Automobilový průmysl Automobily

Český autoland už neroste, za první čtvrtletí výroba klesla. Nejvíce v Hyundai

Karoserie vozu Škoda Fabia Combi v závodě v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto
Karoserie vozu Škoda Fabia Combi v závodě v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Výroba nových osobních aut v Česku přestala růst. Za první tři měsíce letošního roku vyrobily automobilky v Česku 363 052 vozů, což je o 3,8 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2018.

Vyplývá to ze statistik, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).  „Vzhledem k tomu, že příčiny tohoto zpomalení se zdají mít krátkodobý charakter, ve druhém pololetí 2019 můžeme očekávat obrat k lepšímu,“ řekl mluvčí AutoSAP Vojtěch Severýn.

Ze tří automobilek na výrobu osobních aut se v prvním čtvrtletí podařilo navýšit produkci jen kolínské TPCA o 4,7 % na 58 772 vozidel. Škoda Auto vyrobila o 2,93 % méně aut (231 280), Hyundai zaznamenal za první tři měsíce pokles o 11,94 % na 73 tisíc vozidel.

AutoSAP naději v návrat růstu dokladuje čísly za březen, kdy se vyrobilo o o 4,4 % aut více. Počet pracovních dnů byl i přes velikonoční svátky loni na přelomu března a dubna stejný.

V případě autobusů zaznamenává velký růst stále hlavně Iveco. Celkově produkce autobusů v Česku stoupla na 1185 vozidel (+ 6,7 %), na Iveco připadá s téměř desetiprocentním meziročním růstem většina tuzemské produkce (1108). SOR naopak zaznamenal během prvních tří měsíců propad o čtvrtinu.

K růstu došlo i v segmentu motocyklů, společnost Jawa Moto navýšila výrobu o 151 % na 589 motocyklů. Za růstem stojí především navýšení exportu (+171,4 %) zejména do zemí střední a jižní Ameriky, stejně jako růst domácích prodejů (+ 50,0 %)

„Ačkoliv meziroční srovnání prvního čtvrtletí nevyznívá pro domácí produkci vozidel pozitivně, v prvních měsících tohoto roku můžeme pozorovat nárůst výroby ve všech kategoriích mimo osobní vozidla. Výrobcům se nadále daří v produkci i v odbytu v ČR i v zahraničí. To je dobrou zprávou nejen pro podniky působící v automobilovém výrobním řetězci v ČR,“ řekl prezident AutoSAP Bohdan Wojnar.

Ze statistik zcela vymizely data o výrobě v Tatře. Firma patřící do skupiny Czechoslovak Group je přestala zveřejňovat.

4
Diskuze

avatar
3 Komentáře
1 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
4 Autoři komentářů
jirkaXaverDavidJackub Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

se ani nedivím… už neví, co by ze tu plechárnu chtěli

Xaver
Host
Xaver

Myslím, že by bylo naopak dobré snižovat závislost naší ekonomiky na automobilovém průmyslu.

Jackub
Host
Jackub

Růst donekonečna je nemožné, pokles prostě jednou přijít musí. A nechápu, proč je propad o cca 3% brán jako tragédie…

David
Host
David

protože se při výrobě řeší každý haléř, tak je to taková tragédie 😉

Partneři