egoe-plus
Dopravci Železnice

Plzeňský kraj zrušil pětimiliardovou soutěž na provoz vlaků, jediná nabídka byla příliš drahá

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Na tratích v souboru Plzeňsko budou nejspíše dál jezdit České dráhy.

Plzeňský kraj ani napodruhé nevybral dopravce, který by patnáct let provozoval vlaky v provozním souboru Plzeňsko. Ten pokrývá hlavně regionální tratě v okolí krajského města. Do soutěže s odhadovanou cenou se přihlásil jediný zájemce: České dráhy.

Krajští radní proto tento týden soutěž zrušili, jak vyplývá z informací na profilu zadavatele. „Nabídková cena byla příliš vysoká. Vypíšeme pravděpodobně novou soutěž,“ řekl náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek. Kraj nyní bude jednat s Českými drahami o přechodném zadání výkonů na kratší dobu, současná smlouva je do roku 2023.

Zakázka byla vypsána už loni v únoru, několikrát došlo k posunutí termínu nabídek. Patnáctiletá zakázka znamenala rozsah nejméně 22,5 milionů kilometrů. Kraj soutěžil provoz na tratích, kde dosud jezdí České dráhy. Šlo o linky P4 Plzeň – Žihle, P13 Plzeň – Bezdružice, P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do/z Plzně přes Svojšín), P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do/z Plzně přes Rokycany) a P22 Plzeň – Radnice. Podmínkou byla modernizovaná nízkopodlažní vozidla vyrobená po roce 1995.

Soutěž kraj vypsal původně už předloni, ale nakonec ji zrušil, protože si dopravci stěžovali na příliš krátký termín pro podání nabídek. Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy.

Plzeňský kraj jako jediný v zemi soutěží postupně všechny výkony na železnici v otevřeném zadávacím řízení. Před dvěma týdny radní rozhodli o zadání výkonů u pošumavských lokálek společnosti GW Train Regio. Soutěž na provozní soubor Český les dosud neskončil, je už ale po elektronické aukci, kde byly jen České dráhy.  Podle Čížka pravděpodobně kraj také zruší.

Odebírat
Upozornit na
guest
163 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jedem

U ČD je cena vejš kvůli zbytečným lidem ve vedení, ale také mají dílenské zázemí a lidi na údržbu vozidel což soukromích dopravců dost pokulhává. Viz RJ ÚK pravidelně odchycen na horkobeznost 8.napravy, ježdění až tři týdny jednou soupravou s rozbitým wc atd.

Jarda Š.

Kraj by chtěl nahradit 810 a jejich modernizace modernějšími jednotkami a přitom neplatit za dopravní obslužnost podstatně vyšší cenu. To prostě není za současného stavu možné.

Vašek

ČD by chtěly jezdit prehistorickym srotem za cenu TGV, to taky není možné.

libor

tak pak leda autobusy..

Haha

A to víte jak, kolik je kraj ochoten platit a kolik ČD chtějí?

Jiří H.

Stát je prostě nepoučitelný. Je to jako s Covidem. Teprve až všechno totálně pose.ou, dají na odborníky. K obrovským škodám na železnici vůbec nemuselo dojít, ale to k nárůstu počtu nakažených Covidem také ne.

Haha

A co si jako nenechal objednavatel vysvětlit? Že to má udělat jako jiné kraje, kde prostě vzaly cenu ČD a víc se neřešilo? A to je jako špatně?

Jiří H.

Měli by postupovat komplexně. Pokud by Vás to zajímalo, soukromí dopravci kromě ČD, jsou silně znevýhodněni právě tlakem ČD a jejich unifikací vozového parku, výhodnějším nákupem těchto jednotek ap. Kraje potažmo stát nic nenutí investovat do železniční infrastruktury podle skutečných potřeb a tím např. zvýšit zisk či omezit ztráty. To vyhovuje pouze polostátním ČD. Železniční doprava by měla fungovat jako každá jiná soukromá firma a prostředí by mělo splňovat naplnění tržních podmínek. ČD nemají důvod investovat do infrastruktury a spoléhají na SŽ. Kraje na optimalizaci tratí nemají dost peněz, protože stát jim je uzme a přerozdělí je. Tak se peníze… Číst vice »

ABC

Kraje žádné peníze nemají, tudíž jim je stát nemůže uzmout. A stát má jen ty peníze co uzme od občanů a firem na daních (a ještě ty co si půjčí, pravda).

