České dráhy chtějí nakoupit další ojeté motoráky, oslovily dopravce i leasingové firmy
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
České dráhy plánují rozšířit svůj vozový park o nejméně 14 motorových jednotek pro regionální dopravu v některých krajích. Kvůli tomu
Kdy konečně někdo zastaví tohle rozkrádání peněz jak na koupi starých vraků, tak na rekonstrukce ještě větších vraků typu Regionova. Řádný hospodář by koupil najednou několik set nových moderních souprav dnešní úrovně ale oni dál budou vykupovat šroty a opravovat ještě větší místo toho aby je ptpdali na Ukrajinu, do Albánie, severní Koreje. Regionovy a jiné vlaky bez klimatizace do civilizované země nepatří..
A kde na to bere peníze ten řádný hospodář? Cucá si je z prstu, nebo je dostane od kraje a od cestujících? Pokud první možnost, tak máte pravdu, pokud druhá možnost, tak na to jaksi mít nebudete. 🙂
Řádný hospodář koupí několik set nových moderních souprav dnešní úrovně právě tehdy, když pro ně bude mít adekvátní uplatnění = jistotu jejich uplatnění v provozu na dobu jejich životnosti, tedy minimálně 20 let. Současné prostředí na železnici toto nenabízí – to nabízí jen hon na nejnižší cenu při splnění pár podmínek a smlouvy na nejvýše 10 let…to je jeden z výsledků „liberalizace“.
A co takový nákup Regioshuttle ve více kusech. Myslím, že by to české železnici prospělo. A zkušenosti jsou už.
Máte nějaký na prodej?
Možná už jsou. Kdo ví 😁 Ale u DB a jiných dopravců. Nebudou navěky.
Já to vím a nejsou.
Ach jo, tady je zase mudrlantů nerozumících věci. Regionovy musí zmizet pouze tam, kde je stav tratí schopný zvádat mnohonásobně vyšší dynamické zátěže a je třeba je soustředit tam, kde tratě nic hmotnějšího a nápravově pro krátké oblouky nevhodného nevydrží. Takže prosím, aby se místní diskutéři nejprve zamysleli než něco napíší. Dále, k zahraničním akvizicím ojetin jen tolik, že je dobré vědět, zda je konstrukce již ovlivněna krizí a šetřením především na dílech představujících odolnost a životnost či nikoli. Z toho mi vychází konstrukční stáří tak od patnácti let výše.
Dosažitelná rychlost Regionovou a modernějším vozidlem může být stejná, a stejně pocit z jízdních vlastností nového vozidla lepší. Například
mě překvapilo, jak „maká“ RegioSpider na trati mezi Svitavy a Poličkou – trať, která samozřejmě 80 km/h nepřekročí, takže zdánlivě rychlostní rozdíl oproti Regionově žádný, ale ty rozjezdy na maximální rychlost byly u „pavouka“ prakticky okamžité (po vyjetí ze stanice na max. rychlosti). Takže ono i to v jízdním řádu nějakou tu minutku může ušetřit, a zvlášť u osobáků, které zastavují a rozjíždějí se neustále, to není zrovna zanedbatelné.
Maršál: Zatímco „Spider“ zvládne na obratu ze Svitav do Pusté Kamenice a zpět stáhnout i 15 minut zpoždění, Regionova nestáhne ani ň.
regionova má podstatně slabší pohon, ta na přímej závod s pavoukem nemá…
Diskuze je od výměny názorů a mohou do ní vstoupit i laici. odborníci totiž často právě proto, že znají každý detail, nemusí mít pravdu. Pro pro stromy nevidí les.
Měl jsem možnost vícekrát jet v různých renovovaných vlacích ČD a bylo to doslova příšerné.
Takže se opírám o reálie, reálný stav věci.
Vždy něco vůbec nefungovalo.
Nakupujme nové vlaky, s řádnou záruční lhůtou a potřebným servisem.
Když trať nic hmotnějšího než Regionovu nevydrží (tedy ani nákladní vlaky, když už by se po trati možná i nějaký zákazník našel), už má být dávno vytrhána a prostředky na provoz rozděleny mezi bus a důležitější trati.
