Až roční zpoždění železničních opraven a výrobců. České dráhy je vyzvaly, ať plní smlouvy

Dvoupodlažní push-pull souprava. Pramen: Škoda TransportationDvoupodlažní push-pull souprava. Pramen: Škoda Transportation

Dopravce současně upozornil na vysokou poruchovost nových a modernizovaných vozidel.

České dráhy čelí ze strany cestujících a objednatelů kritice za nasazování starších či méně kapacitních souprav. Dopravce proto dnes vyzval své dodavatele, aby také plnili své smlouvy. Poprvé zveřejnil i konkrétní délku jejich zpoždění. Právě kvůli prodlevám železničních opraven a výrobců nezvládají České dráhy plnit smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy. Podle Českých drah dosahuje zpoždění až rok.

V poslední době jsme často kritizovaní ve veřejném prostoru, že naše vlaky poskytují nižší komfort cestování. Že nasazujeme starší vagony a neposkytujeme takové služby, jaké si sami poskytovat přejeme. Třeba ve vlacích chybí wi-fi, zásuvky pro napájení cestovní elekroniky nebo jezdí vagony bez klimatizace. Cestující přirozeně nezajímá, že velká část problémů je u dodavatelů a opravců techniky. My je však denně řešíme a děláme všechno pro to, aby se nedostatky v práci našich dodavatelů přenášely na naše cestující a zákazníky co nejméně,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Do Českých drah se naposledy pustil královéhradecký hejtman Martin Červíček v reakci na snímky ze spěšného vlaku na twitteru, na který dopravce v namísto třívozové soupravy nasadil regionovu. Postup dopravce označil za naprosté selhání.

Podle Českých drah se zpoždění u nově dodávaných souprav  pohybuje v rozmezí půl až jednoho roku. Kvůli řadě nedostatků je mohou České dráhy přebrat často až na několikátý pokus. Zhruba půlroční zpoždění bylo u dodávek InterJetů od konsorcia Siemens-Škoda, zhruba roční zpoždění má dodávka jednotek push-pull a v řádu až několika týdnů jsou zdržení u jednotlivých souprav RegioPanter od závodů skupiny Škoda Group.

Zpoždění zhruba půl roku avizuje polská společnost PESA při výrobě nových motorových vozů. Zhruba roční zpoždění má modernizace motorových vozů Stadler GTW na Slovensku v ŽOS Zvolen. U vozů je navíc vysoká poruchovost.

Hrozba odstoupení od smluv

V slovenské ŽOS Vrútky se významně prodlužují i plánované revize osobních vozů pro vlaky EC/IC, které trvají dvakrát až třikrát déle, než je plánovaná doba. Místo 45 dní jsou na Slovensku některé vozy na revizi i více než 110 dní. Nedostatky na straně výrobců a opravců tak způsobují velké problémy zákazníkům a zaměstnancům Českých drah.

„Chápeme, že jsme všichni prošli dvěma roky pandemie COVID-19 a od února vyvolala různé problémy válka na Ukrajině, ale je nepochybné, že celá řada zdržení v dodávkách a nekvalita provedených prací s těmito problémy zkrátka nesouvisí. Naši dodavatelé se musejí postavit čelem k plnění termínů a dodržení kvality a musejí přijmout opatření ve svých firmách, aby začali plnit své závazky. My jsme jejich zákazník a denně musíme řešit chybějící soupravy, které stojí v jejich podnicích a nám chybějí. My pak musíme vyplácet kompenzace našim cestujícím a dostáváme smluvní pokuty za nedodržení standardů kvůli chybějícím vlakům odstaveným v jejich závodech,“ vysvětluje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Dopravce podle svých slov uplatňuje veškeré sankce za zpoždění a nekvalitu. „Prioritou dopravce je však dodržení termínů a kvality u dodávaných nových vozidel i u techniky, která procházejí revizemi a modernizací tak, aby mohl poskytovat kvalitní služby,“ uvedly České dráhy ve výzvě. Dráhy zvažují další právní kroky a v krajním případě vypovězení příslušných smluv.

Tagy České dráhy Pesa Bydgoszcz Škoda Transportation ŽOS Vrútky¨ ŽOS Zvolen
127 komentářů