Liberecký kraj vloží do vlastního autobusového dopravce 82 milionů korun pro expanzi na Českolipsko

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký krajNové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj

Kraj si od investice do vnitřního dopravce slibuje větší kontrolu nad výdaji do autobusové přepravy.

Expanze ČSAD Liberec na Českolipsko vyjde Liberecký kraj na 82 milionů korun. Krajští radní tento týden schválili příplatek do vlastního kapitálu společnosti Autobusy LK ve výši 60 milionů korun. Přes tuto firmu vlastní kraj většinu v ČSAD Liberec.

Peníze mají sloužit hlavně pro nákup autobusů a přípravu zázemí, v součtu s plánovanými platbami půjde o celkem 82 milionů korun. Letos kraj zaplatí 68 milionů korun jako spoluúčast na nákup nových autobusů, servisní zázemí, zajištění řidičů a přípravné provozní náklady. V roce 2023 pak Liberecký kraj vloží do společnosti ČSAD Liberec 13,2 milionu na nákup dalších autobusů. Na zajištění oblasti Českolipska bude potřeba 70 vozidel a přes 100 řidičů.

Na Českolipsku v prosinci skončí provoz ČSAD Česká Lípa, jeho výkony převezme ČSAD Liberec. V kraji tak zůstane mimo vnitřního dopravce jen provoz oblasti východ, kde jezdí Busline LK. „Převzetí autobusové dopravy na Českolipsku je dalším krokem, který zajistí kontrolu kraje nad náklady na veřejnou autobusovou dopravu. Příplatkem do vlastního kapitálu vnitřního dopravce podpoří Liberecký kraj pořízení nových autobusů, posílení personálních kapacit a zajištění technického zázemí. Kraj investuje do svého majetku a dlouhodobě bude šetřit na provozu a nákladech,“ uvedl hejtman Martin Půta.

ČSAD Liberec nakupuje autobusy na základě smlouvy z roku 2017, podle které jeden autobus Iveco Crossway LE vychází na 4,3 milionu korun. „Neustálá obnova vozového parku, tak aby byl co nejmodernější a splňoval veškeré bezpečnostní požadavky, je pro nás i nadále prioritou. Navíc kraj nakupuje nové autobusy velmi efektivně, a to pod jejich obvyklou pořizovací cenou,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Nástup ČSAD Liberec na Českolipsko provází první soudní spory. Společnost Busconnect, u které jsou zaměstnáni řidiči jezdící pro ČSAD Česká Lípa, se žalobou domáhá, aby soud zakázal Libereckým krajem ovládané společnosti ČSAD Liberec nábor řidičů pro oblast Českolipska.

Tagy Autobusy LK Českolipsko ČSAD Liberec Liberecký kraj
39 komentářů