Autobusy Lidé

Liberecký kraj koupil ČSAD Liberec. Zkusí podobný experiment jako v Ústí

Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec
Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Liberecký kraj je druhým krajem v zemi, který bude zajišťovat částečně autobusovou dopravu prostřednictvím své firmy. Radní odsouhlasili nákup podílu ve výši téměř 86 % v ČSAD Liberec za 10,67 milionu korun společností Autobusy LK, kterou kraj vlastní. Oba kraje (první byl Ústecký) dohnala k vlastnímu dopravci zejména zkušenost se společností BusLine.

Dlouho připravovaná transakce byla nakonec bleskovou akcí: v pondělí se sešla valná hromada ČSAD Liberec, která prodej odsouhlasila, v úterý radní, ve středu už byl kontrakt v registru smluv. Krajská firma už za dopravce zaplatila. Krajská firma koupila celou společnost Liberecká automobilová doprava (LIAD), která vlastní klíčový podíl v ČSAD Liberec a servisní společnosti Autocentrum Nord. Cenu stanovil znalecký posudek.

ČSAD Liberec ovládal dosud přes své firmy Jan Wasserbauer, jeho dlouholetý ředitel. Podle poslední veřejně dostupné výroční zprávy za rok 2015 měla firma přes 16 milionů nashromážděné neuhrazené ztráty. Firma v poslední době obnovuje svůj vozový park téměř výhradně nákupem ojetých vozidel od jiných dopravců, po Liberecku tak aktuálně jezdí autobusy po některých moravských dopravcích, kteří si koupili nové vozy. Mediálně je ČSAD Liberec známa z dob, kdy na linku Liberec – Praha vstupovala společnost Student Agency a firma, tehdy ještě i jako vlastník autobusového nádraží v Liberci, bránila ve vjezdu na terminál. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tehdy ČSAD Liberec potrestal dvoumilionovou pokutou.

Liberecký kraj o svém dopravci mluví už déle než rok, v lednu zastupitelé založili společnost Autobusy LK. Tu vede Jiří Řádek, který dlouho v ČSAD Liberec pracoval. Kraj nákup vysvětluje tím, že chce zajistit dopravní obslužnost svým dopravcem v oblasti Liberecko Sever a Jih od ledna 2020 a nebude tak muset výkony soutěžit. K rozhodování došlo i poté, co antimonopolní úřad řešil několik let soutěž na dopravce. Ten se vložil i do plánů kraje koupit ČSAD Liberec. Kraj to nakonec vyřešil tím, že založil vlastní firmu a ta se stala kupujícím. Před rokem si ještě tehdejší majitel firmy cenil ČSAD Liberec o čtyři miliony dráž.

Liberecký kraj je povinen zajistit dopravní obslužnost pro občany v regionu. Nejsnazší cesta, jak vhodně ovlivňovat dopravu v kraji, je mít vlastního dopravce. Nákup akcií stávajícího dopravce vnímám jako hospodárné a dlouhodobě efektivní řešení. Náklady na autobusovou dopravu tak budeme mít pod přímou kontrolou. Vlastní dopravní společnost také považuji za jakousi pojistku proti neoprávněnému navyšování cen ze strany dopravců,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Podobné argumenty má i Ústecký kraj, který šel cestou založení firmy na zelené louce. Oba kraje spojuje i to, že významný podíl na dopravě měla společnost BusLine, která přicházela s požadavky na navýšení platby. Ústeckému kraji došla i kvůli častým výpadkům spojů trpělivost a už od přejmenované společnosti TD Bus v září převzala krajská firma Dopravní společnost Ústeckého kraje část výkonů. Vztahy Libereckého kraje se skupinou BusLine byly za dob vlád ČSSD a ODS velmi vřelé, zejména za poslední vlády Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS citelně ochladly. BusLine ale získal nedávno další kontrakty v kraji na dobu deseti let ve dvou oblastech.

