Dopravci Infrastruktura Železnice

Dva roky rozkopaného koridoru přinesou minutové úspory jízdních dob i větší komfort a bezpečnost

Modernizace koridoru u Velimi. Foto: Správa železnic
Modernizace koridoru u Velimi. Foto: Správa železnic
Úpravy se z velké části týkají úseků, které prošly v 90. letech minulého století modernizací. Nedostatečnou.

Velká omezení na železničním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou a Brnem nepřinesou po svém konci zásadní zkrácení jízdních dob. Miliardové investice mají ale zajistit podle Správy železnic spolehlivější provoz a větší propustnost tratí.

Jsou to akce, které přinesou hlavně zvýšení kapacity tratí a jejich propustnost,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Několik minut zkrácení jízdních dob by měly přinést úpravy koridoru z Blanska do Brna. K dalšímu zrychlení by mělo dojít po roce 2023, kdy se začne modernizovat úsek Uhersko – Choceň na rychlost 200 km/h.

Správa železnic včera na tiskové konferenci představila hlavní změny v jízdním řádu, ke kterým dojde k 6. dubnu. „Omezení bude hodně a chápu, že ne všem se bude líbit. Rozhodli jsme se náročné výluky udělat během dvou až tří let, namísto rozdělení do více etap během deseti let,“ dodal Svoboda.

Podle Svobody je zásadní změnou při úpravách koridorových úseků vložení odboček, které přinesou možnosti lépe řešit mimořádné situace nebo při jednosměrném provozu. „Zvýší se komfort a bezpečnost provozu,“ dodal Svoboda.

Úpravy koridoru po modernizaci v 90. letech

Opravy se týkají z velké části úseků, které už prošly modernizací v 90. letech minulého století. „V době, kdy se tyto modernizace dělaly, nebylo mnoho peněz ani známy nové technologie. Už tehdy byla obava z razantních výluk, minimálně se šlo do rekonstrukcí železničního spodku. To jsou dnes velké problémy, které se objevují,“ řekl náměstek generálního ředitele Mojmír Nejezchleb.

Na hlavním koridoru z Prahy do České Třebové již běží větší akce v úseku Poříčany – Velim a modernizace pardubického uzlu. K nim nově přibude ještě modernizace tratě mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a zároveň budou probíhat opravné práce na mostu Kyjevská v Pardubicích a na výstavbě dálničního mostu D35 v Uhersku.

Výlukový jízdní řád bude platit do poloviny roku 2023. Od 1. září bude zaveden jednokolejný provoz v úseku Adamov – Blansko, od poloviny prosince pak vlaky opustí trať mezi Brnem a Blanskem úplně.

Úsekem, kterého se modernizační práce dosud nedotkly, je mezi Brandýsem a Ústím na Orlicí. Úpravy přinesou nejprve výluku druhé traťové koleje. Zrekonstruuje se první traťová kolej, opraví trakční vedení a mosty a vloží výhybky v budoucí odbočce Bezpráví, kde skončí stejnojmenná zastávka. Po jejím zprovoznění na konci roku bude možné využít obě koleje mezi stanicí Ústí nad Orlicí a odbočkou Bezpráví, respektive mezi touto odbočkou a stanicí Brandýs nad Orlicí při organizaci dalších výluk. Pak již nebude nutné omezovat provoz v celém úseku.

Další výrazná omezení provozu budou následovat i v roce 2022. Postupné výluky ve stanici Brandýs nad Orlicí umožní kromě rekonstrukce kolejí a trakčního vedení i vybudování nových nástupišť s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, která přinesou cestujícím výrazně komfortnější nástup do vlaku.

Tři měsíce bez vlaků u Svitav

V létě příštího roku dojde po zastavení provozu mezi Brnem a Blanskem také k tříměsíčnímu zastavení provozu mezi Březovou nad Svitavou a Svitavami, kde se bude sanovat násep.

Výlukový jízdní řád umožní výrazně zvětšit rozsah modernizačních prací v pardubickém železničním uzlu. Modernizace zde začala vloni v září, stavební práce jsou plánovány do konce roku 2023, během prvních měsíců následujícího roku budou probíhat úpravy zabezpečovacích zařízení. Na konci letošního května začne nepřetržitá půlroční výluka traťové koleje Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem. V jejím rámci budou souběžně probíhat práce na zdvoukolejnění trati Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová. Během této výluky se také opraví nástupiště č. 1 a 2 a výhybky ve směru na Přelouč. Podmínkou je ale získání stavebního povolení, to dosud Správa železnic nemá. Během půlročního přerušení provozu dojde k přesunu železničního mostu přes řeku Labe a modernizační práce ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem včetně vybudování nástupišť.

Více odboček i nová nástupiště

Od loňského roku probíhá rekonstrukce trati v úsecích Velim – Pečky a Pečky – Poříčany. V červenci a srpnu budou zřízeny nové odbočky Cerhenice a Tatce. Ty umožní přechod vlaků z 1. na 2. traťovou kolej a opačně a díky nim se bude následně minimalizovat vliv mimořádností a výluk na pravidelnost dopravy. Ve stanici Velim se vybudují výtahy pro zajištění bezbariérového přístupu na ostrovní nástupiště, které bude také celé zrenovované.

