Ornitologové žalují povolení stavby lanovky z brněnských Pisárek ke kampusu

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Lanovka získala minulý týden pravomocné stavební povolení.

Česká společnost ornitologická (ČSO) podala ke Krajskému soudu v Ostravě žalobu proti povolení stavby lanovky z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu. Nesouhlasí s provedeným biologickým hodnocením, podle organizace stavba negativně ovlivní významnou ptačí oblast. Novinářům to řekl předseda Jihomoravské pobočky ČSO Jan Sychra. Mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková ČTK řekla, že tyto informace berou na vědomí a v projektu budou pokračovat v návaznosti na rozhodnutí města.

Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě přímo v trase plánované lanovky. „Naše argumenty nebyly vyslyšeny, a proto jsme podali správní žalobu proti povolení vydanému Drážním úřadem. Přidáme k ní také návrh na odkladný účinek. Dále jsme požádali krajský úřad, aby navrhl lokalitu vyhlásit za chráněné území nebo přechodně chráněnou plochu,“ uvedl Sychra.

ČSO vytvořila petici proti stavbě lanovky, kterou podle Sychry elektronicky dosud podepsalo 3900 lidí, fyzicky asi 2000. Chystá také koncerty a happeningy, aby zapojila veřejnost. Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby. Mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek již dříve ČTK řekl, že analýza bude součástí případné žádosti o dotaci.

Odpůrci nové brněnské lanovky neuspěli, ministerstvo potvrdilo stavební povolení

Brněnský dopravní podnik získal minulý týden pravomocné stavební povolení. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU.

Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. „V běžném režimu předpokládáme pravidelné využití zaměstnanci a pacienty FN Brno, zaměstnanci a studenty MUNI nebo zaměstnanci a návštěvníky Kampus Square,“ sdělila Tomaštíková.

Potřebu lanovky zpochybňují třeba opoziční Zelení. Argumentují tím, že oblast kampusu i hala už jsou dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy. „Normální Brňané ji využívat nebudou. Bude to atrakce a je otázka, zda za ni platit, a to nejen penězi, ale i úbytkem přírody. Budeme chtít studii, která popíše ekonomiku i dopravní smysluplnost tohoto projektu,“ poznamenala zastupitelka a starostka Nového Lískovce Jana Drápalová (Zelení).

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB lanová dráha Pisárky - Kampus
85 komentářů