Společnost BusLine LK získala bez soutěže zakázku na dvouletý provoz městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou a okolních obcích. Kilometr bude stát 53,01 Kč, tržby budou BusLine. Za dva roky by mělo Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ) zaplatit 198 milionů korun.
Nový kontrakt zveřejnilo DSOJ v registru smluv. Navazuje na objednávku, kterou DSOJ uzavřelo minulý týden poté, co skončila smlouva o zajištění MHD Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Cena je stejná, jakou BusLine tento týden jezdil pouze na objednávku.
DSOJ s BusLine MHD uzavřel smlouvu do 31. ledna 2021, přímé zadání v písemné zprávě zadavatele vysvětluje mimořádnou situací kvůli tomu, že nedošlo k naplnění rámcové smlouvy mezi DSOJ a DPMLJ pro letošní rok.
Podle předsedy DSOJ Tomáše Levinského dvouletý kontrakt vzešel z rady krajské společnosti Korid LK, která organizuje dopravu v kraji. „Je potřeba delší kontrakt na to, aby bylo možné v klidu připravit další postup,“ řekl Levinský. Ve hře je podle něj buď soutěž nebo možnost využití vnitřního dopravce Jablonce nad Nisou, společnosti Jablonecká dopravní. Tu město loni založilo, ale firma dosud nevykonává žádnou činnost.
BusLine ale nezíská jen 53 korun za kilometr, ale i tržby z jízdného. Ty se podle DPMLJ v Jablonci pohybují dlouhodobě na zhruba 15 korunách za kilometr. Cena výrazně převyšuje kontrakt uzavřený loni v České Lípě, kde je i s tržbami cena za kilometr 57,88 Kč.
V praxi se v jablonecké MHD nic nemění, BusLine jezdil na linkách dlouhodobě, jen pod hlavičkou DPMLJ. Loni ale BusLine smlouvu s DPMLJ vypověděl, DPMLJ za něj pro Jablonec nenašel náhradu.
DSOJ současně včera odeslala jednostrannou výpověď celé rámcové smlouvě s DPMLJ. Stalo se tak poté, co obě strany několik týdnů jednaly o dohodě o jejím ukončení.
V praxi se změnilo to, že nejsou vidět TEDOMy (koupené za dotaci, předmět sporu s DPMLJ?) a objevují se dřívější „liberecké“ autobusy Busline, dokonce zaznamenán i bus zcela bez odbavovacího systému (jelo se „zadarmo“).
Ad cena – Mirek to má (pro kamaráda Jirku) pořešený (než oba skončí „v teplákách“).
Přesně tak- tuhle akci připravoval Vařil s Peltou dlouhodobě…teď jen museli vzít do party Kroupu, ten pro prachy udělá cokoliv
Netvrdím, že je vše v ideálním pořádku, ale rozdíl může být dán jednoznačně náročnějším terénem v Jablonci (větší spotřeba v kopcích, menší rychlost). Kde jsou lépe konstruovány jízdní řády co do využití vozidel, to netuším, ale také to má svůj vliv.
Otázkou je, kdo jim do tak tragické MHD poleze. O dopravní obslužnosti 45tisícového města mám jinou představu.
MHD v Jablonci je v pohodě, až na chybějící pokrytí oblasti od 5. května směrem na Dolinu. Jen si bohužel někdo neuvědomuje, že spousta firem pracuje od 9 do 17, ale přepravní špička v JŘ končí v 8 a 16 hodin.
Když píšeš, že chybí pokrytí nějaké oblasti a špička je nastavená jinak, tak to v pohodě není. Jednak je v Jablonci přelinkováno a jednak celý systém zabíjí nástup předními dveřmi. Chtěl bych vidět bilanci přepravených cestujících. Dost silně pochybuju o tom, že je tendence klesající nebo aspoň konstantní.
Predpokladam, ze to neni uzavrena otazka, ale
– jak to je s tramvaji do JN
– jak to bude s vyporadanim smluv s DPMLJ (drive se mluvilo cosi o pokutach pozadovanych po DPLMJ za nedodrzeni smlouvy
A jak je to mozne, ze na Jablonecku, Semilsku a Jilemnicku ti starostove jdou na ruku Busline? Ja si jen pamatuji, ze kdyz byla pred lety velka zmena jizdnich radu a linek v teto oblasti, tak starostove stali vic na strane dopravce nez cestujicich.
Uplne jsem neporozumel odstavci, ale mozna to je tim ze jsem zvykly na technickou presnou dokumentaci:
…BusLine ale nezíská jen 53 korun za kilometr, ale i tržby z jízdného. Ty se podle DPMLJ v Jablonci pohybují dlouhodobě na zhruba 15 korunách za kilometr. Cena výrazně převyšuje kontrakt uzavřený loni v České Lípě, kde je i s tržbami cena za kilometr 57,88 Kč….
Podle popisu je vyssi cena v CLnez v JN (oboje je s trzbami pro Busline), ale z textu bych to nepochopil. Nebo jsou tocekvane trzby v CL mnohem mensi?
Myslím, že je to myšleno (53+15)>57,88
Jde o rozdílné konstrukce smlouvy a ceny dopravního výkonu. V CL je základem smlouvy cena, od které se tržby odečítají. Podstatné je hlavně to, kolik město ve finále za km zaplatí, v tom JN výrazně překonal CL.
Jinými slovy přiznáváme, že jsme s tím počítali už dávno a žádnou soutěž na zajištění provozu po 31.12.2019, kdy měla skončit stávající smlouva s DPMLJ, jsme nepřipravovali.
Těžko říct, zda se tomu ještě smát, nebo brečet…
Michal: Jen by mne zajimalo s jakými náklady na km jezdí Student agency či dopravci flixbus, jejichž 15 m autobusy stojí zpravidla dvojnásobek toho co 12 m bus pro MHD.
Co má přinést srovnání nákladů na dálkovou dopravu po „rychlých“ silnicích s náklady na místní dopravu po regionálních a místních komunikacích a s častým zastavováním?
Těžko říci, zda se tomu člověk má smát, nebo brečet…