umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Nasazení stadlerů do Olomouckého kraje se komplikuje, ČD musely zrušit soutěž na modernizaci

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Cestujícím v Olomouckém kraji hrozí, že se nedočkají od prosince slibovaného zlepšení cestování vlakem v podobě nasazení použitých nízkopodlažních jednotek Stadler GTW, které České dráhy koupily z Německa. Do soutěže na jejich modernizaci se totiž nikdo nepřihlásil a České dráhy budou muset vypsat tendr znovu. Je ale už jisté, že do prosince vlaky nebudou připravené pro provoz podle smlouvy.

České dráhy musely soutěž na modernizaci 12 jednotek D6460 zrušit a současně vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace. „V rámci tržních konzultací nyní chceme získat informace, které využijeme při přípravě nového zadávacího řízení,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Podle ní jsou České dráhy s Olomouckým krajem v kontaktu a řeší další postup.

Ve hře jsou dvě varianty, ČD nechtějí říct, jaká je reálnější: buď na trasách, kde se měly jednotky objevit, zůstanou od prosince stávající soupravy nebo projdou jednotky ve vlastním zázemím Českých drah alespoň částečnou úpravou, například instalací českého zabezpečovače a vyjedou od prosince a postupně se budou posílat na větší modernizaci.

Podle smlouvy Českých drah s Olomouckým krajem má dopravce vybavit vozidla v souladu s technickými a provozními standardy Olomouckého kraje. „Dopravce jako veřejný zadavatel je povinen opravy a dodavatele oprav soutěžit. Stejně jako v jiných odvětvích je i v tomto chování dodavatelů zcela nepředvídatelné. Z tohoto důvodu není v uzavřené smlouvě sjednána sankce, tato bude s dopravcem sjednána až po předložení harmonogramu nasazení vozidel, tento je možné sestavit až na základě úspěšně proběhlého výběrového řízení na opravárenskou společnost. Ani kraj a ani dopravce nemohou ovlivňovat průběh transparentního výběrového řízení,“ uvedla manažerka komunikace Olomouckého kraje Eva Knajblová.

Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.

Jednotky mají jezdit na trati z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 275,273). V kombinaci s motoráky 810 pak budou jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295).

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
X 1

Ten Paštikář – Leo, asi už něco tušil. Už nějakej čas krouží jako hladovej sup kolem kanceláří Olomouckýho kraje.

Roman Svačina

Původně jsem nechtěl, ale článek už tu visí 12hodin…

vyráběly se v letech 2001 a 200ě

Přemek

Špatný zákon. Soutěžit opravy je již poněkud za hranou efektivnosti. Existuje sice možnost sektorových zakázek, ale procpat opravy želeničních vozidel do sektoru železniční dopravy je úkol pro interpretačně zběhlé právníky. Otázkou je také vytíženost opraven železničních vozidel vlekoucími se opravami vagonů.

MartinS.

Když si koupíte nový stroj, tak si opravy na nějaké období můžete vysoutěžit už ve smlouvě o nákupu. Když si koupíte starý stroj, tak holt si musíte opravy a udržování poptat a navíc, jestli jsem správně četl, tak těch 12 jednotek stálo 190 milionů a modernizace měla vyjít na 300 milionů, tedy 25 milionů na jednotku. ZVZ je špatný zákon, ale v tomhle tedy zrovna ne… Soutěžit modernizace za 300 milionů mi nepřijde za hranou efektivnosti, ale jako správný postup.

Jiří Kocurek

Ješte bych přidal know-how. Jestli to někdo umí a jestli se to chce učit kvůli 12 vozidlům v celé ČR.

Tronda

Tak hlavně jestli jsou v té nabagrované smlouvě řádně ošetřeny sankce, až pak bude jezdit klimatizovaný a nízkopodlažní šukafon s vakuovým WC.

Marián Pískala

Zrovna jsem si říkal, zda zde už bude nějaký Trondův výlev … je, nezklamal 😂

Sacrebleu

Vy jste čekal něco jiného? I kdyby se nakrásně článek týkal dvou oranžových Tatrovek, co to do sebe napasovaly na dětském pískovišti. Tronda za tím bezpečně uvidí modré pozadí. 😜

Sacrebleu

Že RJ nebo Arriva nedodrží podmínky? Tak reakce budou následující. RJ mám tam někde. Do LBC již teď auto nebo přímý bus. To již funguje dávno. Do Prahy s firmou s bonbonky na WC jezdit nemusím, protože bus nebo auto. Vy snad jezdíte z Liberce do Pepíkova vlakem? To přece svému žlutému příteli neděláte🤔. O cestovní době nemluvě.

Filemon44

Ono ani ne tak důležité,co kdo bude říkat tady…sem chodí v podstatě pár lidí,a z toho ještě někteří jen provokovat.
Ale jelikož letošní změna JŘ bude opravdu dost přelomová,jsem hodně zvědavý na média se širším záběrem.Pokud noví dopravci skutečně přispějí k vyšší kultuře cestování,je pochvala na místě.Ale aby to nebylo jen „je to lepší, protože to nejsou ČD“….a případné závady a nedostatky se budou velkoryse přehlížet s dodatkem že ČD jezdily zpožděné taky…

Tronda

A když trollové Pískala + Sacrebléé nemají nic k tématu, tak aspoň blábolí nesmysly.

Petr zkp

Když mohl být zabanován Petr R. nebo jak se jmenoval pak nevidím důvod proč tady zvesela donekonečna může trolit Tronda.

MartinS.

Tak PetrR a Tronda jsou úplně jiné kategorie. Když odhrnete závoj nenávisti vůči Trondovi, rozeženete si modrou mlhu před očima a jeho expresivní vyjadřování převedete do běžného jazyka, zjistíte, že na tom, co píše, může něco být. A navíc je to názor. S názory jiných nemusíte souhlasit, ale zakazovat je? To už tu kdysi bylo…:-(

železničář v důchodu

Nejde snad přece o „zakazování názoru“, ale o znemožnění zbytečné a nesmyslné cílené „prudy“, s níž je ten názor presentován …

David

Jenže Tronda píše k věci, navíc s nim tak z 80% souhlasím. Jeho příspěvky mám rád, protoze není zasepená modrá guma.

Filemon44

Zaslepená modrá guma opravdu není,zato zaslepený fanatik do čehokoliv mimo ČD, což je ovšem samozřejmě něco úplně,ale úplně jiného….

ketchup1970

Myslíte , slovy klasika: Kdybych vám sem na stůl položil dvě identické krabičky zápalek a na jedné by bylo napsáno RegioJet, kterou byste si vybrali? 🙂

Filemon44

Podívejte,já názor jiných respektuju.Ale co je za objektivu, pokud ČD smlouvy bagrují, zatímco jiní čestně soutěží, když diskutující napíše něco proti Arrivě nebo RJ,tak do nich kope, zatímco pan Tronda pouze píše na adresu ČD konstruktivní a nestrannou kritiku.

Jiří Kocurek

Takže ČD v Olomouckém kraji rozhodně nejezdí na smlouvu přímo a bez soutěže. Tím se Deník dopouští trestného činu pomluvy…
A nebo to mají ČD opravdu „nabagrováno“ a Deník nelže?
https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/rozhodnuto-bez-souteze-v-kraji-budou-jezdit-vlaky-ceskych-drah-20190228.html

Apollo 17

A kde byly soutěže?Bagroval LEO v Pardubickém,Jančura a DLB v Ústeckém,GWT.R v Karlovarském,Ariwa ve Zlínském a na MD rychlíky z Prahy do Tanvaldu,Budějovic,Rakovníka,Rumburka….

