Infrastruktura Železnice

Nevábný podchod na brněnském nádraží dostane novou podobu

Podchod na brněnském hlavním nádraží. Foto: Martin Strachoň / Wikimedia Commons
Podchod na brněnském hlavním nádraží. Foto: Martin Strachoň / Wikimedia Commons
Oprava podchodu potrvá do prosince, omezí příchod na nástupiště.

Jeden ze dvou podchodů na brněnském hlavním nádraží, který slouží současně i jako přístupová cesta k jednotlivým nástupištím, projde opravou. Správa železnic začala s opravou podchodu, který zajišťuje přístup z výpravní budovy a přilehlého prvního nástupiště na nástupiště číslo 2 až 4. Stavební práce a s nimi související omezení potrvají do poloviny letošního prosince.

Celkové náklady akce dosahují 11 milionů korun. Stavební práce zahrnují opravu kanalizace, dělníci rovněž položí v podchodu novou žulovou dlažbu. Jeho stěny a schodišťová ramena obloží travertinovými deskami. Současně se osadí nové osvětlení, stejně jako nerezové podhledy.

„Cílem opravy je celkové zlepšení stavu příjezdového podchodu. Omezení se dotkne především cestujících z vlaků, které přijíždějí na brněnském hlavním nádraží na druhé až čtvrté nástupiště. Po dobu prací využijí odjezdový podchod, který ústí přímo do odbavovací haly nádraží,“ popisuje ředitel Oblastního ředitelství Brno Správy železnic Libor Tkáč.

Brněnské hlavní nádraží prošlo velkou proměnou v loňském roce, kdy se modernizovalo především zabezpečovací zařízení, ale také odjezdová hala. Pokračuje také oprava levé části výpravní budovy.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Na brněnském nádraží mi nevadí až tak podchody jako nově zrekonstruovaná nástupiště, resp. výška nástupní hrany. Ano, vím že výška je v rozmezí normy, ale rozhodně bych ho neoznačil za bezbariérové, když i do nízkopodlažních vlaků se musí udělat vysoký krok. O skocích z vysokopodlažních vozů ani nemluvím.

hoholu

ta výška je tam dle SŽ kvůli rádiusům nástupišť

Martin V.

To děláte dobře, že je neoznačujete jako bezbariérová, ona taková nejsou, a jak napsal už hoholu, ani být nemůžou kvůli malým poloměrům oblouků (na koncích nástupišť). Kdysi jsem přemýšlel o tom, proč aspoň prostřední přímé části nástupních hran nezvedli na 550 mm nad TK. Možná by to vypadalo bizarně, ale funkční by to bylo, protože většina vlaků si délkou vystačí se středem nástupiště, který není v ostrém oblouku. Jenže oni nezvýšili ani 5. a 6. nástupiště, která jsou přímá. Nebo mám zastaralé informace a při poslední rekonstrukci ty peróny zvýšili?

xyz

Nezvýšili je ani u 5./6. nástupiště, která byla mimo provoz po 5 měsíců ve 2. polovině roku 2018.

Ale prý se do nich má znovu vrtat v roce 2021 nebo 2022.

Jiří Kocurek

To by musel někdo zapřemýšlet a někdo by to musel povolit. Různé výšky nástupišť v rámci jednoho nádraží by se sice našly (Kojetín) ale cestující by toho zneužili. Nebo tak něco.

Projektant

5. a 6. nástupiště se při velké rekonstrukci nedělaly – pouze na mostě přes Hybešovu ul. byly vybourány a následně dobudovány s hranami tvořícími „velblouda“, protože se na mostě zdvihala kolej kvůli tloušťce lože. Komplexní reko na 550 mm se zvažovala, ale v rámci té stavby se to nezařadilo.

Martin V.

To je škoda, ale když se podívám na Prahu-Masarykovo nádraží, tak tam nebyli schopni zvednout nástupiště za celých 50 let, kdy tam jezdily Žabí tlamy, které jasně definovaly výšku pro bezbarierový nástup do vagónu. A to tam taky jsou nástupní hrany v přímé, bez podchodů, prostě žádná komplikace. 🙁

ene bene

Síť brněnských nádražních podchodů miluji, jako jeden ze základních pilířů brnnského koloritu. Každá oprava mu může jen uškodit. V Brně jsem tak dvakrát do roka a neopomenu si trochu pobloudit pod nádražím. Doufám, že tam i po rekonstrukci ještě kus podchodového Brna zůstane.

...

Ano, brněnský emulátor metra je naprosto skvělý.

Ondřej Holub

Čerstvá zkušenost – je super, když všichni čekají na nástupišti na (zpožděný) vlak a najednou ohlásí, že máme do něj ukončit nástup na jiném nástupišti – takže hurá přes celé nástupiště do podchodu. Já naštěstí ještě zvládnu i běžet, ale pro někoho to může být problém. Pak se někdo diví, že jsou všichni nacpaní v prvním nebo posledním vagónu (což zase zdržuje nástup a výstup).