Ve stanici Poříčany budou provedeny dílčí stavební úpravy kolejiště a proběhne celková přestavba stanice ve stávající konfiguraci, která naváže na již realizované prodloužení podchodu i rekonstrukci nástupišť. V první polovině letošního roku probíhají stavební práce zejména ve stanici Poříčany, v červenci a srpnu se postupně zavede jednokolejný provoz mezi Poříčany a Pečkami a Pečkami a Velimí, během této doby se vybudují nové odbočky. V závěru roku proběhne výluka traťového úseku Sadská – Poříčany včetně zaústění trati do stanice Poříčany. Při dalších výlukách už bude možné využít nové odbočky, dopad na provoz vlaků tedy bude menší. Většina stavebních prací s vlivem na železniční dopravu skončí do konce roku 2023.

Část rychlíků přes Nymburk

Výluky přinesou velký dopad do jízdních řádů. Většina dálkových vlaků mezi Prahou a Brnem pojede přes Havlíčkův Brod, což přinese prodloužení doby jízdy o 20–25 minut. Dálkové vlaky směr Praha – Olomouc pojedou v upravených časových polohách, ve kterých už je zohledněno zdržení kvůli výluce a nutnost kyvadlového řízení dopravy v jednokolejném úseku. Některé spoje linek Ex2 (Praha – Vsetín – Žilina) a R18 (Praha – Luhačovice) pojedou v úseku Praha – Česká Třebová vzájemně spojeny. Detailněji jsme změny v dálkové dopravě popsali zde.

Regionální doprava bude podle postupu výlukových prací nahrazována autobusy. Po dobu půlroční výluky mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Pardubice-Rosice nad Labem budou nahrazeny autobusy všechny vlaky ve směru na Hradec Králové a Medlešice (změny v Pardubickém kraji jsou detailně popsány zde). Kvůli omezení provozu mezi Poříčany a Velimí budou některé dálkové vlaky vedeny odklonem přes Nymburk a Lysou nad Labem. Rychlíky v relaci Praha – Hradec Králové pojedou rovněž přes Lysou nad Labem.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přelepkář

Změnové listy do knižního jízdního řádu jsou již zveřejněny na http://prelepky.wz.cz

Milda

Tak hlavně že třeba Objízdná trasa Choceň Týniště Hradec je moderní v Borohrádku a Týništi elektromechanika že 30 let minulého stoleti, Čermná ještě drátovody tak raději modernizovat 30 let staré a to 100lete nechat.

Hans

No máš recht přejezd v Týništi, tam už chybí jenom strejda na zvedání závor.
Jinak ta technologie bude původní asi…

Martin Škodáček

Za mne 👍🏻. Pěkné shrnutí toho co nás čeká!

MildaIV

Ty spojený rychlíky budou mít 2 lokomotivy už z Prahy, nebo až jak se rozdělí?

Solorger z Hradce Králové

Očekávám, že nejdříve bude jedna souprava s lokomotivou a pak druhá souprava s lokomotivou na začátku dané soupravy. Nebo respektive, tak mi to připadá asi nejvíce praktické.

svojsin

Na Brno – Blansko se to sype už dnes, výluky netřeba…

medical_examiner

Protože se stará trať rozpadne sama, a tak bude možné rovnou tvořit šikmý násep a pokládat koleje s V130?

Petr

Před 30 lety se začali budovat koridory a dodnes nejsou hotové. Před 40 lety se slibovala elektrifikace všech dnešních celostátních tratí, nejsou. Před 30 lety dovezly ČSD na ukázku TGV a Talgo, že prý brzo budou jezdit i u nás dodnes není ani km VRT. A teď asi začneme další třicetileté kolečko. Teď koridor, v září ICE.

Jiří Kocurek

No, holt je po 30 létech potřeba údržba. Nkěetří by to ale nejraději nechali dojít tak daleko, jako na Mšence (10 km/h v celé délce trati), s poukazem na to, že výměna prakslých koljenic je vyhazování peněz, když se nic nezrychlí.

JiP

Kdyby se tam postavil ten tunel, tak zadne kolejinice probrousene nejsou a uz 20 let jezdime Praha-Brno rychleji + by se nemusela delat ani zadna obdobna vylukova monstr akce. To vse je totiz nutne zahrnout do vyhod tunelu. On sice neco stoji ale do budoucna se take velmi rychle vraci naklady do nej vlozene.

MildaIV

Provoz tunelu taky není zadarmo.

Petr

Před těmi třiceti lety se stavba koridorů zdůvodňovala zanedbanou údržbou, byla tedy také nyní zanedbaná údržba, že je nutné omezit dopravu na dva až tři roky?

medical_examiner

Omezit…kdyby se Ex2 škrtla rovnou a R18 jezdila až z Olomouce…to by bylo omezení…

Tomas

češi mě baví .

D1 je rozbitá a nesjízdná – češi nadávají
D1 se opravuje a je sjízdná – češi nadávají

železnice je rozbitá – češi nadávají
železnice se opravuje – češi nadávají
železnice je opravena – češi nadávají

proč?

