Dopravci Železnice

Nasazení stadlerů do Olomouckého kraje se komplikuje, ČD musely zrušit soutěž na modernizaci

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Cestujícím v Olomouckém kraji hrozí, že se nedočkají od prosince slibovaného zlepšení cestování vlakem v podobě nasazení použitých nízkopodlažních jednotek Stadler GTW, které České dráhy koupily z Německa. Do soutěže na jejich modernizaci se totiž nikdo nepřihlásil a České dráhy budou muset vypsat tendr znovu. Je ale už jisté, že do prosince vlaky nebudou připravené pro provoz podle smlouvy.

České dráhy musely soutěž na modernizaci 12 jednotek D6460 zrušit a současně vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace. „V rámci tržních konzultací nyní chceme získat informace, které využijeme při přípravě nového zadávacího řízení,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Podle ní jsou České dráhy s Olomouckým krajem v kontaktu a řeší další postup.

Ve hře jsou dvě varianty, ČD nechtějí říct, jaká je reálnější: buď na trasách, kde se měly jednotky objevit, zůstanou od prosince stávající soupravy nebo projdou jednotky ve vlastním zázemím Českých drah alespoň částečnou úpravou, například instalací českého zabezpečovače a vyjedou od prosince a postupně se budou posílat na větší modernizaci.

Podle smlouvy Českých drah s Olomouckým krajem má dopravce vybavit vozidla v souladu s technickými a provozními standardy Olomouckého kraje. „Dopravce jako veřejný zadavatel je povinen opravy a dodavatele oprav soutěžit. Stejně jako v jiných odvětvích je i v tomto chování dodavatelů zcela nepředvídatelné. Z tohoto důvodu není v uzavřené smlouvě sjednána sankce, tato bude s dopravcem sjednána až po předložení harmonogramu nasazení vozidel, tento je možné sestavit až na základě úspěšně proběhlého výběrového řízení na opravárenskou společnost. Ani kraj a ani dopravce nemohou ovlivňovat průběh transparentního výběrového řízení,“ uvedla manažerka komunikace Olomouckého kraje Eva Knajblová.

Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.

Jednotky mají jezdit na trati z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 275,273). V kombinaci s motoráky 810 pak budou jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
X 1
Host
X 1

Ten Paštikář – Leo, asi už něco tušil. Už nějakej čas krouží jako hladovej sup kolem kanceláří Olomouckýho kraje.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Původně jsem nechtěl, ale článek už tu visí 12hodin…

vyráběly se v letech 2001 a 200ě

Přemek
Host
Přemek

Špatný zákon. Soutěžit opravy je již poněkud za hranou efektivnosti. Existuje sice možnost sektorových zakázek, ale procpat opravy želeničních vozidel do sektoru železniční dopravy je úkol pro interpretačně zběhlé právníky. Otázkou je také vytíženost opraven železničních vozidel vlekoucími se opravami vagonů.

MartinS.
Host
MartinS.

Když si koupíte nový stroj, tak si opravy na nějaké období můžete vysoutěžit už ve smlouvě o nákupu. Když si koupíte starý stroj, tak holt si musíte opravy a udržování poptat a navíc, jestli jsem správně četl, tak těch 12 jednotek stálo 190 milionů a modernizace měla vyjít na 300 milionů, tedy 25 milionů na jednotku. ZVZ je špatný zákon, ale v tomhle tedy zrovna ne… Soutěžit modernizace za 300 milionů mi nepřijde za hranou efektivnosti, ale jako správný postup.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ješte bych přidal know-how. Jestli to někdo umí a jestli se to chce učit kvůli 12 vozidlům v celé ČR.

Tronda
Host
Tronda

Tak hlavně jestli jsou v té nabagrované smlouvě řádně ošetřeny sankce, až pak bude jezdit klimatizovaný a nízkopodlažní šukafon s vakuovým WC.

Marián Pískala
Host
Marián Pískala

Zrovna jsem si říkal, zda zde už bude nějaký Trondův výlev … je, nezklamal 😂

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Vy jste čekal něco jiného? I kdyby se nakrásně článek týkal dvou oranžových Tatrovek, co to do sebe napasovaly na dětském pískovišti. Tronda za tím bezpečně uvidí modré pozadí. 😜

Tronda
Host
Tronda

A když trollové Pískala + Sacrebléé nemají nic k tématu, tak aspoň blábolí nesmysly.

Petr zkp
Host
Petr zkp

Když mohl být zabanován Petr R. nebo jak se jmenoval pak nevidím důvod proč tady zvesela donekonečna může trolit Tronda.

MartinS.
Host
MartinS.

Tak PetrR a Tronda jsou úplně jiné kategorie. Když odhrnete závoj nenávisti vůči Trondovi, rozeženete si modrou mlhu před očima a jeho expresivní vyjadřování převedete do běžného jazyka, zjistíte, že na tom, co píše, může něco být. A navíc je to názor. S názory jiných nemusíte souhlasit, ale zakazovat je? To už tu kdysi bylo…:-(

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejde snad přece o „zakazování názoru“, ale o znemožnění zbytečné a nesmyslné cílené „prudy“, s níž je ten názor presentován …

David
Host
David

Jenže Tronda píše k věci, navíc s nim tak z 80% souhlasím. Jeho příspěvky mám rád, protoze není zasepená modrá guma.

Filemon44
Host
Filemon44

Zaslepená modrá guma opravdu není,zato zaslepený fanatik do čehokoliv mimo ČD, což je ovšem samozřejmě něco úplně,ale úplně jiného….

ketchup1970
Host
ketchup1970

Myslíte , slovy klasika: Kdybych vám sem na stůl položil dvě identické krabičky zápalek a na jedné by bylo napsáno RegioJet, kterou byste si vybrali? 🙂

Filemon44
Host
Filemon44

Podívejte,já názor jiných respektuju.Ale co je za objektivu, pokud ČD smlouvy bagrují, zatímco jiní čestně soutěží, když diskutující napíše něco proti Arrivě nebo RJ,tak do nich kope, zatímco pan Tronda pouze píše na adresu ČD konstruktivní a nestrannou kritiku.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže ČD v Olomouckém kraji rozhodně nejezdí na smlouvu přímo a bez soutěže. Tím se Deník dopouští trestného činu pomluvy…
A nebo to mají ČD opravdu „nabagrováno“ a Deník nelže?
https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/rozhodnuto-bez-souteze-v-kraji-budou-jezdit-vlaky-ceskych-drah-20190228.html

Apollo 17
Host
Apollo 17

A kde byly soutěže?Bagroval LEO v Pardubickém,Jančura a DLB v Ústeckém,GWT.R v Karlovarském,Ariwa ve Zlínském a na MD rychlíky z Prahy do Tanvaldu,Budějovic,Rakovníka,Rumburka….

Pražák
Host
Pražák

Já nevím proč se tak čílíte. Je to naprosto legitimní otázka (byť podaná poněkud expresivně), ale i mě by zajímalo zda si kraj do smlouvy prosadil nějaké sankce za nedodržení technických parametrů, nebo (jak tu do nedávna bývalo nedobrým zvykem) „vyšel“ ČD vstříc.

Krejžak
Host
Krejžak

Je to problém všeho „státního“ – v rámci objektivity samé výběrové řízení …., které celý proces:
a) strašně zpomalují (proto pak diskutéři mohou psát, jak ČD nic nedodrží)
b) všichni se neustále odvolávají
c) výsledek je stejně většinou nám už před zadáním, že ….

Panda
Host
Panda

Souhlas, na druhou stranu jsou tu i výhody nákupů velkého státního dopravce, například:

a) Lepší úroky (souvisí mj. s b)
b) Stát/kraj případně může pomoct (i třeba nepřímo – např. nesnížením plateb od Olomouckého kraje při horší kvalitě)
c) Dostatek náhradních souprav
d) Množstevní slevy u dodavatelů (vč. oprav)
e) Vlastní dílny si s alespoň částí opravy můžou poradit

Cargo
Host
Cargo

To bylo všude povyku, jak soukromníci nic nestihnou do nového GVD připravit. Pak nedotknutelné ČD samo nestihne opravit pár motoráků, celkem smutné… Všichni ČD omlouvejte, že se jim tam nikdo nepřihlásil, ale to se dalo čekat. Rovnou si to ČD mělo opravit ta vozidla v DPOV.

BoH
Host
BoH

1) Nevím, kdo tady mluvil o tom, že soukromníci nestihnout se připravit. Arriva to má v podstatě jisté, protože za ní stojí dosti velký kolos, takže tam bych se nebál. U Regiojetu sice zatím není jasné, s čím vlastně chce jezdit, nicméně krizové scénáře tady byly (například upravení oběhů, omezení některých komerčních spojů), takže tady bych se taky nebál, že by si udělal ostudu. 2) Po bitvě je každý generál. Vy jste věštec, že „to tak prostě muselo dopadnout“? Uvidíme, jak se k tomuto ČD postaví. Pokud zvolí variantu a), tak to bude pro ně znamenat ostudu u kraje. Pokud… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

BoH:
1) Ani „ARRIVA vlaky“ to nebude mít snadné, byť spíše kvůli nedostatku personálu: přímo od jejích zaměstnanců vím, že když firmě došlo, jak velké sousto si „ukousli“, chtěla se aspoň něčeho zbavit, ale (pochopitelně) neuspěla.
2) Má-li vedení ČD aspoň trochu soudnosti, musí logicky zvolit variantu „b)“ (a to i za cenu, že zaplatí penále „cizím“ zákazníkům DPOV, pro které dělá DPOV „kšefty“) resp. se zkusit dohodnout s objednatelem dopravy na kompromisu na postupném uplatnění té varianty „b)“, protože do prosincové změny GVD už ČD stejně všechna potřebná vozidla ani nezbytně „minimalisticky“ vlastními silami upravit nestihnou.

