Český autoland se vrátil k úrovni před covidem, rekord padl u elektromobilů

Výroba autobusů v závodě Iveco Czech republic, Vysoké Mýto. Pramen: Iveco BusVýroba autobusů v závodě Iveco Czech republic, Vysoké Mýto. Pramen: Iveco Bus

Výroba autobusů v Česku loni zůstala těsně za maximem z roku 2022.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hank

S ohledem na další očekávaný vývoj Země – rozklad klimatu, vyčerpání zdrojů apod. – autolandy nemají perspektivu. Ví se to už přes 50 let a nic se v té věci neudělalo; a když se něco začalo dělat – elektromobilita atd. – , je to od samého začátku blbě. Viz třeba https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00368504231201372 TL;DR. Pro, kdo nemají čas a náladu číst to celé, jenom stručné shrnutí: Pokud se chceme zachránit, musíme změnit sociální normy týkající se lidské reprodukce, konzumu a produkce odpadu. Destruktivní lidské chování je živeno ekonomickým růstem, marketingem a pronatalitní politikou. Současné snahy zastavit změny klimatu se soustředí pouze na… Číst vice »

hank

Sorry, vypadlo mi slovo: Má být „Pro ty, kdo nemají čas a náladu…“ atd.

Aileeen

Tyhle fanatické dojmologie opravdu myslíte vážně?

Chronosphere

Pol Potova Kambodža toť výsledek ideologie těchto pošuků.

hank

Zatímco výsledkem liberální ideologie je spotřeba zdrojů odpovídající 1,7násobku obnovitelné kapacity zeměkoule, trvalý exponenciální růst spotřeby a kolabující podnebí. Ideologie skutečných pošuků (známých též jako mainstreamoví makroekonomové) spočívá v představě, že exponenciální růst čehokoli může v konečném systému pokračovat donekonečna. Jak to asi může dopadnout, to se dá odvodit z exponenciálních přírodních procesů podobného charakteru jako jsou jaderná řetězová reakce nebo rakovinné bujení; když se tyto procesy nechají probíhat bez zásahu zvenčí, skončí destrukcí systémů. Zpráva pro Římský klub aka Meze růstu z roku 1972 měla pravdu a kombinace dvou z jejích scénářů (Business as Usual a Comprehensive Terchnology) se… Číst vice »

hank

Takže co navrhuješ?

Aileeen

Méně hloupé ideologie a více rozumu.

hank

Meze růstu jsou ideologie? Když se po 50 letech potvrzuje správnost jejich modelů?

Vládnoucí (neo)liberální ideologie, která nutí lidstvo rozebírat si zeměkouli pod nohama, je rozumná?

Ale čekal bych konkrétnější odpověď. V čem by to rozumné řešení mělo spočívat?

Pan Pravda

V ekonomice nejde o pocty, ale o zisk a ten ma Skoda na elektromobilech prakticky nulovej, takze pokud skutecne vstoupi v platnost zakaz spalovacich motoru, ceka strmej pad nejen ceskou automotion, ale celou nasi ekonomiku.

Baraba

cesky autopohyb? nebo autohnutí?

zkuste radeji automotive

Air Traveller

Ted ma mozna na elektromobilech zisk nulovej, ale az skonci spalovaci motory a vyrobi tech elektroaut desetinasobek, proc by nemohla byt ziskova?

Vít

To se stane mnohem dříve, než ten zákaz začne platit.

CarlosEV

Enyaq je model s nejvyšší marži což potvrdila i sama Škoda vy nulovej praktiku

Michal M

A pro srovnání – roční produkce koncem totáče:
– AZNP v r. 1989: 189 000 (skoro polovina z toho byly šunty na bázi vylepšeného embéčka)
– Tatra 15 000
– LIAZ 15 000
– Avia 14 200
– Karosa 3 400

noerf

Bohužel Liaz doplatil na to, že po rozpadu východního bloku a propadu tamních trhů neměl servisní a prodejni zázemí po Evropě. Tatra přežila díky výrobě speciálních vozidel. Avia začala být nahrazována efektivnějšími dodávkami, na které stačilo B.

firon

V Tatrovce myslím pracovalo víc zaměstnanců, než měla Kopřivnice obyvatel, sjíždělo se to tam z okolních vesnic. Kde ty časy plánovaného hospodářství jsou…

Aileeen

Naštěstí pryč.

noerf

Je někde uvedeno kolik dodal Sor karoserií pro trolejbusy a jaká je roční změna? Předpokládám, že ve Vysokém Mýtě karoserie pro trolejbusy nevyrábí.