Liberecký kraj vynakládá na autobusovou dopravu jednu z největších položek rozpočtu. Podle schváleného střednědobého výhledu je pro rok 2019 počítáno s částkou 330 milionů korun. Hledáme cestu, jak mít tyto finanční prostředky co nejvíce pod kontrolou. Zásadní je pro nás komfort cestujících. Toho lze dosáhnout jedině prostřednictvím dopravce vlastněného krajem. Zároveň se nechceme ocitnout v situaci jako na začátku minulého roku, kdy nám dopravce oznámil, že pokud nebude akceptována „nová cena“, tak jezdit nebude,“ dodala statutární náměstkyně hejtmana pro řízení resortu ekonomiky, správy majetku a informatiky Jitka Volfová.

V oboru je trend zakládání krajských dopravců na úkor využívání služeb soukromých firem velkým tématem. Letos se například na konferenci v Brně střetli zastánci obou koncepcí

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Z toho tedy plyne závěr, že se soutěžení dopravců neosvědčilo??

  • Zajímalo by mne, co si paní Volfová představuje pod pojmem komfort cestujících, zda autobusy Iveco Crosway LE či SOR CN a nebo například Iveco Magelys, či Irizar I8, a podobně.

  • Bude zajímavé pozorovat, jaká bude výše dotace na provoz autobusů na Semilsku a Jablonecku, kde se uzavřela smlouva s BusLine, a na zbytku kraje, kde budou jezdit vlastní krajské autobusy. Vždy se tvrdilo, že Jablonecko a Semilsko je ztrátovější, protože je to kopcovitá krajina a spoje jezdí mezi obcemi s malým počtem obyvatel, proto je zde větší ztráta. Snad nám za rok či dva kraj zveřejní výsledky tohoto experimentu a srovnáme si, jak výhodná bude vlastní společnost.

  • To co se v 90 rozkradlo se teď dráze kupuje zpátky. Tak ono je to logické vždycky vyjde levněji si to provozovat, postavit, vyrobit sám než přes někoho dalšího. Lze i mnohem lépe ovlivnit kvalitu. Proto nechápu třeba Ústecký kraj když autobusy si provozuje sám a na vlacích teď aplikuje systém který se u busu neosvědčil. Ale třeba to dopadne že nakonec bude mít každý kraj svého dopravce na vlaky a bídy.

    • Levněji by to mohlo vyjít jen za podmínky, že se z krajské (státní, mětské, …) firmy nestane trafika pro zasloužilé a nebo prostředník pro přelévání peněz jinam. A jedno nebo druhé (případně kombinace obojího) nastává v 99% případů. Nenapadá mě teď žádný příklad, kdy se tak nestalo, ale to neznamená, že výjimky neexistují. Třeba někdo kladný příklad doplní.

      • Dash9
        Obávám se, že budeš mít asi pravdu.

        Bude tedy na krajských politicích aby nám dokázaly, že se oba mýlíme.
        Byl bych jenom rád.

        • Já myslím že ne těch různých městských, krajských, státních a dalších organizací jsou stovky a opravdu všude trafikari nejsou. Je samozřejmě pravda že zprávy typu dělá svoji práci pořádně a nekrade, je pomálu ale ne proto že by jich nebyla většina ale proto, že by to nikoho nezajímá. Krom toho je hodně naivní si myslet že to tak nefunguje i když je firma soukromá, naopak bych řekl že je to ještě horší.

    • Matinm: Rozdíl je v tom, že vlaky jsou kapitálově náročnější, jejich doba dodání od objednání je delší a provoz má svá specifika. Kdežto autobusů je na trhu celkem dost, nové se dají pořídit do tří měsíců a řidiče přeberete od stávajícího dopravce, parkovat můžete na nějaké volné ploše a servis zajistíte také snáze.
      Pokud by jednotlivé kraje chtěli provozovat železniční dopravu, tak první by protestovali odboráři z ČD, protože by ztratili vliv.

      • Protestovat to je asi jediné co by odboráři mohli.
        No on třeba Jihomoravský kraj už vozidla nakoupil a to už je kousek od toho aby převzal i průvodčí a strojvedoucí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora