Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje Zprávy

Tramvajovou vozovnu Hloubětín pošle v sobotu k zemi 126 kilogramů trhaviny

Vozovna Hloubětín. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vozovna Hloubětín. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po dlouhých letech posuzování a zvažování možností se tuto sobotu dopoledne naplní osud 70 let staré remízovací haly vozovny Hloubětín. Sedmičlenný tým střelmistra Vladimíra Pravdy použije na demolici 126 kilogramů trhaviny eurodyn.

„Práce je podobná jako u většiny průmyslových budov. Jen sloupy nosné konstrukce jsou více proarmované, než jsme očekávali,“ uvedl Pravda. Právě primárně v nosných sloupech budou nálože uložené, a to celkem na 902 místech.

Střelmistr také dal za pravdu všem posudkům, které tvrdí, že střecha remízy je neopravitelná. „Udělali jsme test a odolnost proti promáčknutí je v podstatě nulová,“ doplnil. Dělníci už budovu zbavili hydroizolace, žádné nebezpečné látky hala neobsahuje.

Samotný odstřel potrvá od zmáčknutí tlačítka po výbuch poslední nálože devět sekund. Budou jej provázet přísná bezpečnostní opatření: zhruba na deset minut se zastaví doprava na přilehlých ulicích Kolbenova a Kbelská, kolem vozovny nepojedou tramvaje, nad ní bude vyhlášena bezletová zóna, což se dotkne provozu na letišti Kbely. Výjimku budou mít dva drony, které budou monitorovat dění ve vozovně a okolí. Policie vyklidí a bude střežit okolí areálu.

Demoliční četa dnes roznese do schránek okolních domů informační letáky. Jedno z doporučení zní: neotevírat okna. Vzhledem k přísným bezpečnostním opatřením Dopravní podnik hl. m. Prahy důrazně nedoporučuje zvědavcům sledování na místě samém. „Stejně nikdo nic neuvidí, celá vozovna je skryta v terénní vaně pod úrovní komunikací, navíc obehnána vysokým betonovým plotem, přes který není nic vidět,“ uvedl mluvčí Daniel Šabík. Samotný odstřel střechy deponovací haly přinese deník Zdopravy.cz v přímém přenosu.

Po odstřelu střechy budou pokračovat bourací a odklízecí práce až do konce roku. Je přitom paradoxní, že k zemi jde nejmladší pražská vozovna; byla zbudována na přelomu 40. a 50. let. Její střechu tvoří železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton. Při realizaci myšlenkově pokrokové (a vizuálně zajímavé) konstrukce se ale nepodařilo dodržet předepsanou tloušťku a tvar skořepiny ani provedení výztuže. To mělo za následek vznik dílčích deformací zřejmě již při zhotovení stavby. U ostatních vozoven drží střechy ocelové konstrukce. Taková měla původně být i v Hloubětíně, ale projekt byl během výstavby změněn z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu.

V roce 2013 zaměstnanci v Hloubětíně upozornili na deformaci střechy, od té doby se datují provozní omezení ve vozovně. Statici potvrdili, že střecha hrozí zborcením, částečně proto byla zajištěna podporami a v tomto režimu byl povolen její další provoz na čtyři roky. Hala byla vystěhována loni v lednu, poslední pracovníci DPP zmizeli z areálu vozovny letos koncem června. Nové vedení radnice a DPP přitom loni odstřel odložily a daly vozovně ještě šanci, když ji nechaly prověřit i Kloknerovým ústavem ČVUT. Ten zjistil ještě horší stav střechy a potvrdil její neopravitelnost.

V areálu vznikne nová vozovna, jejíž stavba bude rozdělena do čtyř etap. Už příští rok se má stavět nová měnírna, do konce roku 2022 pak má vzniknout i nová hala a dílny. „Autor architektonického řešení se pokoušel o odkaz na starou vozovnu, my nicméně v první řadě potřebujeme, aby vše bylo praktické a funkční. Nejde o stavbu přístupnou veřejnosti a viditelnou zvenku,“ uvedl projektový manažer DPP Filip Jiřík.

Celkové náklady na proměnu areálu se nyní odhadují na 1,8 miliardy korun.

16
Diskuze

avatar
4 Komentáře
12 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
PoudyJiří KocurekMildaIVPoolmanA.R. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dushan
Host
Dushan

Plánovaná hala opět šeď, bez nápadu. Proč není střecha aspoň zatravněná? Stále se hovoří o přínosech zelených střech pro klimatické podmínky ve městě, ale když má dojit k realizaci, bez potíží je schválena šedá, betonová obluda. O to horší, že investorem je město, které by mělo jít ostatním příkladem.

Poolman
Host
Poolman

Projektant se nebojí,ale investor to tak chce.

A.R.
Host
A.R.

Mne se libi tramvajova vozovna v Liberci. Je barevna a prosvetlena. Nikdo nerekl, ze tramvajova vozovna, menirna nebo jina technologicka stavba musi vypadat nudne a nemuze mit nejaky design. Treba podolska vodarna v Praze je taky technicka stavba a je to zaroven architektonicky skvost.

Poolman
Host
Poolman

Koho se projektant skutecne boji je IPR. Po jednani s nimi jednoho prejde veskera invence.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Obyč střecha v Praze musí odolat zatížení 65 kg/m2. Teda alespoň nepočítám s tím, že by tam sněžilo jako na horách, teyd přes půl metru sněhu. Zlená střecha je nějakých 300 kg/m2 navíc. Plus těch 65 kg/m2 provozního zatížení. To znamená asi 6násobné zatížení nosníků, sloupů, základových patek. To nebude za tutéž cenu.

František Josef I.
Host
František Josef I.

Na webu ČTK (www.ceskenoviny.cz) se odpočítává čas do odstřelu. Podle něj by to mělo být v 11.10 hod.

Ušatá
Host
Ušatá

Co mne stále ale udivuje, je pojetí zeleně. Jakoby se projektanti báli sázet stromy, stromořadí, převažují plochy asfaltu, plochy zpevněné. Je to o to zarážející, že dnes se konečně dochází k tomu, že potřebujeme dostat krajinu do co nejpřirozenějšího stavu – tedy zastíněnou, aby se neohřívala, s co největším množstvím vysoké zeleně, s funkcí zachycovat vodu, CO2 atd. Např. už jen ta prakovací plocha by mohla být pojata aspoň tak, aby byla dvě parkovací místa a ta vždy dodělena stromem s plochou zeleně po celé délce kolem auta, ulice ze všech stran by měla být lemovaná stromořadím a to tak,… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

Určitě by to byla nesrovnatelně výhodnější investice než dotace na elektromobily. No snad se tam časem aspoň něco vysadí.

Poudy
Host
Poudy

To je vám taková ostuda za plánovaná hala, jako od Kotase..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Škoda té původní zajímavé stavby – ale vizualizace té nové vypadá také zajímavě, takže bude-li i funkční, ostuda to určitě nebude.

KubiqCZ
Host
KubiqCZ

Proč myslíte že to bude ostuda? Naopak si myslím, že je to lepší jak kdyby tam plácli obyčejnou obdélníkovou halu, jakých je v komerčních zónách plno (např. Horní Počernice).

Pan Tograf
Host
Pan Tograf

Naopak, je to přesně ta obdélníková hala, jen má trochu cik cak střechu, jinak je to obyčejná plechovka

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

V trojůhelníkové nebo kruhové hale by se vozovnovalo dost blbě. Ona i ta tramvaj má zhruba tvar obdélníku.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll