Infrastruktura Letectví Letiště

Letiště Brno překonalo po letech metu půl milionu pasažérů, zavede linku do Berlína

Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šiindelář
Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šiindelář

Letiště Brno-Tuřany má za sebou úspěšný rok, když loni po dlouhých letech překonalo hranici půl milionu cestujících (500727). To se naposledy povedlo v roce 2012. Meziroční nárůst loni činil 6,5 procenta.

Tahounem růstu byly letní chartery. Během dvou prázdninových měsíců prošlo letištěm přes 225 tisíc lidí. Oproti roku 2017 tak sezónní doprava vzrostla o 40 procent.

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Mezi destinacemi tradičně vévodilo Řecko (107 tisíc odbavených cestujících), druhé v žebříčku oblíbenosti je Bulharsko (62 tisíc) a třetí Egypt (51 tisíc). „Což poukazuje na to, že lidé se opět vracejí do dříve hojně navštěvovaných destinací, jako je Tunis, Turecko, nebo právě Egypt,“ uvedl člen představenstva Letiště Brno Zdeněk Šoustal.

Letišti se loni naopak nezdařil avizovaný velký rozvoj pravidelných linek ve spolupráci s rumunskou společností Blue Air. V současné době tak z Brna létají jen tři pravidelné linky, spojení s Mnichovem zajišťuje BMI regional, na londýnský Stansted a na letiště Bergamo u Milána létá Ryanair. Irská společnost rovněž od 1. dubna spustí novou linku do Berlína.

„Nejvíce mě těší rostoucí vytíženost pravidelných linek, které jsou čím dál více a obousměrně využívány na obchodní cesty a daří se nám zde dosahovat velice dobré obsazenosti. Zároveň očekávám, že nová linka do Berlína počet odbavených cestujících v letošním roce opět navýší,“ uvedl šéf letiště Milan Kratina.

Cestující na brněnském letišti. Pramen: Letiště Brno
Cestující na brněnském letišti.
Pramen: Letiště Brno
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

V trendu je potřeba pokračovat nadále.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Snad se tyhle informace o letištích v Brně, Ostravě nedostanou třeba do Polska…v Katovicích, nebo Krakově by se potrhali smichy…je to smutné, ale je to tak

Zdeněk
Host
Zdeněk

Převážnou část cestujících z polských regionáních letišť tvoří polští gastarbeitři, což není nijak záviděníhodný jev.

Martin V.
Host
Martin V.

Nejen polští gastarbeitři, třeba Katowice hodně posbíraly a nadále sbírají na Ostravsku. A vzhledem k řádovému rozdílu v počtu cestujících v Katowicích a Ostravě bude fenomén „nabalující se sněhové koule“ dále pokračovat. Zhruba před patnácti lety to Ostrava protaktizovala a teď už to nenapraví. No a Brno je v podobné situaci, jen má kousek dál ještě silnějšího soupeře ve Vídni.

Jedině kdyby měla Vídeň těžké kapacitní problémy, tak by z toho mohla profitovat Bratislava a něco by se mohlo uchytit v Brně. Ale zatím tomu nic nenasvědčuje.

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

A až se rozkopou koleje u Adamova, můžou v klidu udělat i pravidelné linky do Prahy. To bude totiž jediné spojení Šalingradu se světem. Jako Berlín po válce.

Pavel
Host
Pavel

Škoda, že graf není protažen více do minulosti. Pro zajímavost, v 60-letech se z brněnského letiště pravidelně létalo do Prahy, Karlových Varů, Bratislavy, Ostravy (-Košic), Bánské Bystrce a Zlína (tehdy Gottwaldova). Po rozvoji letecké dopravy v 60.letech, jsou však následující léta pro letiště v Tuřanech méně příznivá. Příčinou jsou dálnice, které výrazně zkrátily cestovní časy. A proto od 70.let počet cestujících na brněnském letišti trvale klesá. V r. 1970 byla denní přeprava na pravidelných linkách 700 osob, v r. 1980 již pouze 400 osob. V létě 1980 se z Brna již nelétá do Zlína, ani do Bánské Bystrice. Je rovněž… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

To je sice pravda, ale je potreba srovnavat srovnatelne.

Doby, kdy vnitrostatni letecka doprava byla tezce dotovana, a to na uroven, kdy listek na brno – praha byl jen nepatrne drazsi, nez vlakova jizdenka s rychlikovym priplatkem, jsou nenavratne pryc.

To byly doby, kdy se nekolikrat denne letalo z prahy do varu a marianek, holesova a dalsich “podivnych” destinaci…

Martin S.
Host
Martin S.

CITUJI Z WIKIPEDIE: V 60. a 70. letech se počet odbavených cestujících pohyboval ročně pravidelně nad 150 tis., s výjimkou let, kdy probíhala rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy. V první polovině 80. let, po předání letiště armádě a zrušení pravidelných linek ČSA, pohyb pasažérů načas prakticky ustal, v druhé polovině dekády narostl počet cestujících postupně asi na 25 tis/rok. V souvislosti se změnou politického systému došlo na začátku 90. let opět k útlumu, avšak po roce 1995 začal každoročně výrazně narůstat počet pasažérů na letních charterových letech. (článek letiště Brno-Tuřany)

Nekdo
Host
Nekdo

super, tak jsme si precetli kousek wikipedie. a co jste tim, prosim, sledoval? a nemeli bychom tedy ted zavest linku BRQ-PED, kdyz tam zadna dalnice neni? 😀

Partneři



CSCARGO