Další trať na 200 km/h má povolení, stavba vyjde na více než 11 miliard korun

Trať Kojetín - Přerov po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicTrať Kojetín - Přerov po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Projekt získal nedávno evropskou dotaci, čeká se na vítěze soutěže.

Správa železnic dotáhla do finální fáze přípravu dalšího úseku trati na 200 km/h. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení pro modernizaci trati z Brna do Přerova v úseku Kojetín – Přerov.

Rozhodnutí, které není ještě pravomocné, přišlo v době, kdy vrcholí současně výběr zhotovitele v soutěži s maximální hodnotou 11,073 miliardy korun. Aktuálně běží hodnocení nabídek. Před dvěma týdny získala Správa železnic na stavbu dotaci z nástroje CEF.

Brno – Přerov, VRT z Polska do Ostravy i ETCS pro Arrivu. Komise rozdělila 69 miliard korun do dopravy

Úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo) je označen jako 5. stavba plánu na zbudování rychlé dráhy mezi Brnem a Přerovem. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.

Součástí stavby budou i proměny železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody. Místo dosavadní stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka u obce Bochoř. Všech 14 přejezdů bude nahrazeno nadjezdy, nebo podjezdy. Řeku Moravu v Kojetíně překlene nový 120 metrů dlouhý most.

Zahájení prací na 17 kilometrech trati plánuje Správa železnic na letošek, hotovo má být v závěru roku 2028. Několik měsíců již běží stavba navazujícího úseku mezi Kojetínem a Nezamyslicemi. Zasmluvněna už je také stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.

Trať Kojetín - Přerov po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽMost přes Moravu na nové trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Kojetín - Přerov. Pramen: Správa železnicStanice Kojetín na trati Brno - Přerov. Pramen: Správa železnic

Rychlé spojení s maximem 200 km/h

Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.

Mezi Brnem a Přerovem půjde nicméně o zásadní zlepšení. Současná trať je jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná.

Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)

První stavba Brno – Blažovice 2028–2032

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031 

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028

Tagy Brno - Přerov DESÚ Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Kojetín - Přerov Správa železnic
56 komentářů