Standardní rozchod až do Užhorodu. Ukrajina staví novou trať, chce se lépe napojit na EU

Vlak RegioJetu dorazil poprvné do ukrajinského Čopu. Foto: UkrzaliznytsiaVlak RegioJetu dorazil poprvné do ukrajinského Čopu. Foto: Ukrzaliznytsia

V další etapě se plánuje i elektrifikace 22 km dlouhé trati či její prodloužení až do Lvova.

Ukrajinské státní dráhy Ukrzaliznytsia zahájily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. V současnosti už sice ve stejném úseku koleje leží, nová trať však bude mít standardní evropský rozchod 1435 mm a umožní tak vlakům ze Slovenska či Maďarska zajíždět až do metropole Zakarpatské oblasti.

Pro Ukrajinu jde o projekt strategického významu. Urychlí rozvoj železniční infrastruktury pro budoucí integraci země do EU. Pokládka prvních pražců se uskutečnila 11. dubna za přítomnosti ukrajinského premiéra Denyse Šmyhala a předsedy představenstva drah Ukrzaliznytsia Jevhena Ljaščenka.

Tento projekt nejen zvýší komfort osobní dopravy a přerozdělí tok cestujících, ale také nám poskytne nové logistické možnosti pro nákladní dopravu a odlehčí hraničním kontrolám,“ zdůraznil Denys Šmyhal. Užhorod se stane prvním ukrajinským regionálním centrem, které je s Evropou spojeno železnicí evropského typu.

Hlavní etapa stavby začne v květnu. Projekt je z 50 procent hrazen grantovým spolufinancováním z fondu EU Connecting Europe Facility (CEF). Celkové náklady jsou 1,3 miliardy hřiven (785 milionů korun). „Stavba potrvá 14 měsíců,“ dodal Ljaščenko.

Pokračování do Lvova

Trať bude mít délku 22 kilometrů. Zahrnuje i výstavbu provozních budov a zabezpečení. Nové spojení umožní zavedení přímých „evropských“ linek do Užhorodu, kde mohou cestující přestoupit na vlaky do všech ukrajinských regionů.

Obrazem: Vlak RegioJetu dorazil do Čopu. Ukrajina získala první nedotované železniční spojení s EU

V další etapě se plánuje také elektrifikace trati, i v jejím rámci chce země využít evropské granty. Do budoucna se také chystá technická a ekonomická analýza možného prodloužení „eurotracku“ z Užhorodu až do Lvova. To by umožnilo napojení Lvova na dva evropské dopravní koridory TEN-T – Rýn–Dunaj a Středozemní.

V současnosti vede evropský rozchod kolejí do Čopu, který leží bezprostředně za hranicí se Slovenskem a dál až do Rumunska. Trať začal letos koncem března využívat český RegioJet, který se stal se svým nočním spojem Praha – Čop první evropskou soukromou společností, která začala jezdit přímo na území Ukrajiny. První „ukrajinská“ železniční linka RegioJetu totiž končí v Přemyšli, která je ještě na polském území.

Fico obnoví koleje na východ. Nové osobní vlaky na Ukrajinu využijí nákladní trať

Nové spojení na Ukrajinu chystá i slovenská vláda. Ta však zvolila opačný postup a pro provoz osobních vlaků hodlá rekonstruovat původně nákladní širokorozchodnou trať, která sloužila k dopravě železné rudy z Ukrajiny do košických železáren.

Tagy Praha - Čop Ukrajina železniční spojení na Ukrajinu změna rozchodu
159 komentářů