Přestavba rizikové křižovatky na dálničním přivaděči v Jihlavě omezí provoz. Provede ji Strabag

Křižovatka I/38 a D1 v Pávově. Foto: Google Street ViewKřižovatka I/38 a D1 v Pávově. Foto: Google Street View

Záměrem ŘSD je přestavba stávající stykové křižovatky na okružní křižovatku.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) završilo tendr na přestavbu rizikové křižovatky silnice I/38 s dálnicí D1 v Jihlavě-Pávově. Zakázku na zbudování okružní křižovatky, která nahradí stykovou, získala s cenou 58 milionů společnost Strabag (předpokládaná hodnota byla 64 milionů).

„Stavbu plánujeme zahájit v první polovině května a její uvedení do provozu předpokládáme v říjnu,“ uvedl mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý. Stavba si přitom vyžádá výrazné omezení dopravy, které se dotkne i provozu na dálnici D1.

Křižovatka D1 s I/38 má při pohledu s ptačí perspektivy podobu trojlístku. Vratnou rampu při jízdě od Brna do Jihlavy a přímý nájezd od Havlíčkova Brodu na Prahu tak nahrazuje styková křižovatka, kterou účastníci nedávné dopravní konference v Jihlavě vyhodnotili jako třetí nejrizikovější místo na silnicích v Kraji Vysočina.

Jen za poslední dva roky zde došlo k 26 nehodám, během kterých dva lidé zemřeli a 11 jich bylo zraněno. Podle posledního sčítání dopravy projede tímto místem denně více než 12 500 vozidel, z toho přibližně 30 procent tvoří nákladní auta.

Záměrem ŘSD je tak přestavba stávající stykové křižovatky na okružní křižovatku. Ta bude mít vnější průměr 44 metrů. Všechny vjezdy a výjezdy okružní křižovatky budou jednopruhové, oddělené fyzicky dlážděným ostrůvkem.

Pro dominantní směry (Jihlava – Praha, Brno – Havlíčkův Brod, Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno) budou zřízeny takzvané bypassy. „Toto řešení by mělo zajistit plynulý a přehledný provoz. V rámci stavby dojde rovněž na úpravu severní větvě mimoúrovňové křižovatky,“ doplnil Veselý.

Záměr nabral zpoždění. Podle dřívějších vyjádření ŘSD se mělo stavět už v roce 2022.

I/38, křižovatka Pávov, přestavba na rondel. Pramen: ŘSDI/38, křižovatka Pávov. Pramen: ŘSDKřižovatka I/38 a D1 v Pávově. Foto: Google Street View

Omezení dopravy

Po většinu času bude pro veškerý provoz uzavřen Exit 112 ve směru od Brna na Prahu. Vozidla směřující do Jihlavy budou náhradou využívat Exit 119 Velký Beranov. Vozidla směřující na Havlíčkův Brod budou naváděna dopravním značením na Exit 104 Větrný Jeníkov, zde budou z dálnice sjíždět a hned na ni najíždět a vracet se k Exitu 112, přes který budou moci sjet z dálnice na silnici I/38 a dále pokračovat ve své trase. Vozidla směřující od Havlíčkova Brodu na Prahu budou moci využít Exit 112 směr Brno a závlekem přes Exit 119 budou z dálnice sjíždět a hned najíždět na svou trasu.

V průběhu výstavby je v místě prací, na silnici I/38, počítáno rovněž s kyvadlovým provozem, řízeným semafory, a to po dobu 2 x 14 dní s tím, že semafory na blízké křižovatce Tři věžičky budou v těchto termínech vypnuty.

Tagy D1 I/38 Pávov ŘSD Strabag
10 komentářů