Dopravci Železnice

České dráhy chtějí nakoupit další ojeté motoráky, oslovily dopravce i leasingové firmy

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

České dráhy plánují rozšířit svůj vozový park o nejméně 14 motorových jednotek pro regionální dopravu v některých krajích. Kvůli tomu už vypsala takzvané předběžné tržní konzultace, na základě kterých chtějí následně vypsat veřejnou soutěž na nákup nebo pronájem.

Plán na předběžné tržní konzultace vyvěsily České dráhy na svůj profil zadavatele, současně v něm uvedly, že variantou je nejen nákup použitých vlaků, ale i jejich leasing nebo nájem. Konzultace slouží jak průzkum trhu, jsou i cestou k tomu, jak se nedostat do stavu, že nepřijde žádná nabídka kvůli nevhodně formulovaným požadavkům.

Chceme zjistit jaké možnosti jsou na trhu v nabídce moderních zánovních jednotek DMU. Vozidla by měla být určená hlavně do regionální dopravy. Jedná se o neelektrifikované tratě v různých krajích. Je tedy předčasné hovořit o konkrétní trati nebo souboru trati, kde můžou být nasazena,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Průzkum podle něj souvisí s požadavky krajů na modernější, rychlejší a výkonnější vozidla, než jaké mají České dráhy nyní ve flotile. Zájem o použitá, ale moderní vozidla má například v v nedávno vypsané soutěži Plzeňský kraj.

České dráhy už letos takto pořídily jednotky Stadler GTW po Deutsche Bahn, které má zařadit do provozu v Olomouckém kraji. Nasazení novějších vozů bude mít ale zřejmě zpoždění: ČD se nikdo do soutěže na jejich modernizaci nepřihlásil.  Podobnou cestou dovozu relativně nových dieselových jednotek do Česka se vydal Leo Express, který aktuálně modernizuje deset let staré motorové vozy Alstom Lint. Použité motorové vozy si pořídil v minulosti GW Train Regio a letos také AŽD Praha, cestou nákupu vysokopodlažních motorových jednotek po DB šla Arriva a RegioJet, stejně tak i GWTR.

Pro tuzemské dopravce jsou zánovní vozidla často nejlepším nákupem z pohledu poměru ceny a výkonu. „Pořízení takových vozidel je levnější než nákup nových zcela nových jednotek, které musí splňovat nejnovější normy TSI,“ dodal Štáhlavský.

České dráhy oslovily celkem jedenáct firem s výzvou k podání předběžných nezávazných nabídek, jsou mezi nimi hlavně firmy zabývající se poskytováním železniční techniky i někteří zahraniční dopravci, například DB Regio, ÖBB nebo nizozemské dráhy. Případní zájemci mají Českým drahám dodat odpovědi na celkem 57 otázek týkající se parametrů a vybavení možných nabízených vozidel. Dopravce přitom nevylučuje, že by měl zájem o více než 14 jednotek.

102
Diskuze

avatar
12 Komentáře
90 Reakce na komentáře
46 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
49 Autoři komentářů
GremliBpeeUšatáJiříMilos Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pet
Host
Pet

Kdy konečně někdo zastaví tohle rozkrádání peněz jak na koupi starých vraků, tak na rekonstrukce ještě větších vraků typu Regionova. Řádný hospodář by koupil najednou několik set nových moderních souprav dnešní úrovně ale oni dál budou vykupovat šroty a opravovat ještě větší místo toho aby je ptpdali na Ukrajinu, do Albánie, severní Koreje. Regionovy a jiné vlaky bez klimatizace do civilizované země nepatří..

Bpee
Host
Bpee

A kde na to bere peníze ten řádný hospodář? Cucá si je z prstu, nebo je dostane od kraje a od cestujících? Pokud první možnost, tak máte pravdu, pokud druhá možnost, tak na to jaksi mít nebudete. 🙂

Gremli
Host
Gremli

Řádný hospodář koupí několik set nových moderních souprav dnešní úrovně právě tehdy, když pro ně bude mít adekvátní uplatnění = jistotu jejich uplatnění v provozu na dobu jejich životnosti, tedy minimálně 20 let. Současné prostředí na železnici toto nenabízí – to nabízí jen hon na nejnižší cenu při splnění pár podmínek a smlouvy na nejvýše 10 let…to je jeden z výsledků „liberalizace“.

