Liberecký kraj prodlouží vlaky do Černous až do polského Zawidówa, chce přímé spojení do Görlitz
Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Mníšek u Liberce. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Podmínkou nového spojení je zlepšení infrastruktury na polské straně.
No plány krásný, ale pokud se nepletu, z nádraží je to do centra cca. 5km…ne všichni např.turisti mohou jen tak dát 10km, pro někoho je to max.
Aneb jak se kraj zoufale snaží naplnit vlaky…stačí se podívat, kolik lidí jede po 16h se spoji na Hrádek nebo na Višňovou.
Oblast Liberecka nelze srovnávat s oblastí Žitava, Zhořelec, Budyšín. Nakonec se stačí podívat na obyvatelstvo třeba v N.Městě, kdy to jsou zpravidla občani, jenž jezdí 1x za měsíc pro dávky. Je potřeba si přiznat, že tohle je slabé na VHD. Nemluvě o tom, že pan Sviták se ohání Cargem, které zde už moc možností na projetí také nemá. Takže bez nákladní dopravy se Sviták může dráhu drátovat pro ty poloprázdný 642/814/841….Taková je realita.
Ano, oblast Liberecka nelze srovnávat s upadající a rychle se vylidňující oblastí oblastí ve východní části Saska (třeba Žitava měla koncem 80.let něco kolem 35 tis. obyvatel a dnes 25, výhled do roku 2030 je něco málo přes 20 tis.)
V úseku Liberec – Černousy je traťová rychlost 60 km /h. Chorvati s 612 od DB na 60 km/h trati klopí 80km /h na trati Ogulin – Split. Dresden – Zgorzelec 612 s naklápěním jezdila 120 km/h a Němci to považovali za neefektivní tak to prodali do Chorvatska kde to efektivně klopí 80 km/h.
Lb – Černousy je rychlost 70-80 km/h a krátký úsek 100 km/h. Dresden – Gorlitz je 120 km/h i pro nenaklápěcí vlaky.
Všude je ve stanicích omezena rychlost, protože nejsou podchody. Nevím jestli jsou všechny přejezdy zabezpečeny nebo tam někde jsou jen kříže a omezení rychlosti. Té 70 tam moc není.
Super, přímý vlak do Bedronky…. takže krosnu a tradá, nemusím utrácet za benzín . :))))))
Krosnu a do každé ruky RVHP tašku 🙂
Teď se ještě nosí ty komoušský síťovky a tašky přes rameno.
Když již provozuje Trilex Görlitz – Dresden/ Dresden – Liberec neměl by dostat i Liberec – Zawidow – Zgorzelec – Görlitz, aby to byl jeden celek co se dá zokruhovat? 1 Dopravce , 1 tarif, jeden problém!
Kdepak, na Frýdlantsku jezdí ČD a bylo by fajn, kdyby tam zůstal jeden dopravce.
A jak by vypadal ten okruh, jestliže z Liberce jede vlak přímo do Varnsdorfu/Drážďan a ten ze Žitavy přímo do Chotěbuzi?
Zajímavé, pokud to bude zrealizováno, rád se tam podívám. Nedávno jsem se ptal průvodcích, a problém je v tom, že si na německé straně při přestupu musíte koupit jejich jízdenku. Snad to na přímém spojení konečně vyřeší jednou jízdenkou. Hlavně ať nezůstane jen u plánu a skutek utek, tak, jako v případě Moldavy v Krušných horách.
Tak dá se koupit celodenní jízdenka Euro Nisa Ticket, když člověk pojede z Liberce tam a zpátky do Gorlitzu, tak se určitě vyplatí.
Potvrzuji, že to fungovalo bez problémů. Když jsme byli s dětmi v Bílé Vodě na úzkokolejce, tak lístek ráno v Liberci a pak na úzké.
Na které relaci je nutné kupovat na hranici novou jízdenku? Jinak v případě Moldavy ten skutek ještě neutek.
Jezdfí přímé vlaky Jelenia Góra – Lubań Jerzmanki – Zgorzelec – Goerlitz§ Stačí tu 840 pustit z Černous přes Zawidow do trianglu Sulikow a tam se dá udělat přestup. Revoluce proběhla v roce 1989 a nyní se chlubíme, že v roce 2026 nám pojede 1. vlak Liberec – Zhořelec. To je úžasné….
Třeba to, že Zhořelec je polská část, Görlitz německá. Mám psát vlak Liberec- Zhořelec – Zhořelec?
