Letectví Letiště Zprávy

Nad očekávání: Pardubické letiště odbavilo skoro 150 tisíc pasažérů, táhne ho Ryanair

Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice
Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice

Letiště Pardubice má za sebou úspěšný rok, když co do počtu cestujících vykázalo třetí nejlepší výsledek ve své historii. Letištěm prošlo více než 147 tisíc pasažérů, což je meziročně o 67 procent více.

Výsledek předčil očekávání, ještě v říjnu vedení předpovídalo pro rok 2018 zhruba 130 tisíc lidí. Statistiku navíc zkresluje uzavření letiště během října a listopadu, kdy probíhala údržba vzletové a přistávací dráhy. Pravidelné linky do Londýna a Alicante byly v tomto období zrušeny.

Linky provozuje irská letecká společnost Ryanair, která je také tahounem rostoucích statistik letiště. Do Londýna létá z Pardubic od září 2017, do španělského Alicante od konce března 2018. Na počtu odbavených cestujících se Ryanair loni podílel 40 procenty.

Letadlo Ryanairu na Letišti Pardubice. Autor: Letiště Pardubice
Letadlo Ryanairu na Letišti Pardubice.
Autor: Letiště Pardubice

„Alicante se velice osvědčilo, průměrná obsazenost letů byla téměř 95 procent. Londýnská linka je obsazena o trochu méně,“ sdělila ředitelka letiště Hana Šmejkalová. I letos budou létat z Pardubic letadla do Londýna třikrát týdně, do Alicante to budou dva spoje týdně v období od 1. dubna do 24. října.

Dalších 30 procent klientely pardubického letiště tvořili zákazníci ruských dopravců, třicetiprocentní podíl na výsledku mají dovolenkové lety. Počty jejich pasažérů vzrostly na dvojnásobek. K tradičním letům do letovisek Burgas, Podgorica a ostrov Rhodos se loni přidaly linky na Krétu a do turecké Antalye.

Největší nárůst počtu letů a odbavených cestujících zaznamenala linka do Burgasu, kam během uplynulé sezóny letělo přes 20 tisíc lidí. Veškeré charterové lety byly obsluhovány společnostmi Travel Service (dnes Smartwings) a Bulgaria Air.

Svých nejlepších výsledků dosáhlo mezinárodní letiště Pardubice v roce 2013, kdy přepravilo přes 184 tisíc cestujících. V letech 2015 a 2016 se naopak muselo vyrovnat s nebývalým propadem, když čelilo prudkému odlivu ruské klientely.

Výkony pardubického letiště v posledních dvanácti letech

Rok Pohyby Cestující Náklad (tuny)
2018 1665 147572  183
2017 1687 88490 265
2016 1234 31174 142
2015 1374 59260 159
2014 2188 150056 101
2013 2870 184140 208
2012 2333 125008 603
2011 1826 65246 252
2010 1236 62302 239
2009 994 49032 344
2008 1560 86863 601
2007 1502 93659 894

Pramen: Letiště Pardubice

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Výsledky pardubického letiště jsou velmi povzbudivé a buďme za ně rádi! Mohly by být snad ještě výraznější, kdyby Ryanair létal do Alicante v jinou, příznivější denní dobu a zvýšil frekvenci letů. A také kdyby se do Alicante létalo ještě třeba do půlky listopadu – na Costa Blanca je ještě v tuto dobu příjemně, nejen co se týče počasí, ale i cen, a je tam celkově mnohem klidněji, než třeba v září, o vrcholné sezóně nemluvě. A právě toto nemalá část cestujících a zákazníků vyhledává nejen v zemích západní Evropy, ale i u nás. Uniknout aspoň na pár dní od našeho… Číst vice »

Honza M.
Host
Honza M.

Inu, s Pardubickým letištěm to není černobílé. Radost z toho, že se to rozbíhá se dá vyvážit tím, že to kraj a město (a teda vlastně i já) brutálně platí (stavba terminálu, dotace dopravci), ale co, dělá se to tak i jinde. Viz dnešní článek o Ostravě a v budoucnu jistě i ČB. Pardubice versus Vodochody – mám pocit, že nakonec si to sedne do nějaké rovnováhy. Myslím, že Pce se při troše štěstí dostanou z 1 velkého letadla denně na „několik“ za den, plus záloha Prahy, nějaké ty bizzjety, sem-tam cargo. Hlavní nádraží je od letiště cca 2 km,… Číst vice »

Tom
Host
Tom

Je zajímavé, že v Pardubicích to jde, a v Ostravě ne. Čím to asi bude? Překvapilo mě, že linka do Alicante je na tom lépe než do Londýna na Stansted. Čekal bych to spíše obráceně. Nicméně pro letiště v Pardubicích je to skvělý výsledek a patří mu za to pochvala.

Ostravan
Host
Ostravan

V Ostravě to „nejde“, ale v loňském roce zaznamenalo rekordní rok, když přepravilo přes 370 tisíc cestujících. Oproti Katovicím je to ale málo. Nicméně už letos by se měla stavět hala na zboží a snad i nové napojení ve Studénce na koridor od Přerova + prodloužení staničních kolejí v dopravně Sedlnice pro dlouhé nákladní vlaky.

Bob
Host
Bob

Tak pro lidi např. z Brna, Olomouce nebo východní části Prahy to je ideální letiště většinou bližší než Ruzyně nebo Vídeň, je to na hlavním vlakovém koridoru a z nádraží tam jste busem za 10 minut.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejen „pro lidi např. z Brna, Olomouce nebo východní části Prahy, ale v podstatě pro všechny letecké cestující žijící na východ od Prahy může být pardubické letiště mnohem přijatelnější než pražská Ruzyně – pro jeho lepší využitelnost l pro „nedovolenkové“ lety by ovšem bylo třeba zajistit pravidelné a aspoň trochu časté spojení s nějakými velkými evropskými letišti. Nápad na využití vlečky pro osobní dopravu je v tomto případě nerealistický, protože chrudimskou trať už nelze (a nikdy už možné nebude) zapojit do pardubického nádraží přímo (bez úvrati v Rosicích nad Labem), takže autobusové spojení bude vždy rychlejší (jízdní doba 8 minut)… Číst vice »

Dedek
Host
Dedek

Letiste Oslo Torp Sandefjord je od Osla 110km daleko a hlavni letiste Oslo-Gardenmoen je vzdaleno 48km od mesta.

Poudy
Host
Poudy

Já si stejně myslím, že jednou nám to pardubické letiště bude zastávat krásně funkci dalšího pražského letiště, tak jako je to v podobných vzdálenostech od velkých měst ve světě poměrně běžné. Výhledově v řádu desítek let by bylo krásné vidět na pardubickém letišti takový frmol, jako na tom pražském před třeba 20ti lety 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

No… 100 km vzdalenost zas tak bezna neni. Vlastne, spis sporadicka. Jediny, kdo to tak dela, je ryanair.

Roli “druheho” letiste prevezmou vodochody, a v tu chvili budou Pardubice definitivne out.

Poudy
Host
Poudy

No jo, to máte vlastně recht 🙂

D.S.
Host
D.S.

100km se může zdát hodně, ale je třeba si uvědomit, že doprava do centra Prahy trvá hodinu a stojí 5€, což už celkem běžné je.

Alibaba
Host
Alibaba

Poslyště, čím to jezdíte? Když pojedu MHD tu vaši hodinu (podle idosu teoreticky i o 1/4 hodinu méně), tak mě to nebude stát 5€, ale 32Kč což je cca 1,3€.
Na Florenc (přes Zličín) je to třeba o trochu delší ale stále za 1,3€.
AE to je za cca stejný čas a za 2,3€.
Rozporuji především cenu, ne čas, ten je opravdu hodně proměnlivý.

D.S.
Host
D.S.

Myslel jsem cenu z Pardubic do Prahy.

MartinS.
Host
MartinS.

Jenže Vodochody nebudou stát dřív než za nějakých 6-7 let. Do té doby mají Pardubice šanci se etablovat na trhu. A je fakt, že kdyby byly Pardubice, kde už je veřejný provoz schválen, tak nemusí být Vodochody, kde je problém s okolními obcemi. A vlakem z Pardubic do centra Prahy to trvá ve špičkách stejně dlouho jako z Vodochod autobusem, protože než autobus projede Libereckou, Holešovičkami a Argentinskou, tak vlak z Pardubic už je v Běchovicích… A navíc by se nemuselo řešit, že někde v oblasti Hovorčovic se kříží sestupové dráhy Ruzyně a Vodochod…

Jen tak
Host
Jen tak

To jsou strasne fantazie.

Rossec
Host
Rossec

Pokud pomineme zájmy určitých skupin o Vodochody, tak jsou Pardubice ve výhodě s větší pravděpodobností rozdílných zimních klimatických podmínek, když nelze na Ruzyni přistávat. A proč prosazovat zájmy jednotlivců nad zájmy obcí, když je nedaleko něco schváleného,zavedeného, funkčního, není vyčerpaná kapacita a obce s letištěm žijí několik let, jak píšete.

Rossec
Host
Rossec

Pokud by se letiště napojilo vlakem, tak by to bylo na hlavák do Prahy cca 70min a to není katastrofický čas. I pozičně jsou Pardubice ok, v Praze každý nekončí i když většina ano .

Nekdo
Host
Nekdo

to by byla naprostá paráda! jako občasný cestující (služebně o něco víc než soukromě) můžu říct, že přímé vlakové napojení letiště je velmi důležité a pokaždé se snažím preferovat Vídeň před Prahou, je-li to možné. pokud by PED mělo železniční průtah letištěm, jak je běžné v civilizovaných zemích (třeba ZRH, FRA, nebo MUC) a k tomu několikrát denně spojení na rozumné evropské huby (v zásadě cokoliv vyjma CDG 😀 ), tak bych byl věrným zákazníkem.

Tom
Host
Tom

Nemůžete srovnávat letiště v Pardubicích s takovými giganty typu Frankfurt, Mnichov nebo Curych. To je úplně mimo…

Nekdo
Host
Nekdo

no tak kdyz nema viklef hejvl slusne napojeni na vlak a prime spojeni z vetsich mest, tak je docela nepouzitelny, napr. pro nas na Morave asi o 2 hodiny a 1 prestup dale nez Viden, takze litame z Vidne, pripadne z Bratislavy. Pardubice, pokud by tento prutah zeleznicni dopravy meli, tak by byli idealni letiste pro vetsinu CR a myslim, ze kdyby se obetovali regionalni dotovane nesmysly typu OSR nebo BRQ, tak ten prutah uz davno mohl byt. Kolik miliard uz zarvalo do techto regionalnich letistatek pro pobaveni konselu a obohaceni jejich kamaradicku? Jenom v OSR se to jiz blizi… Číst vice »

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

Vstoupit do diskuze…Souhoas, ale nerozumím té podmínce s průtahem, ze stanice Pardubice-hl.n. to máte MHD na letiště do 10 minut, vadí ten 1 přestup ?

Partneři



CSCARGO