BoH
Host
BoH

1) To je pravda, nicméně vše je o penězích. Když nabídnou plat 100 000 Kč, za měsíc bude polovina republiky strojvůdců (samozřejmě v nadsázce). A myslím, že zrovna Arriva by neměla mít s tímto až takový problém.

2) V tuto variantu věřím i já.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ono ale zjevně nejde jen o strojvedoucí, ale i o další personál. A na platy ve výši 100000 Kč asi nemá dost financí ani ARRIVA.

SYN
Host
SYN

Zrovna strojvůdce je řekl bych typickým příkladem místa kde je vysoká časová náročnost v přípravě (studium, zkoušky, prohlídky) a kdy je tedy velmi omezená kapacita „ze dne na den“ zvýšit počet dostupných osob… jistě, kdyby nabízené částky byly extrémní… ale na to má málokdo.

MartinS.
Host
MartinS.

Ad 1) Tak to ty diskuse tady asi málo čtete, když nevíte.

BoH
Host
BoH

Je to možné, skutečně nemám čas ani chuť projíždět všechny články a všechny diskuse. Pokud to někdo dělá, tak je to troll.

kix
Host
kix

Arriva to rozhodně jednoduché mít nebude a to ani co se vozidel týká, proč by jinak sháněli kdo jim s výkony pomůže?

Jan Sova
Host
Jan Sova

No ono taky s jejich platební morálkou, žádný terno teda….

Marián Pískala
Host
Marián Pískala

A o té Arrivě ve Zlínském kraji jste už slyšel? Jsem zvědavý co na to Tronda potom 😀

Valašák
Host
Valašák

Neslyšeli! Co tam máte nového!

Tronda
Host
Tronda

Tak povídejte, přehánějte, už jsme se na tu senzační novinku těšili v půli června, je srpen a furt nic.

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

DPOV nebrat, co po opravě vyjelo, daleko nedojelo.

Martin V.
Host
Martin V.

Ale je to jejich vlastní firma, tak si tam snad můžou udělat pořádek. A nemuseli by nic soutěžit, když to opraví vlastními silami. Pak se nebudou muset vymlouvat na nepředvídatelnost dodavatelů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže to by ČD nesměly prostřednictvím DPOV dělat „kšefty“ v podobě dodávek „cizím“ zákazníkům, aby se DPOV mohly starat přednostně o vozidla „vlastní“ firmy …

Jan Sova
Host
Jan Sova

to vypadá na otázku manažerských priorit….

Panelák
Host
Panelák

Bez soutěže veřejné dopravy a smluvně zajištěné úrovně s jasnými kritérii a sankcemi vždycky ČD akorát něco naslibují a pak dotyčnému objednateli naserou. Olomoucký kraj bude holt další, který si to musí vyzkoušet v praxi, protože dřív mu to nedošlo.
A že musí chudáci u ČD soutěžit? Jistě, taková Arriva to přece přistaví na dvůr prvnímu ex-JZD Lojzovi, tudíž je zvýhodněná. (Ono to spíš bude tak, že všichni opraváři mají „nepředvídatelně“ do konce roku vyprodáno právě Arrivami a spol. a nečekají, až se pár měsíců před termínem probudí na Nábřeží.)

BoH
Host
BoH

Chápu, že nemáte rád ČD. Jen mi prosím řekněte, co tentokrát udělali špatně?

Tronda
Host
Tronda

Slibovali, chybovali…

BoH
Host
BoH

Každý slibuje (neznám případ, kdy by dopravce měl při výběrovém řízení v danou chvíli připraveny vozy do provozu). Nicméně nevím, v čem přesně pochybili. Kdyby například vypsali výběrové řízení pozdě, tak to by samozřejmě situaci měnilo, ale tuto informaci nemám (ale třeba to tak je). Nicméně to nemohli udělat dříve, než měli zakázku a než skutečně získali dané vozy. Samozřejmě je daná situace nemilá, nicméně věřím, že se s tím dopravce popasuje a v nějakém stavu budou tyto jednotky řádně nasazeny. Pokud ne, bude to poučení pro všechny strany 🙂

Tronda
Host
Tronda

Řekl bych, že uvidíme v prosince, kde vyjedou slibovaná vozidla a kde nikoliv (Vysočina, Olomoucký kraj, atd.).

