Nové trasy, stárnoucí tramvaje. Praha ukázala, kde chce stavět tratě a co po nich má jezdit

Vizualizace tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Zdroj: Škoda GroupVizualizace tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Zdroj: Škoda Group

Tramvajový boom bude pokračovat. Zajištění potřebných vozů je však stále nejisté.

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kadlec

Tramvaj č. 2 (Petřiny – nádraží Braník) jezdí pouze jako jednovozová a někdy v ní je dost narváno. Hodila by se i na „dvojce“ aby jezdilo něco pohodlnějšího.

Paco28

Prošel jsem diskuzi dole a fakt mě nepotěšilo, že jsou pořád ještě slyšet názory typu „MHD ztěžuje individuální dopravu“. Nepochopení základního faktu, že v centru Prahy (Brna, Ostravy, Plzně) nemá smyslu „vytvářet lepší podmínky“ pro individuální dopravu a je třeba urychleně vylepšovat MHD, je krásnou ukázkou rusáckého myšlení „já tady jedu a NIKDO mi nesmí do cesty. Je to přístup vrcholně hloupý. Na druhou stranu jsem podle nadpisu očekával trochu více progrese v prezentovaných záměrech. Pokládám za zklamání, že namísto už prokazatelně potřebného doplnění tras uvnitř širšího centra Prahy není v záměrech zmíněno, kam a kdy se počítá s rozšířením… Číst vice »

Michal Bartoníček

Přesně tak. A ještě se máte cítit špatně, že takového plechovkáře na porušení zákona upozorníte. Naivně se domnívají, že jsou alfou a omegou každého města.

Xaver

Hmm, no pokud vím, tak např. ve Vídni tramvaje mimo hranice města nezajíždějí. Snad s výjimkou Perchtoldsdorfu.

MrMarkus

Popravdě nevím, některé čtvrti znám dobře, jiné vůbec. Na tramvajích ve Vídni se mi nejvíce líbí, jak jezdí skrze obytné čtvrti a vůbec ničemu to tam nevadí. A samozřejmě tramvaje velmi sluší těm širokým bulvárům. Nicméně k tomu co psal Paco28, byl jsem dost překvapený, kolik lidí z kanceláří tam jezdí autem (dost často dojíždí z okolního regionu) a byl celkem zážitek s „místňákem“ hledat místo k parkování, když na firemním už nebylo místo, Praha je proti tomu velká pohoda.

mcerny_ta

Dost mě mrzí, že tam nenamalovali i trať do Štěrbohol. Od UDDP je to vlastně kousek a šiklo by se to tam velice.

MP22

Zvláštní je, že v mapce chybí trať z Řep na Zličín i ta z a Černokostelecké do sídliště Malý Háj. Obojí v pokročilé fázi přípravy, pokud je mi známo.

Robert Pražák

Tak, o tom Čerňáku čtu poprvé

MP22

Nedávno sem se byl podívat na Slovensku a podle nálady ve společnosti předpokládám, že tu máme během následujících 4 let desítky tisíc imigrantů z SK a pokud to tam půjde dál tímhle směrem, tak posléze možná stovky tisíc. Zasebou máme obří vlnu uprchlíků způsobenou Putinovým Ruskem. Po pádu Ruska přijde nemalá vlna ekonomických migrantů z Ruska, pokud to dopadne dobře i u sousedů tak také z Běloruska. Meziročně přibývá v Praze cizinců i ze všech ostatních koutů světa. S kapacitou bydlení pro ně nebude problém, v pokročilé přípravě je rekordní počet nových bytů, včetně výstavby na všech klíčových brownfieldech. Ve… Číst vice »

Lukáš F.

Tak se zrekonstruují nějaké další T3 na wany, nebo se přiobjednají nové tramvaje. Určitě to není neřešitelný problém.

MP22

Wany mají být jen na nočky, pokud v nich budeme jezdit ještě ve třicátých na denních linkách, tak to bude opravdu ostuda.

Lukáš F.

Některé wany jsou teď zrekonstruované úplně čerstvě. Jestli budou jezdit v denním provozu za 6-10 let, nepovažuju za ostudu.

Y.K.

Wany nejsou jen na nočky. Wany se dělají kvůli nočním spojům, ale jezdit i přes den jim nic nebrání (a běžně se tak nasazují).

MP22

Prozatím ano, ale je to i prezentováno tak, že zůstanou pouze na noční spoje a město bude mít 100% nízkopodlažní vozy na denních linkách. A to nejsou ani wany, ani kačeny.

Lukáš F.

Tohle je podle mě nějaká fáma vzniklá záměnou „100 % souprav s nízkopodlažní částí“ (kam se počítají wany, kačeny i 14T) za „100% nízkopodlažní soupravy“ (což momentálně splňují jen 15T a v budoucnu 52T). Spíše to bude ta první možnost, tzn. z denního provozu zmizí dvojičky vysokopodlažních T3.

Václav Kulihrach

Po pádu Ruska 😂🤣😂.

Ondra

Takže díky ODS a ANO z Prahy 4, nebude Pankrác připojená k tramvajovému okruhu. Doufám, že si to voliči příště u voleb uvědomí

Robert Pražák

Voliči naopak oceňují, že mají kde parkovat. Můžeme s tím nesouhlasit, ale bohužel, je to tak. MČ Praha 4 se chová přesně podle vůle svých voličů.

Robert Pražák

Pro ty, kteří mě mínusují, já bych tam tu trať taky rád viděl, ale skutečnost je taková, že strana, která ji bude mít v programu, nemá šanci uspět. A přitom tam ta trať mohla zůstat, nebýt svévole Metrostavu, který přerušil koleje v ulici Antala Staška. Trať na Ryšánku byla krátce před tím rekonstruována a chystalo se prodloužení až k Dobešce (nebo aspoňnaZelený pruh). Pokud vím, někdo kvůli tomu skončil před soudem, ale jak to dopadlo jsem nedohledal.

P_V

Když se pod tím stavěla stanice metra, tak to jaksi bez přerušení nešlo. To spíš nějaký soudruh následně rozhodl o neobnovení.

Robert Pražák

No, vždyť jo. Ačkoliv to obnoveno být mělo. Vyhodily se těžké milióny za rekonstrukci a projekt prodloužení.

Filip Jirsák

NIkoli. Kdyby volby rozhodovalo parkování versus tramvaj, vyhraje strana podporující tramvaj – protože ta pomůže tisícům lidí, ta parkovací místa asi tak dvěma stovkám lidí. Jenže volby jsou o něčem jiném, než o parkování v jedné ulici.

Lukáš F.

Nemusí to nutně být pravda. Lidi se můžou bát toho, že zrušením parkovacích míst budou motoristé jezdit parkovat jinam, a tak to kaskádovitě zasáhne více lidí. Ta obava nemusí být opodstatněná, ale lidi podle toho budou volit. Na druhou stranu, samotný ten kousek tramvajové trati zas takový dopravní význam nemá, když nevede nikam dál (zatím), a je tam metro.

Filip Jirsák

I ti lidé někde jinde, kteří by se toho báli, jezdí MHD. MHD v Praze přepraví dvojnásobek toho, co auta. Obhájci aut se pořád tváří, že jakmile je v domácnosti auto, celá domácnost musí být zákonitě proti MHD. Jenže tak to není. I u většiny domácností, kde je auto, je většina dopravy realizována MHD a pěšky, ne autem. Stačí si uvědomit, že tam typicky máte děti, které samy autem nikam nemohou, a typicky tam máte dva dospělé, ale jen jedno auto. Takže buď se celá rodina ráno při jedné cestě autem rozveze do škol a do práce, a odpoledne zase… Číst vice »

Lukáš F.

Ale ti lidi nejsou šotouši jako já nebo vy, aby přemýšleli o budoucích návaznostech. Oni vidí to, že se má stavět kus tramvajové trati tam, který oni stejně používat nebudou, protože jezdí metrem, a že se kvůli tomu mají rušit nějaká parkovací místa a lidi jim pak budou jezdit parkovat před jejich barák.

Filip Jirsák

Jenže Praha 4 je podstatně větší, než tahle ulice a půl. Celý zbytek Prahy 4 by si naopak mohl říkat, že dojedou tramvají na polikliniku, na radnici nebo do DBK.
Ale volby opravdu nerozhodují takovéhle drobnosti. Mimochodem, spousta lidí, kteří chtějí podporovat veřejnou dopravu, klidně volí ODS nebo TOP09, protože obě strany v programu mají podporu veřejné dopravy. Jenže skutek utek.

Napravení chyb a nedostatků?

Největší ostudou 14t a 15t je chybějící klimatizace. Kdy bude konečně do všech dodělaná?

Robert Pražák

Ále, že by mi zrovna klima chyběla…Kolik času v té tramvaji strávíte? Myslím, že se to dá vydržet.

_Pavel_

2x denně 20 minut, 2-3 letní měsíce v roce, klimatizace má smysl.

Y.K.

Až 40 minut… a pak zpět. V největších vederech je to k nevydžení (nemlouvě o tom, že člověk vystoupí propocený skrz, což jaksi není zrovna kulturní).

Raquac

Zajímavý článek – otázkou je efektivita využití stávající flotily a vnitřní rezervy. DPP uvádí správkové procento 16,06% (za rok 2022). Nevím jak je přesně spočítané, ale vzhledem k počtu vozů je i malé zlepšení hodně významné.

Peeetr

Superpřesné měření nic nevypovýdajících čísel.
Když hlavní ovlivňovatel jsou na datum oficiálního vyřazení čekající zastaralé T3, co nebudou wanyzovány.

Raquac

Tohle se píše ve výroční zprávě: „Celkové správkové procento za rok 2022 bylo 16,06 %. Oproti roku 2021 došlo ke zlepšení u všech typů vozidel, nicméně na jeho výši se stále negativně projevuje časově náročnější doba oprav vozů 14 T a 15 T včetně déle trvajících oprav po mimořádných událostech. “ Proč by to DPP nevysvětlil jako Vy?

To procento je dost vysoké spoustu let nazpátek… Dokážete říct, nakolik ten údaj ovlivňuje co píšete?

Peeetr

Na to číslo se ve výkazech zaměřují po vzoru Západu, kde v minulých desetiletích většinou čistě nahrazovali staré tramvaje novými, a celkový počet se běžně i snižoval, v našich podmínkách to nemělo do dnes podstatný smysl. Až se v Praze dokončí wanyzace a zbytek T3 skončí, pak teprve to číslo začne být podstatněji vypovídající o ekonomice celkového provozu, a vyplatí se jeho pečlivější sledování či navázat mzdové bonusy. To procento muselo být vysoké celou dobu, kdy se začaly nejezdící T3 štosovat, a pomalu se ve větších množstvých rozhodovalo, které opravit, které zařadit do souboru na generační modernizaci, které prodat, a… Číst vice »

Radek

U vozů 15T je dlouhodobě odstaveno 20-25%. Vozy T3R.P naopak zachraňují provoz.

