Autobusy Doprava ve městě

DPP zrušil soutěž na velkokapacitní autobusy na letiště, nikdo se nepřihlásil. Soustředí se na trolejbusy

Téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPP
Téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPP

Ani druhý pokus Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP) na pořízení nových velkokapacitních autobusů zejména pro linku 119 na Letiště Václava Havla nevyšel. Do soutěže nakonec nepodal nikdo nabídku.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Do soutěže se nikdo nepřihlásil i přes pořádané předběžné tržní konzultace, které proběhly v létě.

„Pro úspěch ve veřejné zakázce na nákup 20 velkokapacitních autobusů jsme udělali maximum – před vypsáním jsme zrealizovali 2 kola předběžných tržních konzultací (PTK), oslovili jsme všechny stávající i potenciální výrobce velkokapacitních autobusů v Evropě, prodloužili jsme PTK na základě předběžného zájmu výrobců a podle jejich vyjádření jsme připravili dokumentaci pro vypsání samotného tendru, vše v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ řekl vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

DPP hledal dodavatele velkokapacitních autobusů už v roce 2018, tehdy soutěžil pronájem. Nikdo se nepřihlásil. Nově chtěl vozidla koupit. Podle výrobců, s kterými redakce Zdopravy.cz mluvila, byl problém především v délce záruční lhůty či podmínek pro servis.

Požadavky na zmírnění záruky se objevily už v předběžných tržních konzultacích, DPP je ale odmítl.  „Pro DPP by to znamenalo výrazné zhoršení podmínek a zvýšení nákladů do budoucna. V tendrech na standardní, kloubové nebo midi autobusy, které jsme doposud realizovali, žádný z výrobců neměl výhrady k námi požadované záruční době,“ dodal Šabík.

Místo autobusů trolejbusy

DPP už nepočítá podle Šabíka s tím, že by zakázku opakovali. „O to více se soustředíme na urychlení prací na elektrifikaci linky 119, kde na přelomu letošního a příštího roku očekáváme získání pravomocného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Na základě již realizovaného prvního kola předběžných tržních konzultací registrujeme násobně větší zájem u výrobců tříčlánkových bateriových trolejbusů než u výrobců velkokapacitních autobusů,“ řekl Šabík. Zakázku na velkokapacitní trolejbusy chce DPP vypsat v první polovině letošního roku. Plán na elektrizaci linky 119 již loni schválili pražští radní.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala požadavek na kapacitní posílení spojení na letiště stále trvá. Zda budou opět jezdit zdvojené autobusy ve špičce ale není zatím jasné nebo zda počká objednatel dopravy až na trolejbusy není jasné. „Za Ropid bychom byli nicméně rádi, kdyby se toto spojení podařilo kapacitně navýšit co nejdříve,“ řekl Drápal. O zajištění letošní letní sezóny budou ještě s DPP jednat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Filias
Host
Filias

Trolejbusy jsou na vytížené trasy budoucnost. Nepotřebujete drahé a problematické baterie ani nákladné koleje.

Jan
Host
Jan

Trolejbusy jsou minulost a hodí se na již postavené tratě. Budoucnost jsou elektrobusy, ostatně dnes čím dál více trolejbusů je dodáváno s baterií aby mohli jezdit i mimo dráty a operativně řešit problémy na trati. Obyvatelé si drátování nepřejí, například pro linku 207 na Žižkově toto bylo odmítnuto a na druhou stranu by Praha 3 uvítala plně bateriové elektrobusy, samozřejmě kloubové, protože v Husitské je provoz silný. Technologie baterií se stále vyvíjí a zlepšuje takže za pár let budou dostupné i za přijatelnou cenu. V Číně se s tím nepárají a elektrifikují dopravu v celém městě pomocí pár tisíc elektrobusů… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Výhoda trolejbusu je v tom, že nemusíte recyklovat pár tun baterií ročně. Což bude ještě veselé, například recyklace pneumatik ve velkém se stále nějak nedaří 🙁 A to je pneumakita v podstatě jednoduchá věc. Guma, tkanina, ocel.

Martin
Host
Martin

elektrobusy se hodi do mest na rovine, ne do kopcoviteho terenu,… Dnes uz se nebavime o ciste trolejbusech, ale o parcialnich, kde mohou cast trasy jet na baterie a nejzatizenejsi a narocne useky pod troleji… V Praze zatim byl vzdy velky problem vybavit vozy takovymi bateriemi, ktere by zvladli jak jizdy do strmych a dlouhych stoupani, v zimnim obdobi s topenim a v letnim s klimatizaci a stani v kolonach… vcetne toho, aby se dostatecne rychle byly schopne zase na konecnych nabit pri kratkych intervalech… Existuje i alternativa v podobe 3 poloveho rychleho nabijeni na zastavkach, ale vystavba infrastruktury by… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

I v Číně, kde kupují elektrobusy rozšiřují provoz trolejbusů.

Y.K.
Host
Y.K.

Porovnání elektrobusu a trolejbusu
trolejbus:
– potřebuje trakční vedení
+ nepotřebuje nabíjecí časy
+ vhodnější na kopcovité trasy, nevhodné pro baterky
+ vyšší účinnost (neztrácí se energie teplem při nabíjecíh cyklech)

elektrobus
+ nezávislost
– větší hmotnost
– větší ekologická zátěž než trolejbus a cena baterek
– nutnost plánovat provoz podle nabíjení

Pokud se použije parciální trolejbus, vznikne vozidlo které dodá trolejbusu částečnou nezávislost.

František Mrkus
Host
František Mrkus

Všechny moderní trolejbusy jsou spíše elektrobusy (viz Palmovka).

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A co slavná rychlodráha na letiště?

Ivo
Host
Ivo

Když dají nesmyslné zadání, tak nikdo nereaguje. Výrobci nejsou padli na hlavu.

Sch
Host
Sch

Dnes vyšla čísla o cestujících na letišti za loňský rok. I kdyby 50% přijelo MHD, tak to dělá průměrné 25000 a maximálně 40000 lidí denně a to nepočítám zaměstnance a doprovod, který nikam neletí. To už jsou slušná čísla na vlak nebo cokoliv jiného jen ne 18 metrový autobus. Ale to uz asi všichni víme. Trolejbus bude fajn…

Petr Petr
Host
Petr Petr

Nejvíce lidí létá v neděli. Metro má interval 7,5 minuty a na to navazuje autobus s intervalem také 7,5 minuty. Nezvládal, tak tam museli jezdit 2. Ostatní dny problém s kapacitou není. Nicméně množství cestujících je akorát na vlak. Metro by jezdilo zbytečně prázdné.

Tomáš Gottschalk
Host
Tomáš Gottschalk

Spolehlivé tříčlánkové trolejbusy dodává např. švýcarský Hess. Ale vyplatí se jediná čistě trolejbusová linka? Vozovna, zázemí atd. Nebo DPP předpokládá postupné zadrátování přilehlých rezidenčních oblastí? Šalina co nejbliž letišti by asi byla lepší a trvbanlivější nápad.

XXXD
Host
XXXD

Jednak v Praze jezdí tramvaje a ne šaliny, ty totiž jezdí jen v Brně a jednak je pro tramvaje potřeba udělat navíc koleje a není příliš možné udělat rychlíkovou linku (tramvaje se nemůžou předjíždět).

Martin
Host
Martin

Ten duvod je mnohem jednodussi, na nekterych trasach diky terenu nelze postavit tramvajovou trat, treba Karlovo nam.-Strahov…

XXXD
Host
XXXD

A jak tohle souvisí s tramvají na letiště?

Martin
Host
Martin

V Praze je v planu vice trolejbusovych linek, zatim 58 – by mela nahradit linku 140, nahrazena ma byt i linka 175 a prave 119… Vhodny je i navrat na puvodni trate, namatkou dnes trasy autobusu 137, 176, 131, aj., v prazskem terenu se vyplati vice nez elektrobusy…

Lenka3p
Host
Lenka3p

Nově se také připravuje elektrifikace linky 375 Vysočany – Stará Boleslav.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Město Praha by mělo jet na školení do mnoha českých nebo evropských měst, kde autobusy nakoupit umí a taky je nakupují. U této konkrétní zakázky navíc potápí svoje letiště.

XXXD
Host
XXXD

Jako by snad Praha bylo jediné město, kterému se do nějakého výběrového řízení nikdo nepřihlásil.

Paja
Host
Paja

No otázka je ve kterém tom českém městě umí nakupovat velkokapacitní autobusy. Těch „klasických“ má Praha dost.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Myslím si, že dobrým řešením by byla prozatím tramvaj. Třídílnou u nás umí vyrobit ve Škodových závodech.

XXXD
Host
XXXD

Nevím, proč by tramvaj měla být lepší. Pro tramvaj jsou potřeba navíc koleje a kromě toho rychlíkovou linku z letiště k metru uděláte dost špatně, vzhledem k tomu, že tramvaje se nemůžou navzájem předjíždět.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Může. Když se udělají jakési výhybny. Jako vlaky na koridoru. Je to velice jednoduché.

XXXD
Host
XXXD

Jsem zvědavý, jak takové výhybny uděláte na Evropské. Další věc pak taky, ještě je, že každá výhybka znamená pro tramvaj zdržení, protože je musí přejíždět docela pomalu. Navíc při takovém řešení je potřeba, aby vše jezdilo načas a i tak by docházelo ke zpožďování tramvaj, které by byly předjížděny. Osobně tedy ani nevím, že by se tento systém nějak moc využíval, což nejspíš bude mít svůj důvod. Tudíž mi z toho vychází, že provozovat zde trolejbus je mnohem výhodnější.

Martin
Host
Martin

U tramvaji hlavne neni potreba, vetsinou se stavi na samostatnem telese a je kapacitnejsi, mohou se i spojovat vozy,… zdrzeni na zastavkach vykompenzuje preference a volna trat oproti zdrzeni autobusu v jizdnich pruzich…

XXXD
Host
XXXD

Autobus/trolejbus také může mít vlastní pruh a preferenci na semaforu.

Martin
Host
Martin

Ano, muze mit i svou vlastni trat, treba takovou: https://www.youtube.com/watch?v=10UY3WC4nDY

Kdyz postavime na letiste tramvajovou trat, bude na samostatnem telese (a take muze byt soucasti jizdniho pruhu), u zavedeni autobusu vetsinou vyhradime jeden pruh na soucasne komunikaci nebo jako je to nyni na Evropske a K letisti (1+1 pruh)…

Ja s vami souhlasim, ale na letiste tomu tak dnes neni…

Erik
Host
Erik

V tom máte pravdu. Jenže trolejbus má háček, bude se pohybovat po komunikaci s auty. Každý problém, kolona se bude trolejbusu týkat také. Tramvaj má svoje těleso, tudíž je na ostatním provozu nezávislá.

Y.K.
Host
Y.K.

Kolem Evropské nemůže být postaveno tramvajové těleso (bez rušení jízdních pruhů), protože komunikace sousedí s přírodní rezervací Divoká Šárka a ta je nedotknutelná. Tramvaj pojede skrz Ruzyň, tedy pomalou cestou skrze zástavbu.

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Soutěž na kapacitní busy zkrachovala. Provedeme elektrifikaci v odhadovaných nákladech 300mio a skutečnost 390mio. Následně vypíšeme soutěž na kapacitní trolejbusy. Soutěž podle očekávání opět zkrachuje, trolejbusy nebudou. Zůstane nám hromada drátů za 390mio. To je zkrátka vedení Prahy z Dolní Lhoty v podání pyrátů.

Co železnice, soudruzi?

Bob
Host
Bob

Železnici blokuje vláda, která za ni odpovídá (prostřednictvím býv. SŽDC), asi se tím Bureš mstí Hřibovi za blokování úřednického gheta v Letňanech.

Sinda
Host
Sinda

Kdo chce moc, nemá nic. Je to mezinárodní ostuda, jak se v ČR dopravujeme na letiště. A Dopravní podnik svou dlouhodobou neschopností k té ostudě přispívá.

XXXD
Host
XXXD

A jak k tomu DPP prosím vás přispívá? Již léta je rozhodnuto, že se tam budou stavět koleje pro vlak a ne pro metro, a to je v (ne)kompetenci státu prostřednictvím jeho organizace, tj. SŽ(DC), a ne DPP. Tak byste nám mohl laskavě vysvětlit, v čem přesně ohledně dopravy na letiště je DPP tak neschopný.

Sinda
Host
Sinda

Tím, co nasazuje na linku dnes. A tím, že vypisuje zadávací podmínky pro soutěž takové, že je nikdo nedokáže splnit.

DPP nedořešil ani tu tramvaj k Dědině, když už jsme u té neschopnosti 😀

Paja
Host
Paja

Protože jí tam místní nechtějí, to pak je otázka jestli je to o neschopnosti DPP. SŽ ani ŘSD si v takových podmínkách lépe nevedou.

XXXD
Host
XXXD

A co byste na tu linku chtěl asi nasazovat? To má DPP jako najednou vyčarovat flotilu nových autobusů nebo co? V případě té soutěže je to opravdu nešťastné, nicméně ty podmínky nesplnitelné nebyly a dodavatel mohl požadovat více peněz za jeden autobus, naneštěstí i tak se nikdo nepřihlásil, takže DPP asi přece jen neměl mít ty podmínky tak přísné nastavené. Ale po bitvě je každý generál, všechno zkritizuje a samozřejmě on sám by to zvládl všechno mnohokrát lépe, že? Co se týče tramvaji k Dědině, tak tam se to zaseklo právě kvůli místním, tam to DPP nemohl moc ovlivnit.

dopravák
Host
dopravák

Sinda: Proč za tu „ostudu“ (podle vás) kritizujete DPP, který provozuje MHD pro jakékoli libovolné uživatele a nikoli nějakou v podstatě jen specializovanou dopravu leteckých cestujících? Nemělo by být naopak starostí (a vlastně dokonce spíše povinností) letiště zajistit si vlastní dopravu svých zákazníků? Když to v pohodě fungovalo „za bolševika“ (autobusy ČSA od „terminálu Vltava“ v Revoluční ulici na letiště a zpět), proč by to nemohlo podobně fungovat i za drsně kapitalistického „postbolševika“? Pokud ROPID + DPP zase jen zdvojí počet vozů na lince č. 119, místo toho, aby především pro letecké cestující zavedl rychlíkové spoje samostatné linky bez mezilehlých… Číst vice »

svojsin
Host
svojsin

Jak to dělají města(nemyslím ČR), které takové autobusy mají?

Travegoist
Host
Travegoist

Moc tam nefrčí tzv. všimné.

Filip
Host
Filip

V Bratislavě to funguje dobře, problém je v samotném DPP. Prodejci to komentují slovy, s každým se lze domluvit na podmínkách krom DPP, který očekává stejné podmínky jako vyjednali před x lety. Problém je, že na tyto podmínky už nikdo nepřistoupí, krom SORu, ale ten do této soutěže nemá, co nabídnout.

M H
Host
M H

Možná tak, že objednají takový počet autobusů od daného výrobce, že se mu vyplatí řešit servisní zázemí. V ČR moc Mercedesů, Van Hoolů a podobně nejezdí… A zdá se, že Iveco, SOR ani Solaris takové autobusy neumí…

Filip
Host
Filip

MB má servisní zázemí v Praze, podmínky servisu a záruky DPP očekával nadstandartní, ale nevidim důvod proč by se k němu takto někdo některý z výrobců těchto autobusů měl chovat, když jejich autobusy prakticky nekupuje.

Tomas
Host
Tomas

No většinou to funguje tak, že náklady spojené se zárukou a servisem výrobce zohlední v nabídkové ceně, jen dost výjimečně to dělají jako charitu. Takže bych spíš věřil, že by to nezvládli technicky respektive že by to pak už bylo s ohledem na počet poptávaných autobusů nehorázně drahé a DP by to za ty peníze nakonec stejně nechtěl.

Filip
Host
Filip

pracuji v Evobusu vím jak to funguje 😉 DPP naposledy od nás měl pujčené Capacity jinak žádné busy dlouho neodebral… je těžké se snimi na něčem domluvit, ale čekají že jim polezeme někam….

Tomas
Host
Tomas

V situaci, kdy zákazník očekává, že mu dodavatel poleze někam, a pak možná něco koupí, a dodavatel očekává, že zákazník musí nejdřív nakoupit, aby mu pak možná lezl někam, mě moc nepřekvapuje, že je těžké se na něčem domluvit 🙂

Filip
Host
Filip

jsou tu zakazníci kteří odeberou ročně desítky autobusů, a ty nemají tak dobré podmínky jak požadoval DPP takže asi tak…

Tomas
Host
Tomas

Jestli po vás chtějí stejné podmínky, jako mají u Soru, tak z jejich pohledu je to v pořádku, protože nedává žádný smysl přecházet k někomu, kdo nabízí podmínky horší. A samozřejmě je vaše svobodná volba říct „díky, nemáme zájem“.

Filip
Host
Filip

Každý zákazník má individuální podmínky. Ono se tu před lety dojednaly velkorysé podmínky pro DPP s cílem aby DPP objednával busy. Jenže DPP už pak nic neobjednal a objednával u SORU atd… ale chce stejné podmínky jako před lety 😉 nabídli se jim standartní podmínky, ale na to neslyšeli, proto se nakonec nabídka na toto ani minulé výběrko nepodala.

Oran Gutan
Host
Oran Gutan

Ve svý podstatě lžeš, od vás DPP NIKDY žádný autobus neodebral.

Travegoist
Host
Travegoist

Což je taky taková polopravda 😉

Romanero
Host
Romanero

Za cestující bychom byli rádi kdyby jezdil ve stejné trase vlak co nejdříve..

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Ne, já chci letadlo. Když může být linka z Václava do Budějice, proč by nemohla být Václavák – Václav.

Richard P.
Host
Richard P.

tak aerolinla do Budejovic/Krumlova bude brzy: www-rosaairlines-com

...
Host
...

Z Manhattanu na JFK (a zpět) se dá za nějakých $120 letět helikoptérou. Což oproti $15 za LIRR, zdržení při přestupu na Jamaica station a $7.75 za JFK train už není zase takový rozdíl.

XXXD
Host
XXXD

Nechci se úplně opakovat z předchozích diskuzí, ale váš komentář je úplně zbytečný. To, že zde cestující chtějí jezdit radši vlakem je maprosto jasné a i ROPID o to usiluje, nicméně stavba trati na letiště je v naší byrokratické republice běh na dlouho trať a cestující by i do té doby ocenili nějaké dílčí zlepšení, například právě v podobě velkokapacitního trolejbusu. Zdvojené spoje se současnými kloubovými autobusy nejsou výhodné ani z provzního hlediska ani z pohledu cestujících (naprostá většina z nich se totiž stejně zásadně cpe do prvího autobusu).

Dushan
Host
Dushan

Výstavbu tratě na letiště blokují především domkáři v okolí tratě, resp. zástupci Prahy 6. Pokud by stát jednal rázně ve smyslu prosazení veřejně prospěšné stavby, trať už léta mohla sloužit.

XXXD
Host
XXXD

Tak ono ne vždy je nejlepší prosazovat první variantu, která se neprojektuje a ignorovat veškeré připomínky a stížnosti, které můžou být oprávněné a dají se vyřešit nějakým kompromisem.

XXXD
Host
XXXD

Problém je spíš v tom, že tuhle tzv. „rychlodráhu“ slibovali různi politici již před x lety, ale reálně se pro to začalo něco dělat jen nějaký ten rok zpátky.

Svojsin
Host
Svojsin

Jenomže trolejbus víc lidí než autobus neodveze. V čem má být pro cestující lepší?

XXXD
Host
XXXD

Když bude vysokokapacitní, tak určitě odveze více lidí než jeden SOR NB 18. Netvrdím, že to bude ohromné zvýšení kapacity, ale pořad o trochu lepší než současný stav.

Lenka3p
Host
Lenka3p

Zatím běžně jezdí osmnáctimetrové autobusy, tříčlánkové trolejbusy by měly mít délku 24 m.