Jiří H.

Každý kraj by měl mít nějaké příjmy. Něco se tam produkuje a něco spotřebovává. Při řízení krajů státem, žádné peníze vpravdě nemají, pouze to co jim stát milostivě poskytne. Kraje by preferovaly soukromé dopravce už jen proto, že soukromí dopravci využijí prostředky na maximum a řídí se trhem mnohem pružněji než ČD.

ABC

ne, děkuji, další krav… pardon jskou daň skutečně nechci

Jiří H.

A copak by jste rád? Komunismus? Zneužití Covidu k likvidaci soukromého podnikání? Preferencí státních podniků? A Babiše ve funkci? „Já nikdy neodejdu.“ Vypadá to snad jako demokratické vyjádření premiéra?

ABC

už to nehulte…

Jiří H.

Můžu pokračovat. Podivná smrt Kellnera, odvolání Petříčka a Zemanovy postoje k Rusku. Předpokládaný rozpad EU v Německu.

ABC

a jak to souvisí s příjmy krajů? 🙂

Jiří H.

Zásadně. Role státu a ovlivňování chodu země je stále viditelnější. A ty nesmysly na které naženou spoustu otroků státu, aby je postavili a které k ničemu nejsou, taky mluví sami za sebe. V tom ať si žije kdo chce.

ABC

takže zemi rozsekáme na 14 pidistátečků a bude to lepší?

Jarek

Podivná smrt Kellnera jako součást globálního spiknutí? Fakt už to nehulte!

Jiří H.

A vy si dejte pozor, aby se nestalo to co se snažím naznačit.

Pavel

Soukromníci v závazkové dopravě, jak se ukázalo, nebyl dobrý nápad, kdo tvrdí opak tu skutečnost vidět nechce nebo už zvykl si na ten bordel, páč pokud nemá řidičák, nic jinýho mu nezbude. Koho se to týká, ví své, netřeba nic dodávat. Nejde mi o trh nebo nějaké definice z učebnice ekonomiky, jde mi o lidi, ti mají z toho akorát bordel v hlavě. Prostě se přišlo na to, že je blbost si objednávat závazkovou dopravu v jednom regionu u více dopravců. 2 roky jim to trvalo pochopit až na vyjímky (třeba v Libereckém kraji to nechápou dodnes), v Německu to… Číst vice »

Jiří H.

A co sdružení soukromých dopravců proti ČD. ČD jsou zákeřné a využívají svého postavení jak vůči ostatním dopravcům, tak vůči SŽ. SŽ ale jakoby byla nedotknutelná a jakékoliv výtky se vždycky zametou pod koberec.

Jindra Gorner

Pane Jiří vy jste teda chytrolín.

Jiří H.

A nespletl jste se? Chytrolínů je tu spousta a jsou ochotni prosadit jakoukoliv blbost jenom aby byli na koni. Už se Babišovi zase tak moc nedivím.

Metro

Buďte konkrétnější, anebo to je příspěvek JPP

Jiří H.

Přeložil by jste mi to do spisovného jazyka?

Jaaa

Ale houby, soukromníci ve veřejné dopravě jsou v pohodě; ten kdo opakovaně a systematicky selhává jsou zadavatelé a především ten, kdo určuje celostátní dopravní, síťovou a tarifní politiku – totiž ministerstvo dopravy.

Facepalm

Copak covid, ale jmelí!

Jaaa

To je lidmi a jejich egem. Obvykle tam sedí někdo, kdo si myslí, že „tomu rozumí“. Poctivá diskuse je něco, co ze státní správy až na výjimky vymizelo.

T448

To je tak, když je objednatel nepoučitelný a nenechá si to vysvětlit a nenechá si to vysvětlit…

kakov

co si má bechat vysvětlit??

Jiří Kocurek

Asi něco vy smyslu férovka v průjezdu nebo kohout na střeše. Totiž stávka. To aby přístě zvolil správně. A vůbec to nemá nic společného s mafií.

Leinad

Vyhlašovat výběrko dopředu. Včetně všech odvolacích lhůt atd., musí být podepsaná smlouva 2 roky před výjezdem.

T448

Nesmysly v zadávací dokumentaci, kvůli kterým letí cena do neakceptovatelných výšin.

kakov

pardon, má tam být: nechat vysvětlit?

Jiří H.

Ano, máte pravdu.

Pája

Vím, že je to utopie, ale ztrátu jakéhokoliv linky by mohl i státní dopravce využít ve svůj prospěch. Nová/modernizovaná vozidla na stromech nerostou a než se vyrobí/rekonstruují, to akorát stihnou. Později se může do dalších soutěží znovu přihlásit s vozidly vybavenými ETCS, novějšími, výrazně živějšími a pohodlnějšími.

Jiří H.

Jedna věc je vypsat soutěž a stanovit podmínky. Ty ale většina dopravců nedokáže splnit v cenové relaci nabízené krajem. Zvláště u takových lokálních tratí, které někde končí bez další návaznosti. Řešením by mohlo být léta diskutované prodloužení trati do Teplé na Karlovarskou trať. Jenomže to by znamenalo optimalizaci stávající trati na vyšší rychlost optimalizací koridoru a pro přímé vlaky do Plzně soupravy s kombinovaným pohonem. Mezi Bezdružicemi a Teplou jsou pouze malé obce, vyjma Úterý, nebo žádné / Dřevohryzy / a trať by byla buďto sklonově náročná nebo by vyžadovala množství technických staveb. Kraje ale takové detaily neřeší, chtějí pouze… Číst vice »

Kubrt

Takže navrhuješ postavit trať, kterou nikdo nepotřebuje, jen aby se o pár % snížily měrné náklady na km, ale ve finále se utratí víc, protože se odjezdí víc km (nad to prázdým motorákem)?

ABC

síťovost ne 🙂

Jiří H.

Navrhuji pouze to co se diskutuje už léta. Pak by se dala spojnice využít až do KV a celá oblast by byla po stránce železnice dořešena.

ABC

Do KV je to stále jednokolejka s šedesátkou. Po nedávné rekonstrukci…. Kántry for da fjůčr!

Jiří H.

Dokáže někdo z Vás odhadnout nárůst počtu cestujících při dvojnásobně vyšší využitelnosti trati s vedením přímých vlaků?

ABC

nula nula prd?

Jiří H.

Děkuji za tak rozsáhlou a vyčerpávající odpověď.

ABC

Prosím. A co čekáte? Stovky, tisíce?

Jiří H.

Meziročně i víc.

Jiří Kocurek

Nejezdí tím směrem autobus? Pokud ano, tak zrhuba stejně lidí jako v tom autobusu. Plus 1 zatvrzelý vláčkař na spoj, který by jinak seděl doma, ale ještě tu trať nemá projetou. Taková ti, co motor v 810 považují za mnohem ekologištější než elektrobus.

Haha

To je ale dané předpisem D3, ne technicky.

ABC

a kolik by stála přestavba na něco jinýho? nebo to vyřeší ETCS?

Kubrt

Ta oblast je zejména velmi řídce osídlena, takže pro místní obsluhu tam železnice nemá význam (malý motorák vs. bus – žádná přidaná hodnota železnice) a pro dálkovou dopravu by vznikl paskvil – spojení dvou pomalých lokálek, které by kilometricky vytvořilo kratší spojnici PL-KV, ale úspěšně by minulo všehcna větší sídla té oblasti – Stříbro, Tachov, ML, vše mezi ML-Cheb-KV. Říkat tomuto „železničně dořešena“ je na úrovni dvanáctiletého chlapce spojujícího kusé tratě „do sítě“ – taky jsem to dělal, ale s věkem jsem zjistil, že problém je barvitější, než čára v mapě spojující dva body.

Jiří H.

Co potřebuje kraj ke svému rozvoji?
Něco vyrábět, něco spotřebovat a něco odvézt a přivézt. Železnice není vždy ideální, ale vozit všechno autem taky není řešení. Ještě v 70 letech se v Rakousku sváželo mléko od soukromých zemědělců po železnici když už tam byla.
A jinak záleží na vedení trati, vyloženě liduprázdným krajem by vedla asi 8 km což vlak profrčí asi za 5 minut.
A nikdy není vyloučeno, že by tam něco v budoucnu zase nevzniklo. Záleží na podmínkách rozvoje a podpoře státu.

Jiří Kocurek

Tak jako jó. Místo šestiunky pojede lokomotiva (40 tun) a vagón (19 tun) s 30kubíkovou cisternou, aby nabral 2 kubíky mléka. A stovka krav, to už je něco. A nebo vracejte konve do 810 na místo.

Jaaa

A nebo lokotraktor? 😉

Jiří Kocurek

Už léta se diskutuje tunel na Jadran. To aby se rakušanům nemuslo platit za průjezd.

Jiří H.

Je to o tom čemu chcete věřit? Kolik by takový tunel měřil? 150 – 200 km. Zatím nikdo takový nepostavil. 15 km spojku ano.

Haha

Tak pokud si dopravce v nabídce uraženě rozhodl kompenzovat ztrátu tratě 185, čemuž bych se nedivil, když je schopen poslat ten nechutný dopis, tak se nemůže divit, že na to kraj nemá.

Jiří H.

I trať 185 by se dala optimalizovat a to minimálně v úsecích Bor – Tachov resp. Plzeň – Tachov a v úseku Poběžovice – Bělá nad Radbuzou resp. Plzeň – Bělá nad Radbuzou. Komplexním řešením se dá zamezit velkým ztrátám. Na to kraj ale nemá a proto to neřeší.

kakov

zkuste si zjistit, kde vede trať 185, od té je to k Tachovu ještě hodně daleko, nemyslíte trať 184??

Jiří H.

Ano přepsal jsem se. 185 Domažlice – Klatovy – Horažďovice. Tam by zase pomohly přímé vlaky do Sušice. Bohužel nejsou možné z důvodu jednokolejnosti trati z Plzně do Nepomuku.

Plzeňský kraj

Jednou jsem to taky psal, spoje Plzeň-Sušice, palců dolů bylo, jako u vás, nějaký chytráci hold znají lépe.

Jiří H.

Mě jsou jedno. Palce nejsou objektivní.
Každý kdo žije v Sušici a spousta cyklistů a turistů by určitě tu možnost uvítala. Zvlášť kdyby vlak zajížděl až do města. A protáhnout trať o dva kilometry by takový problém nebyl.

Unido

Vy víte, v jakém pořadí ty aukce probíhaly?

Haha

To nevím, ale předpokládám, že vyhodnocení probíhá v pořadí, jak je vyhlášen vítěz/rušen. Pokud ne, tak samozřejmě předchozí teze padá.

Baraba

Bohužel, mnoho let kraje se soutěžemi čekaly a teď se diví….. Žádný dopravce (ani ČD, ani „soukromý“) není schopen během krátkého období zněkolikanásobit svou kapacitu. Ostatně toto platí i v jiných odvětvích. Pokud má být firma zdravá, jde cestou přirozeného růstu.
Takže neČD přepravci se budou hlásit do soutěží, kde to má pro ně smysl, protože nemají dostatek prostředků pro pokrytí celého území ČR.

ABC

Teď by měly ČD drsně bouchnout do stolu a říct tak jestli nás nechcete, my Vám tady po roce 2023 šaskovat nebudeme!

M H

Tak možné jsou v zásadě 2 věci…ale ano, třetí by byla opravdu nabídli jsem, nechcete, tak sbohem. Někteří krajští úředníci by takové prozření potřebovali. Buď smouva (která byla dle kraje drahá) předpokládám s novými DMU 120 z rámcovky, nebo vám tam milostivě budeme jezdit tím, co tam je a případnou modernizaci promítneme do ceny také. Výsledek = kraj moc neušetří, cestující budou zbytečně trpět.

Kubrt

Slovo „milostivě“ by v takové situaci bylo nemístné, jako v jakémkoliv jiném obchodním vztahu.

Vít Jůza

I v obchodních vztazích se dá jednat milostivě, nebo nemilostivě.

medical_examiner

Též milosrdně a nemilosrdně…

ABC
xyz

Když by jim stálo za to rozdat o to víc výpovědí svým pracovníkům pro nadbytečnost. 🙂

ABC

odvaha není levná 🙂

Vašek

Pak by se mohlo ukázat, ze ČD nikomu nechybí.

medical_examiner

Až budou za 20-30 let pouze Státní dráhy, tak ČD opravdu nebudou nikomu chybět… 😀 😀 😀

Vašek

To je jedno a totéž, taková státní zaopatřovna pro flakace a vyzirky.

medical_examiner

Nejdražší je sebrat tu odvahu…
Ale ta se nakonec vyplatí.

Chronosphere

To jsem nevěděl, že provozování železniční dopravy v podání ČD je šaškování. To bude opravdu lepší, když skončí.

J.K.