Já ti nevím, ale 840, 841, 842, 843 sice váží asi 2x tolik, co 810, ale má taky 4 nápravy. A jsme u nápravového tlaku do 14 tun. Tím pádem klidně může jezdit i po trati třídy A, která dovoluje 16 tun na nápravu. Díky otočným podvozkům má pak čtyřnápravový mnohem menší vliv na trať, dynamické síly jsou nižší. Nebo to platí jen u tramvají a vlaky mají jinou fyziku?
Takže Přemku, právě si ze sebe udělal plácala. Zase.
Pokud se podaří nakoupit starší motoráky, pak je ale také třeba dobře vymyslet jejich případnou rekonstrukci.
Aby to nedopadlo jako s Regiosprintery u GW Train – špatné topení i klimatizace, vysoká hlučnost, téměř žádné háčky na oděvy, minimum místa na zavazadla, velmi často nefunkční WC. A když se to spojí se špatně spočítanou vytížeností, pak je to opravdu pro cestující zážitek. Člověk by se třeba rád zašel vyčůrat, ale když ho čeká přeskakování asi patnácti kol v cestě, tak si příště raději vezme asi plínky…
Ale bylo to přece pro dané (divné) zadání kraje levnějšÍ než ČD.-) Pro cestujícího sice ne.. ale.
Tak to je samozžejmě jasné. Zimola tu chtěl mít GW Train, tak se to nějak udělat muselo. A díky tomu, že tato firma je sešlostí amatérů, tak se dopravce ani nepokoušel zjistit skutečný stav na šumavských lokálkách.
Průšvih je zejména v tom, že ani doprace ani kraj se nenamáhá udělat něco pro své cestující.
Už se těším, až přijdou šotoušci ČD ze školy a vysvětlí nám, že tyto ojeté šroty nemají na kolejích co dělat a že ČD by nikdy nic takového neprovozovali.
„Chceme zjistit jaké možnosti jsou na trhu v nabídce moderních zánovních jednotek“
To mají vědět už dávno.
Až přijdou šotoušci ze školy, budou se podivovat nad pravopisnou chybou, kterou jste předvedl v posledním slově.
Přeceňujete dnešní žáky a studenty…
Zatímco šotoušci v mamá hotelu sem můžou psát už od rána.
Mluvíte o sobě? Ale teď není ráno:-)
Tak tenhle pokus o překroucení ani nekulhá na obě nohy, to je jen tělo bez končetin.
Konečně to pochopili, že nejde stále dokola rekonstruovat půl století staré ŽKV. Ostatně jak by dnes vypadal vozový park na silnicích, kdyby se například nikdy nedovolil dovoz ojetin.
V pohodě. Záložní plan je modernizace Regionovy.
810 a jeho klony na věčné časy a nikdy jinak!
810 je ještě čupr holka, to taková 854 je současnice Š 1000MB a RTOčka. 😀
že by sekáč pro Prahu? co si objednavatel zaplatí, to má! 810 mu bude jezdit za kýbl nafty, ale nová PESA bude 10x dražší. Ale zase původní majitel ušetří za šrotaci. Nedostatek ND? Tak se to vyřeší jako u GWTR, koupí se více mandarýnů a nějaký se rozebere na ND a zruší, mezitím se i něco nabourá a tak…
Ono kupovat ty ojetiny je sice finančně asi zajímavé, ale údržba si pak drbe hlavu… Často chybí dokumentace, díly jsou mnohdy nesehnatelné, nebo to trvá dlouho a z ciziny to stojí neskutečné prachy. Tak se řeší náhrady, modernizace a to někdo musí vyprojektovat, schválit a na to zase nejsou technici, protože ty nám přeplatil průmysl automotive… Je třeba pochopit, že to není o tom si jeden den v e-shopu vybrat a druhý den mít jeden z tisíce mobilů, ale na roky dopředu plánovat…
Přesně pro zamezení těchto problémů se dělají tyto předběžné tržní konzultace. Jestli tento, podle mě správný, přístup někdo pokřiví pro vlastní prospěch, tak to je již jiná.
Tržní konzultace jsou takový průzkum trhu a na základě jeho výsledku – toho co zákazníkovi nejvíce padne do oka – se vypíše VŘ. Dá se tím předejít vypsání nesplnitelných požadavků, ale tržní konzultace neřeší potenciální problémy v provozu, které předestřel Martin. Já v principu nejsem proti second-handům na české železnici, ale benefit nízké ceny je vyvažován jinými riziky.
Bude-li to second-hand deset let starých strojů a bude-li jich nakoupeno co nejvíc stejných najednou, neviděl bych v tom tak velký problém. Ale, přesně jak říkáte, to, co předestřel Martin, platí do puntíku.
Nesplňují TSI, tzn. v práci jde třeba o nižší nárazuodolnost a tedy vyšší ohrožení životů strojvedoucích. Co na to Federace, bude stávka, nebo ta se týká jen věcí jako poplatky ve zdravotnictví?
Chcete-li těžký pancéřák na 360 km/h tam, kde se nejezdí více než 120…
chtějí-li ČD a Federace nejvyšší standard bezpečnosti tak holt nelze jinak!
TSI je správná věc, o tom není sporu, na druhé straně je hromádka peněz a konkrétní požadavek na počet vozidel a jejich kapacitu.
Vyšší ohrožení životů než na tom, s čím ti strojvedoucí jezdí dnes?
Minulost ani přítomnost už změnit nemůžeme, ale budoucnost ano a teď si volíme způsob. Stávající stav nic nemění nás tom, že pro budoucí bezpečnost to je nejlepší řešení.
To jistě. Ve světě, kde zdroje prostě jsou. Zeptejte se nějakého vzorku strojvedoucích, jak postupují při nákupu auta, kde je, mimochodem, riziko úrazu při nehodě daleko vyšší než na mašině. A jestli všichni jezdí v nové XC90, tak uznám, že tu nemelete jen prázdné fráze.
vyšší ohrožení životů strojvedoucích v porovnání s čím? S motorákem 810?
Kecy. TSI znamená, že to skončí jako s auty v EU. Jako na Kubě.. Nové šmejdy nikdo nechce a opravují se staré, ještě normální stroje..
Ve výsledku jezdí zbytečně starší méně ekologické vozy, než by musely..
Méně ekologické? Tím myslíte ty, které nepřekračují 30 násobně novou normu? Přičemž překračovaná nová norma je 4x přísnější než norma stará, u které k násobnému překračování nedocházelo?
Starý neekologický vůz má normu 4, produkuje 3,5 emisí. Nový ekologický vůz má normu 1, produkuje 30 emisí (Dieselgate). Das it Supa! Mno jako námět pro Českou sodu by to šlo.
1 emise, to je asi nějaká nová jednotka…
Jsem zvědav, zda začnou ortodoxní zastánci jednoho z dopravců hýkat, že „šrot“ a „second hand“ na tuzemské koleje nepatří. Čekám, že nikoliv, ale těch mínusů … 😀
Jak to dostane modrý lak a bude tam platit režijka. Tak je jedno, jak velký šrot to bude.. 😀
Nemohu si pomoci, ale extrémisti z obou táborů jsou k smíchu. Místo toho, aby místní šotouši byli rádi, že se stav železnice začne zlepšovat, tak mezi sebou nadávají, jestli má ten či ten větší šrot. Vážně nechápu, přitom i nové vozy/jednotky na tom mohou být mnohem hůře, než starší, ale kvalitně provedené vozy. Hodnoťme prosím, až to, co skutečně koupí, protože dokud to nekoupí, nevěřím, že na některých tratích bude jezdit něco jiného než 810.
Jsou tratě, kde nic jiného než 810 není možné provozovat
Jaký je rozdíl v provozních nákladech mezi 810 a 840? A to neexistuje nic, co by bylo ještě provozně efektivnější? A jestli ne, to skutečně si dopravce nemůže podat žádost (Škoda za vysokou cenu vytvoří kdykoliv cokoliv)? Skutečně musíme na věky věků trpět ve 810, jen proto, že nikoho nenapadlo, že může existovat alternativa?
