Autobusy Zprávy

Autobusový sever proti jihu: Je lepší dopravce ovládaný krajem nebo soukromník?

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Úterní brněnská konference o budoucnosti autobusové dopravy v tuzemsku přinesla zajímavý střet dvou koncepcí. Na jednu stranu se postavily kraje Ústecký a Liberecký, které prosazují zřízení takzvaného vnitřního dopravce, proti hovořil zástupce Jihočeského kraje, který jde cestou zadání meziměstské autobusové dopravy v tendru soukromníkům. Zástupci dopravních firem pak celkem logicky podpořili jihočeskou cestu.

Jednoznačně postupuje především Ústecký kraj, který chce všech svých sedm oblastí obsluhovat vlastním dopravcem. Ten už vznikl jako příspěvková organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje. Podle vedoucího oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakuba Jeřábka k realizaci myšlenky došlo poté, co vládní nařízení z roku 2016 o zvýšení mezd řidičů vyostřilo situaci mezi krajem a dopravci. Podle Jeřábka neexistovala legální varianta, jak by mohl kraj v rámci desetiletých smluv s dopravci řidičům přilepšit, tíha vládního nařízení tak plně dopadla na firmy.

„Právní a ekonomická nepružnost systému smluv zadaných veřejnými zakázkami, nemožnost zvyšovat cenu za plnění dopravců, například v případě růstu mezd a jiných nákladů. Nové technologie: ukázalo se, že deset let je dlouhá doba a nové technologie přicházejí rychleji a objednatel během smlouvy náhle shledá potřebu zavést do autobusů něco nového, na co se v původní zadávací dokumentaci nemyslelo,“ vyjmenoval Jeřábek základní důvody, které kraj vedly ke zřízení vlastního dopravce. Tomu může kraj zadat dopravní obslužnost přímo bez soutěže a díky tomu má podle Ústeckých možnost pružně reagovat na mzdové potřeby nebo novinky na trhu a přizpůsobovat smlouvu. Systém smluv z veřejných soutěží je podle nich nepružný. Krajský dopravce Ústeckého kraje by měl vyjet poprvé v červnu příštího roku. Dnes v Ústeckém kraji jezdí především BusLine, Autobusy Karlovy Vary (Z-Group), ČSAD Slaný (ICOM) a Arriva.

Podobně je na tom Liberecký kraj, který ovšem sází spíše na hybridní řešení. Tedy některé oblasti chce obsluhovat vlastním dopravcem, jiné (například Semilsko či Turnovsko) chce zadat v soutěžích. „Nejméně ve dvou oblastech z našich pěti musí zajistit obslužnost vnitřní dopravce,“ uvedl hejtman Martin Půta. Sám by se prý ještě před třemi lety do role zastánce krajského dopravce nepasoval, názor ale změnil po zmíněném mzdovém nařízení vlády. „Hlavní důvody jsou nemalé prostředky vkládané do kompenzací, obavy o transparentnost nákladů, snaha o operativnější řízení změn a větší kontrola nad provozem a integrací,“ shrnul myšlenkové pochody Libereckých Jiří Řádek, jednatel společnosti s ručením omezených Autobusy LK, kterou si kraj v únoru pro vlastní dopravní obslužnost založil. Dnes mají na Liberecku největší díl koláče BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa.

Naopak výhradně cestou soutěže a zadání soukromníkům se vydal Jihočeský kraj. „My jsme v Jihočeském kraji jakýsi protipól k Ústeckému kraji,“ zahájil svou řeč poradce jihočeské hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar. Kraj aktuálně chystá pětimiliardový tendr na sedm provozních oblastí, vítězové získají desetiletou smlouvu. „Nepožadujeme nové autobusy, nastavíme průměrné stáří a maximální stáří, aby to bylo dostupné pro řadu dopravců. Počítáme ovšem s moderními odbavovacími systémy. Vytváří se také centrální dispečink, který bude zprovozněn 1. září a u dopravců v závazku bude podmínkou zapojení do dispečinku,“ řekl Študlar. Podle něj lze nastavit potřebnou flexibilitu i v rámci vysoutěžených smluv a není tak třeba zřizovat krajského dopravce. Kraj ale změnil názor v tom, že na sebe v soutěžích převezme riziko tržeb. Původně měli nést riziko tržeb dopravci. Kraj bude tedy tendrovat systémem brutto. V jižních Čechách mají nyní 11 dopravců, z toho k největším patří skupina Jihotrans, ČSAD Autobusy České Budějovice, ICOM a Comett.

Systém soutěží si pochvaloval i náměstek jihomoravského hejtmana pro dopravu Roman Hanák, jehož kraj byl v tomto způsobu zadávání dopravy průkopníkem. Upozornil mimo jiné na to, že i v soutěži, kde už dopravci mohli kalkulovat s vládním mzdovým nařízením, spadla cena výrazně pod cenu očekávanou.

Následně začali koncept dopravce v rukou kraje cupovat zástupci dopravců. „Tu nepružnost smluv nastavili vaši právníci, jde to nastavit jinak, ale to byste potřebovali jiné právníky,“ řekl šéf české Arrivy Daniel Adamka. Podle něj navíc bude jen v ústeckém krajském podniku nutná investice do nových autobusů ve výši 1,4 miliardy, což jsou peníze, které by se daly využít třeba na opravy silnic. „Podnik ve veřejných rukou je vždy neefektivní. Ústecký kraj bude místo 300 milionů platit za dopravu 600 milionů, to je moje domněnka,“ přidal se člen představenstva Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan. Podle něj je cesta vnitřního dopravce krokem do neznáma a velkým rizikem.

Pochybnosti vyjádřil i ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy Ondřej Michalčík. Ten uvedl, že i přímé zadání vlastnímu dopravci musí kraj rok dopředu hlásit v Bruselu (tzv. notifikace) a během tohoto období se může přihlásit konkurenční dopravce s levnější nabídkou. „Pro zadavatele pak bude velmi složité vysvětlit, proč zadává obslužnost dražšímu dopravci,“ uvedl Michalčík. Ministerstvo dopravy proto podle něj v cestě zakládání vnitřních dopravců vidí riziko. Podpisem smlouvy s dražším dopravcem by krajští úředníci mohli riskovat trestní oznámení a s ním spojené procedury.

Kraje dnes dotují autobusovou dopravu zhruba šesti miliardami korun ročně. Vesměs přitom nyní dobíhají smlouvy, které kraje uzavřely s dopravci přímo, a to v roce 2009 předtím, než začalo platit evropské nařízení, které přímé zadání externím dopravcům zapovídá. Přípustné jsou pouze soutěže. V roce 2009 začalo běžet přechodné desetileté období, které se dnes chýlí ke konci. Existuje ovšem výjimka. Zadavatel může smlouvu o pět let prodloužit, pokud dopravce výrazně investoval, například do vozového parku. Této výjimky chce využít například Praha a Středočeský kraj. Přímé zadání je také možné vnitřnímu dopravci, na což sázejí právě výše zmíněné kraje. Typičtějším příkladem je ale MHD, jejíž provoz v největších městech zajišťují bez soutěže městské podniky.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No jasně, že kraje potřebují své „dopravní podniky“ trafiky pro odložené zasloužilé politiky… já na kámoše a on mě pak tady bídu třít nenechá. Holt nám ten neefektivní zaostalý socík jednou nestačil a musíme si na horká kamna sáhnout znovu. Akorát by to neměli nazývat ‚Dopravní společnost Ústeckého kraje“, ale stylově „ČSAD KNV Ústí nad Labem, o.z. 401“.

  • No jasne, ze Jihocesky kraj podpori soukrome dopravce. Vzdyt je znamo jake ma kamaradske vztahy kraj, resp. JIKORD s dopravcem GW Bus (drive CSAD Jihotrans). Tam to funguje ve stylu ja na kamose a on na me.

  • Je lepší krajem ovládaný dopravce nebo dopravce ovládající kraj? Že ve veřejné dopravě v JC sedí uz hromadu let Krigar s Mrkvičkou a jejich Jihotrans jak žáby na prameni, se vi moc dobre. Kryti Studlarem, lidmi z Hospodářské komory JCK, Jikordem, drive jeste Zimolou. Studlar dokud bude dejchat, bude za ne kopat. Jak zaseklej kolovratek, ale upřít se mu neda ze je fakt vsude a vsude cinta ty svoje moudra.

  • JČ stále pod kuratelou gerontofilních smyšlenek docenta Žemličky. Jestlipak také posuzovali veřejnou dopravu z hlediska cestujícího? Třeba četnosti spojů, víkendových „klidů“, či počtu přepravených busy? Asi ne, neboť v těchto nejdůležitějších parametrech JČ kraj zůstává někde mezi opicemi a jižní částí Albánie, od roku 2000 sešup ke 40% přepravených je docela výmluvný. Študlar zase perlil v „jednicích“, úsporách, či zbytečnosti krajského dopravce (tok $$ ba nebyl tak efektivní) – což je sice komfortní pro majitele bus doprav a přicuclé ouřady, ovšem lidi to nesveze.
    Pak se divme ucpaným JČ městům o.a., když celá skvadra učinila z plánování veřejné dopravy velice nedůvěryhodný podnik.

    • Vážený pane Budvare,

      tímto Vás žádám, abyste přestal na tento server přispívat. Kvůli Vám se diskuse stává žumpou, kterou nemám chuť otevírat. Vaše neustálé komentáře k zesnulému panu docentovi jsou silně za hranou lidské slušnosti.

      Odejděte, prosím.

      Děkuji
      Radek Papež

      • Nevím, co na to napsat – snad že existují lidé, které máte rád a kteří jsou pro ostatní přínosem. Obohacují vaše vědomí o nové podněty. Snaží se pomoci, v momentě když Vy zrovna pomoc postrádáte. Takový člověk užívá zasloužené autority. A též existují druzí, kteří jsou opakem zmíněných. Sám se snažím ostatním nepřekážet, pokud možno neškodit, jdu li za svými zájmy. Ale nikdy nepřestanu poukazovat na čísi (ani neskrývané) sobecké zájmy, či švindy – setkám li se s nimi. S čímž souvisí i to, že mi není nic cizejšího, nežli hraná pieta, či úcta (jakási berlička sebevědomí), na to jsem moc upřímný. Dělejte to prosím také, bude nám všem lépe.

      • Jenze Budvar ma proste pravdu. Zemlicka v tom nebyl sam. Borovka a Studlar se porad jeste na svych mistech drzi. Co smrdi vsak nejvic, je jak Studlar sedi jak na JIKORDu (dopravni konzultant) , tak primo na kraji kde dela poradce hejtmanky pro dopravu. Takze bere plat 2x? Ja na jednu stranu chapu, ze kraj chce usetrit prachy, to ze vydal za rok 2018 castku 1,2 miliardy korun za verejnou dopravu je sice krasne, ale nikde neni videt pokrok. Hromada soubehu linek ve stejny cas a pak dlouho nejede nic. Od narozozeni bydlim na Hluboky, takova linka 320730 ma jizdni rad stejny od roku 1998! Ve vsedni dny odjizdi mezi 14:55 – 15:05 hod. mezi Budejcema a Hlubokou 5 spoju naraz, ktere oak pokracuji do stejneho smeru. V Budejcich musime hnit v zacpach. Proc proboha nemohu jet vlakem z Budejc na Hlubokou a tam prestoupit na bus na Hlubokou? Proc linka 320730 neni vedena v useku Zliv, zel. st. – Zahaji – Olesnik – Temelin, JE? S garantovanymi prestupy ve Zlivy na vlak smer v CB a u JE Temelin na bus smer Tyn? Proc mezi Budejcema a Tynem nejezdi jen prima linka, ale musi jezdit vymetaky pres Olesnik, Driten nebo pres Purkarec, anebo pres Ponesice a Kostelec? Zajimave je, ze tato zhovadilost fungovala i v Usteckem kraji, ale pak prisel hejtman Sulc a verejna doprava v Usteckem kraji je ted na vysoke urovni.

        • Já bych ten Ústecký kraj rozhodně tolik nehájil a ani nebral za vzor – tam těch „kamarádšoftů“ bylo (nejvíc a nejhorších asi právě za Šulce) a je i nyní víc než dost: spíše bych použil pořekadla „navrch hůj a vespod fuj“. Ale jinak se pod konstatování, že je tam VHD rozhodně lepší než na jihu Čech, rozhodně klidně podepíši také.

          • Ja vim, ze ten Ustecky kraj neni idealni priklad, ale kdyz se to vezme kolem a kolem, tak opravdu diky tomu Sulcovi se proste ledy pohly.Ja to bral a vzdy beru ciste z pohledu cestujiciho. Prijdete na zastavku a chcete jet, prip. zadate na idosu „odkud“ – „kam“ a pojedete a to v Usteckem kraji funguje v prevazne vetsine funguje. V tom nasem Jihoceskem ne. Ja tak nejak premyslel kde soudruzi na severu brali inspiraci… no kde… v IDS Horni Polabi, alias VVO (Sasko, Nemecko)… na me to pusobi tak jako kdyby to Ustecaci cele okopirovali z VVO. VVO je i v cestine, vice zde: https://www.vvo-online.de/cs

        • V době, kdy byl docent Žemlička v plné síle, tak preferoval právě vytváření masivních souběhů, ovšem čistě autobusových. Jeden bus jede z Prachatic, druhý ve stejnou dobu z Vimperka a další třeba z Netolic. Sice každý na začátku, či konci, dle směru své trasy vymetá několik vesnic, závlekuje, ovšem na hlavní silnici se všechny spoje hezky (téměř) spojí v téměř dokonalý autobusový vláček. Pak díra jak hrom a opakování. Oligarchům prašulky za km tečou. Chce to zkrátka odvahu, říci mafiozům, majitelům bus doprav „takhle ne“! Už i v kraji Plzeňském, kde začínala situace povážlivě dostávat maršrůtkovsky Žemličkovský podmazánkovsky Jihočeský charakter začali povedové, dovedové ve velkém budovat přestupní uzly bus/vlak vybavené i informáky. A co v JČ? Jedno velké NIC! O víkendu dopravně chcípající Brloh, či obdobné obce – srovnejte s možnostmi obdobně velkého Středočeského sídla… Žemlička, Borovka, Študlar, Zimola učinili z JČ občanů sortu II. kategorie. A přehodili problém absence krajské veřejné dopravy „elegantně“ na města – ať se tam starají o parkování aut těch, kterým JIKORD zrušil, znemožnil, „optimalisoval“ spoje.

  • Tak jihočech samozřejmě musí podporovat lumpárnu, obálky, krabice vína a svoje kamarády. O tom jestli je lepší autobusová doprava na jihu Čech a nebo na severu snad není potřeba diskutovat. Na severu se dostanete všude a v taktu, na jihu tak do …

    • Tak jsem namátkou vyhmátl jedno místo v Ústeckém kraji (Malečov, Čeřeniště): v pracovní dny 2 spoje jedním směrem ráno a 3 druhým směrem odpoledne, ve volné dny jednou tam a jednou zpátky. Nedaleké Kundratice bez autobusu – docházková vzdálenost přes kilometr, Lbín přes dva kilometry … podobně u nás v Libereckém kraji jsou místa obdobná, a i tam, kde je taktová doprava, tak nedostačuje vždy ani k dopravě do a ze zaměstnání vzhledem k omezenému rozsahu cca 5-19 v lepším případě.

      • Ale asi to nezáleží tak na tom, u koho je dopravní obslužnost objednaná, ale co na kraji vymyslí, objednají a zaplatí, případně co kdo (některé obce, firmy) k tomu přidá …

      • To je zastávka na tel.zavolání tak když cestující zavolá zajíždí se tam jinak tam jezdí jen školák jezdim tuto linku č.453 je zbytečné aby to tam jezdilo každou hod. když tam jsou 3 baráky

Newsletter

Partneři


Výběr editora