Dopravci Železnice

AWT se nedaří vydělávat ani pod polskými majiteli, firma zdvojnásobila ztrátu

Nákladní vlak společnosti AWT s návěsy LKW Walter mezi terminály Herne a Paskov u Hladkých Životic. Foto: Tomáš Kuchta.
Nákladní vlak společnosti AWT s návěsy LKW Walter mezi terminály Herne a Paskov u Hladkých Životic. Foto: Tomáš Kuchta.

Druhý největší nákladní železniční dopravce v Česku zůstává nadále ztrátový. Společnost Advanced World Transport (AWT) loni prodělala 107 milionů korun, dvakrát více než o rok dříve.

Vyplývá to z výsledků z účetní závěrky, kterou firma zaslala soudu do sbírky listin v obchodním rejstříku. Celou výroční zprávu, kde by i vedení firmy komentovalo hospodaření loňského roku, zatím společnost nezveřejnila.

AWT loni dosáhla tržeb 4,05 miliardy korun (navýšení z 3,69 miliardy). Firmě klesl podíl přeprav v tuzemsku na 1,85 miliardy korun, stoupl naopak podíl nákladní dopravy v zahraničí na 1,1 miliardy korun.

Firma zaměstnávající 1445 lidí loni prodělala 107,1 milionů korun, o rok dříve to bylo 52,8 milionů korun. Na účtu neuhrazené ztráty bylo ke konci roku už 1,005 miliardy korun.

AWT ovládá od roku 2014 polské státní PKP Cargo, které koupilo majoritní podíl od českého miliardáře Zdeňka Bakaly. Nákup podílu za 446 milionů zlotých začala letos řešit polská prokuratura, podle mluvčího státního zastupitelství Petera Marka vznikla PKP Cargo škoda zhruba 250 milionů zlotých (1,5 miliardy korun), protože kupní cena byla výrazně předražená.

Firma loni ovládla sloviskou firmu Primol-Rail pro přístup ke slovinské železniční síti. Díky nákupu chce rozšířit objem přeprav ve směru sever-jih. S použitím jedné vícesystémové lokomotivy může provozovat vlaky z Polska až po slovinsko-italskou hranici a do slovinského přístavu Koper. AWT doposud provozovala přibližně deset vlaků týdně k hranicím se Slovinskem, kde náklad přejímal místní dopravce. Firma minulý týden současně převzala další vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

A jaká je příčina té ztráty ? Nízké provozní výnosy, malý provozní zisk, vysoké investice, fixní či provozní náklady ?

jal

Tipoval bych kvůli „ozdravění“ firmy. To, co je nové nebo vydělává, se přemaluje na barvy PKP a zbytek se zruší nebo odprodá.

Martin.dilli

Dluh okd na hrbu předloni ale loni??

Jan Sova

Faktorů bude víc, ale ty vysoké investice (drahý pronájem kvalitních lokomotiv při nízkých výnosech) budou citelné. Řada nákladních dopravců to raději řeší repasem ojetých lokomotiv, kdy ve výsledku je výkon stejný nebo srovnatelný ale nesráží to tolik ty výnosy… Logicky, když budu postávat na odstavné koleji s nákl. soupravou, taženou Vectronem, u kterého mi běží nemalý pronájem, mě vyjde logicky dráž, než když tam budu postávat a čekat na postavení cesty s vlastní Belgičankou.

Zabakovec

Budou znovu snižovat platy?

Mary

Důvod? Lépe oslabit počet mist v kanceláři, které pouze škodí namísto přínosu

Martin.dilli

A kdy je snižovali?