Fico obnoví koleje na východ. Nové osobní vlaky na Ukrajinu využijí nákladní trať

Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSKLokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK

Na rozdíl od nového spojení RegioJetu budou slovenské vlaky jezdit po trati s širokým rozchodem.

Slovensko plánuje na konci letošního roku zahájit provoz osobních vlaků na nové lince s Ukrajinou po stávající širokorozchodné železniční trati.

Projekt schválil kabinet premiéra Roberta Fica, náklady na potřebnou úpravu infrastruktury ministerstvo dopravy odhadlo zhruba na sedm milionů eur (177 milionů Kč). V současnosti jezdí osobní vlaky mezi Slovenskem a Ukrajinou po jiné trati.

Vlaky na nové lince budou jezdit na trase z Kyjeva do Hanisky nedaleko Košic přes hraniční přechod Pavlovo/Maťovské Vojkovce. Po slovenském úseku této tratě, který byl postaven kvůli dovozu železné rudy do košických hutí, v současnosti jezdí pouze nákladní vlaky.

Před zahájením provozu osobní vlakové dopravy na trati bude potřeba vybudovat zázemí pro výkon hraniční a celní kontroly, stejně jako nástupiště.

Vlaky v rámci závazku veřejné služby by měl zajišťovat slovenský národní dopravce ZSSK; náklady na dotaci každého páru vlaků ministerstvo vyčíslilo pro příští rok na milion eur (25,3 milionu Kč). Počet nových spojů neuvedlo.

V současnosti osobní vlaky mezi Slovenskem a Ukrajinou jezdí přes hraniční přechod Čierna nad Tisou/Čop.

Do Čopu i z Prahy

Přímé železniční spojení s Čopem má od středy i Praha. Novou linku tam spouští RegioJet, přípravy nového spojení oznámily už loni v listopadu ukrajinské státní dráhy Ukrzaliznycja, které budou s RegioJetem na této trase spolupracovat.

Nové spojení Praha–Košice–Čop bude vedle linky Praha–Přemyšl další alternativou, jak cestovat bez přestupu nočním spojem až na ukrajinskou hranici. V Čopu bude garantovaný přestup na další spoje ukrajinského státního dopravce.

RegioJet spouští první linku přímo na území Ukrajiny, bude jezdit do Čopu

RegioJet využije skutečnost, že ze Slovenska do Čopu lze dojet ještě po kolejích o rozchodu 1435 mm. Bude tak jezdit po jiné trati než připravované slovenské osobní vlaky.

Děláme investice do jejich infrastruktury za naše peníze na nádraží v Čopu, je to dar ukrajinskému lidu,“ uvedl již loni majitel RegioJetu Radim Jančura.

Firma by podle něj ráda v budoucnu prodloužila spojení až do Mukačeva bez nutnosti přestupu.

Tagy Praha - Čop slovensko Ukrajina ZSSK
169 komentářů