lot
Autobusy

Liberecký kraj buduje vlastního dopravce, bez soutěže bude jezdit na Liberecku i Českolipsku

Autobus ČSAD Liberec na Smědavě. Foto: Korid LK
Autobus ČSAD Liberec na Smědavě. Foto: Korid LK

Liberecký kraj pokročil se svými plány předat velkou část výkonů v autobusové dopravě své vlastní firmě. Na Liberecku bude dalších deset let zajišťovat krajem většinově vlastněná společnost ČSAD Liberec, od roku 2021 bude jezdit krajská společnost Autobusy LK na Českolipsku.

Kraj oznámil schválení desetileté smlouvy s ČSAD Liberec v tiskové zprávě, provoz na Českolipsku vyplývá z oznámení v evropském věstníku veřejných zakázek. Z jiných dopravců zůstane v kraji pouze BusLine, který dříve vysoutěžil provoz na Jablonecku a Semilsku.

„Zastupitelstvo kraje bude teprve v lednu 2020 rozhodovat, jak dále bude postupovat v oblasti západ, a to na základě analýzy zpracované společností Autobusy LK,“ řekl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Podle něj zatím ani není jasná cena, za kolik bude vnitřní dopravce jezdit. Rozsah provozu na Českolipsku by měl zůstat shodný jako dosud.

Kraj včera uzavřel novou smlouvu do roku 2021 s ČSAD Česká Lípa. „Pro oblast Českolipska nám tento zákon umožňuje zajistit služby přímým zadáním v mimořádné situaci dopravcem ČSAD Česká Lípa a.s. Jedním z důvodů, proč jsme k tomuto řešení přistoupili, je stav mnoha soutěží na dopravní obslužnost v České republice a také rozhodnutí krajského zastupitelstva zajistit dopravu na Českolipsku vnitřním dopravcem. Uzavřená smlouva a její cenové podmínky jsou pro rozpočet kraje ekonomicky výhodné,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Cena dopravního výkonu je do  prosince 2020 stanovena na 36,69 korun za kilometr. V rámci smlouvy jsou hrazeny pouze kilometry v jízdních řádech, nikoli třeba přejezdy mezi spoji.

Už od neděle bude jezdit na základě desetileté smlouvy uzavřené přímým zadáním  krajský vnitřní dopravce ČSAD Libereci. Cena dopravního výkonu stanovená smlouvou nezahrnuje infrastrukturní náklady, které kraj bude dopravci nad rámec hradit podle skutečnosti. Jedná se o stejný smluvní model jako pro oblasti Jablonecko a Turnovsko – Semilsko. Hodnota kontraktu je podle dat v registru smluv 914 milionů korun bez DPH.

Průměrná cena dopravního výkonu je v tomto případě 37,51 Kč/km. Dopravce bude zajišťovat přepravu v objemu 3,8 milionu za rok včetně schválených přejezdových kilometrů. Další dopravce, společnost BusLine, má cenu dopravního výkonu pro oblasti Jablonecko a Turnovsko – Semilsko ve výši 37,90 Kč/km.

Průkopníkem krajem vlastněného dopravce je Ústecký kraj, kde už Dopravní společnost Ústeckého kraje převzala část oblastí. Důvodem k založení byla především nespokojenost se společností BusLine a jejími postupy. „Myšlenku zřídit vlastního dopravce a získat tak plnou kontrolu nad cenou dopravního výkonu prosazuje Liberecký kraj již od roku 2016. Proto na začátku letošního roku založil společnost Autobusy LK. Mimo jiné tím reagoval na nesouhlasné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o přímém nákupu akcií společnosti ČSAD Liberec,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

ČSAD Liberec čeká velká obnova vozového parku, kraj do firmy pošle na nákupy nových autobusů 60 milionů korun.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Zkrajnění podniků nemusí být špatné. Pochopitelně vše záleží na tom, zda podnik bude hostitelem místní parazitů nebo efektivním služebníkem cestující veřejnosti, té krajské pochopitelně především. Přeji libereckým to druhé a k tomu dobré vědomosti a spolupráci.

Petr Nick

Krajský úřad určitě vyjednal výhodnou smlouvu na převzetí majority v krachujícím ČSAD Liberec, takže cesta k monopolnímu postavení na daných spojích ( bez soutěže) je podložen snahou o rentabilitu nově vzniklého subjektu Autobusy LK
..

M19

Kraj vlastní většinový podíl v ČSAD Liberec již nyní,. Nově vzniklý subjekt vznikl proto, že mu Antimonopolní úřad zakázal dokoupit zbytek. Přečtěte si prosím napřed článek pořádně, zkuste pochopit jeho obsah a sdělení z něj vyplývající, místo rozvíjení ničím nepodložených teorií.

Petr Nick

Pozitivní hodnocení kroků Kraje je nepodložená teorie? Hledáte mezi řádky?

M19

Kraj rozhodně nevyjednal výhodnou smlouvu o převzetí majority v krachujícím ČSAD Liberec, neboť majoritní podíl v ČSAD Liberec již vlastnil a vlastní. To co chtěl a je nyní zakázáno Antimonopolním úřadem je dokoupení zbylého minoritního podílu. Tedy něco zcela jiného, než co pozitivně hodnotíte jak tvrdíte. Zkuste si ten článek napřed přečíst pořádně a pak pochopíte co jsem vám sděloval. Nepodložená teorie je to o vyjednání výhodné smlouvy o převzetí majority. To totiž nevyplývá ani z článku ani z reality. Není třeba nic hledat mezi řádky.

Kkarel

Třeba to bude fungovat.

Jiří Kocurek

A když ne, tak jsme vyhodili pár miliard daňového poplatníka oknem, krajský podnik zkrachoval, firma je předlužená. No co, stačí přece zvednout daně. Kdo má 20 čistého, uvidí o 5 tisíc míň.

Tronda

Oni to když tak nějak dosypou, tak jako stát na úrovni MD dosypává toho svého dopravce.

Bivoj

Nebo Praha do svého DPP ?

pája

Proč by to nemělo fungovat? Soukromí dopravci na městskou a příměstkou dopravu jsou kravina. Tam je úplně jedno, jestli je ten dopravce soukromý nebo veřejný.

Karel

Tak nějaké rozdíly tam jsou. Soukromý dopravce má poněkud volnější ruku v zadávání zakázek, mzdových podmínkách atd., což druhotně může mít i nějaké dopady na efektivitu. Stejně jako to, že tam většinou asi budou mít menší slovo odbory. A pokud objednatelem dopravy je vlastník dopravce, tak tam logicky vzniká střet zájmů, kvůli kterému se ten dopravce bude zdráhat toho dopravce řádně kontrolovat a důsledně sankcionovat, což zase bude mít dopad na kvalitu a efektivitu.

Michal

…a proto nazývám Busline škůdcem české autobusové dopravy. Protože tohle je více či méně důsledek jejich činnosti – neustálé napadání všech VŘ přes ÚOHS, i když se jich třeba vůbec netýkají atd. Možná je to je jen můj zkreslený pocit, ale nemůžu se tomu dojmu ubránit.

noerf

Krajský úřad zadá svému dopravci provozování linek za relativně tržní ceny a pak mu dosype desítky milionů na nákup nových autobusů (tedy při dobré ceně 12 autobusů, v případě cen Ústeckého kraje 8 kusů). Tomu se říká hospodaření.

T.H.

I to už tu bylo – jmenovalo se to ČSAD KNV Ústí nad Labem, o.z. 406 Liberec. Historie se opakuje, protože jsme holt nepoučitelní. A tak máme ten socialismus zase o kousek blíž.

Jiří Kocurek

Jo, ještě by se dala přihodit městem vlastněná restaurace − a kde město provozuje restaurace, tam soukromník jídlo nabízet nesmí. Aby se tomu nasadila koruna.