Bertik

Protoze jsme cesi 🙂

JiP

Jste demagog.
D1 je rozbitá a nesjízdná – češi nadávají
D1 se 10 let opravuje za drastickych omezeni do stejneho nevyhovujiciho puvodniho stavu– češi nadávají. Ta dalnice mela byt v cele sve delce 3 pruh! Mozna ze dalnice tolik nedrnca, ale kapacitne zustal predchozi nevyhovujici stav a o to zde priteli bezi. A to stejne plati pro zeleznici. 2 roky tu prevatime zeleznici naruby a vysledkem bude ze nam vlaky okolo Blanska budou chvili mene skripat, po 2-3 letech provozu to bude zase probrousene a zkripani zpet.

Petr

Jestli to nebude tím, že je ani moc nezajímá co se s tím dělá, ale že se potřebují dostat z bodu A do bodu B a to včas, pohodlně a bezpečně. Pokud by šlo jet po D35, nebo by byla trať přes Havl. Brod již optimalizovaná, když už není VRT, tak by nenadávali. To samé u 171, opravila se 173 na odklony a zjistilo se, že to tam tudy nepůjde. Tachlovický tunel se také nepostavil, takže se do toho musí ještě rozvrtat 171, na které se tak dlouho čekalo na tunel až se rozpadla. Pak se Čechům nedivte.:-D

JiP

Amen

Iveta

Ano je potřeba modernizovat tratě a zab.zař,ale po úsekách je to k ničemu ,když mě tam jezdí i těžké nákladní vlaky a musím mít vyšší třídu zatížení.Tady je nutno postavit tratě nové jen pro expresní vlaky ,tím že narvu miliardy do tratě kde se zkrátí jízdní doba z Prahy do Brna o 10 min je asi na hov…Jinak konečně se pochopilo ,že pokud jede vlak z Berlína do Budapešti/Grazu je blbost zajíždět v Praze na HL.N a lépe valit Holešovice-Liben ,na metro snad ještě ovce s plackou v kapse trefí a je to na 5 min a vlak tím ušetří… Číst vice »

Gwann

když se stavělo nové spojení, tak se na Holešovice od Brna už jezdilo. jinak ale vaše brilantní teorie má tu chybku, že přímých vlaků Vídeň-Berlín a Budapešť-Berlín jezdí snad jen jeden a jeden pár denně. a nemá smysl kvůli tomuto dlouhodobě dělat „bordel“ v objezdech, když jsou tyhle vlaky součástí taktu na brno

a vzhledem k omezenému počtu přímých cestujících a nebezpečí přenášení zpozdění, jakož i problémů s nedostatkem např. railjetů ale i vectronů aj. nedává smysl spojovat ramena.

krom toho, holešovice-libeň jsou ccca za stejný čas jako wilsoňák-libeň, takže i z tohoto hlediska blábol

obyčejný člověk

„krom toho, holešovice-libeň jsou ccca za stejný čas jako wilsoňák-libeň, takže i z tohoto hlediska blábol“
A co jste nám tímto svým důležitým nesmyslným blábolem vlastně chtěl sdělit? Jak to souvisí s vynecháním závleku na hlavní nádraží u vlaků tranzitujících Prahu?

Gwann

to, že je jedno, zda se na brno se jezdí z holšovic či wilsoňáku.
pokud se nepřijede z berlína. což je snad ale akorát jeden či dva vlaky denně. které jezdí v taktu s metropolitany a vindobonnami výchozími z prahy. není rozumné běžně rozdrbat odjezd taktových spojů stejným směrem mezi dvě nádraží.

krom toho se na hungarii bežně přepojuje mašina na wilsoňáku, která je zapojená do oběhů na berlinerech a metropolitanu. prostě vectron se na hungarii dál neposílá.

Alibaba

Jakou plackou?

Dusanh

Dojde v úseku ČT-Choceň k REÁLNÉMU navýšení kapacity? Díky.

Beny

S vybudováním tunelů určitě. Stará trať bude zachována. Ta odbočka taky asi k zahození nebude

Jan hasek

Co bude jezdit po stare trati a co po nové?

Dušan

Z pohledu výlukové propustnosti určitě, jinak naopak se kapacita malinko ještě sníží oproti dnešnímu stavu, protože ta rekonstrukce Ústí – Brandýs neumí úplně ideálně situovat oddílová návěstidla vůči dnešnímu stavu – doporučuju si to přečíst v dopravní technologii stavby.

JiP

Ja uz jsem na zeleznici v Cechach rezignoval a nejake vyluky uz me nezajimaji, vetsinu delsich tras jezdim autem, je to prakticky vzdy zasadne rychlejsi. Nejake vyluky Usti – Chocen, letos a pristi rok budou otevreny klicove useky dalnice D35 okolo Hradce, cimz se pro me stane vlak i na teto trase jiz podstatne pomalejsi. Panove, dokud tam nebude tunel a 200 az do Usti, tak me ve vlaku neuvidite. Je vrcholem galakticke idiocie, ze se prvni nepostavil tunel a teprve potom rekonstruovala puvodni trat, ktera se i tedy mela alespon castecne take prelozit, protoze ty nakladni vlaky zase vybrousy… Číst vice »