Nevím, jaký je rozdíl v provozních nákladech, ale: 810 váží 20 t, 841 48 t. 810 má jeden motor 155 kW, Stadler dva po 265 kW. Přenos výkonu mají principálně stejný, aerodynamika v tom moc hrát nebude. Je zřejmé, že 841 bude mít vyšší provozní náklady, na oplátku poskytuje vyšší kulturu cestování, lepší dynamiku, vyšší kapacitu. Ekvivalent 810 existuje, jmenuje se RA-26 a můžeš se s ním potkat na Kubě http://www.railvolution.net/news/class-ra-26-started-test-operation-in-cuba Je to autobus postavený na podvozek z drezíny. V tuzemsku zřejmě neschvalitelný, přinejmenším z toho důvodu, že ta autobusová karoserie bude ještě méně odolná, než 810. V našem civilizačním… Číst vice »
Kubrt: Vy jste mi tady pěkný dáreček. To už se ukázalo v minulé diskusi. Na čem jezdí 810, to rovnou zrušit. Prostě polovinu tratí u nás zrušit, vysajeme peníze z podpory venkova a poplácáme se po ramenou, jak krásně hospodaříme…
A co budeme dělat až jednou ty 810 dožijou?
Viz níže… Neříkám, že to půjde všude, ale nemůžete zavřít všechny tratě, kde jezdí 810.
Jen tak mimochodem, 810 už dávno dožily…
SOR CN 10,5
810 jezdí i mezi Břeclaví a Hodonínem v mezitaktu mezi osobáky Břeclav – Přerov.
A autobusem tam opravdu nikdo jezdit nebude, protože vlak jede 20 minut a autobus přes hodinu (a je i dražší).
Jaké je tedy řešení?
Až tedy ty 810 z nějakého důvodu nebudou moci toto spojení zajišťovat, můžou nastat tři situace: a) objednavatel (JMK) se s dopravcem dohodnou na nákupu a nasazování nějakého jiného vozidla, které pořídí na trhu jako nový výrobek nebo ojetinu a které se bude svými parametry co nejvíc blížit potřebě tohoto ramene. Náklady na pořízení a provozování tohoto vozidla budou pravděpodobně vyšší, než v případě 810 a objednavatel je bude muset zaplatit (buď koupí vozidlo sám, nebo zvýší úhradu dopravci). b) objednavatel a dopravce nenajdou na trhu adekvátní vozidlo a dohodnou se, že pro tyto vlaky poptají vozidlo „na míru“ –… Číst vice »
Rekonstrukce, modernizace, …
Přesně, přeci si nekoupíme větší objem něčeho nového. To by bylo moc jednoduché. Optimální je koupit od každého stroje tak 5-8 ks a k tomu, něco olítaného zvenku (nic velkého, tak 5-6 ks, aby to bylo co nejdrazší) no a pak ještě 3.,4.,5. a 6. rekonstrukci 810! Protože tak to máme rádi. Hlavně, že to má modrý lak a platí tam režijka.
A co takhle rekonstrukce 854 na elektřinu? Trafo a přepínač odboček se do motorového prostoru vejde. 😛
O tom se v 90. letech velmi vázne uvažovalo. Prototyp mela realizovat Škoda Plzeň na bázi tehdy neprovozniho vozu 853.024.
Čímž chcete říct, že šukafon zastavující 4x denně na zastávce 2 km od středu obce je podpora venkova? Kdežto moderní, klimatizovaný autobus/mikrobus zastavující přímo na návsi je vysáváním peněz?
Ale v tom autobuse by si určitá skupina osob na rozdíl od šukafonu musela koupit jízdenku.
Ale za ježdění takovým nechutným šrotem jediného nesprávného dopravce snad ani nemůžete chtít platit, ne?
Ale to jsou falešné větičky a ošklivá slůvka…
A když už to nádraží skoro až na návsi je, tak je to zase špatně! Odsunout!
Jen tak mimochodem. Na 270 (Zábřeh – Česká Třebová) a přilehlých tratích (Rudoltice – Lanškroun) také jezdily 810. Nyní jsou to 840. Takže že to nejde jsou jen hloupé výmluvy. Skutečně Šukafóna lze kulturně nahrazovat. Nevím, jak je to u vás na jihozápadě Čech, tam si to klidně zrušte všechno. Ale naštěstí ne všechny kraje takto uvažují…
Ani ta 840 se už nevyrábí
Jaké hloupé výmluvy? Šukafon lze nahradit klidně pendolinem, ale nelze ho nahradit ničím, co by bylo stejně levné a malé, jako 810. Náhrada vždy bude spojena s vyššími náklady. Mimochodem, ty 841 už se taky nevyrábějí. Jediný sólo motorák aktuálně je Lint 27, víceméně ekvivalent toho 841, ale obávám se, že bude dražší. Pesa taky nabízí Link I, zatím vyrobili jeden lus. Klidně se do mě navážejte, ale na ekonomické realitě to nic nezmění.
Já se nemám potřebu do Vás navážet. Hloupé výmluvy byly na politiky. Nicméně jedna věc Vám uniká. Nevím, jestli jste ekonom, ale velice rád mluvíte o ekonomice provozu. Nicméně zapomínáte, že stát není klasický podnikatelský subjekt myslící jen na maximalizaci zisku. Stát má trochu jiná poselství a například skutečně na trati Zábřeh – Česká Třebová rozumně vlak nahradit nelze, a proto kraj velice rozumně nahradil 840 za původní 810. Jak říkám, jestli máte u Vás v západních Čechách tratě na prd, ať si je zruší.
Pokud tam těch lidí bude aspoň jako do kloubového autobusu, tak lehké železniční vozidlo může mít smysl (v případě pravidelné poptávky po přepravě kol tím spíš). Ale když i po všech snahách o nabídnutí moderního svezení (ve srovnání s 810) to pořád odveze zmíněný SOR CN 10,5 tak co s tím chcete dělat? Jezdit tam po kolejích něčím třikrát těžším?
Ano, pokud není možné rozumná autobusová alternativa, jinak je samozřejmě racionální autobus 🙂
Ale jen prosím NE SOR. To raději s 810 na věky věků, než s tou popelnicí na kolečkách…
Tak dobře, tak Crossway LE 10.8. SOR taky nemám rád.
Nejsem ekonom (ani nejsem ze západních Čech), ale jako každý mám nějaký domácí rozpočet a kdybych si měl vybrat mezi vyčištěním obleku za 40 Kč nebo za 120 Kč (ve stejné kvalitě, jen s bonusem hezčího igelitu) tak beru za 40 v ošklivém igelitu. Stát skutečně není podnikatelský subjekt a musí zajišťovat i „neziskové“ veřejné služby, včetně dopravy. Ale nemá moc smysl, aby si objednával šukafon za 120 Kč/km, když stejnou službu zastane nízkopodlažní autobus za 40. Beru, že jsou tratě, kde náhrada autobusem (autobusouvou sítí) je neadekvátní, ale je i spousta tratí, kde by možno bylo – a třeba… Číst vice »
OK, v tom se asi shodneme.
Každý den před spaním si opakujte: 810 nestojí 120 Kč/km, autobus nestojí 40 Kč/km!!!
Ale je rozdíl nahrazovat 810 na koridoru, kde je vyšší rychlost a potřeba většího zrychlení, nebo někde na lokálce, kde je max třeba 40…
Vlaky Zábřeh – Česká Třebová by především neměl vozit žádný motor, protože je to celé elektrické. Nedávno se to tu řešilo a závěr byl jednoznačný.
Jednu takovou alternativu vyvíjejí v Dudley (United Kingdom) pod názvem Very Light Rail, idea je 18m dlouhé obousměrné vozidlo pro 60 sedících a až 60 stojících s hybridním pohonem integrovaným v podvozku. https://railcolornews.com/2018/05/15/uk-an-introduction-to-the-revolution-very-light-rail-vlr-project/
Jestli se nakonec uchytí, těžko říct, pokud bude hlavním argumentem proti vyčíslení, kolik nových autobusů by se za tu cenu dalo pořídit 🙁
Ano, ceny se také obávám. Hybridní DE pohon s baterkama těžko bude soupeřit s masově produkovanou hydromechanickou převodovkou. A pak 60 sedadel na 18 metrů (a dvě kabiny nutně větší než u 810) – pěkný sardinkovač, o místu pro kola, kočárky a WC (tedy hlavní argument, proč malý vlak proti busu) nehovoře.
Ta „sedadla navíc“ by se dala jednoduše vyházet a nahradit sklopnými a háky pro kola. Ovšem není to nízkopodlaha. Možná 760 mm to dá (z obrázků, co jsem našel to není zřejmé). U nás to chce aspoň část podlahy ve výšce 550 mm nad TK. Spíš mi to připomíná 845 bez 945 s novější technologií uvnitř.
A jo, pravda, je to britské, tam se s nízkopodlažností nemusí trápit..
Ale v PowerPointu jim to VLR jezdí moc hezky: https://www.cenex-lcv.co.uk/storage/seminar-programme/sessions/presentations/nick_mallinson_very_light_rail_vlr_as_a_means_of_delivering_low_cost_railways_1537363565.pdf 🙂 Akorát na straně 6 dole má Nick červeně napsané: BUT….VLR vehicles do not have ‘mainline crashworthiness’, což se dalo čekat, když je to lehké. Takže segregované systémy a nikoli z ČT do Lanškrouna nebo z Břeclavi do Hodonína v mezitaktu. A sardinkovač podle Kubrtovy obavy to teda bude: 770 mm pitch, tedy po letecku 30″. Čtyřválcový diesel mají uprostřed podvozku.
Existuje i „poloviční 810“, https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_139.
Teda než jsem klikl na odkaz, tak jsem se snažil představit si půlku šukafonu a vyšel mi z toho Segway. 🙂 Tamto není ani tramvaj. Maximální rychlost 32 km/h, šířka 2,4 m a délka kolem devíti metrů…
Jediná alternativa, která v současnosti ovšem pro tyto tratě existuje je autobus respektive spíš minibus.
Například? Proč se bojíte být konkrétní?
Fuuuj, ojeté německé šroty! Budou titíž šotoušci reagovat stejně, když jde o jejich modlu?
Ne všichni zde mají takové komplexy 🙂
Takže nebudou reagovat stejně, protože přes veškeré své proklamace měří dopravcům různými metry.
Stejně jako žlutí. Je to celé trapnost, ať modrých, ale i žlutých. Tedy i vaše.
Ojeté šroty jsou regionovy, zde v článku se píše o „moderních zánovních jednotkách“
„Pořízení takových vozidel je levnější než nákup nových zcela nových jednotek, které musí splňovat nejnovější normy TSI,“
Takže se v podstatě obchází zákon. To TSI není jen tak pro srandu králíkům.
Právě že je. Jako většina věcí z EU.
Teďka tak jako koukám na jeden článek…. No… to TSI není úplně pro srandu.. :/
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/nakladni-auto-se-v-praze-srazilo-s-vlakem-nejmene-ctyri-zraneni-40295591
Mně to zatím přijde jako technokratická norma mající za cíl vše kromě poměrně úzkého segmentu přeprav dostat z kolejí na silnice. Bohužel.
Zrovna TSI někde na lokálce jen zbytečně prodražuje invesrice.
Asi tak, jako když zakoupíte v bazaru EURO IV automobil. Nesplňuje EURO VI, tím pádem se obchází zákon. A samozřejmě, že motorák ř. 810 nikdy žádné TSI nepslňoval.
já mám EURO II a jsem spokojenej. Jezdí a jezdí levně. A spolehlivě. Chtěl bych vidět auti Euro VI, který ujede 615000 km. Všechny zásadní díly původní (měnily js jen kotouče, destičky, tlumiče rozvoďák, čelní skolo a vodní pumpa. Vše ostatní je původní.