Leinad

Změnu již ohlášeného nástupiště jsem dlouho nezažil 🙂
V Praze SŽ umí v čase pravidelného odjezdu nevědět nástupiště ani zpoždění, takže běžci čekají na odstartování odjezdovou tabulí.

johny

To můžu potvrdit, a bohužel nejen tam. Třeba v Olomouci je to obvykle jen o málo lepší s tím, že překážkový běh tam zpříjemňují ultra úzká ostrovní nástupiště a přístupové eskalátory.

Karl

To mě v Praze fascinovalo.

Proč ve Švýcarsku ví, na kterou část nástupiště přijede vlak za rok a tady se musí běhat?

Nekdo

Vzdy se to tak delalo. Nikdyvse to nedelalo jinak. Je na to predpis. Cestujici by to zneuzili.

Dalibor

Jenže ve švýcarsku jsou tupí a líní lidi. My, díka takovýmuto tréningu si udržujeme skvělou schopnost operativního řešení problému a taky fyzičku!
Ví to i pan Jokabuši Kawasaki.

Pavel

Na fotce je špatný podchod. V opravě je ten druhý, pravý, kterým se lze do tzv. Myší díry. Fotky na https://www.onemanbrnoblog.cz/mysi-dira-v-brne/

Peter

Skoro ako BA hlavna stanica 😉 dlho som tam nebol, mozno sa stav podchodu uz zlepsil

Martin V.

A pamatujete ještě Myší díru za plného provozu v původní podobě? Tedy v době, kdy široký podchod z 80. let neexistoval? Myší díra byla věčně ucpaná davy lidí, hlavně schody, které do ní vedly shora od pošty a pak se chodba lámala o 90° doprava. No a nahoře byl trychtýř lidí skoro přes celou šířku schodů, kdežto dole se prodírali po jednom za sebou. Zespoda byly schody naopak zacpané těmi, co se prodírali nahoru (a kteří na horním konci schodů šli jeden za druhým). Výsledkem byl naprostý dopravní kolaps. 🙂 Rozdělit směry chodců podélným zábradlím tehdy zjevně nikoho nenapadlo.

Dalibor

Ano, živě. Na to se nedá zapomenout…..

Ondřej Holub

Škoda, že když bylo nádraží loni celý rok skoro mimo provoz, tak neudělali nový podchod tak, aby ústil tam, kde začíná 5. a 6. nástupiště. Chápu, že by to nebylo zadarmo, ale přístup k vlakům a od vlaků by to značně zlepšilo.

Luboš Beneš

A co budou opravovat za rok? Ať si cestující užijí….

Martin V.

To se na tu chvilku přeci nemůže vyplatit. 🙂 Vždyť už aspoň 50 let urbanisti plánují nové jižní centrum i s novým nádražím.

Jiří Kocurek

Spíš už 90 roků. Parní lokomotivy zamořují okolí kouřem a při najíždění na vlak vydávají rány. Už za První repubilky to nádraží zavazelo. A v 50. létech při stavbě nové Tišnovky se věědlo, že se brzo nádraží už konečně odsune, takže modernizovat elektromechaniku na hlavním by byly vyhozezné peníze.

Jan Pytela

Chápu-li to správně, tak se budeme mačkat na jedněch schodech, a to na těch úplně na kraji nástupiště. To bude sranda. A taky bude hl. n. naprosto nepoužitelné pro příměstskou dopravu, zase.

Jakub

Už ta rekonstrukce chvíli probíhá a všichni to přežili..

Tomáš Gottschalk

Škoda, že se té rekonstrukce nevyužilo k posunutí nivelety na úroveň vedlejšího širokého podchodu směr Vaňkovka.

Karel

Duvod?

kuna

ODSun nádraží někdy v dalším tisíciletí směrem k Mléčné dráze.

Kuřimák

Nezoufejte,
již brzy spoluvlastníci pozemků pod plánovaným odsunutým nádražím inkasují peníze za prodej a na odsun si pak skoro nikdo nevzpomene.
Jen škoda těch peněz za odkup a taky 50 milionů za projekt nového nádraží do šuplíku. Pozemky snad časem město využije.
Pěkně o tom píše v různých článcích pan Jiří Hlavenka. Račte si dohledat na internetu…….

Kuna

To zní nadějně a zcela nepřekvapivě!

a8n

Co by se tím získalo?

Jiří Kocurek

Odhadem tak 10 schodů navíc v každém schodišti. Posunuté výstupy o necelé 4 metry a tím pádem méně místa na peroně. Ve shcodišti by totiž přibyla další mezipodesta. Samá pozitiva, piáno, jazz.