Jiří
Host
Jiří

A co takový nákup Regioshuttle ve více kusech. Myslím, že by to české železnici prospělo. A zkušenosti jsou už.

Milos
Host
Milos

Máte nějaký na prodej?

Jiří
Host
Jiří

Možná už jsou. Kdo ví 😁 Ale u DB a jiných dopravců. Nebudou navěky.

Bpee
Host
Bpee

Já to vím a nejsou.

Přemek
Host
Přemek

Ach jo, tady je zase mudrlantů nerozumících věci. Regionovy musí zmizet pouze tam, kde je stav tratí schopný zvádat mnohonásobně vyšší dynamické zátěže a je třeba je soustředit tam, kde tratě nic hmotnějšího a nápravově pro krátké oblouky nevhodného nevydrží. Takže prosím, aby se místní diskutéři nejprve zamysleli než něco napíší. Dále, k zahraničním akvizicím ojetin jen tolik, že je dobré vědět, zda je konstrukce již ovlivněna krizí a šetřením především na dílech představujících odolnost a životnost či nikoli. Z toho mi vychází konstrukční stáří tak od patnácti let výše.

Maršál
Host
Maršál

Dosažitelná rychlost Regionovou a modernějším vozidlem může být stejná, a stejně pocit z jízdních vlastností nového vozidla lepší. Například
mě překvapilo, jak „maká“ RegioSpider na trati mezi Svitavy a Poličkou – trať, která samozřejmě 80 km/h nepřekročí, takže zdánlivě rychlostní rozdíl oproti Regionově žádný, ale ty rozjezdy na maximální rychlost byly u „pavouka“ prakticky okamžité (po vyjetí ze stanice na max. rychlosti). Takže ono i to v jízdním řádu nějakou tu minutku může ušetřit, a zvlášť u osobáků, které zastavují a rozjíždějí se neustále, to není zrovna zanedbatelné.

Marián Pískala
Host
Marián Pískala

Maršál: Zatímco „Spider“ zvládne na obratu ze Svitav do Pusté Kamenice a zpět stáhnout i 15 minut zpoždění, Regionova nestáhne ani ň.

Dalibor
Host
Dalibor

regionova má podstatně slabší pohon, ta na přímej závod s pavoukem nemá…

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Diskuze je od výměny názorů a mohou do ní vstoupit i laici. odborníci totiž často právě proto, že znají každý detail, nemusí mít pravdu. Pro pro stromy nevidí les.
Měl jsem možnost vícekrát jet v různých renovovaných vlacích ČD a bylo to doslova příšerné.
Takže se opírám o reálie, reálný stav věci.
Vždy něco vůbec nefungovalo.
Nakupujme nové vlaky, s řádnou záruční lhůtou a potřebným servisem.

jva
Host
jva

Když trať nic hmotnějšího než Regionovu nevydrží (tedy ani nákladní vlaky, když už by se po trati možná i nějaký zákazník našel), už má být dávno vytrhána a prostředky na provoz rozděleny mezi bus a důležitější trati.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Já ti nevím, ale 840, 841, 842, 843 sice váží asi 2x tolik, co 810, ale má taky 4 nápravy. A jsme u nápravového tlaku do 14 tun. Tím pádem klidně může jezdit i po trati třídy A, která dovoluje 16 tun na nápravu. Díky otočným podvozkům má pak čtyřnápravový mnohem menší vliv na trať, dynamické síly jsou nižší. Nebo to platí jen u tramvají a vlaky mají jinou fyziku?

Takže Přemku, právě si ze sebe udělal plácala. Zase.

Rtep
Host
Rtep

Pokud se podaří nakoupit starší motoráky, pak je ale také třeba dobře vymyslet jejich případnou rekonstrukci.
Aby to nedopadlo jako s Regiosprintery u GW Train – špatné topení i klimatizace, vysoká hlučnost, téměř žádné háčky na oděvy, minimum místa na zavazadla, velmi často nefunkční WC. A když se to spojí se špatně spočítanou vytížeností, pak je to opravdu pro cestující zážitek. Člověk by se třeba rád zašel vyčůrat, ale když ho čeká přeskakování asi patnácti kol v cestě, tak si příště raději vezme asi plínky…

jan
Host
jan

Ale bylo to přece pro dané (divné) zadání kraje levnějšÍ než ČD.-) Pro cestujícího sice ne.. ale.

