egoe-plus
Železnice Železniční průmysl

CZ LOKO v Estonsku zmodernizuje další čtyři americké lokomotivy C30

Lokomotiva C30-M od CZ LOKO. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva C30-M od CZ LOKO. Pramen: CZ LOKO

Společnost CZ LOKO podepsala s estonským národním dopravcem Operail (dříve EVR Cargo) smlouvu na dodávku paketů pro celkovou modernizaci dalších čtyř lokomotiv C30 na řadu C30-M. K podpisu smlouvy došlo v první polovině ledna, celkem se tak počet zmodernizovaných lokomotiv této řady zvýší ze tří na sedm.

„Pokračování modernizací lokomotiv C30-M potvrzuje oblíbenost modernizačních projektů CZ LOKO také v baltském regionu a to především z pohledu spolehlivosti a ekonomiky. V Pobaltí nám již jezdí 123 lokomotiv z naší produkce,“ uvedl ředitel prodeje CZ LOKO Jan Kutálek.

Firma se na modernizaci podílí dodávkou nových paketů, tedy všech konstrukčních celků, které se nacházejí nad úrovní hlavního rámu lokomotivy. Do Estonska budou takto dodávány například bloky spalovacích motorů s alternátory, kabiny, kapoty, chlazení, brzdové systémy nebo bloky řízení. Podle CZ LOKO jde o stavebnicovou konstrukci, kterou se dá modernizovat téměř každá lokomotiva.

Lokomotiva C30-M od CZ LOKO. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva C30-M od CZ LOKO.
Pramen: CZ LOKO

První lokomotiva C30-M vznikla po modernizaci v loňském roce. Po zkušebním provozu získala homologace, nezbytné k nasazení do pravidelného provozu. Jde o šestinápravové dieselelektrické vozidlo, které vzniklo z původní americké lokomotivy C30 od General Electric.

Je určeno pro těžkou posunovací nebo traťovou službu na tratích a vlečkách o rozchodu 1520 mm. Pohon zajišťuje motor CAT 3512C o výkonu 1 550 kW se střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu (AC/DC). Konstrukce je proti původnímu typu kapotová, s věžovou kabinou, což výrazně zlepšilo rozhledové poměry strojvůdce.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

O CZ LOKO čtu rád. A je zajímavé srovnávat nápady a dynamiku téhle ex-ŽOSky s jinou sídlící Šumperku.
Trocha historie je tady: https://www.e15.cz/nazory/americky-sen-riznuty-ceskou-hospodou-ctete-pribeh-majitele-cz-loko-a-jeho-firmy-1336737

Indian

Trošku mě překvapilo, že po rekonstrukci je ta lokomotiva vyšší… Od pohledu je zřejmé, že rám je po rekonstrukci posazený výš.
https://www.youtube.com/watch?v=FY7k2G3bgtU

Kubrt

Nástavba CZ-loko má menší obestavěný objem než původní, takže bylo třeba dát něco jinam – vzduchojemy jsou nově mezi nádrží a rámem, rám je tedy výš a ostatně i kapoty a kabina jsou na takovém podstavci – do SŽD profilu se vejde a ještě je lepší výhled.
Úspěch, třeba pomůže CZ loko k průniku na dlaší trhy, kde jsou v provozu původem americké lokomotivy.

Dash9

Přál bych jim to. I samotná USA remotorizuje/přestavuje už drahně let (například kapotové CF7 dělané ze skříňových F7 v sedmdesátých letech), ale je asi to uzavřený trh. V Evropě diesely původem od GE mimo Estonsko nikde nejezdí a ani od EMD nebo ALCO/MLW to není žádná sláva. Zbývá Afrika, Jižní Amerika (kde tyto šestinápravové ex USA ojetiny předělávají na osminápravové pro rozchod 1000mm), Asie a Austrálie a to vše je asi mimo možnosti CZ Loko.

Mišin

V bývalé Jugošce jsou…

Dash9

Ano, tam jsou lokomotivy od EMD. Ale jde o exportní verze uzpůsobené pro evropský trh s výrazně jinou konstrukcí než tyhle echt americké GE Dash7. To by pro CZ Loko znamenalo kompletně novou aplikaci de facto ve stejném rozsahu, jako kdyby se rozhodli modernizovat jakáýkoliv jiný typ lokomotivy. Čímž neříkám, že to nejde.

Potopa

Mě se v odkazovaném videu (čas 1:16) líbila očividně nová vlaková zastávka typu „výstup pouze předními dveřmi“. Tohle řešení by se mi obecně líbilo u nás (na trati Tanvald – Harrachov to funguje). Tady mnohdy máme lesní zastávky délky 60m pro jednu „Regínu“ nebo 110m pro jednoho cca 75m „Pantera“ a na méně významných nádražích na hlavních tratích se staví nástupiště klidně i 200m, pro případ mimořádného zastavení „ECéčka“.

Pavel Klicpera

staví se proto, aby stavby byly co nejdražší, to je v režii betonářské lobby za vydatného přispění EU, to nemá s úsporami, logikou a ještě k tomu s železnicí nic společného (viz zábradlománie a další vykutálené akce), notabene, kolik dlouhejch klacků přijede ke kilometrům přistávacích runwayi v České Lípě? Nějaká 814, 854/954, 843/Bmnp a 844 – to je všechno a betónu jak na.rano… No a ještě pohledem kamery, ta zastávka je pěkně dlouhá – stačí jen pohled na délu projíždějícíh mašin – k perónu se vešly bez problému. No a už se zase rozčiluju, vzpomněl jsem si na Václavice –… Číst vice »

Stepan

Moc hezke, gratuluji. Tohle by meli davat ve zpravach v televizi a ne kolik lidi kde umrelo. To je ten druh pozitivnich zprav, ktere potrebujeme. Diky zdopravy.cz