Filemon44

Názory pana Trondy jsou samozřejmě zcela nestanné a objektivní.Ve fotbale se tomu říká, že rozhodčí píská rovinu, ovšem nakloněnou.Ale pokud to moderátorovi diskuse nevadí,je vše v pořádku.Před Bohem jsme si všichni rovni,jen někteří jsou rovnější……

Filemon44

Bez obav, to mě doma učili

SYN

Až na ojedinělé vyjímky (kdy jste slyšel naposled že nějaká strana uznala že jim rozhodčí přidával?) ovšem obě strany tvrdí že pískal PROTI nim… a obě se domnívají že to je názor „absolutně objektivní“ „každý to musí vidět“… ale pouhá statistika říká že nemůžou mít pravdu obě, takže plus mínus každý druhý se mýlí… Takže jakmile se jedná o hodnocení/závěry učiněné z faktů tak už je tam z principu možnost chyby zahrnuta. I u vás, i u mně, u kohokoliv. Já sám si samozřejmě myslím že mám pravdu vždycky ale semtam i ke mně pronikne podezření na možnost chyby… asi… Číst vice »

Pražák

Já nevím proč se tak čílíte. Je to naprosto legitimní otázka (byť podaná poněkud expresivně), ale i mě by zajímalo zda si kraj do smlouvy prosadil nějaké sankce za nedodržení technických parametrů, nebo (jak tu do nedávna bývalo nedobrým zvykem) „vyšel“ ČD vstříc.

Krejžak

Je to problém všeho „státního“ – v rámci objektivity samé výběrové řízení …., které celý proces:
a) strašně zpomalují (proto pak diskutéři mohou psát, jak ČD nic nedodrží)
b) všichni se neustále odvolávají
c) výsledek je stejně většinou nám už před zadáním, že ….

Panda

Souhlas, na druhou stranu jsou tu i výhody nákupů velkého státního dopravce, například:

a) Lepší úroky (souvisí mj. s b)
b) Stát/kraj případně může pomoct (i třeba nepřímo – např. nesnížením plateb od Olomouckého kraje při horší kvalitě)
c) Dostatek náhradních souprav
d) Množstevní slevy u dodavatelů (vč. oprav)
e) Vlastní dílny si s alespoň částí opravy můžou poradit

Cargo

To bylo všude povyku, jak soukromníci nic nestihnou do nového GVD připravit. Pak nedotknutelné ČD samo nestihne opravit pár motoráků, celkem smutné… Všichni ČD omlouvejte, že se jim tam nikdo nepřihlásil, ale to se dalo čekat. Rovnou si to ČD mělo opravit ta vozidla v DPOV.

BoH

1) Nevím, kdo tady mluvil o tom, že soukromníci nestihnout se připravit. Arriva to má v podstatě jisté, protože za ní stojí dosti velký kolos, takže tam bych se nebál. U Regiojetu sice zatím není jasné, s čím vlastně chce jezdit, nicméně krizové scénáře tady byly (například upravení oběhů, omezení některých komerčních spojů), takže tady bych se taky nebál, že by si udělal ostudu. 2) Po bitvě je každý generál. Vy jste věštec, že „to tak prostě muselo dopadnout“? Uvidíme, jak se k tomuto ČD postaví. Pokud zvolí variantu a), tak to bude pro ně znamenat ostudu u kraje. Pokud… Číst vice »

železničář v důchodu

BoH:
1) Ani „ARRIVA vlaky“ to nebude mít snadné, byť spíše kvůli nedostatku personálu: přímo od jejích zaměstnanců vím, že když firmě došlo, jak velké sousto si „ukousli“, chtěla se aspoň něčeho zbavit, ale (pochopitelně) neuspěla.
2) Má-li vedení ČD aspoň trochu soudnosti, musí logicky zvolit variantu „b)“ (a to i za cenu, že zaplatí penále „cizím“ zákazníkům DPOV, pro které dělá DPOV „kšefty“) resp. se zkusit dohodnout s objednatelem dopravy na kompromisu na postupném uplatnění té varianty „b)“, protože do prosincové změny GVD už ČD stejně všechna potřebná vozidla ani nezbytně „minimalisticky“ vlastními silami upravit nestihnou.

BoH

1) To je pravda, nicméně vše je o penězích. Když nabídnou plat 100 000 Kč, za měsíc bude polovina republiky strojvůdců (samozřejmě v nadsázce). A myslím, že zrovna Arriva by neměla mít s tímto až takový problém.

2) V tuto variantu věřím i já.

železničář v důchodu

Ono ale zjevně nejde jen o strojvedoucí, ale i o další personál. A na platy ve výši 100000 Kč asi nemá dost financí ani ARRIVA.

SYN

Zrovna strojvůdce je řekl bych typickým příkladem místa kde je vysoká časová náročnost v přípravě (studium, zkoušky, prohlídky) a kdy je tedy velmi omezená kapacita „ze dne na den“ zvýšit počet dostupných osob… jistě, kdyby nabízené částky byly extrémní… ale na to má málokdo.

MartinS.

Ad 1) Tak to ty diskuse tady asi málo čtete, když nevíte.

BoH

Je to možné, skutečně nemám čas ani chuť projíždět všechny články a všechny diskuse. Pokud to někdo dělá, tak je to troll.

kix

Arriva to rozhodně jednoduché mít nebude a to ani co se vozidel týká, proč by jinak sháněli kdo jim s výkony pomůže?

Jan Sova

No ono taky s jejich platební morálkou, žádný terno teda….

Marián Pískala

A o té Arrivě ve Zlínském kraji jste už slyšel? Jsem zvědavý co na to Tronda potom 😀

Valašák

Neslyšeli! Co tam máte nového!

Tronda

Tak povídejte, přehánějte, už jsme se na tu senzační novinku těšili v půli června, je srpen a furt nic.

Pepa z depa

DPOV nebrat, co po opravě vyjelo, daleko nedojelo.

Martin V.

Ale je to jejich vlastní firma, tak si tam snad můžou udělat pořádek. A nemuseli by nic soutěžit, když to opraví vlastními silami. Pak se nebudou muset vymlouvat na nepředvídatelnost dodavatelů.

železničář v důchodu

Jenže to by ČD nesměly prostřednictvím DPOV dělat „kšefty“ v podobě dodávek „cizím“ zákazníkům, aby se DPOV mohly starat přednostně o vozidla „vlastní“ firmy …

Jan Sova

to vypadá na otázku manažerských priorit….

Panelák

Bez soutěže veřejné dopravy a smluvně zajištěné úrovně s jasnými kritérii a sankcemi vždycky ČD akorát něco naslibují a pak dotyčnému objednateli naserou. Olomoucký kraj bude holt další, který si to musí vyzkoušet v praxi, protože dřív mu to nedošlo.
A že musí chudáci u ČD soutěžit? Jistě, taková Arriva to přece přistaví na dvůr prvnímu ex-JZD Lojzovi, tudíž je zvýhodněná. (Ono to spíš bude tak, že všichni opraváři mají „nepředvídatelně“ do konce roku vyprodáno právě Arrivami a spol. a nečekají, až se pár měsíců před termínem probudí na Nábřeží.)

BoH

Chápu, že nemáte rád ČD. Jen mi prosím řekněte, co tentokrát udělali špatně?

Tronda

Slibovali, chybovali…

BoH

Každý slibuje (neznám případ, kdy by dopravce měl při výběrovém řízení v danou chvíli připraveny vozy do provozu). Nicméně nevím, v čem přesně pochybili. Kdyby například vypsali výběrové řízení pozdě, tak to by samozřejmě situaci měnilo, ale tuto informaci nemám (ale třeba to tak je). Nicméně to nemohli udělat dříve, než měli zakázku a než skutečně získali dané vozy. Samozřejmě je daná situace nemilá, nicméně věřím, že se s tím dopravce popasuje a v nějakém stavu budou tyto jednotky řádně nasazeny. Pokud ne, bude to poučení pro všechny strany 🙂

Tronda

Řekl bych, že uvidíme v prosince, kde vyjedou slibovaná vozidla a kde nikoliv (Vysočina, Olomoucký kraj, atd.).

Marián Pískala

Hlavně jsem zvědavý co řekněte na to, až v prosinci nevyjede celý slibovaný dopravce 😉

Sacrebleu

Na to neřekne resp. nenapíše nic páč modří vyjedou a o jiných barvách se zde nesluší psát negativně.

BoH

Samozřejmě, uvidíme. A je pravda, pokud skutečně vozidla byla v lednu (jak píše pan Sůra), a pokud už byl kontrakt podepsán (protože dokud se nepodepíše, nikdy nemáte jistotu, jaké požadavky na vozidlo bude mít objednavatel) a vypsání výběrového řízení v dubnu je chyba ČD. V opačném případě si nemyslím, že dopravce pochybil.

AAA

a kraj se poučí a příště už žádné bagrování napřímo nebude, že jo 🙂

BoH

Ano, i tak se může poučit 🙂 Záleží na tom, jak to dopadne.

SYN

A tak ono se i při tom bagrování napřímo dá postupovat obezřetně… smluvní pokuty mohou být výrazně konkrétnější (ne jen jakási mlhavá vidina „jednání“) a nabízející holt by měl s možností obdržet smluvní pokutu když se mu něco nepodaří dodržet počítat… není to přece konec světa, tak holt nevydělá tolik kolik si myslel, ta smluvní pokuta by měla být především MOTIVACE aby se nabízející upřímně snažil dodržet co slíbil!
V dnešních časech ostatní motivace bohužel moc nefungují, „dobré jméno“ se dneska realizuje spíš tak že se zadá PíÁr agentuře aby se „vytvořilo“ nebo „zlepšilo“…

Marián Pískala

BoH: Špatně je především, že to udělaly ČD … ať je to cokoliv 😀

michal

ČD jsou slibováním z minulosti opravdu známé, těch článků o konci koženek, rychlíky vyšší kvality – dnes to působí opravdu komicky. Lepší vozy na Cheb, to byla doba, než se tak stalo…

Panelák

Nebudou mít v daném termínu vozidla, která naslibovaly za „nabagrování“ výkonů na dalších deset let.
Jen mi prosím řekněte, co je na tom tentokrát dobře?

Jiří Kocurek

Aha, takže do soutěže se nikdo nepřihlásil, protože DPOV opravuje Šestikoláka pro Poláky, aby jim ho ČD mohly předat.

Jiří Kocurek

patřílo nahoru do vlákna od Pepy z depa.

Jan Sova

No to výběrové řízení jim nezávidím. Nicméně je jasná varianta, nasadit techniku co nejdříve. Regiovdovy potřebují na dopravní obslužnost v Praze a přilehlém okolí…., pryč s nima….

Jarek

Spíš by Praha měla koupit vlastní nové motory a vysoutěžit si k nim dopravce. Na regionovy v Praze není nikdo zvědavej.

Medvěd

Jo, depa reorganizovali, a nemají kde makat……………. Kupec to byl tah …………..do vlastní branky. co ? Dříve by si to udělali sami, nyní jsou „závislí“ na soukromých firmách = výtečná liberalizace železnice.

Jarek

A když máte prdy, tak za to taky může „liberalizace železnice“, nebo to už je spíš na Kalouska?

Jiří Kocurek

Jo aha, za odštěpení Dílen může Kupec. Kdyžeto vznikl PARS?

Medvěd

Ale pan Kupec, než se stal generálním měl na starosti depa a udělal jejich reorganizaci k 1.7.2018. Na toto narážím……..

ketchup1970

Pan Kupec jako absolvent francouské školy se možná inspiroval u Centre d entretien , které se staví u dep SNCF.

AAA

Nikdo vám nemůže dát to, co vám ČD můžou slíbit

Radek

Jediné řešení je posilovat DPOV, aby si ČD dokázaly maximum prací zajistit samy.

Jarek

Přesně to je cesta, kterou podniky, které spadají pod ZZVZ typicky jdou.
Jen je tam jedno riziko – je to pro DPOV nová řada a je to dieselový. Chtělo by to ještě zaangažovat výrobce.

Jiří Kocurek

A pak tahle stojíte na peroně a slysíte zaměstnance: „Jó Krokouše bych servisoval rád, ale tyhle moderní −šunty−?“ Takže vrátit na koleje jednotky, které jsou o 30 let starší než servisní personál a všecko bude vpořádku.