Eurovia CS musí na své náklady opravit další část zvlněné dálnice v Ostravě

Oprava zvlněné D1 u Ostravy loni v létě. Foto: ŘSDOprava zvlněné D1 u Ostravy loni v létě. Foto: ŘSD

Devět z jedenácti sporů o kvalitu dálnice skončilo vítězstvím ŘSD, dva ještě běží.

Silničáři opravují více než dvoukilometrový úsek dálnice D1 v Ostravě, doprava je tam svedena do jednoho pruhu. Jde o další z částí dálnice D1 (dříve D47), na nichž se objevily problémy hned po jejich dokončení před více než deseti lety. Stát za opravu nezaplatí nic, na své náklady ji dělají firmy, které dálnici stavěly. Novinářům to řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Hlavatý.

„Na tomto úseku byly problémy s nerovnostmi a trhlinami. Po dlouhém vyjednávání s Eurovií a rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 1 jsme se dohodli, že Eurovia kompletně vymění obrusnou vrstvu v tomto úseku v jízdních pruzích tak, aby došlo k odstranění poruch, jak trhlin, tak nerovností. Původní záměr byl pouze odstraňovat trhliny a nerovnosti lokálně, ale my jsme stáli za svým, že chceme, aby to bylo trvalé, zase na dlouhou dobu provozu opravené, a proto se nechala vyměnit celá obrusná vrstva, řekl Hlavatý.

Uvedl, že odhadovaná cena oprav, které se na D1 v Ostravě dělaly v letošním roce, je mezi 10 a 15 miliony korun. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že původní povrch měl vydržet 15 let, po opravě bude mít před sebou ještě minimálně desetiletou budoucnost.

Problémy od dokončení dálnice

Oprava úseku kolem 361. kilometru dálnice D1 by měla trvat maximálně do konce října. Protáhnout se podle Rýdla může jen kvůli špatnému počasí. Nyní je uzavřen jízdní pruh ve směru do Polska i sjezd na Ostravu, jehož oprava má být hotova do neděle. Od pondělí se uzavře pruh v opačném směru, tedy z Polska na Prahu.

Jízdu po dálnici v Ostravě provázejí omezení od jejího dokončení. Jen půl roku poté, co se tam v prosinci 2007 začalo jezdit, se dálnice začala vlnit. Problémy se týkaly zhruba 18 kilometrů dálnice od mimoúrovňové křižovatky s Rudnou ulicí až po Bohumín. Byla tam omezena rychlost a musely se dělat průběžné opravy.

Kvůli vadám dálnice se ŘSD se stavební společností Eurovia už léta pře. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných materiálů. Eurovia od počátku tvrdila, že na stavbu použila pouze materiál, který si ŘSD objednalo.

Hlavatý řekl, že z jedenácti základních sporů už bylo rozhodnuto devět a všechny ve prospěch ŘSD. Podnik se ale se zhotovitelem snaží dohodnout tak, aby výsledek byl efektivnější i účinnější pro řidiče. Dál pokračují dva soudní spory. Nejkomplikovanější bude zřejmě oprava posledního úseku D1, tedy od křížení s Rudnou po křížení s Místeckou ulicí, kde jsou podstatně větší závady.

„Ty dva spory jsou právě o to nejhorší, co tady je, o ty největší nerovnosti, takže to je to gros, na kterém se snažíme najít dohodu už dopředu, než rozhodčí soud rozhodne,“ řekl Hlavatý. Rozsah opravy tam podle něj bude mnohonásobně větší než na dosud opravených částech. „Bude se muset zasahovat do podkladních vrstev, do násypů a to bude asi tím hlavním bodem jednání s Eurovií, která nás čekají,“ řekl Hlavatý.

Tagy D1 Eurovia CS Ředitelství silnic a dálnic ŘSD zvlněná dálnice
31 komentářů