Ano, asi to by to chtělo Liberec – Zhořelec Východní Předměstí – Zhořelec Staré Město. Nebo Liberec – Zhořelec-Moys – Zhořelec
Nebo Liberec – Zhořelec-Moys – Zhořelec-hl.n. … je ironie, samozřejmě. A omlouvám se za rozdělení do 2 části, chyba
Já měl za to, že polská část toho města se jmenuje Zgorzelec…
Psal bych tedy normálně názvy těch měst: Liberec – Zgorzelec Görlitz 😏
No ono je to složitější, ono je to fakticky po obou stranách Nisy jedno město, česky Zhořelec, německy Görlitz, polsky Zgorzelec. Jen je již skoro 80 let rozděleno mezi dva státy a tím dvě samostatné obce. Nějak jsem nenašel jednoznačně rozlišené pojmenování pro obě části města, jako třeba Cieszyn vs. Český Těšín.
No to je opravdu trochu komplikovanejsi: Pruska zeleznicni stanice se jmenovala Goerlitz-Moys (coz je ekvivalent Zgorzelec-Ujazd, jizni cast Zgorzelce). Starobyla cast na vychodni strane brodu (pozdeji mostu) se jmenovala Neissevorstadt. Puvodni tramvaj jezdila na Ostvorstadt, ale zda to bylo mysleno jako mistni nazev, nebo jen pojmenovani, to nevim.
Tak ted jsem jeste nalezl nazev Oststadt, ale ten si nevybavuji, ze bych drive zaznamenal.
A následně se ozve někdo, proč Sklářská Poreba je česky a ne polsky-)Omlouvám se, ale těchto debat jsem si tu užil už příliš:)
Tak buďte konzistentní, když už se považujete za novináře…
Děkuji za nevyžádané rady. Dál si své rozumy rozdávejte jinde.
Není, „Zhořelec“ je české jméno jak pro Görlitz, tak pro Zgorzelec.
super, linka Liberec – Zgorzelec – Zhořelec.
Proč? To už hodně přeháníte, asi nenapíšete Praha – Dresden – Lipsko. Tak, jak to ve článku je teď, Liberec – Zgorzelec – Görlitz, je podle mě o.k. Anebo alternativně, byť taky trochu divně, Liberec – polský Zhořelec – německý Zhořelec.
Takže další vzduchovoziče.
Posuzujete podle tratě z Plešivce do Dobšiné, kde vzduchovoziče byly zrušeny?
Máte vůbec ánunk, kde to nádraží Zawidów skutečně leží? Mj. do skutečného Zawidówa dávno jezdí bus.
to jo jezdí, ALE jen v časech pro pracující poláky v zoně liberecké průmyslové. Normálně nepoužitelné 🙁
Pokud vím ze Zawidova na Zgorzelec se v roce 2018.kompletně trať opravovala tak jaká modernizace když loutky z Libereckého kraje toto už dávno projely vlakem
Nemělo by větší smysl zavést přímé vlaky Liberec-Görlitz na existující, fungující trati Liberec-Žitava-Görlitz, po které se nyní do Görlitz jezdí, akorát s přestupem v Žitavě? Jediné, co by v takovém případě bylo potřeba vyřešit, je krátký úsek tratě na polském území mezi Hrádkem a Žitavou, který je v tragickém stavu a vlaky tu musí jezdit pomalu. Nemyslím si, že by mnoho obyvatel Zawidowa plánovaných spojů i do budoucna využívalo, když je tam nádraží 3 km od centra města. Jediným dalším větším městem na trase je pak Frýdlant, který spojení s Libercem má a netuším, jak moc potřebuje spojení s Görlitz.… Číst vice »
Ale o to spojení právě jde – do Friedlandu a okolí od severu. jak píšete, Liberec už to spojení – byť s přestupem, ale to by mohly řešit přímé vozy – má. Podstatné je napojení menších měst a obcí i jinam než do krajského města, za účelem oživení kraje. Přinejmenším turisté už tam dnes jezdí (musejí) auty.
Autobus turisty nebere ani když mají IDS jízdenku?
K vaší smůle tohle bude po kolejích. Život někdy bývá hořký.
Jak tam ti lidé dokážou přežít, když jim tam nejezdí vlak ?
Při cestách přes Žitavu ovšem pojedete delší úsek po tratích „dražšího“ státu – při cestě přes Zawidów by jízdenky mohly být asi levnější.
O to tady určitě nejde, „obyčejné“ jízdné bude dané cenovou politikou jednotlivých dopravců (Trilex, DB, ČD, PKP – co všechno tu připadá v úvahu?), na integrované jízdné nebo paušální regionální nabídky to naopak bude stát stejně.
Já ale nějak nechápu, proč si pořád tolik lidí myslí, že vlaky ze stanice A do stanice B se jezdí právě jen A – B, jako kdyby mezi nimi vůbec nezastavovaly…
Logické by to bylo, pro spojení měst této velikost dává smysl vlak, s motorákem není úvrať žádný velký problém a s automatickým spřáhlem není rpoblém ani dělit soupravu v Žitavě. Na polské straně je z Žitavy do Zhořelce dokonce 80 km/h, tam to z nějakého důvodu dokázali.
