Liberecký kraj prodlouží vlaky do Černous až do polského Zawidówa, chce přímé spojení do Görlitz

Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Mníšek u Liberce. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraMotorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Mníšek u Liberce. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Podmínkou nového spojení je zlepšení infrastruktury na polské straně.

Osobní vlaky na trati 037 Liberec – Černousy by měly být od jara příštího roku prodlouženy až do polského Zawidówa. Počítá s tím Liberecký kraj, pro který je prodloužení spojů do Polska prvním krokem ke spuštění přímé česko-polsko-německé linky Liberec–Zgorzelec–Görlitz.

Plán na spojení do Zawidówa, který je pohraniční stanicí na polské straně, vyplývá z návrhů jízdního řádu platného od prosince letošního roku. Nově je u trati uveden název polské stanice, ale žádné časy odjezdů a příjezdů. Dnes záměr potvrdil kraj v tiskové zprávě.

Dosud zde jezdí jen nákladní vlaky. „Rádi bychom ještě zapracovali na zlepšení komunikace se správci dopravní infrastruktury, a to zejména v úsecích mezi Hrádkem nad Nisou směrem na Žitavu a mezi Černousy a Zhořelcem, kde se prozatím nedaří vyjednat potřebné zlepšení tamních železničních tratí,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy. Ten jako příklad dobře fungující přeshraniční železniční spolupráce uvedl přeshraniční spojení mezi Harrachovem a Sklářskou Porubou.

Do Görlitz v roce 2026?

Kraj dnes prezentoval i  data o počtech cestujících na přeshraničních linkách. Nejúspěšnějším spojem je linka Liberec – Žitava, kde jezdí přes hranici téměř tisíc lidí denně. Kvůli stavu peážní trati v Polsku se zatím nestíhají přípoje současně v Liberci a v Žitavě, na trati zatím není možný přesný interval. Podobně úspěšné je počtem cestujících i spojení do Sklářské Poruby, kde kraj uvádí až tisíc cestujících za dopoledne.

Spojení do Görlitz má pomoci plánované zařazení tratě do sítě TEN-T jako součást spojení Trojzemí a Prahy. Kraj ale ještě čeká na zvýšení rychlosti trati na konkurenceschopnou úroveň v Polsku, kde již dílčí práce začaly. „Smluvně je již zajištěna možnost provozu v letech 2026–2033 až v hodinovém intervalu,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. S takovou možností počítá smlouva uzavřená bez soutěže s Českými drahami. Dosud se musí do Görlitz s přestupem v Žitavě.

Kraj naopak nepočítá s tím, že by navázal na obnovu polské lokálky do Mirsku, odkud dříve vedly koleje do Jindřichovic pod Smrkem.

Obrazem: Poláci obnovují lokálku k českým hranicím, koleje už položili do Mirsku

Tagy Liberecký kraj přeshraniční doprava
78 komentářů