Autobusy

Na Českolipsku začne od prosince 2021 jezdit ČSAD Liberec

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
ČSAD Liberec musí pro oblast zajistit 70 autobusů a kolem stovky řidičů

Regionální autobusovou dopravu na Českolipsku zajistí od poloviny prosince roku 2021 Liberecký kraj bez veřejné soutěže vnitřním dopravcem. Dopravce ČSAD Česká Lípa vystřídá společnost ČSAD Liberec, kde je prostřednictvím firmy Autobusy LK majoritním vlastníkem Liberecký kraj. Rozhodli o tom dnes krajští zastupitelé. Kraj bude muset podle předběžných odhadů přispět zhruba 82 miliony korun na nákup autobusů a přípravu zázemí v regionu.

Liberecký kraj chtěl původně odkoupit akcie ČSAD Česká Lípa, podobně jako to před dvěma lety udělal v případě ČSAD Liberec. Nabídnuté podmínky byly ale neakceptovatelné. Vlastníci žádali 120 milionů korun, což neodpovídá hodnotě firmy, vozový park je navíc nepoužitelný, průměrné stáří autobusů přesahuje 15 let, což je pro vedení kraje nepřijatelné. Vedení Libereckého kraje rozhodovalo, zda na zakázku vypíše veřejnou soutěž, nebo ji zadá přímo svému vlastnímu dopravci.

„V Česku neexistuje v autobusové dopravě tržní prostředí“

Vyhlášení veřejné soutěže dnes navrhoval opoziční zastupitel Josef Chuchlík (ANO), podle kterého by kraj neměl podnikat v dopravě. Měl by dát přednost veřejné soutěži, protože v tržním prostředí může získat lepší podmínky. To ale podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) není možné. „V oblasti autobusové dopravy neexistuje tržní prostředí, v posledních letech nelze rozumně vysoutěžit dopravce nebo nakoupit autobusy. Je to smutné, a kdybych to nezažil na vlastní kůži, tak bych tomu nevěřil,“ řekl ČTK Sviták.

I proto se už před třemi lety kraj rozhodl založit vlastní dopravní firmu Autobusy LK. „Chceme rozhodovat o penězích, které do dopravy dáváme a odmítáme být rukojmím dopravních firem,“ řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). ČSAD Liberec teď bude mít rok na to, aby pro oblast „Západ“ zajistila zhruba stovku řidičů a také asi 70 autobusů. Náklady se odhadují na 250 až 300 milionů korun. Liberecký kraj by měl přispět zhruba 82 miliony na přípravu řidičů, nákup autobusů a zázemí.

Autobusovou dopravu v Libereckém kraji dnes zajišťují tři velcí dopravci – ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a BusLine – a několik menších, kteří do kraje většinou zajíždějí ze sousedních krajů. Ročně dopravci najezdí bezmála 14 milionů kilometrů. V letošním rozpočtu má kraj na zajištění autobusové a drážní dopravy zhruba 700 milionů korun. „Kraj hradí zhruba 60 procent nákladů na veřejnou dopravu, menší část se vybere na tržbách. V letošním roce nám bude kvůli koronaviru chybět dalších 100 milionů korun na tržbách, které kraj bude muset zaplatit ze svého,“ dodal Půta.

ČTK

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

Spravne rozhodnuti. V podstate bych sloucil DPMLJ a CSAD Liberec a udelal z toho takovku severoceskou Arrivu. Cim vetsi podnik, tim lepsi operativa s ridici, cena na nakup busu, servis, pohonne hmoty, pristup k uverum. A slouceny podnik by mel zajistovat veskerou bus dopravu v regionu.

X 1

ČSAD KNV Liberec. 🙂

Gwann

Tak ono chování UOHS a zákon o veřejných zakázkách k tomu přímo ponouka…

Gwann

Teď ještě se zbavit BusLine…a maj to komplet.

Jen nevím proč si pan Puta nenakoupi v Německu ty 845/628, takova Liberecká železniční společnost aka Reichenberger Eisenbahn Aktiengesellschaft (REAG) by byla hezká…

Sitgestravel

Souhlasim s vami. Vlakem primo a pohodlne dokonce z Lbc dojedeme do naseho hlavniho mesta Drezden.

Sitgestravel

Akcie by mohl zas vlastnit Varil, ale mohlo by se to udelat jako s Babisovym imperiam, ze by to jako nevlastnil a vlastnil to gay nabijec pani Babisove, resp. Varilove, haha.

Gwann

Ne, tak jsem nemyslel, že by si Vařil něco pořídil. A myslím, že Puta není úplně nahravacem pana Vařila…

Patrik

Až na to že LK už nechce 845/628, ale moderní vozidla typu Desiro nebo Shark

Gwann

Desira nebo sharky asi hned tak nesezenou, ale těch 628 by mohlo. Byt hafo. A na čumáku kazdeho vozu portrét hejtmana.

Vojta

No, snad opraví autobusák v České Lípě, to je fakt hrůza.

Pepa z depa

No to asi těžko, patří BusCom (ČSAD ČL) a ti jak jsem snad dobře pochopil, ho budou vlastnit dál.

svojsin

Takové pěkné muzeum socialismu tam přetrvává.

Kdo je vlastník nádraží?

Karel Kouba

Rozhodně ne kraj, takže se nic nebude opravovat. Pokud je veřejně známo má byt terminál u nového vlakového.

Mates

Ten ceskolipsky autobusák je ostuda, vypada to tam jak někde na Ukrajině. Jediny pozotivum je jídelna, kde dělají i rauty a svatby (!)
Ale autobusak ma byt spravne v tesnem sousedstvi vlakového, cestujici nemaji tahat kufry pres diru v plote nebo hnusným pochodem. Takže pokud diky tomuto kroku autobusak zanikne a vznikne stanoviště u vlakoveho nadrazi, bude to fajn.