Úsek Velim – Poříčany o miliardu překročil očekávání, bude se stavět 16 hodin denně

Podbíječka firmy Swietelsky Rail. Autor: Swietelsky RailPodbíječka firmy Swietelsky Rail. Autor: Swietelsky Rail

Správa železnic výrazně podhodnotila náklady, které si vyžádá rekonstrukce 1. koridoru v úseku Velim – Poříčany. V tendru zvítězila společnost

Správa železnic výrazně podhodnotila náklady, které si vyžádá rekonstrukce 1. koridoru v úseku Velim – Poříčany. V tendru zvítězila společnost Swietelsky Rail (ve sdružení se Subterrou), když přišla s nejnižší cenou 3,83 miliardy korun. Předpokládaná cena při vypisování tendru byla 2,8 miliardy. Dalšími účastníky tendru byla sdružení Strabag/OHL ŽS a Eurovia/Chládek a Tintěra Pardubice/GJW Praha.

Pro společnost Swietelsky Rail jde o největší zakázku na tuzemské železnici. Dvanáctiprocentní váhu při výběru přitom měla i doba výluk. Podle smlouvy firma zkrátí u vybraných stavebních prací počet dnů nepřetržité výluky traťové koleje oproti předpokladům projektantů o 12 dní na 258 dní. Smluvní pokuta za nedodržení závazku i ceny za jednotlivé položky stavby jsou ve smlouvě začerněny.

„Harmonogram výstavby u této stavby zároveň počítá s požadavkem investora na provádění prací ve dvousměnném režimu, 16 hodin denně, sedm dnů v týdnu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Důvody pro tak výrazné navýšení ceny oproti předpokladům spatřuje investor i v „obecném růstu cen stavebních prací a použití unikátní zahraniční strojní technologie pro zřizování konstrukčních vrstev pražcového podloží“. Koncern Swietelsky má v zahraničí unikátní stavební stroje, zatím ale neupřesnil, které z nich k Velimi dopraví. Jako potíž se může ukázat i doprava obsluhujících strojníků přes hranice, což je obecně v době virové nákazy problém, který má více stavebních firem.

Vlak RegioJet mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra

Vlak RegioJetu mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra

Podle smlouvy začne stavba 1. května a hotovo má být do konce roku 2022. Dokončovací práce budou probíhat až do září 2023. Stavba zahrne úseky Velim – Pečky, Pečky – Poříčany, stanice Poříčany a Velim a zastávky Cerhenice a Tatce; zaměří se na komplexní rekonstrukci železničního svršku a sanaci vybraných úseků železničního spodku.

Součástí je i rekonstrukce čtyř přejezdů a zrušení jednoho stávajícího. Dojde k rekonstrukci nástupišť na zastávkách Cerhenice a Tatce spolu s úpravou nástupiště v Poříčanech pro budoucí využití příměstskými vlaky. Rekonstrukcí projdou i vybrané mosty. Součástí stavby jsou i úpravy traťového zabezpečovacího zařízení v úseku železniční stanice Poříčany až do stanice Český Brod a snížení hluku výstavbou nových protihlukových stěn. Stanice Pečky není součástí stavby a bude se řešit samostatně.

Jde o vůbec první tuzemskou stavbu, která bude financovaná pomocí nástroje Blending Call. Ten představuje mix tří finančních zdrojů: úvěru od Evropské investiční banky, evropského fondu CEF a státního rozpočtu. Program Blending Call má zajistit odstranění úzkých míst na 1. koridoru.

Tagy Blending Call Správa železnic Swietelsky Rail Top Velim - Poříčany
65 komentářů