Gwann

a co navrhujete? nechat oblouk rozpadnout nebo ještě alespoň…jezdit po jedné koleji bez zkrácení mezistaničního úseku odbočkou?

kdyby byly víte kde ryby….

prostě stalo se.

teď tlačit, když už začnou s bezprávím, všemi prostředky na tunel.

rekriminace bývalých selhání a trauma z nich, to je takový náš hezký český sport, který nás nutí se neustále připravovat na minulou válku. nezapomeňme na bílou horu, nebýt té, nemáme železniční síť směřovanou dodnes na Vídeň (ironie)

JiP

Tak ono neni zadne kdyby, ja jsem to vyresil, po dobu vyluk vlakem nebudu jezdit vubec , v dobe ukonceni vyluk uz bude D35 pred Mytem a tim se pro me stane vlak casove dost nekonkurenceschopny a tudiz budu jezdit z valne vetsiny autem dale. Jenom me neustale vyvstava na mysli otazka, k cemu tu zeleznici vlastne mame. Podil cestujicich oproti silnicim je marginalni, zbozi se po nich vozi dnes tak s bidou 1/6 mnozstvi. Je to spise takovy hobby klub bez vetsiho vlivu na hospodarstvi a spolecnost.

Gwann

no, myslím že těch zanedbatelných 1/6 nákladů by už naše silnice nedaly. krom toho byste taky mohl vypnout elektrárny a uhelné teplárny mimo pánve, asi i rafinérie by skončily aj.

o prospěšnosti železnice hlavně v okolí velkých měst a na jejich spojnicích je zbytečné asi asi cokoliv psát, pro kohokoliv, kdo jen proti železnici nezaujatý.

ano, vedlejší tratě a jejich úloha, to je k diskuzi a vyřešení. ale vzhledem k mnohde vyčerpané kapacitě silnic musím najít jejich využití, jinak nás ty kamiony a auta zahubí

medical_examiner

Vypnout…prostě se dráty, které vedou do zahraničí, svedou přes transformátor do elektrického ohradníku na státní hranici…👺😂👺

Gwann

PS: odkud jezdíte? protože Brno Praha i Olomouc Praha, natož Ostrava Praha bude dávat smysl i s dokončenou R35. na R43 zapomeňte, tam to kvůli bystrckým a kníničským NIMBY nebude nikdy a mezitím se rozrostou tako jinačovice a rozdrojovice aj. které si taky nebudou chtít kazit výhled….bohužel.

a bude to tak dlouho dokud se nevyrobí protitankový příkop někde pod mniší horou a bystrc konečně pochopí, že už jich mají ve zbytku brna akorát tak plné zuby.

JiP

Toto vse plati pokud se divate na jizdu vlakem s casem nadrazi-nadrazi. Kdyz vezmu v potaz cas dvere-dvere, tak se mi vlak nevyplati v zadne trase ani dnes.

Gwann

záleží kde ve městě bydlíte a zda počítáte i čas na nalezení parkování v cíli cesty aj.

např. pokud byste v brně bydlel v bosonohách tak se jezdit vlakem do prahy nevyplatí nikdy. já mám v praze wilsoňák 9 minut šalinou (+něco na šalinu a od šaliny), v brně taky 10 minut nebo jen 20 minut pěšky od bytu až na perón. zato parkování i prokopáváním se městem, nic moc

Bertik

Tak jezdi autem, my ostatni to asi prezijeme.

JiP

Tady porad nasim zeleznicnim planovacum nedochazi, ze vlak aby byl konkurenceschopny nemuze byt stejne rychly jako auto nebo jen o trochu rychlejsi. Protoze na nadrazi nikdo nebydli a jeho trasa na nadrazi obvykle nekonci. Vlak musi byt casove oproti autu dramaticky rychlejsi, aby vykompenzoval ztratu casu z a na nadrazi.

Willy

To je myslím všem jasné, ale těžko kdo to přizná v diskuzi, kde většinově převládají buď zaměstanci na dráze nebo železniční fandové.

laska

Podle mě tohle je jeden z nejrozšířenějších omylů v oblasti osobní dopravy. Pokud by to byla pravda, země s jedním z nejlepších dopravních systémů na světě (a zároveň asi s nejlepší železnicí) by mohla svojí dopravní síť komplet vyhodit do vzduchu. Ve Švýcarsku totiž skoro žádný vlak nejede rychleji než auto na stejné relaci.

JiP

Vite ono je asi cloveku jedno, kdyz nejakou trasu jedete 2 hod autem a nebo v sume 2:20 vlakem. Problem je, ze u nas velmi casto cesta vlakem vicenasobkem casu autem. Je nekolik vyjimek, treba Pardubice-Praha, pokud bydlite a cilite nekam blizko u nadrazi, verim ze vlak je velmi dobra volba

Vít Jůza

Jet autem je také riziko, nervy a čas, kdy je třeba se věnovat jen blbému řízení, a stísněný prostor. Když to jde, je lepší se nechat vézt jako pán veřejnou dopravou.

medical_examiner

V rychlíku si můžete zdřímnout, pít pivo, najíst se…i pracovat…

K.S.

Spíš je problém v plánovačích tlačících něco co nakreslili za Hitlera maninama a ono to dneska vede středem města. Podle mne daleko větší smysl by měl kdysi navrhovaný tunel pod Brnem.

Gwann

nimbystům vadí už i tunel místo existujícího 4pruhu v bástru…prostě no paseran…

že přesně tahle doprava jezdí kolem bohunické nemocnice, v pisárkách, skrz žabiny a dál po svitavské, tedy rozhodně daleko horší dopady na daleko víc lidí než tunel pod bástrem a pak v polích kolem kníniček,

nehledě na blokování malého okruhu touto dopravou…

původní návrh s povrchovým průtahem byla prasečina. nyní už to je jen nimby orgie

Zdendik

Původní návrh povrchovým průtahem byla prasečina, ale projekt sídliště s tím počítal a byl tam ponechán koridor a s tí se tam lidé stěhovali. Současný názor obyvatelů Bystrce, nebo spíše politiků, kteří „hájí zájmy lidu“ je, že i kdyby to vedlo pod Bystrcí po druhé straně zeměkoule, tak NE. Počítačová simulace provozu po R43 jednoznačně prokázala, že ta doprava, která by vedla po ní, zasekává celé Brno.

Willy

Železnice stále má své místo, ačkoli význam stále klesá, ale tratě se statusem „celostátní dráhy“ a zejména elektrifikované tratě jsou stále přínosem. Zbývající, především regionální dráhy jsou však jen historickým reliktem doby minulé, v tom souhlas, tyhle tratě se ještě „dojezdí“ a pak se to holt vypne.

Gwann

jak které. ano, lokálka Rakovník – bečov asi nepřežije. ale trať hořice-HK smysl má upravit. dtto jíčín-NB atd

obyčejný člověk

JiP: Klidně si autem jezděte, svět tím určitě nezboříte a česká železnice kvůli tomu také nezchudne – ale nechápu, proč nás tady těmi svými hloupými výlevy vlastně obtěžujete.

JiP

Vzhledem k tomu jak marginalni ma zeleznice podil na osobni doprave, tak takto evidentne uvazuje podstatna cast lidi. A diky tomu samozrejme zadny politik nebude povazovat investice do zeleznice za prioritni, protoze tech par sotousu volby neovlivni a majorita spise slysi na dostaveny kus dalnice. Diky tomu zeleznice chodi v uzavrenem kruhu. Ze studentnych let si pamatuji jak jsme dojizdeli do skoly, vetsina jezdila vlakem ci busem, protoze nemela jinou volbu, pozdeji uz je ve vlaku ze zasady neuvidite, mnozi zeleznici doslova nesnasi po nedelnich jizdach v narvanem vlaku nekde u smradlaveho hajzliku! Tece do zeleznice dost unijnich penez a… Číst vice »

Kubin

Tak marginální, že se na některé tratě vlaky ani pořádně nevejdou? (samosebou mimo covidový stav)

Willy

Nebylo psáno o počtu vlaků (navíc ty jezdí dle objednávky státu a krajů a nikoli podle skutečné obsazenosti), ale o marginálním podílu cestujících a zboží oproti přepravě po silnici a to platí.

Vít Jůza

Vlaky by se vešly, kdyby tratě nebyly „optimalizované“.

medical_examiner

Tak si pořiďte nějakou předkoncernovou škodovku. Ta vám totiž vydrží právě těch 20 – 30 let.
Tehdy budete muset buď vyhrát v loterii, nebo přesednout zpátky do vlaků (Státních drah).
Jezdit autem bude totiž dražší než vlakem v 1.třídě…😂👺😂

Miroslav

Pro železniční koridory ve směru sever – jih jsou překážkou Alpy. Rakousko buduje přes Alpy železniční tunely ve směru od Vídně a od Innsbrucku. Napojení na tyto lokality z České republiky určitě nevede přes České Budějovice, kam je budován železniční koridor v nové stopě. Takže současná investiční politika České republiky v oblasti železničních koridorů v úseku Praha – Česká Třebová – Brno znamená, že se z železniční dopravou i přes slovní proklamace a projektovou přípravu ve skutečnosti nepočítá. Po dobudování severní dálnice mezi Čechami a Moravou D 35 a R 43 ztratí železnice u vnitrostátní dopravy svoji časovou konkurenceschopnost. Rakouští… Číst vice »

JiP

Tesat do kamene. Ta zaostalost zeleznice u nas je katastroficka a problem je, ze mnohdy je fatalne zastastarale i to, co je teprve pripravene na papire. A presne. Postupne se dokoncujici D35 bude hrebickem do rakve i pro jakztak doposud konkurenceschopny prvni koridor. Ja mam pocit ze nasi zeleznicni planovaci ziji v nejakem kosmickem vakuu a naprosto nevnimaji ze jich zeleznicni plany jsou uplne smesne vuci tomu co postupne nabizi zeleznice, a ze jim silnicni sit dava tezce nafrak.

Gwann

ano, zaostalost železnice je u nás značná. za bolševika se řešily max. hlavní tratě a to v podobě pro náklady, stav byl jen více či méně udržované chátrání kdekoliv jinde. jinak by se nemohlo dožít např. tolik elektromechanik až do 90. let a déle, rovněž mechanická návěstidla na Brno-MuN do konce 80.let mluví samy za sebe. jenže…už první republika byla ve stavu permanentního chaosu po první světové válce a pak obětí hospodářské krize, válka, která poničila vozový i lokomotivní park, tomu také nepomohla. no a první republika zase zdědila situaci z doby pomalu zaostávajícího a krachujícího mocnářství, které zjevně z… Číst vice »

Plecháč

Tak plány jsou, to zase SŽ nekřivděte, viz VRT. Horší je to s realizací.

JiP

Plany na zcela nerealisticke VRT jsou hlavni pricnou toho zaostavani!

Gwann

tak v tomto absolutní souhlas.

)nevím pořádně jak VRT zaústit do uzlů (Praha, ale především Brno, Ústí má taky problémy, prostě kdekoliv se to začně kreslit se zjistí, že je problém….a to téměř neřešitelný protože politicky průchozí řešení nevychází peněžně – dlouhé tunely – či technicky – sklony)

JiP

Idealni by pro nas byl rakousky model, kde zadne VRT take nemaji. nemame na to ekonomicky a pozdeji ani provozne takovou trat uzivit.

Jiří Kocurek

Jasně, protože tunel i most pro 300 a 230 km/h se zásadně liší v ceně. Kolejnice i ETCS taky.

M H

Liší se provozní náklady a vozidla…což může udělat ve výsledku i docela dost.

Jiří Kocurek

Mohl byste napsat, co teda chcete? V jednom příspěvku vyžadujete nové tratě místo opravy stávajících. A hned pod tím píšete, že jsou nové tratě jsou zcela nereálné.
To jste v příkrém rozporu sám se sebou, nemyslíte?

Gwann

PS: limitem šaškování autem mezi (či po) velkými městy jsou dopravní špunty v těchto městech a problémy s parkováním tamtéž. prokousávání se do centra Prahy od ČM může trvat klidně stejně dlouho jako cesta HK-Praha. a města i stát, které už nemají dost pozemků na nic, ty byly rozdány či rozprodány za mírný obolus, drahé P+R, když nemají ani pozemky na ně, nepostaví. to už je teď jasné. takže železnic zachrání i na delších trasách toto veřejné selhání. krom toho tlak na elektromobilitu kombinovaný s hospodářskou stagnací, která nás bude dusit cca 10 let, značně omezí možnosti IAD. prostě na… Číst vice »

JiP

No vsak v mnoha ohledech se to kratkozrake dimenzovanich dopravnich staveb stava jednou ze zasadnich brzd naseho hospodarskeho rozvoje. A sny o tom, ze by zeleznice prevzala v budoucnu nejake kapacity ze silnic je cira blahovost a to prave diky tomu poddimenzovavani staveb, ktere jsou mnohdy smesne uz na papire natoz v nejakem horizontu 20-40 let.

Gwann

železnice má do určité max. délky vlaku (limitováno tím, co píšete, krátkozrace krátká nástupiště a stanice, mnohdy navíc zkráceny, nedostatek odboček a předjízdných kolejí – mnohdy navíc rušeny) výhodu možnosti navyšování kapacity přepravy bez zvětšení zahlcení infrastruktury. což automobilová doprava rozhodně nemá.

a nouze, jak známo, naučila dalibora housti.

Jiří Kocurek

Krátké nástupiště má jaký vlilv na nákladní vlak? Nepletou si to, experti, s délkou staniční koleje?

PS: Pro Esko u Prahy jsou potřeba 2 separátní koleje, kde nic jiného jezdit nebude. Ikdyby byla odbočka každých 5 km a předjízdná kolej v každé zastávce, tak to fungovat nebude, protože pořád bude nějaký protijedoucí vlak. A ve výsledku bude jízdní doba ještě kratší než teď.

Gwann

protože nástupiště jsou pro osobní, celková délka stanice a předjízdné koleje pro náklady.

tolik vysvětlení, experte.

ano, nemusíte mne, já vás taky ne.

PS: ano, 4kolejka je lepší. ale je asi trochu složitější úkol k realizaci než mít delší nástupiště a delší stanoční koleje, zvláště pokud tohle vše už někde dokonce i bylo a bylo hloupě zrušeno.

666

Byl bych v klidu. Dokud nebude na dálnicích neomezená rychlost nebo alespoň 150 km/h, tak bude cesta vlakem z Prahy do Brna/Oloumouce pohodlnější. Navíc po dobudování Bezpráví, levných upgradů na 200 km/h Choceň a vyházení nevýkonných škopků, které do kopce dají 120 km/h max., dojde k dalšímu zrychlení.

JiP

Jedna vec je seda teorie a druha vec realita. Jsem jednim z tech co predpisy na silnici obecne dost dodrzuji. A kdyz dam na Hradecke dalnici na tempomat tachometrovych 137 (realne 130), tak jsem brzda provozu. Obvykla rychlost zde je mezi 140-150km/h. A kdyz jedu treba v sobotu rano na Hradec, tak tam rovnou nasadim tachometrovych 168 a jedu az do Hradce bez jedineho dotknuti se pedalu.

666

Realita je taková, že při místní vysazenosti na nejvyšší povolenou rychlost a stále rostoucí množství automatikých měřících systémů, je velmí hloupé a laciné toto porušovat.