Peeetr

Jenže já píši o tom, že kvůli T3 je to číslo nevypovídající.

U 15T je naopak jasně vypovídající o předraženosti této nákupně předražené tramvaje i v oblasti složité údržby a servisu, hlavně kvůli přes příliš luxusnímu podvozku. Ale odhaduji, že s tím už mnoho desetiletí personálně neustále oslabující pražské dílny nezvládnou sami uspokojivě pohnout, a může to vyřešit jen Plzeň generální rekonstrukcí v polovině životnosti. Ovšem pokud nebude nějaká konkurenční nabídka nejspíš z Polska, tak to vidím opět na nepřijatelnou cenu, jako u neuskutečněných dodatečných klimatizací pro první půlku 15T.

pragmatik

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří: ono bude hodně záležet i na tom, jaké pořadí staveb z vývoje situace nakonec vznikne, tedy zda dostanou prioritu ty nejlevnější a realizačně nejsnazší, nebo ty skutečně potřebné jak pro cestující, tak i pro provoz tramvají jako systému. Navíc je třeba brát v úvahu i možnosti rozvoje sítě trolejbusů třeba jako „1. etapy“ rozvoje sítě tramvajové, protože energetická infrastruktura může být následně využitelná.

Božidar

Máte v článku chybu. Poslední 15T byla dodána v prosinci 2019 tedy před 4 lety

Martin Šubrt

Pěti lety. Poslední vůz byl v Plzni předán 4. února 2019 a v Praze vyložen 5. února 2019.

Kamui

Celkem mě na tom plánku děsí díra Pankrác – Budějovická. To se na ten kousek fakt už rezignovalo?

Srackotravmvaj

Doufám že jo. Rušit stovky parkovacích míst je blbost

Filip Jirsák

Na vašem komentáři je krásně vidět, jaký nesmysl je blokovat tramvajovou trať kvůli autům. A jak jsou auta pořád protežovaná. Stovky lidí by odvezly dvě tramvaje. Kvůli pár parkovacím místům se zdržuje něco, co by využívaly desítky tisíc lidí denně.

Aileeen

Až na to, že ti lidé jezdí z různých částí nejen Prahy, ale celého kraje. A také se tam během dne různě střídají, přijíždějí a odjíždějí.
Ale jo, chápu, auto je třídní nepřítel, fuj, fuj, pryč s ním.

Zdrasa

Je řidič auta cennější člověk než cestující v tramvaji?

Aileeen

Člověk je člověk. Proč ale je móda těm, kteří jsou více individualistčtí, za každou cenu škodit? To se ani po třiceti letech nedokážeme zbavit té komunistické podlidské špinavosti v naší společnosti?

Michal M

Tak až přestanete smrdět, zabírat veřejný prostor vaší plechovkou, zpomalovat MHD a měnit ulice ve smradlavé stoky, tak si můžeme otevřít téma „podlidské špinavosti“.

Do té doby jste jen egoistický ignorant, který bydlí někde ve šmoulově a musí si vozit prdel autíčkem, a dělat tím bordel ve velkoměstě.

Caracas

Nechcete se uklidnit?

Michal Bartoníček

Uklidnit by se měli především plechovkáři.

Aileeen

No, vy jste se taky povedl, to se musí nechat.
Inu, Čech…

Jan Sůra

Klídek

Filip Jirsák

To je lež, nikdo jim neškodí. Naopak oni škodí ostatním. Vždyť tohle je přesně ten případ. Jeden člověk s autem zabrání stovkám lidí využít MHD. Tak kde je ta rovnost? Proč je člověk v autě tisíckrát důležitější, než cestující v MHD?

Aileeen

Nikdo neškodí? Doufám, že si jen děláte legraci…
Ne, asi neděláte, vy fanatici prostě vidíte jen sebe a svůj zájem, nic více.

Filip Jirsák

Ne, autům v Praze fakt nikdo jiný neškodí, škodí si akorát auta sama navzájem. To, že se autům nevychází vstříc úplně ve všem, ale jenom skoro ve všem, není škodění autům – je to pořád jejich podpora.
U každé změny ve veřejném prostoru se řeší, že to hlavně nesmí omezit auta, parkovacích míst nesmí ubýt, většinou naopak nějaká přibydou. Z parkování na chodníku se stala norma. Atd. atd.
Ne, autům opravdu nikdo neškodí. Naopak. A ta trať ulicí Na Pankráci a Budějovickou je toho zářným příkladem – pár desítek aut má přednost před tisíci lidí v tramvajích.

Jan Sůra

Tak se zase uklidněte, diky

mgr.pavel

Prosím, popište kdo kde jak explicitně ŠKODÍ autům nebo jejich řidičům.

Kde od koho a jakou činností jim vznIká ŠKODA, prosím?

Michal Bartoníček

Vy jako fanatik vidíte jen svoje auto a místo, kde zaparkujete. Nic víc. Ostatní lidi vás nezajímají. Tak komu co chcete vyčítat? 😄

Granja

Ano, souhlas, člověk je člověk. Ovšem proč jeden musí zabírat svojí kraxnou mnohonásobek prostoru co ten druhý nezabírá? Když se dívám na státy, které jsou nám vzorem, jak znesnadňují zábory vozidel a naopak preferují MHD a kola, tak si kladu vámi položenou otázku, co je na těch státech tak komunisticky podlidského a špinavého…

Caracas

„…státy, které jsou nám vzorem…“. To už jsme v jisté době čítávali a slýchali. Nevzpomínám na tu dobu rád. Pokud máte nějaké vzory, tak jsou to vaše vzory a mne do toho netahejte.

mgr.pavel

SSSR byl ideologickým vzorem, který jsme diktátem museli přejímat, bez racionálního zdůvodnění.

