenu 219,50 Kč/vlkm. Jde o cenu bez započítání tržeb a s novými vozidly bez jakékoli dotace. Ročně nové vlaky dle této smlouvy ujedou 985 000 vlakokilometrů.

Šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard po podpisu smlouvy na provoz linky P2 Klatovy – Beroun. Foto: České dráhy

Pro cestující je to další posun v kvalitě veřejné dopravy. Plzeňský kraj spustil od nového jízdního řádu v prosinci 2018 provoz nových vozidel na železniční trati z Plzně do Horažďovic předměstí a na Plzeňské lince mezi stanicemi Pňovany–Blovice. Cestující se zde mohou svézt vozidly RegioPanter. Jedná se o částečně nízkopodlažní dvoučlánkové jednotky s kapacitou více než 140 míst k sezení. Moderní design interiéru nabízí pohodlné svezení, cestující mají možnost ve vozidle pracovat na svých počítačích či jiných zařízeních, vozy jsou totiž vybaveny zásuvkami a možností připojení k wifi. Nízkopodlažní část ocení hlavně rodiny s dětmi, senioři, cestující na vozíku či cyklisté. Navíc je nová vozidla dovezou přímo do centra Plzně na nádraží Plzeň-Jižní předměstí.

Od prosince 2020 budou vozidla obdobné kvality nasazena na spěšných vlacích do Chebu a Karlových Varů. Ty budou jezdit v dvouhodinovém intervalu.

70
Diskuze

avatar
7 Komentáře
63 Reakce na komentáře
33 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
31 Autoři komentářů
Petr ŠinagljalX 1Apollo17Standa Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kilobereta
Host
kilobereta

a co s7 na nás se vysrali elefanty jsou na hovno

Zapa
Host
Zapa

To jako požadujete nová vozidla každých 5 -10 let? Asi jste trochu mimo.

Tronda
Host
Tronda

Hlavně jestli je ve smlouvě ošetřena povinnost dopravce přednostně nabízet ids tarify ze všech i neobsazených zastávek a ne podstrkávat jeho předražené jízdné.

Standa
Host
Standa

Není uznávání IDS dobrovolné? A uznávat ho ČD skoro jistě budou, ovšem nevidím nějak důvod, proč by ho měli aktivně nabízet místo svých jízdenek.
Z principu toho jak IDS tarif funguje je pro dopravce ( jakéhokoli) nevýhodný. Jestli předrazeným jízdným myslíte TR 10, tak za to skoro nikdo nejezdí .

michal
Host
michal

A za co se jezdí, když ne za TR10? Ano, každý kdo jezdí častěji, tak si pořídil IN kartu, aby neprojel gatě. V Plzeňském kraji předplatné IDP.
V Ústeckém kraji je to hezky vidět, ten rozdíl krajského a ČD tarifu, no na pokladně vám samozřejmě nabagrují obyčejné jízdné, pokud si neřeknete o krajský tarif, což se ovšem změní.

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

no nevím, já musím služebně jezdit na obyčejné jízdné (účetní zakázala zlevněnou jízdenku) a vždycky to dá práce, sáhodlouze vysvětlovat, že opravdu chci obyčejné jízdné i přesto, že může být jiná jízdenka výrazně levnější

Standa
Host
Standa

Co to máte za účetní, že vás nutí zbytečně platit víc, než byste musela ( a zvyšovat náklady firmě)?

Petr Šinagl
Host
Petr Šinagl

V oboru takovým říkáme „búúúčetní“ 🙂

Petr Šinagl
Host
Petr Šinagl

Vaše účetní je nevzdělaná kráva, kterou je třeba vyhodit (pokud tedy zlevněnou jízdenkou nemíníte jízdenku časovou – týdení, měsíční, …) – žádný předpis pracovní cesty za „obyčejné“ jízdné nenařizuje.
PS: účetnictvím a daněmi se profesně živím 30 let.

MartinS.
Host
MartinS.

Dopravci může být v tomto případě úplně jedno, za jaký tarif se jezdí, protože dostane zaplaceno za odjeté kilometry a tržby jsou příjmem kraje. A kraj si může říct, jaký tarif má ve vlaku platit.

Tronda
Host
Tronda

Díky, na to jsem se ptal, protože v tom množství změn v poslední době už se člověk ztrácí kde bude platit brutto a kde netto smlouva.

