Český autoland se vrátil k úrovni před covidem, rekord padl u elektromobilů

Výroba autobusů v závodě Iveco Czech republic, Vysoké Mýto. Pramen: Iveco BusVýroba autobusů v závodě Iveco Czech republic, Vysoké Mýto. Pramen: Iveco Bus

Výroba autobusů v Česku loni zůstala těsně za maximem z roku 2022.

Český automobilový průmysl se loni počtem vyrobených vozidel vrátil na rekordní úroveň před vypuknutím pandemie koronaviru. S počtem 1,398 milionu vyrobených aut lehce zaostal za rekordním rokem 2018, jde o třetí nejvyšší hodnotu v historii.

Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Meziročně stoupl počet vyrobených vozidel o 15 %. „Na naše globálně velmi úzce propojené odvětví měl dopad rusko-ukrajinský i izraelsko-palestinský konflikt, vysoké ceny energií, dlouhodobě neuspokojivá situace na trhu práce či výpadky a volatilita v dodavatelských řetězcích, ke kterým docházelo zejména v jarních a letních měsících,“ uvedl AutoSAP v tiskové zprávě.

Největší růst zaznamenala produkce elektromobilů, meziročně jejich výroba stoupla o 34 % na 180 887 vozidel. Jejich podíl na celkové výrobě je tak výrazně vyšší než podíl na registracích nových aut v Česku.

O osudu českého automobilového průmyslu se v poslední době velmi intenzivně diskutuje v souvislosti s nástupem asijských automobilek či elektromobilitou. „Pro zákazníky je dobrou zprávou dohoda na realističtější podobě emisní normy Euro 7, která umožní déle zachovat
nabídku dostupných modelů vozidel. Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, že stejně jako v roce 2023, tak i v roce letošním bude český autoprůmysl opět zastávat pozici motoru české ekonomiky a jednoho z nejinovativnějších průmyslových odvětví,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Auta vyrobená v Česku končí hlavně v cizině.  Loni za hranice zamířilo 92,4 % u nás vyrobených vozidel.

Výroba autobusů těsně pod rekordem

Největší domácí automobilka Škoda Auto, která svou výrobou představuje 61,9 % z celkové produkce osobních automobilů v Česku, vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2023 celkem 864 889 automobilů (+24,8 %). V nošovickém závodě automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo za dvanáct měsíců roku 2023 vyrobeno celkem 340 500 vozidel, tj. o 5,6 % víc než v roce 2022. Každé páté auto z Nošovic je elektromobil. Navzdory pozastaveným subdodávkám výrobních komponent v jarních a letních měsících bylo v roce 2023
v kolínské Toyota Motor Manufacturing vyrobeno celkem 192 427 automobilů.

Nošovický Hyundai vyrobil nejvíce aut za posledních pět let, chystá se na větší podíl elektromobilů

Tatra Trucks jako jediný výrobce nákladních aut vyrobila loni 1 432 nákladních vozidel, tedy o 85 ks víc než v roce 2022 (+6,3 %).

Výroba autobusů zůstala těsně za rekordem z roku 2022, bylo vyrobeno 5 253 vozů. Ve vysokomýtském Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4 741 autobusů (-0,5 %). Meziročně mírně nižší výrobní výsledky evidoval i libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 492 autobusů, tedy o 28 ks méně než v roce 2022.

Registrace nových autobusů stouply loni v Česku o pětinu, jedničkou bylo Iveco

Tagy AutoSAP Sdružení automobilového průmyslu výroba vozidel v ČR
43 komentářů