Přesně tak, lidí teď moc nejezdí, busy to dají, kraj ušetří…:)

Majkl

A až se začne jezdit tak to aby všichni presedli do aut. Nebo si objednali autobus pro sebe, školní výlety a podobně. Protože autobusy běžný provoz dají. Vezmou psa, kočárek a bez keců řidiče, krále jehož provozu. To jste dobře vymyslel.

medical_examiner

Neříkejte dvakrát.
Taky by mohli přestat zmatkovat a zrušit autobusy…vlaky to poberou…

medical_examiner

A čekejte si na GWTR… 😀

Facepalm

Tak jasně, jinými slovy by měly pustit (zřejmě) výdělečný byznys v objemu pár set milionů ročně, aby to někomu vytmavily. Něco mi říká, že by to vytmavily hlavně samy sobě a železnici vůbec.
Eště pomatlat kliky.

Jiří Kocurek

Takže se chovat jako uražený spratek?

ABC

Tak ať potom nebrečí že musej odjezdit i to co nikdo jiný nechce. Podle některých prý dokonce „ze zákona“ 🙂

Označník

Zajímavé, dvě ze tří soutěží “vyhrávají” ČD jako jediný uchazeč – zrušeno. Třetí vyhrává soukromník s nabídkou “asi RegioShuttlů” a podepsáno je hned 👍🏻

Vojtíšek

Bije to do očí, sebral jste mi to z pera.

M H

Jojo, takové malé prozření…když nikdo nenabídne pochybnou ojetinu, ale nacení si novou jednotku. Jediný, kdo na to doplatí, jsou bohužel cestující…

Kubrt

Čím na to doplatí cestující?

M H

Místo pravděpodobně nových DMU 120 budou nejspíše jezdit o 2 roky déle tím, co tam mají teď…výsledek bude akorát nadáváni na ČD, že tam jezdí šroty. Chtělo by to bilboard na každou jednotku: „Nabídli jsme kraji nové jednotky, on však pro Vás zaplatil jen tohle.“

ABC

holt když maj jen na ojetou fábii tak nemůžou objednávat mercedes

medical_examiner

Oni by mohli mít i na mercedes…
Doporučuji škrtat, škrtat, škrtat…a pak budou peníze na vlaky…

ABC

no, ICOM Mercedesy má, to je pravda….

MartinS.

Kraj může zaplatit jen to, co mu umožňuje rozpočet. Jako myslíte, že kdyby dopravce koupil nové jednotky s pozlacenými klikami a sedačkami v kůži za miliardu kus, tak mu má kraj líbat ruce a nabídku přijmout? Kraj definuje minimální kvalitativní i kvantitativní požadavky na vozidla a má to vzhledem k těmto požadavkům nějak naceněno. Když někdo přijde s vozidly o 30 % nebo 50 % lepšími a nacení jejich provoz o 30 % nebo 50 % víc než kraj očekával, tak buď kraj najde nějaké rezervy a nebo tu nabídku musí odmítnout…

M H

Kraj by si měl uvědomit priority a případně zjistit, co je na trhu (ojeté nízkopodlažní motoráky s klimou a ETCS na trhu nejsou). Chci funkční a komfortní dopravu, kterou budou lidé jezdit a o to více vyberu na jízdném, nebo tam nechám něco levnějšího, bude méně z jízdného…a o to víc budu muset investovat do silnic, protože po nich bude jezdit více aut? Možnosti jsou jasně dané.

Kubrt

Existence či neexistence těchto vlaků, natož jejich míra obsazení, se na stavu silnic kolem Plzně absolutně neprojeví 🙂

Jaaa

Ale na stavu dopravní situace už ano.

Kubrt

Ne. Jeden autobus za hodinu pro dopravní situaci a poškození silnic nic neznamená a představa, že zrovna v těchto valcích je někdo, kdo by mohl sednout do auta, ale radši se plouží reginovou/810, je lichá.

Jaaa

Průjezd 1 autobusu má stejný vliv na povrch vozovky jako průjezd 10000 osobních aut.

MartinS.

Opravdu si myslíte, že když na linku P4 Plzeň – Žihle nebo P13 Plzeň – Bezdružice nasadíte místo dosavadních 842+954 nebo 814 novou Pesu, tak tam bude jezdit víc lidí a vyberete víc na jízdném? Tak ne, nevyberete. Kolem trati linky P4 Plzeň – Plasy jezdí autobusy linky 321 IDPK, které jedou stejně dlouho jako vlak a obce na té trase obslouží mnohem lépe, protože v každé zastaví 2x. Fakt bych chtěl vidět cestujícího, který půjde pěšky 1,5 km přes půl Plas, aby mohl jet novou Pesou a nepojede novou Setrou, Manem nebo Ivecem, které mu zastavují kousek od domu.

medical_examiner

Jojo, a z druhé strany – kdyby jsme nemuseli mít odděleného provozovatele dráhy a dopravce, mohli jste jet mnohem rychleji elektrickým klimatizovaným vlakem…

Kubrt

Jasně, takový unitární dopravce by fungoval jako charita, dodával by skvělé služby a zdarma.

ABC

Jako v devadesátkách, ne. To je prej stát taky neplatil….

Savik

Nevím, zda by to pomohlo natolik, že bychom už měli všude nové klimatizované vlaky, ale ta šaškárna s volným trhem na železnici je neuvěřitelná. Samý soutěže – vypíšeme, zavedeme, napadneme, zrušíme… Desítky dopravců v ČR – regionu velkým jako Bavorsko. Všude vojetý motoráky jako výsledek toho bordelu (až na čestnou výjimku Jančura s alespoň ojetými vozy s lokomotivou). Tož kdyby se furt nesoutěžilo, nevznikalo mnoho firem s mnoho vedeními a kol toho MNOHO marketingu ze čtyř stran (MDčr, kraje, EU, dopravce); mnoho jízdních tarifů… Proč nikdo nepřizná, že by se ušetřilo MNOHO peněz na personálních nákladech? Pravda, mnoho lidí by… Číst vice »

Baraba

Je třeba aby si zde diskutující uvědomili, že lokálky již nejsou páteří dopravy jako před sto lety. Nyní jsou pouze doplněním dopravního mixu a tak se s nimi také zachází.
Bohužel nikdo ekonomicky ani politicky nevysvětlí, proč je provozovat, pokud jsou náklady o dost vyšší, než na jiný pohodlnější a rychlejší druh dopravy. A není to jen o jednotkách, ale hlavně o infrastruktuře.

Pája

Například nutností více jízdenek při jedné cestě a nebo předraženou jednou.

xyz

Tarif IDS Plzeňského kraje (platný i v MHD!) považujete za předražený?

Tarif ČD, a.s. (zejména tzv. obyčejné jízdné) považujete za nepředražený?

medical_examiner

Pokud má železnice fungovat, je 1,6 Kč/km naprosto přiměřených…

Tom Matoo

Co je divneho na zruseni souteze kde byl jediny uchazec? Tim vlastne o zadnou soutez neslo.. V souboru Posumavi vyhrala nizsi nabidka nez nabidly CD.

M H

Šlo o soutěž, mohl se přihlásit kdokoliv. Toto nebylo přímé zadání, kdy by byl osloven jediný zájemce. Ostatním to pouze nepřišlo dostatečně zajímavé…

xyz

Jsou i jiné možnosti, proč se nikdo další nepřihlásil než že to nebylo „dostatečně zajímavé“.

Leinad

Nebo to bylo šité na míru a mělo krátké lhůty.

Tom Matoo

Nebo se na to dá koukat, že soutěž byla špatně vypsaná, buď nebyly zadávací podmínky dostatečně atraktivní aby přitáhli další zájemce nebo byly podmínky nastaveny příliš přísně. Proto je podle mě rozumné jí zrušit a vypsat znovu a lépe.

Označník

Položme si otázku, proč tam zůstal jediný uchazeč a co asi mohl nabídnout aby splnil všechny požadované parametry (nejen krajem, viz ETCS). Tohle je čistá vizitka zadavatele.

Miky

Vůbec nic, kdo by to nezrušil, tak by si říkal o jízdenku do Ruzyně, nebo spíš tu tam na Bory. (trochu nadsázka)

medical_examiner

To záleží kde bydlí.
Z hlediska ryze praktického je nejvhodnější Ostrava nebo Karviná, alternativně Mírov.

Klabavátor

Když vezmu krajní rok výroby 1995, tak po roce 2025 nebude už vůle do toho 30-letého stroje instalovat ETCS, které na všech linkách reálně bude potřeba (všechny vychází nebo i částečně využívají 3. koridor – je třeba počítat i s návozem z depa).

Označník

Do toho zábavné požadavky kraje jako byly např. kolejnicové brzdy (tedy stopka Pesám) a tak je teď vymalováno. Naprostí čučkaři.

Ares

Absence kolejnicové brzdy je spíš k pláči.

Označník

Na koridoru možná, na předmětných lokálkách s ohledem na jejich rychlostní profil a minimální rychlost pro aktivaci / deaktivaci kolejnicové brzdy asi sotva. Trvat na konkrétním technickém řešení, u kterého navíc vím, že ho ani tč. nejlepší motorová jednotka v majetku ČD nemá (ačkoliv by jinak ostatním parametrům plně vyhověla), smrdí zlatými devadesátkami.

Kubrt

Neumím posoudit, k čemu je či není dobrá kolejnicoví brzda, nicméně v daném provozním souboru je zajíždění do Plzně – od Radnic a od Bezdružic, po koridorových tratích.

Označník

Ok, tak proč Poved netrápí třeba hodnota zpomalení, ale definuje si přímo konkrétní prostředek, který sám o s

Označník

sobě nic neznamená?

Lukáš

To že to pojede i po koridoru ovšem neznamená, že to vozidlo využije.

Třeba na Flirtu (480) je rychlost do kdy je ještě kolejnicová brzda aktivovatelná 50 km/hod a deaktivace při rychlostí 25 km/hod.

U Desira (BR 642) jde spustit sice kolejnicová brzda i „páčkou“, ale nic extra navíc to není.

A pokud by vás zajímal účinek, tak vězte, že odečet z brzdících vah, na řadě 480 (Stadler Flirt), za nefunkční kolejnicovou brzdu je 3 tuny za každou, což ve výsledku udělá na celém vlaku (3*3) 6 brzdících procent.

medical_examiner

6%? To nestojí za řeč, když si uvědomím, že např. Ampz mají 200%….

Leinad

Tramvaje mají kolejnicovou brzdu běžné a aktivují ji i v malých rychlostech.

medical_examiner

Ano. Aby ty čum-do-mobily nepřejeli…

Jiří Kocurek

Jasně, v 80. létech, kdy šla do výroby KT8 byly mobily…

Jiří Kocurek

Tramvaje mají kolejnicovou brzdu všechny. Možná by to u Perninku dopadlo o dost líp, kdyby to oběma brzdilo tak dobře, jako brzdí tramvaj. A přejezdů je tam taky fůra…

Jaaa

Jako že by zastavily na fleku?

Kolejnicovou brzdu nejde používat automaticky a bez rozmyslu, a to ani na šalině.

Leinad

Použití má své nevýhody, ale lze ji použít – i cestující v tramvaji může zmáčknout nouzovou brzdu.

medical_examiner

U tramvaje.
Ale některé motoráky nemají ani špalíkové brzdy, natož EDB a kolejnicové brzdy

Apollo17

Nově objednané Pesy pro ČD kolejnicovou brzdu budou mít.

Adam H

Kraje zvyšují nároky, takže německé vrakáče už na nákup nových „moderních“ vozů stačit nebudou. Ale na druhou stranu se jim nechce platit za nová vozidla.

Majkl

Ale určitě nečtou Z Dopravy a k daným článkům komentáře, tak jim bude trvat déle než jim to dojde. Ale co víme, třeba někde nějaký dopravce za rok vyřadí 50 motoráků vhodných pro provoz u nás.

medical_examiner

Mají na to 20 let.
Pak jim bude za jejich snahu přisouzena odpovídající odměna (k předání v Dolním Žlebu nebo ve Střelné)…

M19

Pro redakci (Jan Sůra): Dobrý den. Ke konci druhé věty třetího odstavce (perex nepočítám) vypadlo slovíčko. Máte napsáno: Patnáctiletá zakázka znamenala rozsah nejméně 22,5 kilometrů. Zřejmě ten konec měl znít: „…nejméně 22,5 milionu kilometrů. Hezký den přeji.

Vít Jůza

Tak není divu, když 22,5 km konkurentům nestojí za podání nabídky.

medvěd

Doba je taková, že tu máme možná 2 uchazeče, co to splní. Takže Kraji nezbude než dokopat toho současnýho dodržovat podmínky kraje pokutama – za každé pochybení. Ceny se budou zvyšovat, zlevnění nečekejte, když se musí dělat ETCS a spol. Bohužel.

M H

Tak zrovna teď je velmi reálná šance na nové DMU 120 v podání ČD naprosto v termínu. Vysoutěžené jsou, doba na dodání by byla skoro 2 roky. A otázka provozních záloh splňujících stanard je především otázka, kolik jich bude kraj ochotný platit. Nikdo nebude držet jako zálohu nový vlak jen tak…na druhou stranu v případě souběhu mimořádných událostí dobře poslouží i Regionovy s minimálními náklady na udržení provozuschopnosti.

Kubrt

Ale kraj nechce nové vlaky, není tak bohatý, aby do 10 lidí do Radnic vozil novými Pesami.

M H

No tak místo nových vlaků zaplatí vývoj a osazení ETCS do 810. A ve výsledku bude mít 810 za cenu cca 0,9 * nový vlak. (810 použito v nadsázce)

Kubrt

Kdepak, objedná autobus.

Jaaa

A tím v podstatě VHD v tomto směru odrovná.

medical_examiner

Protože na to se mu cestující lid z vysoka…(víme co) a buď bude sedět doma na zadku, nebo si ty zadky vozit auty…

Jiří Kocurek

Autobus není veřejná hromadná doprava? Odkdy?

Jaaa

A kdo tím bude jezdit?

Jimbo Jones

No anebo tam bude mít autobus.

Chronosphere

Tohle je uvažování typu: teďka je reálná šance na ježdění v novém autě,v autosalónu jsou,ale stará na něj nechce dát peníze,že tolik platit nebude.Pak mají ty auta na cestách nějak vypadat….

Kubrt

V tomto provozním souboru se jedná o vlaky, u kterých je vůbec zázrak, že je kraj chce objednávat, jsou to výkony odjezditelne autobusem, takže se nelze divit, že tam – v dnešní a příští době – nechtějí nové DMU 120.

Chronosphere

Vypadá to, že u těch autobusů to nakonec skončí.

M H

Tak pak je řešení jednoduché…nechtějí nové DMU 120, tak ať neobjednají nic. Dříve a nebo později k redukci tratí stejně dojde…

Majkl

Co máte proti mému 15 let starému vozu ve výborném stavu s poměrně nízkou spotřebou? 😂

medical_examiner

Slovní spojení „operativní leasing“ taky nikdy neslyšela…

Jiří Kocurek

Kupovat nové auto při nájezdu do 5000 km ročně se nevyplatí. Taxík se taky nevyplatí. A občas potřebujete něco převéz, například nemohoucí babičku. A to asi nechápete.

medical_examiner

Jak se to vezme…

Leinad

Na skutečně občasné převozy se právě hodí taxík.
Jinak by těch pár km co ujede babička stálo roční nájem garáže a amortizaci auta.

MartinS.

Nové auto se nevyplatí při nájezdu do 15000 km a i tam je to celkem na hraně. I u takové Fabie za 300 tis. vás za 10 let při nájezdu 15 tis. km/rok vyjde kilometr na 4,30 – 4,50 Kč, tedy 4x-5x dráž než pri použití VHD.

noerf

Je pravda, že plzeňský kraj se snaží vypisovat výběrové řízení. Ale je nutné zmínit fakt, že mimo Šumavské linky (účastníci ČD, GWTR – GWTR nabídlo nižší cenu) se zde do výběrových řízení hlásí pouze ČD (někdy s cenami, které se zdají kraji vysoké). Takže je otázka, způsoby vypsání tendru ohledně termínů a podmínek atd. Navíc dieslové vlaky umí Arriva či GWTR. Jenže pokud je soutěž na 15 let na části tratí již bude ETCS povinné, což znamená do nabídky dát nové jednotky splňující ETCS a TSI, nebo do starších montovat ETCS, což obvykle je dražší než cena jednotky, ale lze… Číst vice »

Zrzek

První problém jak píšete je ETCS a druhým např. pro Arrivu je i servisní zázemí, které taky není zadarmo a dostat vlak z Plzeňska do Prahy bude nějakou dobu problém vzhledem opravám Praha Beroun. No a ten poslední můžou být vozidla, která se u DB nemusí uvolnit. Němci začínají díky akci kovid šetřit. První co budou chtít vyřadit je 628, která jev některých částech ještě v provozu, výměna nízkopodlažních ještě může počkat.

Avlaky

628 je i stovka na prodej, toho že by nebyly se bát nemusíme