Dnes je dobrovolným vzorem západní Evropa (ano, ta ke které jsme vzhíželi za totality), kterou můžeme následovat na základě racionálních argumentů (míra využitelnosti daného prostoru počtem cestujících, ekologie, dopravní obslužnost, svoboda, whatever argumenty).

Co vám vadí na přejímání best practices ze zahraničí? To že nerad čtete racionální argumenty, na které holt máte jiný názor, ale rozporovat je nedokážete?

Zdrasa

S argumenty souhlasím, ale Caracas má pravdu v tom, že to nelze zobecňovat, pro různé lidi jsou různé vzorové státy. Pro někoho, včetně třeba mě, to jsou státy v západní Evropě, ale v Česku máme i dost lidí, pro které je to třeba Rusko nebo Čína či jakýkoliv jiný stát.

Caracas

Stav západních států je díky své pestrosti, rozmanitosti, složitosti, historickým zkušenostem, geopolitickým realitám, klimatickým změnám a mnoha dalším aspektům jen velmi těžko jednoduchým způsobem popsatelný. Ano, jsou oblasti, kde by jsme si mohli a měli vzít příklad a pak jsou oblasti jiné, kde by jsme si příklad brát neměli ani náhodou. Lidská společnost je složitý celek a jakékoliv úvahy o univerzálních vzorech jsou podle mého názoru falešné a velmi nebezpečné. Vzor by měl být individuální a snaha, byť třeba dobře míněná, o jakýkoliv dirigizmus, má dehonestující efekt. Aby jsme si dobře rozuměli, mám západní společnost moc rád, jsem šťastný, že… Číst vice »

Zdrasa

Žádná taková móda není, jen vy máte takový pocit posilovaný vybranými politiky a nátlakovými skupinami. Ve výsledku je to jen o tom, že ve městech je omezených prostor a pokud souhlasíme s premisou, že lidi jsou si rovni (tedy tím, co tvrdí i ústava), tak by nejvíce místa mělo dostat to, co poslouží co nejvíce lidem. Což v případě Prahy není automobilová doprava.

mgr.pavel

Kdo kde chce komu *škodit*? Proč tak nesmyslné slaměné panáky tady vytahujete?

Aileeen

Všichni ti, kdo soustavně vykřikují o omezování, blokování nebo zakazování automobilní dopravy ve městě.

Filip Jirsák

To ale není žádné škodění. To je naopak omezení škodění ze strany automobilistů.

mgr.pavel

V tom případě vy škodíte tramvajové dopravě.

Michal Bartoníček

Plechovkáři si škodí sami sobě. Legerova a Sokolovská je věčně ucpaná jen kvůli nim. Někde nemají možnost zaparkovat zase kvůli jiným plechovkářům.

MHD

Na trhu práce asi ano 🙂

Zdrasa

To je ovšem irelevantní. Na trhu z jeho podstaty neplatí rovnost lidí. Zde se ale bavíme o veřejných statcích a stát deklaruje ve svém základním zákoně rovný přístup.

Caracas

Prosím, vysvětlete svoje tvrzení že z podstaty trhu na něm neplatí rovnost lidí.

Zdrasa

Hlavní motivací fungování trhu jsou peníze. Lidé jsou různě majetní. Tudíž tržní systém logicky vzhledem k výše popsanému upřednostňuje ty, kteří mají těch peněz nejvíce, nebo kdo představuje nejlepší prostředek k získání peněz (to v případě trhu pracovního). Stačí se podívat na trh s bydlením, kdy ty nejlepší byty náleží těm, kdo jsou schopní zaplatit nejvíce (pokud k němu nepřijdou jiným způsobem), tedy nejde o rovnost, ale o jasnou preferenci, žádné rovné zacházení zde neexistuje. Nijak nehodnotím, konstatuji. Ale to bych řekl, že je tak nějak všeobecně známé.

jva

Ano, jede za svoje, ne na deficit.

Zdrasa

To není pravda. Většina parkovacích míst je u nás zdarma vlastněných a udržovaných veřejným sektorem, což něco stojí, zvláště při tak značné rozměru. Nemluvě o negativních externalitách, které doprava má a zpravidla se neplatí.

Filip Jirsák

Vy máte pocit, že váš komentář obsahuje nějaké argumenty proti mému komentáři? Navíc radnice P4 pořád argumentuje tím, že místní nebudou mít kde zaparkovat. Pokud jsou to dojíždějící, je to ještě jednodušší – ti z Prahy ať jedou rovnou MHD, ti mimopražští ať dojedou autem někam před Prahu nebo na kraj Prahy a odsud jedou MHD.

Aileeen

Ano, obsahuje jich dost, ale vy ve své zaslepenosti odmítáte vidět cokoli jiného než MHD. Na neshledanou.

Filip Jirsák

Já odmítám přistoupit na to, že kdo má auto, je nadčlověk., To, jestli tam parkují nebo jezdí tramvají pražáci nebo středočeši nebo někdo jiný je úplně jedno.Podstatné je, že jako parkoviště ta plocha slouží pár desítkám lidí k uskladnění jejich soukromého majetku. Jako tramvajová trať by to sloužilo tisícům lidí denně.

mgr.pavel

Jaká je průmerná doba po kterou nějaké auto parkuje? Řádově hodiny?

Za tu dobu využije plochu deseti metrů čtverečních (jedno parkovací místo) v průměru 1-2 cestující (ti co přijeli autem). Plus ti stejní při nasedání, celkem dejme tomu 1 cestující za hodinu.

I kdyby to byl „jen“ chodník nebo cyklostezka, tak jej použije víc lidí.

Kdyby to byla tramvajová trať, ještě víc..

Robert Pražák

Vzhledem k tomu, že tam je modrá zóna, tak tam řidiči ze StČ nemají co dělat.

Průvodce původní Aleš

Pokud se nemýlím, i na modré se může parkovat bez oprávnění (platí se přes appku).

jva

Vyhazovat prachy na TT kopírující metro je prasárna.

mgr.pavel

Proč, prosím?

Metro slouží primárně na delší vzdálenosti, tramvaj na kratší.

Filip Jirsák

Metro a tramvaj slouží k něčemu jinému. Metro propojuje různé i vzdálené čtvrtě, tramvaj je místní obsluha v rámci čtvrtě nebo sousedních čtvrtí. Navíc ta tramvaj kopíruje metro jenom dva mezistaniční úseky. Jet dvě stanice metrem se v pražském hlubokém metru fakt nevyplatí.

Michal Bartoníček

To může říct někdo, kdo nepochopil rozdíl mezi charakterem obsluhy obou subsystémů.

Průvodce původní Aleš

Jezdit autem tam kde jezdí metro, je prasárna. Šach mat!

Hroch obojživelný

Stovky lidí vám odvezou dvě Liazky. Případně i sklopí.

Jelen

Nebýt neskutečně pitomého rozhodnutí v minulém století, že metro tramvaje nahradí (což může tvrdit fakt jen ten, kdo s cestováním MHD nemá žádné zkušenosti), tak tam ta parkovací místa nikdy nevznikla.

Martin Šubrt

Ona se tam ale drtivá většina parkovacích míst zrušit nemusí. Maximálně desítky a to ještě s řešenou náhradou.

Ondra

Jestli by se rušili místa, tak možná jen pár desítek, možná ani to ne. Ta ulice má zbytečné 2+2 pruhy který se dají předělat na parkování.

Robert Pražák

Žádný stovky to nejsou.

Michal Bartoníček

Naštěstí nejsme v Taškentu, kde si točvolanti vymínili likvidaci celé tramvajové sítě. Parkujte si doma, na ulici to nemá co postávat a překážet. 🙂

Veřejná doprava KUPŘEDU

Jezdit po městě autem je blbost.
Parkovat máš před domem a ne na tramvajové trati uprostřed ulice dočasně zalité betonem a vydávané za nezničitelné parkoviště.

Filip Jirsák

Počítám, že ne. Jenom se čeká, až na radnici Prahy 4 budou lidé a ne auta.

mcerny_ta

Jste parádní demagog, naštěstí ale dost průhlednej… Ta trať je tam potřeba jako sůl, parkování ale jistě taky. V té ulici žijí, světe div se, i lidé…

Aileeen

Lidé v Praze přeci auta nepotřebují, jak se tu soustavně ukazuje. Mají MHD, a mimo Prahu určitě vůbec, ale vůbec nikdy nejezdí…

Filip Jirsák

Ať lidé v Praze klidně auta mají – ale ať se o ně postarají sami. Pokud někdo jezdí autem jednou za týden na chalupu, vážně nepotřebuje mít zaparkované auto celý týden přímo před barákem.
Auto fakt není důležitější než člověk, i když se někteří chovají, jako by bylo.

mgr.pavel

Jestliže na nějakém místě je jen A a je tam potřeba mít A i B, co tak tam mít A i B v nějakém rozumném kompromisu, klidně výhodném pro A?

Zavedením tramvajové tratě zanikne pár desítek park.míst, většina jich tam zůstane. Pořád tam bude víc plochy pro auta než pro tramvaj, to mi jako rozumný kompromis přijde, ne?

mcerny_ta

Souhlas…

Filip Jirsák

Lidé žijí v bytech, na na parkovišti.
Je zvláštní, kolik lidí nedělá rozdíl mezi člověkem a autem.

mcerny_ta

Opět demagogie…

Filip Jirsák

Když vám popis normálního světa připadá jako demagogie, je problém na vaší straně. Já jsem nenapsal nic demagogického. To, že radnice Prahy 4 protežuje auta na úkor lidí je prostě fakt. Smutný fakt, nepochopitelný fakt, ale je to fakt. Neexistuje totiž žádný racionální důvod, proč upřednostnit několik desítek parkovacích míst pro auta před tisíci lidí v MHD. I kdybychom se tvářili, že je v pořádku, aby město poskytovalo zdarma místo pro uskladnění zrovna aut a ničeho jiného. I kdybychom se tvářili, že zaparkované auto člověk po celou dobu parkování užívá. Pořád je to upřednostnění pár desítek aut (těch parkovacích míst… Číst vice »

Michal Bartoníček

O demagogii raději vy pomlčte. V mnoha ulicích žijí lidé a neparkujítam, protože je tam zákaz a kapacitní veřejná doprava. Víte, co je zákaz? To je něco, co vy jako plechovkář neustále porušujete.

mcerny_ta

Díky za kompliment. Ortodoxním propagátorům jen a pouze veřejné hromadné dopravy je zbytečné dál argumentovat…

Michal Bartoníček

Rovněž díky za kompliment. 🙂
Pochybuju, že ortodoxní řidič nějaké rozumné argumenty má.

Filip Jirsák

Nesmíte všechny posuzovat jen podle sebe. Ortodoxní propagátoři jen a pouze veřejné dopravy prakticky neexistují. Zato ortodoxních propagátorů jen a pouze aut je spousta. Třeba tady v diskusi je dost lidí, kteří se tváří, že podíl tramvajové dopravy tam má být nula, podíl aut 100 %. Tedy jen a pouze auta. (Naštěstí dotyční respektují chodníky, alespoň na papíře, protože tuší, že k autu musí nějak dojít.) Najdete tu v diskusi někoho, kdo by tvrdil, že tam má být 100 % prostoru vyhrazeného tramvajím a 0 % autům? Kdo by tam chtěl autům vjezd úplně zakázat? Nikdo takový tu není. Takže na které straně… Číst vice »

Lukáš Novák

Dle slovy zastupitele Prahy 4 za TOP09: “dokud budeme na radnici, tak tam tramvaj prostě nebude, parkování je důležitější”.

Michal Bartoníček

V takovém případě je nutné si zastupitele převychovat.

Veřejná doprava KUPŘEDU

Na Praze 4 vytvořili unikát.
Díra autíčkářova – aneb jak pár zarputilých autíčkářů ničí život slušné většině Pražanů jezdících veřejnou dopravou.

Gregyros

Praha by místo T3 potřebovala mix Evo1 a Evo2(E2 třeba na víkendovou 7, kde jeden sólo vůz fakt nestačí)

Vojta Svobodný

Myslíte tu zaostalou tramvaj pro východní trhy? Ne, to určitě není vhodnou variantou pro jedno z nejbohatších měst Evropy.

MHD

No nevím, že to říkáme zrovna v Praze, kde se stále kupují tramvaje s pevnými podvozky.

Granja

A jaj, Brno je trhem východním…

Peeetr

EVO1 a wana jsou v provozu dost zaměnitelné, ovšem jednak EVO1 je dražší, ale hlavně wana nesrovnatelně víc do Prahy historicky zapadá. EVO2 má daleko větší budoucnost, ale ne ve městech kde přestavují T3.

Martin Šubrt

Linka 7 jezdí i o víkendu se soupravami. Několik sól tam je bohužel pouze večer, ale to souvisí s přejezdy na noční linky, aby směny nočních řidičů byly dostatečně dlouhé.

praktik

A to je takový problém řidiče nebo vozy (nebo soupravy) vystřídat i večer (když ve dne to problém není)? Možná by se tím podařilo i snížit množství nesmyslně najetých kilometrů při večerním vyjíždění na noční linky a protisměrnému zatahování těch denních …

cracatit

Dan Žatecký: Vario LF už asi nene, resp. ne nové, dojíždí objednávka, nějaké odebíral snad ještě Liberec, ale jinak se tenhle typ nedodává. Spíš se přešlo u odběratelů na typ Evo2 (Evo1 odebírá snad jenom Olomouc, Most nepočítám).
A je jen dobře, že se Praha zbavuje T3 a T6.

Marek Kubík

Liberecko-jablonecký DP nemá ani jedno Vario LF. 😉

dan Žatecký

V prvé řadě by stačilo značně snížit nároky DPP a cestujících na provedení tramvají, viz T3xxx, T6A5 mohly ještě 15 let sloužit, špatné řešení interiéru u původních 14T, a hlavně životnost. V Brně nebo Olomouci není dnes žádný problém potkat T3 z 80 let, byť modernizované verze T3R.P (v pražských poměrech T3SUCS). A kdyby si Praha zadala modernizaci u Pragoimexu na VarioLF, tím by nic nezkazila, a prodloužila by stávajícím tramvajím provoz o dalších 20 let. V otázce tratí by stálo za úvahu protažení tramvají z Dědiny až k OC Šestka, a z Malovanky přes Strahov až na Klamovku. Autobusy… Číst vice »

Xaver

Zapomínáte na závazek nízkopodlažnosti. T6A5 jsou v tomhle ohledu zcela k ničemu a je jedině dobře, že se jich DP zbavil. I když je smutný fakt, že díky Rusákům jich bylo několik v Charkově zničených.

glosátor

Proč děkujete Rusákům za zničení těch tramvají, které v Charkovu mohly ještě dobře sloužit?

Aileeen

Prosím, už žádné T3 a T6! Smrt všem vysokopodlažním křápům v běžném provozu.

Rudolf Tuček

Také jsem byl zastánce T3 na věčné časy, ale jak stárnu jsem radši když přijede něco s nízkou podlahou.

senior

I já – ale kvůli tomu na T3 přece ještě nebudu plivat: je to nadčasová tramvaj a i teď a s vysokou podlahou slouží spolehlivě – tak snad zaslouží spíše úctu než nadávky, zejména když jde nejvíc o nadávky od těch, kdo žádnou nízkopodlažnost ještě ani zdaleka nutně nepotřebují!

Peeetr

Nebo prostě zvednout cenu roční tramvajenky na začátek alespoň o 100%, když už je Praha skoro nejbohatším regionem EU. Pražáci potřebují řádně utáhnou opasek, dokud je nepřejde neustálá snaha furt aktivisticky radit mnohem chudšímu vysávanému zbytku republiky, jak žít a volit.

Aileeen

Štve vás moc, že o vás v Praze nikdo nestojí? To je dobře, moc dobře.

Xaver

Měl byste si zajít na psychoterapii. S tou vaší ublížebostí může dobře pomoct.

Jan

Můžeme také zavest tržní parkovné na veřejných plochách.

Veřejná doprava KUPŘEDU

Nebo prostě zavést konečně adekvátní parkovné – né 3 koruny denně za zábor 15m2 veřejného prostoru, ale aspoň 1000,-Kč měsíčně a ty peníze dát do rozvoje veřejné dopravy.

Martin

Ten okruh porad preziva takhle natazeny na sever? To planovali uz komuniste ne? Myslim, ze jeho seveni cast Bohnice-Dejvice si muzeme skrtnout hned, pac to je vyhled tak po roce 2050, mozna ani ta trat do Bohnic neni zatim realna… Skrtnout muzete i tunel pod vinhradskou nemocnici, ty cca 3min. jizdy co to usetri neni zas tolik, aby se nedalo jet kolem metra Strasnice. Nevim jak narocna bude stavba v Komoranech, pac ujz se tam stavi byty, tedy trat mela uz byt postavena nebo se stavet, ted se to hur prosadi, kdyz budou jezdit auty.. Zbytek by asi mel byt… Číst vice »

Rudolf Tuček

Do Komořan je plán že tramvajová trať povede v trase vlečky.

Veřejná doprava KUPŘEDU

Je to jednoduché.
Když se bude chtít, tak všechny vámi popisované TT se postaví.
Když se bude blábolit, že to nejde a co se může škrtnout apod., tak se to nepostaví.
Buď se chce a jde to, nebo se nechce a pak se pindá že to nejde.

Martin

S tim ja souhlasim… musi se chtit… ale musi chtit vsichni zucastneni…

Radek

co ty nešťastné 14T? které se před lety snažil DPP neúspěšně prodat. s těmi tedy budeme muset dalších 10 let jezdit?

Peeetr

Při nejlepším, při nejhorším až do let padesátých.

Martin

Myslim, ze doziji v Praze, je to bida, ale nikdo je nechce a DP chybi vozy…

Peeetr

No bída, až tak příšerné to není.
Ty tratě na kterých jezdí, už na ně byly upraveny, samotné vozy jsou dnes na údržbu podstatně snadnější a levnější než následné 15T. Takže aktuálně podstatněji chybí už jen nové přesklení s dostatkem šoupacích ventilaček. Samozřejmě další takové by se už nikdy kupovat neměly.

Martin

No prave, bohuzel je to sada tramvaji bez klimatizace, docela tezkych a hlucnych… ale uz prestaveny interier a s udrzbou to tak asi uz je, u se vychytaly mouchy…

Ústečák

Jezdit se 14T budeme jistě déle, první nastupují do větších oprav a nadále jsou brány za perspektivní vozy.

mgr.pavel

Škoda že v té mapce sítě splývají dvě „první“ barvy (současný stav a nyní rozšířované tratě).

Pavel S.

Strahov, Dvorecký most, Pankrác, Nové Dvory, Václavské náměstí, Sídliště Malešice, Habrova? Možná jsem něco přehlédl?

Martin

Ja tam take vidim rozdil v odstinu, ale teda fakt jsou barvy mizerne zvolene,…

Xaver

Je to pravděpodobně ofocená prezentace na nějaké plátno, proto to podání barev ujelo.

Dušan

Poslední 15T do Prahy přišly v roce 2019 ne v roce 2014, je to tedy jen 5 let.

Lukas

Když šotouši z ROPIDu malují tramvajové tratě pastelkou v mapě, tak snadno vznikají úžasné nesmysly. Třeba kus toho slavného tramvajového okruhu mezi Kubání a Želivského – co je nakreslen skrz areál Vinohradské nemocnice 🤣 Podle zakřivení té čáry se počítá i s demolicemi nemocničních budov 😁

Dušan

Koukám 😂 Tady je někdo expert 😂

Filip Jirsák

Ty čáry samozřejmě neukazují naprosto přesnou stopu tramvajových kolejí na metr přesně. Na vedení tramvajové trati areálem nemocnice není nic špatného. Naopak je s podivem, jak dlouho to trvalo, než dopravní plánovači zjistili, že nemocnice není jen vrátnice, ale že areály velkých nemocnic bývají docela rozsáhlé a pohybují se po nich často lidé, kterým chůze dělá potíže.

glosátor

A byl to problém na straně DPP, nebo spíše na straně resortu zdravotnictví?
A jak se na dalším vývoji projeví to, co se stalo na FF UK v prosinci 2023, když tomu navíc předcházel i podobný případ v ostravské nemocnici – nepřinese to nějaká omezení v pohledu na prostupnost nemocničních areálů? Nevím, jen na to preventivně upozorňuji.

platamond

Myslím, že část tratě přes areál Vinohradské nemocnice má být pod zemí. A na schůzkách anarchistického spolku se po půlnoci ( a značné konzumaci) mluví i o tom, že při zahloubení dálnice V Holešovičkách a stavbou (obnovou) tramvaje po povrchu by nebylo dobré ji jen napojit na Vychovatelně, ale vést relativně krátkým tunelem pod Bulovkou (se zastávkou cca u vchodu) a napojením u Náměstí Na Stráži.

P_V

Podívejte se do metropolitního plánu https://plan.praha.eu/ tam je zákres přesnější.

Václav

Lukasi, doporučuji nastudovat kompetence jednotlivých městských organizací a jejich roli v plánování budoucích tramvajových tratí. U nějakého dalšího článku bude Váš komentář pak jistě relevantnější.