Navíc, pokud jedete ve služebáku s GPS na hrbu, kde se všechen pohyb loguje, je to něco jako hrát ruskou ruletu.

JiP

V obcich rychlost zasadne neporusuji, jezdim prevazne soukromne. Za cca 20 let jezdeni jsem platil za rychlost 2x.

666

Byly samozřejmě myšleny i automatické měřící systémy na dálnicích nebo ve vozidlech firmy Pomáhat & Chránit…

Berte to prostě jako porovnání dvou technologií přepravy.

Čistě technicky je na dálnici na Hradec za nízkého provozu a dobrého počasí naprosto bezpečných 200 km/h, ale to co je třeba v Německu naprosto samozřejmé a běžné, tak tady je §1.

Modré zábradlí

A jezdit vpravo vám nevadí?

JiP

Kdo jezdi pravidelne po dalnicich tak vozidla firmy :-))) Pomáhat & Chránit bezpecne pozna a zavedeni prubezneho mereni na dalnicich je poiticka sebevrazda.

666

Jste si opravdu jistý? Po zavedení úsekové měření v omezeních nikdo nehnul ani brvou.

Jiří Kocurek

Mirku a zaznamenal jsi zdvojkolejnění z Prahy na jih do Budějovic? Když půjdeš kus na jih, tak zakopneš o Linec, a tam právě končí tebou vychvalovaná Rakouská dvojkolejka. Vem si mapu! A to, že je v údolí Orlice trať přetížená a další vlaky se tam nevejdou, to ber jako fakt.

Zase nadávání pro nadávání…

Gwann

tak hlavně doufejme, že se opravy podaří nejen zapocit ale hlavně i dokončit. protože vzhledem k díře v eraru jsou to poslední větší akce na celkem dlouho. hotel v Pardubicích snad odloží…ale vím, jsem bezbrehy optimista…

geras

Odkládáním se nikdy neušetřilo, naopak.

Gwann

jen ta oprava výpravní budovy za 2mld nemá smysl. za tyhle prachy postavíte původními technologiemi snad i celý hrad nebo zámek….ne, že opravíte 50 let staré nevyužívané nádraží na kanceláře spr žel. tenhle náklad je nesmysl teď i do budoucna

geras

No to právě nepostavíte. – Vnímáte, že jde o NTP ?

Gwann

ntp? národní technická památka?

podívejte, jsem magor na památkovou ochranu, vraždil bych za špaletová okna měněná za jakési rádoby eurorepliky i kliky u dveří chci původní, více než 100 let staré, a ne nové ale stejného typu…

ale uvalit 2 mld za opravu baráku z 50.let, jakkoliv hezkého, mi přijde jako uchylárna, když se stejně zboural transgas, úžasný hotel Praha, prior v liberci a spousta dalšího. zachování všech těchto staveb by asi nestálo dohromady ani nákladů tohoto nevím-jak-slušně-to-nazvat. podívejte se na náklady reko národního muzea. opravdu, tady je něco hodně špatně….

geras

Ano, ty chyby minulosti jste správně vyjmenoval. Ještě bych přidal jednu ikonickou: chystaná demolice hotelu Černigov. Na nich všech se podepsal hanebný zvyk režimů minulých i stávajících: nedávejme do údržby, ono to nějak dopadne, aby se pak řeklo: teď už by bylo nákladné to opravit, tak to zbourejme.Tomu se nedá čelit jinak, než že se s tou potměšilou pseudoekonomickou manýrou přestane , i když to někoho bolí. Ve Vámi komentovaném případě tu cenu asi nejvíc navyšuje keramický obklad, který se v konfekci dávno nevyrábí, na hotelu jsou ty před desítkami let opadané járky opravdu hanebné, takže byste hotel zboural ?… Číst vice »

Wormfest

Trať Praha Brno se modernizuje od devadesátých let. Dodnes není hotová a už se modernizují již zmodernizované úseky. Kdyby se našel cestující, který pravidelně dojíždí z Brna do Prahy, za celý svůj život, kdyby měl průměrnou délku, nemá šanci se svést po hotové trati. To je realita a mizérie tohoto Absurdistánu.

JiP

Presne tak, ceska zeleznice je ve stavu permanentniho nekonecneho polovicateho flikovani bez jakekoliv vize konecneho stavu.

Jiří Kocurek

Takže se tam mají nechat sjeté kolejnice, dokud na nich něco (zase) nevykolejí. Údržbu neprovádět. A staré tunely jsou kvalitní, ty žádnou údržbu nepotřebují. To platilo před 30 roky, takže to musí platit i dneska, přece žádná hydroizolace z roku 1850 se nemůže poškodit. A že se na to v 90. létech vykašlali bylo jenom dobře, jsou to kvalitní tunely.

Nějak takto?

Pavel H.

Co komentář, to perla Kocourku

Jackub

Falešná dilemata

Jan Hasek

Proč SZDC vědomě lze. Jak se muže zkrátit cestovní doba z Brna do Blanska O MINUTY???