Marek

Montovna Evropy. Nejlepsi

Air Traveller

Treba zrovna v pripade skodovky je spousta lidi zamestnana i ve vývoji, a to jak primo ve skodovce, a i ve spouste dalsich firem v dodavatelskem retezci.

Nakonec, i ty montovny jsou potreba – ne kazdy ma potencial na to, aby se stal inženýrem ve výzkumáku – a ty stovky tisíc lidí se necim uzivit musí.

SaulGoodman

Tatra taky rozhodně není montovna, mají vlastní silný vývoj, i velký podíl vlastní výroby (mají např. vlastní slévárnu a kovárnu) a spolu se sesterskýma firmama (TDV & EA) se jim daří zejména ve vojenské oblasti dosahovat i docela prestižních zakázek, ať jde o kooperaci s francouzským Nexterem na Titusech a Caesarech, dodávky s DAFem pro belgickou armádu, nebo různé zakázky pro UAE a Saúdskou Arábii. A samozřejmě taky pro Ukrajinu, ať už jde o kompletní systémy, nebo podvozky a pancéřované kabiny pro ukrajinské systémy, jako je třeba houfnice Bohdana nebo protilodní střely Neptun, které potopily Moskvu a zničily S-400 na… Číst vice »

hank

„Nakonec, i ty montovny jsou potreba – ne kazdy ma potencial na to, aby se stal inženýrem ve výzkumáku – a ty stovky tisíc lidí se necim uzivit musí.“ Existují státy, které ty montovny k prosperitě nepotřebují. Na takovém Tchaj-wanu, což byl ještě v 70. letech čistě zemědělský ostrov, se v roce 1990 chipy ještě nevyráběly. Dnes se jich tam vyrábějí 2/3 světové spotřeby. Evropa: 1990 – 44%, 2020 – 9%. O dalším směřování zdejšího státu brzy s největší pravděpodobností rozhodnou voliči, pro které pořádná práce není nic, co se nedělá lopatou nebo kladivem; a tyto postoje v nich podporují… Číst vice »

Air Traveller

Vyvedu vás z omylu – asi si nás pletete s poláky, možná slováky, možná jenom tak plantáte. Ale o češích stále platí, že ti zůstavají doma a za hranice za prací se moc nehrnou. Takřže jste na velkém omylu v tom, že zůstavají ti, pro koho pořádná práce není. Hmm, většinou, když takhle slyším někoho mluvit, tak je to expat, co se vystěhoval za hranice, a ted se cejtí jako uber-čech, protože prostě není v tom našem českým rybníčku. Tipuju, že to bude i váš případ, a žijete v poněkud zkreslené realitě. Ale k věci ..pokud si myslíte, že polovina… Číst vice »

hank

„Hmm, většinou, když takhle slyším někoho mluvit, tak je to expat, co se vystěhoval za hranice, a ted se cejtí jako uber-čech, protože prostě není v tom našem českým rybníčku. Tipuju, že to bude i váš případ, a žijete v poněkud zkreslené realitě.“

Omyl. Úplně mimo terč. Jsem docela tuctový tuzemský boomer a dvě z mých tří dcer těma nohama už hlasovaly. Chápu je a schvaluju jim to.

Baraba

No… viděl jste někdy výrobu čipů? Bohužel z 95% je to „montovna“. Sice krásně naleštěná, bezprašná, ale většina zaměstnanců nepotřebuje žádná vzdělání, stejně jako v automobilce. Těch „pár“ vývojářů to nezachrání.
Proč myslíte, že se staly Evropské a US chipy nekonkurenceschopné? Hlavní byla nemožnost získat tak levnou pracovní sílu a pracovní podmínky v Evropě nebo USA.
Není problém vyrábět chipy v Evropě, nebo kdekoliv jinde. Jediné co tomu brání je masivní investice do výrobních prostor a bohužel díky výrobním nákladům i levná pracovní síla…

PetrH

Buďte rád. Co by taky Češi jiného dělali, vzhledem k inteligenci?

mlokXCM

Co dělají v jiných zemích?

hank

Bingo. Ti, kdo se na to cítí, hlasují nohama.

Michal M

Automotive je třetina české ekonomiky, ovšem Mareček is not impressed…

Zakon kaze

No, to je ten problem, ze je to tretina, coz je fakt dost na prumysl, kde se ve velkem resi robotizace…

Michal M

Hodnota neznamená počet zaměstnanců. Průmysl zaměstnává 1,3 milionu lidí, automotive je 180K z toho.
A robotizace se tam řeší už poměrně dlouho a skok o kousek dál je zatím dost drahý…

Viktor Šedivý

Naštěstí soudruzi už rozhodli, že automotive za pár let končí, takže nebude nutné nic řešit.

Vojtěch

Myslíte soudruha Vondru?

Aileeen

Lžete.

Baraba

zkuste se zamyslet, kolik lidi z Vašíulice je schopno dělat „raketového inženýra“… Zastoupení skladů a „montoven“ je přímo úměrné erudovanosti populace.
1. i v montovnách je třeba vzdělaných lidí k údržbě a řízení
2. v ČR je usídleno mnoho technologických a vývojářských firem
3. bohužel díky nové generaci rodičů a politickému řízení školství naše celková vzdělanost rychle klesá

Aileeen

Zatím, bohužel, nejhorší úroveň vzdělanosti předvádí generace dnešních čtyřicátníků a padesátníků, erudovaný to víqět socialistického a postsocialistického školství.

Air Traveller

to by me zajimalo, kolik je vam… tipuju tak 20 a myslite si, ze svet se kvuli vam po …

Baraba

Je to vidět i podle toho, že neví jak se píše výkvět =) 80% mladých, kteří mi přicházejí na pohovor, dříve než to, co by měli dělat, zajímá kolik budou brát, jaké jsou benefity, jestli musí chodit do práce, když se dá dělat vše z home office a jak to bude se služebním autem. Téměř nikoho nezajímá co naše firma dělá, jaké by byly jeho povinnosti, nebo třeba i taková hloupost, kolik by měl kolegů. A nepřejte si vidět ty kyselé ksichty, když jim dám pár otázek ze všeobecného přehledu v oboru a jednoduchý testík na to abych věděl jak… Číst vice »

Air Traveller

Hmm, na pohovorech jsem získal prakticky stejný pocit z našich uchazečů.

Jsem rád, že to není mým pokřiveným vnímáním, a že je nás víc.

Aileeen

Jestli netušíte, proč jsem napsal „víqět“, pak jste teda buď pěkná fosilie a nebo hodně mladý a neznalý tvor.

hank

„Je to vidět i podle toho, že neví jak se píše výkvět…“ Řekl bych, že ví a provokuje. 😀 A vůbec – byli jsme to my, kdo je nějak vychoval. Celých 5000 let, co si lidstvo zapisuje svoje dějiny, si každá odcházející generace myslí, že s nimi končí „normální“ svět a že po jejich odchodu se to všechno posere. Zatím k tomu kupodivu nedošlo, což skýtá jistou naději i do budoucna… Koneckonců až my vymřeme, bude to jejich svět; bylo by záhodno předat jim ho v takovém stavu, aby s ním ještě šlo něco rozumného dělat. Řekl bych, že naše… Číst vice »

Aileeen

Do toho vám, naštěstí, vůbec, ale vůbec nic není. Ale jak jinak, k tématu nic, pouze k mé osobě, jako obvykle.

hank

Zastoupení skladů a „montoven“ je přímo úměrné erudovanosti populace.

Slepice – vejce. Jestli ono to není obráceně: Ti, jimž vyhovuje vysoké zastoupení skladů a montoven a kdo z něj mají profit, aktivně brání vytvoření takového vzdělávacího systému, který by tu erudovanost vytvářel a podporoval.