Relaci Zittau – Görlitz nechte ať řeší ZVON, podle potřeb Landkreis a Freistaat. Kombinovat to s návazností na Liberec by bylo moc, když tam je podmínkou návaznost na Cottbus. Spojení přes Frýdlant bych považoval za logické. Předně takto vedla i původní obchodní cesta (proč původní název jednoho z mostů přes Nisu byl Reichenberger Brücke), na kterou navázala stavba pokračovací železnice k Pardubicko-Liberecké dráze. Ale i z dnešního hlediska to má smysl. Předně nedávno jezdil (nevím zda stále) autobus Zgorzelec – Zawidow – Liberec průmysl.zóna. Byť si nemyslím, že by vlak měl tomuto autobusu konkurovat, ale jistý potenciál neturisticke dopravy zde… Číst vice »
Vcelku no problém, jen se musí postavit kousek tratě a ausgerechnet se nám tam trošku plete řeka Nisa, ale to se dá lehce pořešit nějakým tím mostíkem, že.
Proti tomu zavést vlaky na dnes sjízdné infrastruktuře s víceméne stejnou cestovní dobou je prostě nuda.
Bez modernizace infra na straně PKP nebudou mít vlaky Liberec – Görlitz žádný smysl. Ploužení polskou pustou krajinou 20-30 km/h není doprava pro 21. století.
Hlavní ale je, že bude co projíždět!
Poláci jsou ale zase na rozdíl od nás schopni provádět změny velice rychle, když chtějí a ještě jim na to dá prachy EU. Chtělo by to na naší straně pořádně nakopnout přípravu Praha-MB-Liberec-hranice, ať jim dáme k té úpravě pokračování do Zhořelce pořádnou motivaci…
A je tam tato rychlost? Minimálně k rozdvojce na Lubań to je snad v lepším stavu než náš úsek do Černousů. Zbývá pak asi 10 km, což je samozřejmě pořád dost na to aby to byla samá pomalá.
https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=51.06119547969253&lon=15.069723129272461&zoom=13
Je tam propad na 30 i na 20 km/h (to svede i SŽ 🙁 ), ale jinak 50 a dva nezanedbatelné úseky na 70 km/h
Do Zawidów nejezdí osobáky ani z Polské strany, nebo se pletu? Jestli ne, tak k čemu vlastně bude, že to zajede za hranice do první stanice a dál nic? Přestup na autobus?
To je správná otázka, zvlášť vzhledem k tomu, že nádraží Zawidow je celkem v pustině.
Jinak sledovaný záměr je hned v prvním odstavci, má to být prvním krokem ke spuštění přímé česko-polsko-německé linky Liberec–Zgorzelec–Görlitz. Nějak se začít musí… Jasně, že tam hned první den nebudou jezdit davy, vždyť pravidelná osobka tam naposledy fungovala někdy po válce.
Do Zawidova bez dalšího pokračování možná ani ti jednotlivci. Leda, aby vyzkoušeli, jestli bude dobře fungovat předávka, až to spustí celé až do Zhořelce.
Nádraží Zawidów je skutečně „v pustině“, je tam jen několik málo obytných domů a do vlastní vsi toho jména ležící na hlavní silnici je to hodně daleko = asi 2 km. Autobusy do oblasti nádraží sice kdysi občas jezdíval, ale byly to jen jakési dělnické, školní a nákupní spoje, rozhodně nic použitelného pro nějaké tranzitní dálkovější cesty (třeba právě do Zhořelce). Když jsem před více než 45 roky sloužil nějakou dobu ve Višňové, jezdívaly až do Zawidówa dva páry služebních motorových vlaků denně (ráno a večer) pro střídání českého personálu (vozmistři, celníci, atd.), protože pohraniční odbavení nákladních vlaků tam bylo… Číst vice »
„Je zajímavé, že Liberecký kraj najednou začal uvažovat o zřízení železničního spojení do Zhořelce tudy, když tu přitom zatím není zřízeno ani žádné intenzivnější autobusové spojení, které zavést by přitom bylo určitě mnohem snazší. O to hezčí by bylo, kdyby se to konečně povedlo po železnici.“
Tohle je to, co nechápu – proč tudy, a ne přes Žitavu? Prostě jen zavést přímý spoj místo toho s přestupem v Žitavě. Ta trať v Polsku mezi Zawidowem a Zgorzelcem nevede vlastně přes žádné město a v Česku vlastně jen přes Frýdlant a nějaké menší obce,… nějak nevidím, kdo by takový spoj využíval.
Přes Zawidów by mělo logiku především jezdit do stanice Zgorzelec Miasto (pokud tam teď lze dojet k peronní hraně = byl jsem tam naposled někdy před 10 roky, jak to tam vypadá teď, nevím) – pokračovat dál do Polska je tudy teď dost komplikované, když se to musí objíždět přes Žitavu a Goerlitz nebo přes Jelení Horu.