Marťas

V Rakousku a Švýcarsku mají zase Postbus. Jsou to v obou zemích dceřiné společnosti státem vlastněných podniků. Liberecký kraj jde tedy naopak cestou západní.

T.H.

Rakouský Postbus má menšinu trhu a je postupně privatizován (když potřebuje stát peníze 🙂 ), např. Kärtnen Bus.

PetrB

A mestske dopravni podniky napric CR jsou co?

Přemek

Nelze dvakrát vstoupit do jedné řeky, to za prvé. Za druhé, diletanství mnoha držitelů rudých knížek je zdrojem poučení, že se vyplatí profesionální řízení ve prospěch zákazníků, nikoli řídicí elity. Spolupráce snamená synergii a úsporu zdrojů, což je dnes základem jakéhokoli perspektivního podnikání. Stereotypní uvažování je vstupenkou do fronty čekajících na tvrdý náraz na realitu.

David

Slepá ulička.

Karel

Ve většině větších měst tento model (kdy samosprávný celek má svého vlastního dopravce) dlouhodobě funguje a není mnoho snah od něj upouštět.

Kraje k němu byly nyní byly víceméně dotlačeny (viz http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=13763&secid=5). Paradoxně – ty kraje, které už s liberalizací začaly, „znárodňovat“ musejí, zatímco ty méně aktivní kraje, které ještě žádné soutěže neměly, to mohou nechat vyhnívat bez výběrek dál i s původními soukromými dopravci.

Atom

Takhle to ale ultimátně dopadne.
Ukáže se, že soukromníci i na železnici jsou moc nespolehlivý a problémoví. A tak se kraje rozhodonou založit si vlastní (i železniční) dopravce.
A tak se z jednoho železničního dopravce stane 13

T.H.

Dopadne to jako např. s DPML – bude to trafika pro odložené politiky a dojná kráva pro ty ostatní.
Jinak jeden nespolehlivý a problémový „soukromník“ jezdí v závazku na Liberecku už deset let, takže na tenhle špek vám tu nikdo moc neskočí.

pája

Je fakt, že bych tam radši viděl Vás. Musíte se umět nabídnout.

Přemek

Jene, ono je někdy výhrou mít nejen v dozorčí radě někoho, kdo co neví o předmětu podnikání, to dohoní rovnou páteří a snahou nedopustit žádnou levárnu. EU je spolek dlužníků s autoritativním vedením marně se schovávajícícm za jisté demokratické prvky. Pana Vícha osobně neznám, ale z několika náznaků si dovolím jej brát jako normálního člověka, který levárny nemá v lásce. Pokud se mýlím je mi to líto, preferuji poctivost a tím se také řídím.

Karel

To jste asi špatně pochopil. Důvodem zakládání krajských dopravců není to, že by soukromí dopravci byli nespolehliví, ale to, že výběrová řízení jsou v našem právním rámci nefunkční a navíc nekompatibilní se státní politikou (dodatečné nařízení o minimálních mzdách řidičů).

Marťas

No, já jsem ze sdělovacích prostředků vyrozuměl, že nákup většinového podílu v ČSAD Liberec ze strany Libereckého kraje byl v důsledku nespolehlivosti tohoto dopravce (odřeknuté spoje bez předchozího upozornění, zpoždění) a k tomu vznikl nápad na vlastního krajského dopravce.

T.H.

Jistě – když kupovat dopravce, tak nejlíp nějakého nespolehlivého :).

Marťas

Tohle se psalo v roce 2017 jinde (nevím, jestli se smějí vkládat odkazy na jiné weby):
Podle odborníků je odkoupení akcií pro kraj výhodnější než založení nové firmy. A to i přesto, že ČSAD Liberec je na pokraji insolvence. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů korun.

Atom

Tak oni nespolehliví jsou, co si budeme povídat…

Tou problémovostí jsem samozřejmě myslel i to, co tu píšete vy.

Přemek

Slepý ten, co to bez argumentů tvrdí.