Tronda
Host
Tronda

Záleží na tom co je ve smlouvě a na to se ptám. V žádném případě IDS pro dopravce nevýhodný není, protože dopředu věděl do jaké smlouvy jde a přizpůsobil tomu nabídkovou cenu.

Adolf
Host
Adolf

Zde cenu tarifu přizpůsobovat nemusel, protože tarif nebyl součástí soutěže. Riziko tržeb i tarif je zcela na straně kraje.

Vendelin
Host
Vendelin

Záleží na smlouvě. U netto smluv, kterých maji zatím ČD vetšinu to neplati. Typicky Idol kde se podlílují tržby na základě kontrol nebno modelovaných tras. Tam jsou autobusy ve výhodě.

Lukáš
Host
Lukáš

Už to tu bylo minule a je to i v článku. Bude se jezdit VÝHRADNĚ za tarif Plzeňského kraje. Což bude zajímavé na území Středočeského kraje a zřejmě nebude platit ani režijka. Pokud tam nebudou ještě další dohody.

equipe
Host
equipe

Plzeňský kraj deklaroval, že zachovává systém dosavadních tarifů a slev. Smlouva je brutto. Kraj to dělá s tím, že výnosy z jízdného půjdou kraji. To je celé.

suri
Host
suri

Pořád se mluví v souvislosti s tímhle výběrkem o lince P2 Klatovy-Beroun. Může někdo znalý potvrdit nebo vyvrátit, že se ty nové jednotky do Klatov podívají v nějakém výraznějším počtu, nebo se bude jezdit podle návrhového jízdního řádu z výběrka? To by se pak do Klatov jednotky z výběrka podívaly tak max. asi na dvou párech spojů denně a do Klatov ještě nějakou dobu šrotiště koženkových kopřiváků? Linka P22 Klatovy-Beroun z výběrka bude přesněji spíše linka Přeštice-Beroun?

Adolf
Host
Adolf

Do Klatov budou jezdit pouze R (v hodinovém taktu) v půlhodinovém prokladu s autobusy (v hodinovém taktu), Os Plzeň-Klatovy bude pouze jeden pár. Takže koženky leda že by je MD tolerovalo na R 😉

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

mohla bych vás poprosit, o nějaký odkaz, kde je jízdní řád těch R do Klatov?? děkuji

Adolf
Host
Adolf

https://ezak.cnpk.cz/contract_display_6475.html soubor Příloha č.1 ZD – Přílohy Smlouvy – ZIP název Příloha 2 Výchozí jízdní řád.pdf

suri
Host
suri

Takže opravdu to neustálé omílání v tisku a od představitelů kraje, že díky výběrku budou mezi dvěma největšími městy kraje (Plzeň, Klatovy) nasazeny moderní nízkopodlažní jednotky, s wifi, USB…, bylo eufemisticky řečeno poněkud zavádějící – ano na jednom páru vlaků ta moderní nízkopodlažní jednotka dojede dokonce až do Klatov! Co se týče hodinového taktu rychlíků – kraj to tak má namalované v nvém dopravním řešení, ale otázka je, zda to bude schopen zaplatit – stát nyní platí dvouhodinu R ale vzhledem k ne příliš optimistickým výhledům státního rozpočtu to na nějaké masivní přiobjednání vlaků státem nevypadá. Bude-li kraj na tom… Číst vice »

Adolf
Host
Adolf

Pane všeznalý, ta „druhá dvouhodina“ rychlíků bude hrazena z rozpočtu Plzeňského kraje místo Sp a budou to protažené soupravy do Kt, co nyní končí v Plzni. 😉

Standa
Host
Standa

Proč by v tom měl být problém?
Vy pojedete v celou státním rychlíkem s moderními vozy, wiffi a klimatizací, a my, kteří chceme především jet vlakem a ne řešit blbosti typu wiffi a zásuvek a nechceme nekat dvě hodiny na další k pojedeme tím krajským spesňákem.
Osobně raději nabídku více spojů, byť polovinu z nich v o něco horší kvalitě .

Adolf
Host
Adolf

Nepochopil jste text. Nově pojede každou hodinu z Plzně v cca X:40 R (každou hodinu rychlíková souprava od MD, žádná koženka či plecháč) v cca X:05 bus Plzeň-Klatovy a v cca x:20 Os Plzeň-Přeštice.