Marián Pískala
Host
Marián Pískala

Hlavně jsem zvědavý co řekněte na to, až v prosinci nevyjede celý slibovaný dopravce 😉

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Na to neřekne resp. nenapíše nic páč modří vyjedou a o jiných barvách se zde nesluší psát negativně.

BoH
Host
BoH

Samozřejmě, uvidíme. A je pravda, pokud skutečně vozidla byla v lednu (jak píše pan Sůra), a pokud už byl kontrakt podepsán (protože dokud se nepodepíše, nikdy nemáte jistotu, jaké požadavky na vozidlo bude mít objednavatel) a vypsání výběrového řízení v dubnu je chyba ČD. V opačném případě si nemyslím, že dopravce pochybil.

AAA
Host
AAA

a kraj se poučí a příště už žádné bagrování napřímo nebude, že jo 🙂

BoH
Host
BoH

Ano, i tak se může poučit 🙂 Záleží na tom, jak to dopadne.

SYN
Host
SYN

A tak ono se i při tom bagrování napřímo dá postupovat obezřetně… smluvní pokuty mohou být výrazně konkrétnější (ne jen jakási mlhavá vidina „jednání“) a nabízející holt by měl s možností obdržet smluvní pokutu když se mu něco nepodaří dodržet počítat… není to přece konec světa, tak holt nevydělá tolik kolik si myslel, ta smluvní pokuta by měla být především MOTIVACE aby se nabízející upřímně snažil dodržet co slíbil!
V dnešních časech ostatní motivace bohužel moc nefungují, „dobré jméno“ se dneska realizuje spíš tak že se zadá PíÁr agentuře aby se „vytvořilo“ nebo „zlepšilo“…

Marián Pískala
Host
Marián Pískala

BoH: Špatně je především, že to udělaly ČD … ať je to cokoliv 😀

michal
Host
michal

ČD jsou slibováním z minulosti opravdu známé, těch článků o konci koženek, rychlíky vyšší kvality – dnes to působí opravdu komicky. Lepší vozy na Cheb, to byla doba, než se tak stalo…

Panelák
Host
Panelák

Nebudou mít v daném termínu vozidla, která naslibovaly za „nabagrování“ výkonů na dalších deset let.
Jen mi prosím řekněte, co je na tom tentokrát dobře?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Aha, takže do soutěže se nikdo nepřihlásil, protože DPOV opravuje Šestikoláka pro Poláky, aby jim ho ČD mohly předat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

patřílo nahoru do vlákna od Pepy z depa.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No to výběrové řízení jim nezávidím. Nicméně je jasná varianta, nasadit techniku co nejdříve. Regiovdovy potřebují na dopravní obslužnost v Praze a přilehlém okolí…., pryč s nima….

Jarek
Host
Jarek

Spíš by Praha měla koupit vlastní nové motory a vysoutěžit si k nim dopravce. Na regionovy v Praze není nikdo zvědavej.

Medvěd
Host
Medvěd

Jo, depa reorganizovali, a nemají kde makat……………. Kupec to byl tah …………..do vlastní branky. co ? Dříve by si to udělali sami, nyní jsou „závislí“ na soukromých firmách = výtečná liberalizace železnice.

Jarek
Host
Jarek

A když máte prdy, tak za to taky může „liberalizace železnice“, nebo to už je spíš na Kalouska?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo aha, za odštěpení Dílen může Kupec. Kdyžeto vznikl PARS?

Medvěd
Host
Medvěd

Ale pan Kupec, než se stal generálním měl na starosti depa a udělal jejich reorganizaci k 1.7.2018. Na toto narážím……..

ketchup1970
Host
ketchup1970

Pan Kupec jako absolvent francouské školy se možná inspiroval u Centre d entretien , které se staví u dep SNCF.

AAA
Host
AAA

Nikdo vám nemůže dát to, co vám ČD můžou slíbit

Radek
Host
Radek

Jediné řešení je posilovat DPOV, aby si ČD dokázaly maximum prací zajistit samy.

Jarek
Host
Jarek

Přesně to je cesta, kterou podniky, které spadají pod ZZVZ typicky jdou.
Jen je tam jedno riziko – je to pro DPOV nová řada a je to dieselový. Chtělo by to ještě zaangažovat výrobce.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A pak tahle stojíte na peroně a slysíte zaměstnance: „Jó Krokouše bych servisoval rád, ale tyhle moderní −šunty−?“ Takže vrátit na koleje jednotky, které jsou o 30 let starší než servisní personál a všecko bude vpořádku.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll