D1 bude připravena pro autonomní vozidla, CETIN nachystá úsek u Ostravy

Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan SůraDálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra

Na přípravě legislativního rámce umožňujícího provozovat v Česku automatizovaná vozidla v běžném provozu v současné době intenzivně pracuje také ministerstvo dopravy.

Na dálnicích D1 a A1 mezi Ostravou a polskou Čenstochovou přibude technologie umožňující provoz autonomních vozidel. V pilotním projektu pokryje telekomunikační společnost CETIN ve spolupráci s polskou firmou Cellnex úsek dlouhý 125 kilometrů.

„Připravujeme neutrální infrastrukturu, která bude mezinárodně otevřená pro mobilní operátory, ale i další subjekty, například správce silnic. Tento úsek se bude moci stát pilotním pro testování provozu autonomních vozidel u nás i v Polsku,“ uvedl v tiskové zprávě ředitel rozvoje sítí CETIN Vladimír Filip.

Úsek D1 a A1, který bude připraven pro provoz autonomních vozidel.Zdroj: Google Earth

Úsek D1 a A1, který bude připraven pro provoz autonomních vozidel.
Zdroj: Google Earth

Instalace potřebných technologií se očekává v letech 2024 až 2026. V rámci projektu dojde k výstavbě infrastruktury, a to jak pasivní, tedy věží a nosných konstrukcí, tak aktivní, tedy základnových stanic, vysílačů a antén.

Na dálničním úseku bude kromě „běžného“ 5G signálu nasazena tzv. MEC (Multi-Access Edge Computing) vrstva, která umožní lokální zpracování dat z mobilních zařízení i vozidel s minimální latencí. Právě co nejrychlejší odezva je pro provoz autonomních vozidel nezbytná.

„Konkrétní spuštění bude záležet na tom, kdy na této námi zprovozněné infrastruktuře začnou své služby nasazovat provozovatelé, například automobilky, společnosti zabývající se řízením dopravy, operátoři a podobně,” upřesnil deníku Zdopravy.cz mluvčí CETINu Ctibor Jappel

Investice vyjde na 4,1 milionu eur, tedy v přepočtu asi 104 milionů korun. Projekt pod názvem BALTCOR5G je spolufinancován z fondů EU, konkrétně z programu EU CEF Digital.

Co na to legislativa?

Na přípravě legislativního rámce umožňujícího provozovat v České republice automatizovaná vozidla v současné době intenzivně pracuje také ministerstvo dopravy. Jeho mluvčí František Jemelka deníku Zdopravy.cz řekl, že očekávají předložení návrhu a zahájení legislativního procesu ještě v tomto roce.

„Pro oblast zkušebního provozu je již dlouhodobě využitelný legislativní rámec, v rámci kterého jsou na českých silnicích testována vozidla s pokročilými stupni automatizace,“ dodal Jemelka s tím, že pro další rozvoj oblasti autonomní mobility a funkcionalit vozidel jsou iniciativy a projekty typu pokrytí 5G sítěmi podstatným prvkem, a to s ohledem na budování digitální vrstvy infrastruktury umožňující obecně komunikaci mezi vozidly a funkcionality samotných vozidel s přenosem informací s nízkou latencí.

Pokrytí přeshraničních úseků je podle Jemelky podstatné pro nepřerušené pokrytí a zajištění správného fungování všech funkcionalit.

Tagy 5G autonomní mobilita autonomní řízení CETIN D1 dálnice D1
33 komentářů