Standa
Host
Standa

Na delší meziregionální linky zlatý koženky. ( I ty koženky už jsou dneska zmodernizované , minimálně přečalouněné ).
Ty velkoprostory leteckého uspořádání je strašný vynález, bohužel dnes na dálkových linkách převládají.
Napadá mne má vůbec Jančura nějaká klasická kupé?

Tronda
Host
Tronda

Má spoustu oddílových vozů bývalé první třídy, které nabízí za nižší cenu než ČD dvojku.
Jinak to že je linka dlouhá neznamená že s tím někdo bude jezdit z Berouna do Přeštic, od toho tam jezdí rychlíky.

Michal
Host
Michal

Stando, co takhle kdybyste někdy poprosil souseda, ať vám nakrmí slepice, namazal si chleba se salámem a přijel se podívat třeba na Sp Sázava, tam se v reálu poučíte o stavu modernizace a nebudete příště za vola.

Standa
Host
Standa

Osobně preferuji vlak bez těhlech nesmyslů typu wiffi a klimatizace.Kozenka jako koženka mi nevadí, ( jako že originál koženky potkávám minimálně a obvykle je v soupravě i čalouněný zmodernizovaný vůz) na delších trasách jednoznačně preferuji kupé (jestli po šesti, nebo po osmi, je fuk, nikdy není zcela plné). Nic proti Panterům, jezdím tím v okolí Hradce denně, ale jednou jsem tím byl nucen jet Pardubice- Brno a nikdy více ( verze InterPanter). Jako jede to pěkně, ale mne prostě nevyhovuje interiér. Helmutem ( ř .844) jsem se už také párkrát svezl, nějaký zásadní rozdíl oproti Regině v tom na trasách… Číst vice »

Equipe
Host
Equipe

Super zprava pro cestujici. Na zapade jedou. Mam z nich dojem, ze to s dopravou mysli vazne. Zadne kecy a nasazuji nove busy i vlaky v celem kraji jako na bezicim pasu. Jak to, ze to najednou jde?

Adolf
Host
Adolf

Jiné vedení kraje, zejména Bernard. 🙂

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Moment, snad nechcete naznačit, že je nějaká souvislost mezi Bernardem a dalším nákupem Regiopanterů?

michal
Host
michal

Motorová trakce má být postavena na ojetinách, tak bych to zas tak nepřechválil. Ale je to celkem logické rozhodnutí.

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, je to logické rozhodnutí ve světle toho, že Škoda motoráky nenabízí 🙂

Ba ne, na osobáčky motoráčky po Plzeňském kraji fakt nikdo nové vlaky kupovat nebude, to by bylo k nezaplacení…

Martin
Host
Martin

Ono hlavně se přímo nabízí vydržet do zlepšení stavu hybridních vozidel (což je těch 10 let akorát, koukněte na parciální trolejbusy) a pak mít Bezdružice – Plzeň – Radnice a Heřmanka – Plzeň – Rokycany – Mirošov město/Příkosice v nějakém tom hybridu durch. To je hlavní motivace. 🙂

Equipe
Host
Equipe

Kraj vybiral dopravce nebo se pletu? Vozidla vybira dopravce.

T.H.
Host
T.H.

Tak co – dneska modré gumy nepředvedou svůj obvyklý tyjátr, že to smrdí, nevýhodný, na první dva roky nemají vozidla, bez soutěže, tajemné rejdy a trafiky? 🙂

JaJeČ
Host
JaJeČ

Na které první dva roky? Nová vozidla tam budou od první dne platnosti nové vysoutěžené smlouvy, tedy od prosince 2021…

T.H.
Host
T.H.

No a budou mít neexistující vozidla od prosince 2021? Nebudou to nakonec jen nějaké vyřazené šroty? U zlejch soukromníků přece máte vždycky jasno.

JaJeČ
Host
JaJeČ

„U zlejch soukromníků přece máte vždycky jasno.“

Mohu vědět, kde jsem já konkrétně něco takového tvrdil, když mi to podsouváte? 😉

Nadáváte tady všem do modrých gum a sám jste guma antimodrá. 😉

T.H.
Host
T.H.

Pokud nabíháte do situace „dneska modré gumy nepředvedou svůj obvyklý tyjátr“ předváděním obvyklého tyjátru, tak je to vaše konkrétní volba.

Mohu vědět, kde se bere vaše jistota „Nová vozidla tam budou od první dne platnosti nové vysoutěžené smlouvy“? (Já pouze zrcadlím zdejší argumentaci, nevymýšlím nic nového 🙂 .)

JaJeČ
Host
JaJeČ

Do žádné situace nenabíhám. Pouze vy máte (asi z důvodu nějakého osobního komplexu) potřebu ostatním podsouvat něco co neřekli, abyste jim pak mohl slavnostně argumentovat svými nesmysly.

Btw až ČD nenasadí do konce roku 2023 žádná nová vozidla, tak na ně klidně budu nadávat. Zatím se to co tvrdíte nestalo…

Apollo17
Host
Apollo17

„Mohu vědět, kde jsem já konkrétně něco takového tvrdil, když mi to podsouváte?“

Protože se ještě nikdo jiný nechytil a T.H potřebuje mluvit o bagrování,modrogumídkách jako v jakémkoli jiném tématu. 🙂

Kylchap
Host
Kylchap

Rozumíte psanému textu? Zkuste si to přečíst ještě jednou.

Kirschner
Host
Kirschner

Tak to pro vás jistě špatnou zprávu běžte třeba rozběhat. Je tam v Uhříněvsi kde?

Apollo17
Host
Apollo17

To tedy mají ČD nasmlouvané výkony již pro 27 nových el.jednotek v krajích Vysočina,Jihočeský,Plzeňský.Tak snad brzo bude dokončeno výběrové řízení na nové jednotky,ať můžou jezdit od roku 2021.Snad to nedopadne,jako výběrové řízení na el.jednotky pro Jihomoravský kraj,které kraj vyhlásil již před 3 roky a stále soutěží,soutěží a cestující ještě dlouho budou jezdit v Honekrech tažených Plecháči . 🙂

John
Host
John

Já jen doufám, že se dočkáme něčeho jiného než od Škodovky. Takový Siemens Mireo by byl moc pěkný vlak.

Standa
Host
Standa

V čem je problém Škodovka? Pantery jsou dobré vlaky. Proč upřednostova (německý)) Siemens, když si umíme elektrické jednotky udělat sami.
Navíc ten Siemens bude zřejmě dražší.
A mít co se týče elektrických jednotek pokud možno jeden typ je i z hlediska provozní údržby a servisu jednoduší

Akord23
Host
Akord23

To už je ten klasickej českej patriotismus. Neustále brečet, nebýt na nic hrdí. Všechno co vyrábíme je špatný. Místo toho abchom byli rádi že má český zaměstnanec práci a ze se tu odvedou nějaké daně. Budem neustále všechno shazovat a podporovat zahraniční firmy…S takovým přístupem u Němců by Siemens nikdy nebyl tam kde je. Smutný

John
Host
John

Akord23: Aby měl český zaměstnanec práci, taky ty jednotky také mohou být objednány u firmy Bombardier Transportation Czech Republic a.s. Aby jste byl spokojený, aby se v Čechách odvedla nějaká ta daň. Na Škodovku bych byl hrdý, kdyby to byla česká firma, ale ona není. Takže asi tak.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jakpak jste přišel na to, že Škodivka není česká firma? V rejstříku je vedená v Plzni, daňově je registrovaná tamtéž. Vrcholový majitel je Čech. Prosím, něco mi uniklo? Co je podle vás „česká firma“, když Škodivka ne?

X 1
Host
X 1

Eskimo Joe
Daňová rezidentura PPF Holdingu je v Nizozemí.
Mnoho dceřiných společností je registrováno v diskutabilním zahraničí.
Ano. Vychází to téměř na stejno. Daňová výtěžnost Bombardier vs. Škoda.

X 1
Host
X 1

Standa
Teď jsi na to kápnul.
Hlavně sjednocení údržby a servisu.
O spolehlivosti provozu Regiopanterů už je to horší.
Ale pokud je podle tvého názoru, rozhodující pouze cena……. .

jerry
Host
jerry

X 1 : když máme regiopantery ,proč kupovat něco jiného..I tak je u čd hodně řad vozidel.Regiopantery jezdí vcelku spolehlivě nebo máte nějaké dukazy že všecky stojí?

X 1
Host
X 1

Drahý Jerry.
Před pár měsíci to zde bylo slušně rozebráno.
Technická zaostalost, spolehlivost a kvalita zpracování Regiopanterů, se za jejich krátkou životnost již proflákla ke všemu železničnímu personálu.
Jen ty máš asi klapky na koncákách.
Řeknu to ve zkratce. Jestliže je do depa přidělen určitý počet souprav a jsou všechny v provozuschopném stavu, tak je to velký důvod k oslavě.
Důkazy si sežeň sám.
Zajdi si do depa a zeptej se.