Pavel Skládaný

Také jsem velmi zvědav, jak budou zvyšovat rychlost v těch dnešních obloucích o poloměrech 300 metrů. Už při horní rychlosti 75 km/h to zlověstně skřípe a je obtížné se vyčurat vestoje. Zde jsou systémovým řešením jen superdrahé masivní přeložky nebo ideálně tunel Brno-Blansko pro dálkovou dopravu, aby se dnešní trať odblokovala pro náklady a brněnský S-Bahn.

Jiří Kocurek

Ony jsou ty kolejnice docela sjeté, proto to tak skřípe. Hlava vnější kolejnice je totiž obroušená shora i z boku. Kolo tak dosedá nejen jízdní plochou, ale také okolkem do toho zubu v kolejnici. A obvod jízdní plochy a okolku se liší, takže jedna plocha se zákonitě musí smýkat.
Řešením je výměna kolejnic. Takyřešením je prohodit vnější a vnitřní kolejnici, ale po nějakém čase se musí vyměnit obě.

Tomáš Gottschalk

Se tady lamentuje nad přetíženým koridorem, ale to je důsledek toho, že se v 90. letech slavnostně polovičatě upgradovaa 260 a na 230 a 250 s.al pes Teprve v posledních letech se na nich něco začalo dít. Kdyby se upravily velkoryseji, nebyl by teď dva roky takový průser.

Projektant

Dle dopravní technologie u R a Ex po instalaci ETCS zkrácení o 1,5 min, což je podle mě vzhledem k poměrům v úseku a zvyšování rychlostí z již optimalizovaného stavu dobrý výsledek.

Do zavedení ETCS jen 0,5 min. Velkou roli v tom hraje zaokrouhlování JD na 0,5 min. „nahoru“ mezi jednotlivými dopravnami, zřízením Odb. Svitava se oproti současnosti přidá jedno zaokrouhlení navíc.

Jan Hasek

Proč neproběhne pouze modernizace tratě z Chocně do Usti jen v rámci prelozky s tunely? Původní trať s oblouky zůstane pouze pro zachování obslužnosti Brandýsa? Nerozumím tomu.

Kamui

Přeložka bude, ale až za několik let. Výsledkem budou 4 koleje.

Dominik

Protože než bude přeložka, tak by se stávající trať rozpadla úplně, modernizaci potřebuje jako sůl.
Pro Brandýs (lepší než mít zastávku kilometr za obcí), a za druhé asi i jako objízdná trasa, pokud by se něco stalo na té s tunely, a případně pro náklady.

JiP

Nechapu vase uvazovani. To ze se ta trat rozpada se zjistilo vcera? To uz se prece vi od same prvopocatku co se s koridory zaclo. Bylo na to 30 let casu postavit tu prelozku!

Projektant

Jenže donedávna se opravy odkládaly s výhledem na přeložkovou modernizaci nahrazující stávající trať (čtyři krátké tunely, přes Brandýs na 160), která by se už nyní také realizovala. Zvítězil ale velkorysejší návrh s dvěma dlouhými tunely + ponechání stávající trati, což zabezpečí potřebnou kapacitu trati. Daní jsou nynější omezení a odsunutí realizace nové trasy, ale z dlouhodobého hlediska se to vyplatí.

JiP

Z dlouhodobeho hlediska bylo pred 10 lety pozde!

pamětník

To vyprávějte předchozím vedením Brandýsa nad Orlicí, která nebyla schopna a ochotna se dohodnout na žádném rozumném řešení!

Jiří Kocurek

Tak si vemte stroj času a jděte jim to vysvětlit.

Alibaba

Tak ona se provozem ta trať „rozpadá“ furt obzvlášť s temito směrovými parametry a množství zátěže (projetých vlaků). Takže je potřeba vložit na Bezpráví trvalou výhybnu, aby se rozdělil dlouhý úsek Brandejs – Ústí na polovinu a pak se to bude lépe udržovat.

M H

Ví…a proto se investice oddalovala, dokud to šlo. Stejně to ovšem dopadlo i jinde – nestihnul se tunel do Berouna ani nové nádraží v Brně…

Zdeněk

Generál také řekl, že mezi Blanskem a Brnem bude ta úspora několik minut a nebo se jedná o něčí představu? Ta úspora tam bude tak maximálně jednu minutu.

Martin 11

Za minutu se dá stihnout spoustu věcí 😆😆

Pavel Skládaný

S pendolinem to opravdu o „několik“ minut zkrátit lze. Jinak snad jen s masivní přeložkou pod zem.

JiP

Jeste ze tech pendolin tolik mame, pak budou jeste jezdit 200 do Budejic a taky do Plzne, 2x denne do Kosic…..

medical_examiner

Mezitím si odskočí do Opavy jako expres…

Lukáš

Tak ona bude i super úspora, až bude z Chocně do Uherska 200. Rozdíl mezi rychlostí 160 a 200 je na jednom kilometru 4,5 sekundy. Takže na těch cca 12 km se neušetří ani minuta, ale budeme mít 200 a bude to stát jen asi 3 miliardy. A to se vyplatí Horste.

Jiří Kocurek

A kdyby se rychlost nezvyšovala, tak by oprava nebyla potřeba.

medical_examiner

Tak to by se ze Zábřehu do Olomouce ušetřily 2 – 3 minuty.
Kolik by to bylo při rychlosti 250 km/h?