Jedno z velkých omezení na koridoru skončilo. U Poříčan přibyly dvě odbočky
Swietelsky Rail zkrátil letošní výluku o 100 dní.
Z tuzemské železnice zmizelo jedno z míst, kde docházelo poslední rok ke zpožděním kvůli stavebním pracím. Společnost Swietelsky Rail ve sdružení se Subterrou dokončila hlavní část letošních prací na stavbě Poříčany – Velim na I. koridoru mezi Prahou a Kolínem.
O konci výluky informoval na Twitteru generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Během 4 výluk byly zřízeny odbočky Tatce a Cerhenice, modernizovaly se stejnojmenné zastávky a celý úsek odbočka Cerhenice – Velim. Počet výlukových dnů se podařilo zkrátit o 100,“ uvedl Svoboda.
Výluky, během kterých byl provoz většinou omezen na jednu kolej, trvaly 62 dní. Během nich bylo opraveno 8,6 kilometru železničního svršku a spodku, na trase je úplně nové trolejové vedení. K úpravám použil Swietelsky Rail například unikátní sanační stroj PM 1000, který mimo jiné umí zrecyklovat až sto procent odtěženého štěrku. I díky nasazení moderní techniky došlo k výraznému snížení počtu dní výluk.
Stavba běží od loňského června. Zakázka na úpravy 14,5 kilometrů dlouhého úseku vyjde na 3,83 miliardy korun. Firma se ve smlouvě zavázala oproti původním plánům projektantů snížit počet výlukových dnů o 12 dní na 258 dní. Harmonogram výstavby počítá s požadavkem investora na provádění prací ve dvousměnném režimu, 16 hodin denně, sedm dnů v týdnu.
Hotovo příští rok
Hotovo má být do konce roku 2022. Dokončovací práce budou probíhat až do září 2023. Stavba zahrne úseky Velim – Pečky, Pečky – Poříčany, stanice Poříčany a Velim a zastávky Cerhenice a Tatce. Součástí je i rekonstrukce čtyř přejezdů a zrušení jednoho stávajícího. Dojde k rekonstrukci nástupišť na zastávkách Cerhenice a Tatce spolu s úpravou nástupiště v Poříčanech pro budoucí využití příměstskými vlaky. Rekonstrukcí projdou i vybrané mosty. Součástí stavby jsou i úpravy traťového zabezpečovacího zařízení v úseku železniční stanice Poříčany až do stanice Český Brod a snížení hluku výstavbou nových protihlukových stěn. Stanice Pečky není součástí stavby a bude se řešit samostatně.
Jde o vůbec první tuzemskou stavbu, která je financovaná pomocí nástroje Blending Call. Ten představuje mix tří finančních zdrojů: úvěru od Evropské investiční banky, evropského fondu CEF a státního rozpočtu. Program Blending Call má zajistit odstranění úzkých míst na I. koridoru.
Na stavbě Poříčany – Velim se pracuje 24 hodin denně, počet výlukových dní se zkrátil o 200. Od začátku července je v akci speciální strojní souprava pro pokládku nového kolejového roštu. Co takový stroj dokáže, je vidět v našem videu. Letecké záběry poskytla firma Swietelsky. pic.twitter.com/AYHYVRygLy
— Správa železnic (@Spravazeleznic) July 23, 2021