Rtep
Host
Rtep

Tak to je samozžejmě jasné. Zimola tu chtěl mít GW Train, tak se to nějak udělat muselo. A díky tomu, že tato firma je sešlostí amatérů, tak se dopravce ani nepokoušel zjistit skutečný stav na šumavských lokálkách.
Průšvih je zejména v tom, že ani doprace ani kraj se nenamáhá udělat něco pro své cestující.

Tronda
Host
Tronda

Už se těším, až přijdou šotoušci ČD ze školy a vysvětlí nám, že tyto ojeté šroty nemají na kolejích co dělat a že ČD by nikdy nic takového neprovozovali.

Dushan
Host
Dushan

„Chceme zjistit jaké možnosti jsou na trhu v nabídce moderních zánovních jednotek“

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

To mají vědět už dávno.

Alex
Host
Alex

Až přijdou šotoušci ze školy, budou se podivovat nad pravopisnou chybou, kterou jste předvedl v posledním slově.

VRT
Host
VRT

Přeceňujete dnešní žáky a studenty…

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Zatímco šotoušci v mamá hotelu sem můžou psát už od rána.

Tronda
Host
Tronda

Mluvíte o sobě? Ale teď není ráno:-)

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Tak tenhle pokus o překroucení ani nekulhá na obě nohy, to je jen tělo bez končetin.

Petr
Host
Petr

Konečně to pochopili, že nejde stále dokola rekonstruovat půl století staré ŽKV. Ostatně jak by dnes vypadal vozový park na silnicích, kdyby se například nikdy nedovolil dovoz ojetin.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

V pohodě. Záložní plan je modernizace Regionovy.

VRT
Host
VRT

810 a jeho klony na věčné časy a nikdy jinak!

Petr
Host
Petr

810 je ještě čupr holka, to taková 854 je současnice Š 1000MB a RTOčka. 😀

Barnye
Host
Barnye

že by sekáč pro Prahu? co si objednavatel zaplatí, to má! 810 mu bude jezdit za kýbl nafty, ale nová PESA bude 10x dražší. Ale zase původní majitel ušetří za šrotaci. Nedostatek ND? Tak se to vyřeší jako u GWTR, koupí se více mandarýnů a nějaký se rozebere na ND a zruší, mezitím se i něco nabourá a tak…

Martin
Host
Martin

Ono kupovat ty ojetiny je sice finančně asi zajímavé, ale údržba si pak drbe hlavu… Často chybí dokumentace, díly jsou mnohdy nesehnatelné, nebo to trvá dlouho a z ciziny to stojí neskutečné prachy. Tak se řeší náhrady, modernizace a to někdo musí vyprojektovat, schválit a na to zase nejsou technici, protože ty nám přeplatil průmysl automotive… Je třeba pochopit, že to není o tom si jeden den v e-shopu vybrat a druhý den mít jeden z tisíce mobilů, ale na roky dopředu plánovat…

Martin K.
Host
Martin K.

Přesně pro zamezení těchto problémů se dělají tyto předběžné tržní konzultace. Jestli tento, podle mě správný, přístup někdo pokřiví pro vlastní prospěch, tak to je již jiná.

Kubrt
Host
Kubrt

Tržní konzultace jsou takový průzkum trhu a na základě jeho výsledku – toho co zákazníkovi nejvíce padne do oka – se vypíše VŘ. Dá se tím předejít vypsání nesplnitelných požadavků, ale tržní konzultace neřeší potenciální problémy v provozu, které předestřel Martin. Já v principu nejsem proti second-handům na české železnici, ale benefit nízké ceny je vyvažován jinými riziky.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Bude-li to second-hand deset let starých strojů a bude-li jich nakoupeno co nejvíc stejných najednou, neviděl bych v tom tak velký problém. Ale, přesně jak říkáte, to, co předestřel Martin, platí do puntíku.

bkp
Host
bkp

Nesplňují TSI, tzn. v práci jde třeba o nižší nárazuodolnost a tedy vyšší ohrožení životů strojvedoucích. Co na to Federace, bude stávka, nebo ta se týká jen věcí jako poplatky ve zdravotnictví?

František
Host
František

Chcete-li těžký pancéřák na 360 km/h tam, kde se nejezdí více než 120…

AAA
Host
AAA

chtějí-li ČD a Federace nejvyšší standard bezpečnosti tak holt nelze jinak!

Martin K.
Host
Martin K.

TSI je správná věc, o tom není sporu, na druhé straně je hromádka peněz a konkrétní požadavek na počet vozidel a jejich kapacitu.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Vyšší ohrožení životů než na tom, s čím ti strojvedoucí jezdí dnes?

bkp
Host
bkp

Minulost ani přítomnost už změnit nemůžeme, ale budoucnost ano a teď si volíme způsob. Stávající stav nic nemění nás tom, že pro budoucí bezpečnost to je nejlepší řešení.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

To jistě. Ve světě, kde zdroje prostě jsou. Zeptejte se nějakého vzorku strojvedoucích, jak postupují při nákupu auta, kde je, mimochodem, riziko úrazu při nehodě daleko vyšší než na mašině. A jestli všichni jezdí v nové XC90, tak uznám, že tu nemelete jen prázdné fráze.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

vyšší ohrožení životů strojvedoucích v porovnání s čím? S motorákem 810?

jan
Host
jan

Kecy. TSI znamená, že to skončí jako s auty v EU. Jako na Kubě.. Nové šmejdy nikdo nechce a opravují se staré, ještě normální stroje..

jan
Host
jan

Ve výsledku jezdí zbytečně starší méně ekologické vozy, než by musely..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Méně ekologické? Tím myslíte ty, které nepřekračují 30 násobně novou normu? Přičemž překračovaná nová norma je 4x přísnější než norma stará, u které k násobnému překračování nedocházelo?

Starý neekologický vůz má normu 4, produkuje 3,5 emisí. Nový ekologický vůz má normu 1, produkuje 30 emisí (Dieselgate). Das it Supa! Mno jako námět pro Českou sodu by to šlo.

Dalibor
Host
Dalibor

1 emise, to je asi nějaká nová jednotka…

Martin
Host
Martin

Jsem zvědav, zda začnou ortodoxní zastánci jednoho z dopravců hýkat, že „šrot“ a „second hand“ na tuzemské koleje nepatří. Čekám, že nikoliv, ale těch mínusů … 😀

Cargo
Host
Cargo

Jak to dostane modrý lak a bude tam platit režijka. Tak je jedno, jak velký šrot to bude.. 😀

BoH
Host
BoH

Nemohu si pomoci, ale extrémisti z obou táborů jsou k smíchu. Místo toho, aby místní šotouši byli rádi, že se stav železnice začne zlepšovat, tak mezi sebou nadávají, jestli má ten či ten větší šrot. Vážně nechápu, přitom i nové vozy/jednotky na tom mohou být mnohem hůře, než starší, ale kvalitně provedené vozy. Hodnoťme prosím, až to, co skutečně koupí, protože dokud to nekoupí, nevěřím, že na některých tratích bude jezdit něco jiného než 810.

Milos
Host
Milos

Jsou tratě, kde nic jiného než 810 není možné provozovat

BoH
Host
BoH

Jaký je rozdíl v provozních nákladech mezi 810 a 840? A to neexistuje nic, co by bylo ještě provozně efektivnější? A jestli ne, to skutečně si dopravce nemůže podat žádost (Škoda za vysokou cenu vytvoří kdykoliv cokoliv)? Skutečně musíme na věky věků trpět ve 810, jen proto, že nikoho nenapadlo, že může existovat alternativa?

Kubrt
Host
Kubrt

Nevím, jaký je rozdíl v provozních nákladech, ale: 810 váží 20 t, 841 48 t. 810 má jeden motor 155 kW, Stadler dva po 265 kW. Přenos výkonu mají principálně stejný, aerodynamika v tom moc hrát nebude. Je zřejmé, že 841 bude mít vyšší provozní náklady, na oplátku poskytuje vyšší kulturu cestování, lepší dynamiku, vyšší kapacitu. Ekvivalent 810 existuje, jmenuje se RA-26 a můžeš se s ním potkat na Kubě http://www.railvolution.net/news/class-ra-26-started-test-operation-in-cuba Je to autobus postavený na podvozek z drezíny. V tuzemsku zřejmě neschvalitelný, přinejmenším z toho důvodu, že ta autobusová karoserie bude ještě méně odolná, než 810. V našem civilizačním… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Kubrt: Vy jste mi tady pěkný dáreček. To už se ukázalo v minulé diskusi. Na čem jezdí 810, to rovnou zrušit. Prostě polovinu tratí u nás zrušit, vysajeme peníze z podpory venkova a poplácáme se po ramenou, jak krásně hospodaříme…

AAA
Host
AAA

A co budeme dělat až jednou ty 810 dožijou?

BoH
Host
BoH

Viz níže… Neříkám, že to půjde všude, ale nemůžete zavřít všechny tratě, kde jezdí 810.

BoH
Host
BoH

Jen tak mimochodem, 810 už dávno dožily…

Kubrt
Host
Kubrt

SOR CN 10,5

malej-jarda
Host
malej-jarda

810 jezdí i mezi Břeclaví a Hodonínem v mezitaktu mezi osobáky Břeclav – Přerov.
A autobusem tam opravdu nikdo jezdit nebude, protože vlak jede 20 minut a autobus přes hodinu (a je i dražší).
Jaké je tedy řešení?

Kubrt
Host
Kubrt

Až tedy ty 810 z nějakého důvodu nebudou moci toto spojení zajišťovat, můžou nastat tři situace: a) objednavatel (JMK) se s dopravcem dohodnou na nákupu a nasazování nějakého jiného vozidla, které pořídí na trhu jako nový výrobek nebo ojetinu a které se bude svými parametry co nejvíc blížit potřebě tohoto ramene. Náklady na pořízení a provozování tohoto vozidla budou pravděpodobně vyšší, než v případě 810 a objednavatel je bude muset zaplatit (buď koupí vozidlo sám, nebo zvýší úhradu dopravci). b) objednavatel a dopravce nenajdou na trhu adekvátní vozidlo a dohodnou se, že pro tyto vlaky poptají vozidlo „na míru“ –… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Rekonstrukce, modernizace, …

VRT
Host
VRT

Přesně, přeci si nekoupíme větší objem něčeho nového. To by bylo moc jednoduché. Optimální je koupit od každého stroje tak 5-8 ks a k tomu, něco olítaného zvenku (nic velkého, tak 5-6 ks, aby to bylo co nejdrazší) no a pak ještě 3.,4.,5. a 6. rekonstrukci 810! Protože tak to máme rádi. Hlavně, že to má modrý lak a platí tam režijka.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A co takhle rekonstrukce 854 na elektřinu? Trafo a přepínač odboček se do motorového prostoru vejde. 😛

Kubrt
Host
Kubrt

O tom se v 90. letech velmi vázne uvažovalo. Prototyp mela realizovat Škoda Plzeň na bázi tehdy neprovozniho vozu 853.024.

Pražák
Host
Pražák

Čímž chcete říct, že šukafon zastavující 4x denně na zastávce 2 km od středu obce je podpora venkova? Kdežto moderní, klimatizovaný autobus/mikrobus zastavující přímo na návsi je vysáváním peněz?

Tronda
Host
Tronda

Ale v tom autobuse by si určitá skupina osob na rozdíl od šukafonu musela koupit jízdenku.

XXXD
Host
XXXD

Ale za ježdění takovým nechutným šrotem jediného nesprávného dopravce snad ani nemůžete chtít platit, ne?

VRT
Host
VRT

Ale to jsou falešné větičky a ošklivá slůvka…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A když už to nádraží skoro až na návsi je, tak je to zase špatně! Odsunout!

BoH
Host
BoH

Jen tak mimochodem. Na 270 (Zábřeh – Česká Třebová) a přilehlých tratích (Rudoltice – Lanškroun) také jezdily 810. Nyní jsou to 840. Takže že to nejde jsou jen hloupé výmluvy. Skutečně Šukafóna lze kulturně nahrazovat. Nevím, jak je to u vás na jihozápadě Čech, tam si to klidně zrušte všechno. Ale naštěstí ne všechny kraje takto uvažují…

AAA
Host
AAA

Ani ta 840 se už nevyrábí

Kubrt
Host
Kubrt

Jaké hloupé výmluvy? Šukafon lze nahradit klidně pendolinem, ale nelze ho nahradit ničím, co by bylo stejně levné a malé, jako 810. Náhrada vždy bude spojena s vyššími náklady. Mimochodem, ty 841 už se taky nevyrábějí. Jediný sólo motorák aktuálně je Lint 27, víceméně ekvivalent toho 841, ale obávám se, že bude dražší. Pesa taky nabízí Link I, zatím vyrobili jeden lus. Klidně se do mě navážejte, ale na ekonomické realitě to nic nezmění.

BoH
Host
BoH

Já se nemám potřebu do Vás navážet. Hloupé výmluvy byly na politiky. Nicméně jedna věc Vám uniká. Nevím, jestli jste ekonom, ale velice rád mluvíte o ekonomice provozu. Nicméně zapomínáte, že stát není klasický podnikatelský subjekt myslící jen na maximalizaci zisku. Stát má trochu jiná poselství a například skutečně na trati Zábřeh – Česká Třebová rozumně vlak nahradit nelze, a proto kraj velice rozumně nahradil 840 za původní 810. Jak říkám, jestli máte u Vás v západních Čechách tratě na prd, ať si je zruší.

Martin V.
Host
Martin V.

Pokud tam těch lidí bude aspoň jako do kloubového autobusu, tak lehké železniční vozidlo může mít smysl (v případě pravidelné poptávky po přepravě kol tím spíš). Ale když i po všech snahách o nabídnutí moderního svezení (ve srovnání s 810) to pořád odveze zmíněný SOR CN 10,5 tak co s tím chcete dělat? Jezdit tam po kolejích něčím třikrát těžším?

BoH
Host
BoH

Ano, pokud není možné rozumná autobusová alternativa, jinak je samozřejmě racionální autobus 🙂

BoH
Host
BoH

Ale jen prosím NE SOR. To raději s 810 na věky věků, než s tou popelnicí na kolečkách…

Kubrt
Host
Kubrt

Tak dobře, tak Crossway LE 10.8. SOR taky nemám rád.

Kubrt
Host
Kubrt

Nejsem ekonom (ani nejsem ze západních Čech), ale jako každý mám nějaký domácí rozpočet a kdybych si měl vybrat mezi vyčištěním obleku za 40 Kč nebo za 120 Kč (ve stejné kvalitě, jen s bonusem hezčího igelitu) tak beru za 40 v ošklivém igelitu. Stát skutečně není podnikatelský subjekt a musí zajišťovat i „neziskové“ veřejné služby, včetně dopravy. Ale nemá moc smysl, aby si objednával šukafon za 120 Kč/km, když stejnou službu zastane nízkopodlažní autobus za 40. Beru, že jsou tratě, kde náhrada autobusem (autobusouvou sítí) je neadekvátní, ale je i spousta tratí, kde by možno bylo – a třeba… Číst vice »

BoH
Host
BoH

OK, v tom se asi shodneme.

Ušatá
Host
Ušatá

Každý den před spaním si opakujte: 810 nestojí 120 Kč/km, autobus nestojí 40 Kč/km!!!

David S.
Host
David S.

Ale je rozdíl nahrazovat 810 na koridoru, kde je vyšší rychlost a potřeba většího zrychlení, nebo někde na lokálce, kde je max třeba 40…

Tronda
Host
Tronda

Vlaky Zábřeh – Česká Třebová by především neměl vozit žádný motor, protože je to celé elektrické. Nedávno se to tu řešilo a závěr byl jednoznačný.

Skeptik
Host
Skeptik

Jednu takovou alternativu vyvíjejí v Dudley (United Kingdom) pod názvem Very Light Rail, idea je 18m dlouhé obousměrné vozidlo pro 60 sedících a až 60 stojících s hybridním pohonem integrovaným v podvozku. https://railcolornews.com/2018/05/15/uk-an-introduction-to-the-revolution-very-light-rail-vlr-project/
Jestli se nakonec uchytí, těžko říct, pokud bude hlavním argumentem proti vyčíslení, kolik nových autobusů by se za tu cenu dalo pořídit 🙁

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, ceny se také obávám. Hybridní DE pohon s baterkama těžko bude soupeřit s masově produkovanou hydromechanickou převodovkou. A pak 60 sedadel na 18 metrů (a dvě kabiny nutně větší než u 810) – pěkný sardinkovač, o místu pro kola, kočárky a WC (tedy hlavní argument, proč malý vlak proti busu) nehovoře.

Martin V.
Host
Martin V.

Ta „sedadla navíc“ by se dala jednoduše vyházet a nahradit sklopnými a háky pro kola. Ovšem není to nízkopodlaha. Možná 760 mm to dá (z obrázků, co jsem našel to není zřejmé). U nás to chce aspoň část podlahy ve výšce 550 mm nad TK. Spíš mi to připomíná 845 bez 945 s novější technologií uvnitř.

Kubrt
Host
Kubrt

A jo, pravda, je to britské, tam se s nízkopodlažností nemusí trápit..

Martin V.
Host
Martin V.

Ale v PowerPointu jim to VLR jezdí moc hezky: https://www.cenex-lcv.co.uk/storage/seminar-programme/sessions/presentations/nick_mallinson_very_light_rail_vlr_as_a_means_of_delivering_low_cost_railways_1537363565.pdf 🙂 Akorát na straně 6 dole má Nick červeně napsané: BUT….VLR vehicles do not have ‘mainline crashworthiness’, což se dalo čekat, když je to lehké. Takže segregované systémy a nikoli z ČT do Lanškrouna nebo z Břeclavi do Hodonína v mezitaktu. A sardinkovač podle Kubrtovy obavy to teda bude: 770 mm pitch, tedy po letecku 30″. Čtyřválcový diesel mají uprostřed podvozku.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Existuje i „poloviční 810“, https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_139.

Martin V.
Host
Martin V.

Teda než jsem klikl na odkaz, tak jsem se snažil představit si půlku šukafonu a vyšel mi z toho Segway. 🙂 Tamto není ani tramvaj. Maximální rychlost 32 km/h, šířka 2,4 m a délka kolem devíti metrů…

XXXD
Host
XXXD

Jediná alternativa, která v současnosti ovšem pro tyto tratě existuje je autobus respektive spíš minibus.

Lektor
Host
Lektor

Například? Proč se bojíte být konkrétní?

Panelák
Host
Panelák

Fuuuj, ojeté německé šroty! Budou titíž šotoušci reagovat stejně, když jde o jejich modlu?

BoH
Host
BoH

Ne všichni zde mají takové komplexy 🙂

Panelák
Host
Panelák

Takže nebudou reagovat stejně, protože přes veškeré své proklamace měří dopravcům různými metry.

Zlínka
Host
Zlínka

Stejně jako žlutí. Je to celé trapnost, ať modrých, ale i žlutých. Tedy i vaše.

Dushan
Host
Dushan

Ojeté šroty jsou regionovy, zde v článku se píše o „moderních zánovních jednotkách“

Xander
Host
Xander

„Pořízení takových vozidel je levnější než nákup nových zcela nových jednotek, které musí splňovat nejnovější normy TSI,“

Takže se v podstatě obchází zákon. To TSI není jen tak pro srandu králíkům.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Právě že je. Jako většina věcí z EU.

Katun
Host
Katun

Teďka tak jako koukám na jeden článek…. No… to TSI není úplně pro srandu.. :/
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/nakladni-auto-se-v-praze-srazilo-s-vlakem-nejmene-ctyri-zraneni-40295591

František
Host
František

Mně to zatím přijde jako technokratická norma mající za cíl vše kromě poměrně úzkého segmentu přeprav dostat z kolejí na silnice. Bohužel.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Zrovna TSI někde na lokálce jen zbytečně prodražuje invesrice.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi tak, jako když zakoupíte v bazaru EURO IV automobil. Nesplňuje EURO VI, tím pádem se obchází zákon. A samozřejmě, že motorák ř. 810 nikdy žádné TSI nepslňoval.

Dalibor
Host
Dalibor

já mám EURO II a jsem spokojenej. Jezdí a jezdí levně. A spolehlivě. Chtěl bych vidět auti Euro VI, který ujede 615000 km. Všechny zásadní díly původní (měnily js jen kotouče, destičky, tlumiče rozvoďák, čelní skolo a vodní pumpa. Vše ostatní je původní.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll