Autobusy

V soutěžích na autobusy v Libereckém kraji zůstal jen Busline, Zemkovu firmu vyřadili

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Společnost BusLine LK zůstala jediným uchazečem ve dvou zakázkách na zajištění dopravní obslužnosti ve dvou oblastech Libereckého kraje v hodnotě více než miliard korun. Zakázku současně napadá společnost TD Bus, která se ještě před dvěma týdny jmenovala Busline.

O průběhu soutěží na zajištění autobusové dopravy na deset let až do roku 2029 informoval na tiskové konferenci hejtman Martin Půta. V zakázce s odhadovanou cenou 343 milionů hledá kraj dopravce pro Jablonecko, za 706 milionů pak pro Turnovsko a Semilsko.  „Naplňuje se černý scénář, jak bude soutěž probíhat,“ řekl Půta.

Do obou soutěží přišly dvě nabídky: od Busline LK, který v obou regionech dopravu zajišťuje nyní a od Okresní autobusové dopravy (OAD) Kolín patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka. Hodnotící komise ale nabídku OAD vyřadila kvůli tomu, že cena v nabídce překročila hodnotu zakázky.

Liberecký kraj se nové autobusové dopravce snaží vysoutěžit už přes osm let, zatím marně. Předchozí soutěž zrušil antimonopolní úřad, kraj byl proto nucen uzavřít bez soutěže nové smlouvy. I ty ale končí. Liberecký kraj je po Ústeckém dalším, který vážně řeší vlastního dopravce, protože se soukromými společnostmi nemá nejlepší zkušenosti. „Ukazuje se, jak moc je v autobusové dopravě tržní prostředí,“ podotkl ironicky Půta. Kraj chtěl kvůli tomu původně koupit ČSAD Liberec, to mu ale také zatrhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. 

Do soutěže se nepřihlásil například ani Transdev, který nedávno vstoupil na český trh, ani Arriva. Ta chtěla na podání nabídek více času.

Proti soutěži poslala námitky také společnos TD Bus. Jde o bývalý Busline, který se na konci července přejmenoval, nyní zajišťuje dopravu v Ústeckém kraji. Na stránkách busline.cz se přitom holding Busline dál k firmě hlásí. „Vzhledem k tomu, že webové stránky této společnosti jsou ve výstavbě, prozatím naleznete informace o jízdních řádech a provozvnách na území Ústeckého kraje na našich stránkách,“ uvádí se na stránkách nad oznámením, že společnost Busline změnila majitele. 

Podle Půty dorazily námitky TD Bus 28 vteřin před uzávěrkou nabídek. „Je to bývalá společnost Busline, je evidentní, že probíhá stejný pokus rozstřílet soutěž, jako v minulosti. Námitku považujeme za šikanózní,“ uvedl Půta.

Podle něj jsou Busline LK a TD Bus zjevně propojené, i když formálně to tak nevypadá. „Skuteční majitelé této firmy jsou připravené rozstřílet jakékoliv řízení, které se jich dotýká. Část rozpočtu na dopravní obslužnost prostě považují za svoje peníze,“ řekl Půta. Aktivity Busline a zejména někdejšího šéfa Jiřího Vařila, který je označován často za skutečného vládce firmy, začaly letos na jaře zajímat policii, Vařil byl obviněn a několik dní zadržen. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Moravec
Host
Petr Moravec
Aslanex
Host

Nechce se mi věřit, že by Arriva o tuto oblast neměla zájem. Možná by bylo vhodné připravit VŘ v součinnosti s ní, aby také byla schopna podat nabídku.

Petr.R
Host
Petr.R

Ten Zemek nejstarší taky je obviněn, že cosi 300mkč se stalo a nebylo to vyzaření pro to? Že nemá záruku peněz? Vždyt musejí vracet tomu plzenskýmu kraji ty miliony.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Kdo také může vyhrát soutěž na takové balíky, než velká firma, která tam už má všechno … kdyby soutěžili víceméně po jednotlivých linkách, pak tu tam někde někdo může dát lepší nabídku.

Poutnik99
Host
Poutnik99

Přesně tak – stačí se podívat do JMK – tam bylo snad 50 výběrových skupin po cca 5-10 autobusech. Šanci tak dostali i malí dopravci. Ve výsledku je tak diverzifikace dopravců a případné trucování jednoho to nedělá takové vrásky. Jenže s tím je trochu více práce…

noerf
Host
noerf

To je otazka, v jiznich Čechách bylo také nekolik dopravců a dneska přes 90 % zajišťují 4 dopravci. Na druhou stranu je urcite nekolik malých dopravců, které by ty linky po peti ci sedmi provozovanych autobusech zvladli také.
Spis me zaráží, ze kraje ci dopravni podniky nejsou schopni vypsat výběrové rizeni, aby to nebylo napadnutelne. Respektive, aby v případě namitek u odvolaciho orgánu uspěli.