Ke hraně stanice Zgorzelec miasto se dostanete, to je vlastně zastávka na dvojkolejce. Nejdřív ale musíte provést úvrať na západním zhlaví stanice Zgorzelec. Ta má nástupní hrany u kolejí směr miasto i u té směr Lubań/Zawidów.
Jde to i bez úvratě mimo Zgorzelec, přímo do zastávky Zgorzelec miasto.
To je vlastně pravda. V každém případně mi ale přijde šikovnější jet přes Zgorzelec do Görlitz, než na miasto.
To je totéž, jako ptát se, proč jezdí rychlíky Praha – HavlBrod – Brno, když se z Prahy do Brna dá jet rychleji přes Třebovou.
Historicky je toto hlavní trať, navíc tato trať vede i do polského Zhořelce. Z polského Zhořelce vede už trať na 160. Tato trať je nebo bude zařazena do TEN-T , tedy větší začne na dotace.
Když mi nejde nebo nechci název Görlitz dát do příslušného gramatického tvaru, co takhle použít český název města?
Ano a bude následovat nálet odborníků, kteří to budou hanit. Od dob Štýrského Hradce jsem poučen:))
Technicka poznamka: ne „Zgorcelec“ ale „Zgorzelec“.
Aspoň se konečně ujal logický český překlad Szklarskiej Poręby, namísto dříve používaných zkomolenin. 🙂
Coby autor-veterán můžu doporučit, abyste nechal tyto zoufalce bušit pěstí do skály (Fels).
Tak u Zhořelce není zřejmé, jestli jde o německý nebo polský. Görlitz je jasný. První vlaštovka. Škoda Mirsku.
Taky se tomu dá říkat Zhorjelc, což bude asi nejblíž původnímu názvu.
Třeba i na Mirsk jednou dojde, žel už od nás nemá koleje; tam je škoda spíše zdlouhavé úvratě do Świeradowa Zdroju. K dokonalosti pak bude chybět už jen obnova úzké do Heřmanic s pokračováním do Bogatyni – buď k novému „velkému“ nádraží, nebo okolo velkolomu k úzké v Žitavě. 🙂
Zjistěte si, co to jsou vrstevnice, poté se na ně podívejte na Vámi navrhovaných trasách a možná pochopíte, proč to tak opravdu, ale opravdu nepůjde.
Město sice už jen symbolicky rozděluje řeka Nisa, ale stále to jsou města dvou národností a dvou států. Jak byste je potom chtěl odlišit ? Proto se používají názvy pro každou část.
Překlep autora v polském se myslím přehlédnout dá….
Saská Kamenice, Cařihrad, Solnohrad, Budín atd. 😎.
Pamatuju si, že Egon Ervín Kisch dostal od babičky nakládačku za školní tvrzení „Hlavní město Solnohrad je Solnohrad“ 🙂
Proč by se měly cizojazyčné názvy skloňovat? Tím spíš, že v lokálním jazyce jsou mnohdy jiného rodu než v češtině (např. Görlitz stejně jako všechna města v němčině středního)? Jak je podle Vás genitiv od Wien nebo Lisboa? Wieně a Lisboy? 😀
konečně někdo začíná řešit tu trať přes polsko, tak uvidíme jak to dopadne, abychom nakonec my s němci nemuseli polákům opravovat kole, jako to bylo s tou silnicí..
Jinak idol už platí až do zittau, bude platit až do polska? A co jeho prodloužení na vlaky až vo varnsdorfu, zatím je to už udělané jen na bus, tak když vlak je až do německa, tak by mohli ten varnsdorf přidat i na ten vlak, taktéž na vlak od boru do varnsdorfu ať to lidi motivuje jezdit vlaky a né uměle násilím protlačovat bus, to chtěj tu železnici zavřít nebo co.
A celé téhle obci zrušit obsluhu?
https://mapy.cz/s/nevozutahe
1) Mohli by mít též vlak, kdyby „se chtělo“, a 2) s podobným argumentem by se dala zrušit většina vlakových spojů, neb když jede bus přes náves, protáhneme všechny lidi přese všechny návsi – a komu se to nelíbí, ať si auto pořídí, že. 🙂
V případě Zittau platí Idol pouze na autobus trojzemí. Ve vlaku do Zittau neplatí. V případě Polska platí Idol do Sienawky, Bogatynia, Swieradow zdroj. Po 30 letech osobními vlaky do Zawidowa, k tomu to bude zajímavé v srpnu, kdy v odpoledním jízdním řádu o víkendu nepojedou vlaky 3 hodiny na místo 2 hodin.
IDOL do Žitavy platí jen na turistické autobusové lince, nikoli ve vlaku. Pro vlak je určen Euro-Nisa-Ticket.