Hostem nového dílu podcastu bude Michal Vereš, šéf ŽOS Vrútky

Vůz 1. třídy Ampz ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSKVůz 1. třídy Ampz ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK

Je kritika železničních opraven ze strany dopravců oprávněná? Opravdu mohou za nedostatek vagónů v provozu? Probereme v novém díle podcastu.

Michal Vereš, někdejší člen vrcholového vedení Českých drah a aktuální ředitel ŽOS Vrútky, bude hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Podcast přineseme v pátek 23. června.

Michal Vereš. Foto: České dráhy

Michal Vereš. Foto: České dráhy

Současná situace na trhu náhradních dílů pro železniční vozidla není růžová a vozy tráví v opravnách mnohem více času, než je pro dopravce přijatelné. České dráhy mají velké problémy, aby zvládly nasadit potřebný počet vozů ve stanovené kvalitě na nasmlouvané výkony.

Často přitom tvrdí, že se jim včas nevracejí vozy z opraven, proto pak nejsou schopné plnit své závazky vůči krajům a ministerstvu dopravy. Nejednou jako jednoho z viníků situace na české železnici označily i společnost ŽOS Vrútky.

Jaká je ale situace z pohledu opravce? Je tato kritika oprávněná? A opravdu mohou za zpoždění samotné ŽOS, nebo je problém hlubší a je ještě dál v dodavatelských řetězcích? Právě o tom budeme mluvit v novém dílu podcastu s Michalem Verešem.

Ten pracoval pro ZSSK, odkud přišel před několika lety do Českých drah. Do čela úseku provozu Českých drah byl dozorčí radou zvolen v lednu 2019. „Mám praxi, kterou lze shrnout do jedné věty: začal jsem v montérkách a přes lokomotivu a profesi strojvedoucího jsem postupně přešel do pozic úřednických a manažerských. Jenže v rámci slovenského železničního sektoru nebyla možnost se dále rozvíjet a s tím se potkala nabídka přejít k ČD. Mám ambici dále v rámci sektoru růst i s ohledem na to, že ČD jsou o mnoho větší než ZSSK,“ řekl časopisu Železničář v červnu 2019 a podělil se s ním i o své priority ve vedení ČD: „Budu tlačit na to, aby byly soupravy správně řazeny, aby vše jezdilo na čas a aby opravy byly naplánovány a provedeny tak, jak mají být,“ řekl Železničáři Michal Vereš. Už v říjnu 2019 však z ČD odešel právě do ŽOS Vrútky.

České dráhy mají s ŽOS Vrútky hned několik smluv, provádějí tu například hlavní opravy vozů pro dálkovou dopravu (včetně těch pro linku Praha – Hamburk), ale i lehčí periodickou údržbu dalších typů vozů. Zákazníkem Vrútek je také ČD Cargo, pro které tu zajišťují montáž ETCS na lokomotivy řad 130 a 240.

Počátky opraven ve Vrútkách se datují do roku 1874, kdy tu byly založen dílny pro opravy parních lokomotiv, osobních a nákladních vozů. Důležitým milníkem se pak stal rok 1960, kdy se začaly v závodě opravovat elektrické lokomotivy pro celé Československo. Opravny zde tehdy opravovaly přes 300 elektrických lokomotiv a opravy parních lokomotiv se následně přesunuly do Českých Velenic.

Své dotazy můžete psát Michalu Verešovi i vy zde v diskusi až do středečního večera.

Tagy Doporučeno Michal Vereš podcast Cesty Zdopravy.cz ŽOS Vrútky
25 komentářů