Nové trasy, stárnoucí tramvaje. Praha ukázala, kde chce stavět tratě a co po nich má jezdit
Tramvajový boom bude pokračovat. Zajištění potřebných vozů je však stále nejisté.
Na středečním představení nových tramvají pro Prahu zástupci pražského dopravního podniku (DPP) zároveň provedli jakousi inventuru. Zrekapitulovali vývoj vozového parku tramvají za uplynulá léta a zároveň ukázali, jaké jsou plány na rozšiřování tratí v nadcházejících letech. Z prostých součtů vyplynulo, že bez nových vozů se pražská síť už brzy zkrátka neobejde.
První snímky nové tramvaje pro Prahu. Dopravní podnik podepsal obří kontrakt
Přehled nových tramvají nakupovaných za posledních 40 let není nijak široký. Od roku 1984 se postupně zařadilo do provozu 48 tříčlánkových tramvají KT8D5, v původním provedení dojezdily v roce 2013.
Následovaly „hranaté“ T6A5 pořizované od roku 1995, které byly rovněž labutí písní kdysi slavného výrobce ČKD. V Praze dojezdily před třemi lety, poslední kusy byly věnovány do ukrajinského Charkova.
Od roku 2005 se výroby vozů pro Prahu chopila plzeňská Škoda. Model 14T s designem Porsche byl první modernější tramvají v metropoli. Má ovšem své problémy, kterým jsme se věnovali zde.
V roce 2010 pak následovala dosud největší obměna vozového parku. Nákup tramvají Škoda 15T ForCity se obešel bez větších problémů a nyní pořizované stroje ForCity Plus 52T na plzeňský model vizuálně i technicky z velké části navazují.
Zajímavostí je, že k dodání posledního vozu 15T sice došlo přesně před 5 lety, DPP je však stále splácí. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského zbývá doplatit směnku v hodnotě 800 milionů korun, mělo by se to podařit do konce roku.
Modernizace
Další doplňování vozového parku probíhalo už jen prostřednictvím modernizací. Od roku 2000 se pro Prahu ikonický model T3 přestavoval na tramvaje T3R.P, od roku 2007 pak vznikají i částečně nízkopodlažní variace T3R.PLF. S těmi se jako s jedinými výrazněji počítá i do budoucna, další přestavované kusy mají být páteří nočních linek.
Kvůli vysoké kapacitě cestujících a zejména obousměrnému provedení se od roku 2005 modernizují i zmíněné vozy KT8D5, dopravní podnik kvůli tomu dokonce odkoupil stejné kusy vyřazované v maďarském Miskolci.
Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T
Tím však inventura vozů končí. Ze statistik dopravního podniku na grafu níže je vidět, že popsané nákupy a modernizace nijak nezvyšovaly počet tramvají ve vozovnách. Nahrazovaly potiž pouze vyřazované modely T3 a jejich derivace T3SU, T3SUCS či T3M. Celkový počet vozidel se dlouhodobě pohybuje kolem 1 100 kusů.
Přitom nové tramvajové tratě postavené mezi roky 2021-2023 obnášely nárůst vypravení o 38 EKV.T (číslo udává ekvivalent jedné tramvaje T3, to znamená, že článková tramvaj má kapacitu dvou T3). Dopravní podnik se s nárůstem vypořádal ponecháním 18 původně vyřazovaných tramvají T3M2DVC v provozu a dalšími modernizacemi 10 vozů KT8D5.RN2P.
Nové tratě
Do roku 2027 se však počítá s dalším otevíráním už schválených nových tratí. Jde například o prodloužení tratí na Nové Dvory, na Strahov, na sídliště Malešice, do zastávky Habrová či na Pankrác.
A tam už bude nárůst vypravení dosahovat devadesátky. Pomůže sice modernizace posledních pěti kusů starých článkových tramvají, ohlášený nákup 40 nových kusů je však pro zajištění obsluhy těchto nových tratí podle dopravního podniku nezbytný.
Generální ředitel DPP Petr Witowski je však přesvědčený, že „tramvajový boom“ bude pokračovat i poté. „Proto je důležitá i sjednaná opce na dalších 160 tramvají. Budeme muset také nahradit 300 vysokopodlažních tramvají kvůli našemu závazku nízkopodlažnosti,“ řekl na tiskové konferenci Witowski.
Při využití opce bude poslední tramvaj dodána v roce 2032. Financování je však zajištěno jen na nyní objednaných 40 kusů. Peníze na další se budou hledat v rámci dotací EU či v magistrátní pokladně.
Další připravované tramvajové tratě zahrnují vnitřní tramvajový okruh, trať na Jižní Město, kolem Motola, do Zdib, Suchdola či do Čakovic. Řadí se k nim i nové propojení horní části Václavského náměstí či trať kolem odbavovací haly hlavního nádraží.