Apollo17
Host
Apollo17

V Děčíně je 7 Panterů a skoro pořád jsou všechny v provozuschopném stavu.Společně najezdily již 6 500 000 km a žáden nebyl delší dobu neschopen.
Že stojí nějaký panter v Č. Budějovicích je evergrín,který se traduje pořád dokola.Také posuzování nespolehlivosti podle „rozebraného „Pantera v Šumperku je k smíchu,protože do Šumperka jezdí na vyvazovací opravy .To je podobná ptákovina,jako posuzovat spolehlivost auta podle „rozebrání “ auta na pravidelné roční prohlídce v autoservisu.
Podobně jsou oslavy,když jsou provozuschopné všechny Stadlery v Liberci,nebo H.Brodě?

X 1
Host
X 1

V Olomouci jsou tři kusy. A nepamatuju kdy byly v provozu dohromady.
Ale můj příspěvek byl i o kvalitě vlaku. U kterého výrobce najdeme interiérové spoje řešené silikonem? A je toho více.
Pravdou však je, že oproti lokomotivám ř. 380 jsou na tom o trochu lépe.

Apollo17
Host
Apollo17

No podle sledovačky nejela v Olomouci jedna souprava v lednu 4x,v únoru 2x.To jsou všechny turnusovány bez zálohy.V jiné dny jezdily všechny.
K ceně-jedna stejnosměrná jednotka 440 stála 136 milionů,podobná jednotka Stadler LEO stála o 100 milionů více(s trochu konfortnějším interiérem pro dálkové jízdy).

X 1
Host
X 1

Sledovačkám nebo wikipedii, může věřit jen schizofrenní paranoik.
Vloni v létě byly dny, kdy nejezdily všechny tři.
Škoda City Elephant vs. Stadler Kiss= cena stejná.

Apollo17
Host
Apollo17

Šotosledování s výsledkem -jednou vloni v létě nejely 3 jednotky zase najivka.

X 1
Host
X 1

Cestuju prakticky neustále. A když už se konečně dostanu k rodině, tak místo avízovaného Pantera přihrčí obutá 460 nebo loko s vagóny. To je potom pech. Ale máš recht, asi v posledních dvou měsících se to zlepšilo.

Jerry
Host
Jerry

Aha že sem si nevšiml.. bohumínské pantery podle mého pozorování jezdi.klapky na očich nemám.jo nejsem váš drahý.

Michal
Host
Michal

Jerry, stejně jako Standa – požádej sousedku o podojení kozy, namaž si rohlík májkou, uvař vejce natvrdo a jeď do Budějovic a poptej se jak jim šlapou pantery.
A nějak diplomaticky, ať nedostaneš hasákem přes držku, to bys pak nemohl sníst ty rohlíky na cestu zpátky…

jal
Host
jal

Aha, takže když je v Budějovicích problém udržovat něco nového, musí to být problém všude.
A když se tam nabourají u nástupiště dvě mašiny, tak to znamená, že je to na denním pořádku i jinde. 🙂

Apollo17
Host
Apollo17

Škoda,že vyřadili Jančuru.To tam mohla jezdit žlutá PESA,jako v Ústeckém kraji.Podle toho Jančury je je také rozhodující cena…..

Kubrt
Host
Kubrt

Siemens bude zřejmě dražší… To bych si tedy tvrdit netroufl.

Apollo17
Host
Apollo17

To se uvidí ve výsledku toho výběrového řízení.

Apollo17
Host
Apollo17

Simens odstoupil.

Michal
Host
Michal

A na to jste přišel jak? Lokomotivy 109E přišly ČD na dvojnásobek ceny Taura/Vectronu.
Nevím jak „vy sami“ umíte udělat elektrické jednotky, ale v Plzni to nijak extra neumí. Umí tam udělat neustále na něco odstavovaný vlak, který je uvnitř opičí dráha, ve kterém smrdí klmiatizace a hajzlíky.

Honza
Host
Honza

Co všechno se v té smlouvě řeší? Podle fotky má aspoň 500 stran…

michal
Host
michal

To, že bude dopravce konečně pod dohledem a nebude si dělat co se mu zachce. Taky tvrdé sankce.

Partneři