Martin Šubrt

Lukáši, jen pro Vaši informaci, na ROPID takto nakreslené čáry přijdou s pokynem navrhnout na nich obsluhu a spočítat, kolik to bude ve výhledu stát a kolik bude potřeba tramvají, podobu tratí a jejich vedení řeší ve městě úplně někdo jiný…

Vojta Svobodný

Kupovat v roce 95 tramvaje T6A5, které byly už na svou dobu technologicky tak 20 let staré…to opravdu nebylo nejchytřejší. Škoda, ze se rovnou neporidili nějaké tramvaje od Stadlera např…mohli jsme mít solidní tramvaje už nyní a ne ten kovošrot co jezdí.

Karl vB.

Opravdu si myslíte, že v roce 1995 si mohl DPP vybírat, od koho koupí nová vozidla a nebyl žádný politický tlak na odběr od toho správného dodavatele?

Aileeen

Nemluvě o tom, jaký byl asi cenový rozdíl mezi Stadlery a T6A5 v dané době, a co si mohla Praha dovolit.

MrMarkus

Je to tak, bylo to jen a pouze o politice. Shodou okolností jsem se v té době pohyboval na vozovnách a pár lidí tam doslova brečelo, když vyprávěli dojmy z návštěv v cizině, co dostávají jako „nové“ do Motola a že oni se k takové technice kvůli městu nedostanou.

Peeetr

By mě zajímalo, jestli jsou ti ubrečenci někteří ještě i dnes v rámci spravedlnosti mezi lidmi, co si dnes naopak musí vychutnávat údržbu drahých superprogresivních extrachulostivých v té době přelomově nových podvozků u 15T.
Tam by naopak bylo velmi žádoucí, aby po tom roce 2032 si plzenští vzali rychle do generální opravy alespoň tu první várku 15T a kromě doplnění klimatizací, jim i vyměnili všechny podvozky za odolnější.

Vojta Svobodný

Ja jen ze to byly vyhozené peníze…provoz tramvaji na 20 let skutečně není moc dlouho.

Peeetr

Ty tramvaje šly na další provoz jinam, zvláště v Brně ještě určitě odjezdí hodně kilometrů.

Ondra K.

To „hodně“ bude s výjimkou 8657 a 8685 maximálně cca 150 tisíc. První tři soupravy už dojezdily a další budou postupně následovat. Důvodem je nepřekvapivě špatný technický stav karoserií.

Peeetr

No ono až tak primárně nešlo o nějaké obří množství kilometrů, důležité bylo překlenou dobu, než se postaví dostatek EVO2, a nasazovat T6 hlavně tak, aby po celou tu dobu, především pár nejklíčovějších hodin denně ve špičce, byla dostatečná kapacita.

Caracas

Veliký tlak byl, ale ne politický, ale ekonomický.

Twix

Technická, tramvaje Stadler v roce 1995 úplně k dispozici nebyly, řadu Variobahn převzal až roku 2001 od Adtranzu a vlastní řadu Tango dodával pak od roku 2007. Samozřejmě jiné moderní tramvaje tehdy k dispozici byly, ale v tehdejší době to jaksi nepřipadalo v úvahu.

Vojta Svobodný

Pardon, měl jsem na mysli konkrétně napr European ve Štrasburku(která za mě vypadá snad i moderněji než ta nová Škodovka co bude jezdit v Praze), která byla dodána prave kolem roku 95,96. Ale mate pravdu, je od Socimi/ABB. Ne od Stadlera

Vojta Svobodný

*EuroTram

Kubrt

Propojení na Budějovické – to tam chybí, aby se P4 nerozčílila? Bez něj by to bylo poněkud nešťastné.

MrMarkus

To jo. Navíc v kontextu rozšíření vozového parku mi tam chybí vozovna Braník. Je zvláštní, že tam je už vyznačena tramvaj do Komořan, ale není tam tramvaj pro Depo Písnice, pro kterou existuje stavební uzávěra až do Jesenice u Prahy. Pokud by se tato trať realizovala, asi nezůstane izolovaná od zbytku tramvajové sítě …

Anonymní alkoholik

To samé nedávno oznámený plán o prodloužení z Lehovce k nádraží Rajská zahrada. 🙂

MP22

To je úvaha a pracuje se na nějaké studii proveditelnosti, ani není známo kde přesně bude točna. Takové úvahy se do tohoto plánu nezahrnují. To by tam mohla být trať z Hloubětína do Letňan a Kbel, která je součástí nové městské čtvrti nebo tramvaj z Hostivaře to Petrovic. Tyto prezentace o takových věcech nebyla.

Anonymní alkoholik

Ok, beru. 🙂 Já právě nevím, co si o těch stavbách uvedených v mapě myslet, a co tam tedy správně má a nemá být. 🙂 Ostatně i výše píšete, že tam chybí stavby, které jsou v pokročilém stádiu rozpracovanosti.

MP22

Ano toho sem si posléze všiml. Také mě to zmátlo a myslím si, že pravá neví, co dělá levá. Zdá se mi, že je tam i trať přes NNŽ pouze v té kratší dočasné verzi.

Kubrt

Proč ne, ale nějak si to neumím prostorově představit 🙂

Pat

S tou tratí do Jesenice se pokud vím nepočítá. Byl to takový paskvil pro hejtmanku, co chtěla do Jesenice metro. Ale už roky se to nechává bejt a nic se nepřipravuje.