Další trať na 200 km/h má povolení, stavba vyjde na více než 11 miliard korun

Projekt získal nedávno evropskou dotaci, čeká se na vítěze soutěže.
Správa železnic dotáhla do finální fáze přípravu dalšího úseku trati na 200 km/h. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení pro modernizaci trati z Brna do Přerova v úseku Kojetín – Přerov.
Rozhodnutí, které není ještě pravomocné, přišlo v době, kdy vrcholí současně výběr zhotovitele v soutěži s maximální hodnotou 11,073 miliardy korun. Aktuálně běží hodnocení nabídek. Před dvěma týdny získala Správa železnic na stavbu dotaci z nástroje CEF.
Úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo) je označen jako 5. stavba plánu na zbudování rychlé dráhy mezi Brnem a Přerovem. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.
Součástí stavby budou i proměny železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody. Místo dosavadní stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka u obce Bochoř. Všech 14 přejezdů bude nahrazeno nadjezdy, nebo podjezdy. Řeku Moravu v Kojetíně překlene nový 120 metrů dlouhý most.
Zahájení prací na 17 kilometrech trati plánuje Správa železnic na letošek, hotovo má být v závěru roku 2028. Několik měsíců již běží stavba navazujícího úseku mezi Kojetínem a Nezamyslicemi. Zasmluvněna už je také stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.
Rychlé spojení s maximem 200 km/h
Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.
Mezi Brnem a Přerovem půjde nicméně o zásadní zlepšení. Současná trať je jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná.
Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)
První stavba Brno – Blažovice 2028–2032
Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031
Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033
Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028
Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028