AWT pod polskými majiteli ztrácí, z pozice české dvojky ji vytlačil Metrans

Čtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/MetransČtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/Metrans

V žebříčku největších tuzemských nákladních železničních dopravců došlo letos k zásadní změně. Po mnoha letech přišla o post české dvojky

V žebříčku největších tuzemských nákladních železničních dopravců došlo letos k zásadní změně. Po mnoha letech přišla o post české dvojky podle přepravního výkonu společnost Advanced World Transport (AWT). Na její místo se dostal Metrans Rail. V první pětce se na čtvrté místo posunulo také IDS Cargo na úkor Unipetrol Doprava.

Vyplývá to z oficiálních údajů o výkonu  deseti největších nákladních železničních dopravců za prvních šest měsíců letošního roku, které zveřejnila na svých stránkách Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). SŽDC zveřejňuje jen procentní podíly jednotlivých dopravců podle celkových ujetých vlakokilometrů (vlkm) a takzvaných hrubotunokilometrů (hrtkm), tedy ujetých kilometrů vynásobených hmotností vlaku.

AWT je v žebříčku druhá ještě podle vlakokilometrů, vytrvale ale ztrácí podíl i v tomto ukazateli a podle současného vývoje lze očekávat, že Metrans dopravce v polském vlastnictví (skupina PKP Cargo) předstihne letos v tomto parametru.

Podíly nákladních dopravců na české železnici za 1-6/2019. Zdroj: SŽDC

Podíly nákladních dopravců na české železnici za 1-6/2019. Zdroj: SŽDC

Pozice AWT na druhém místě byla dlouho neochvějná, ještě před pěti lety měla podle výroční zprávy SŽDC podíl na celkové přepravě přes 12 %. Pokles ale není neočekávaný: AWT se potýká s velkým výpadkem zakázek od svého hlavního zákazníka, uhelné společnosti OKD. Problémy naznačují i hospodářské výsledky: loni firma v Česku zdvojnásobila svoji ztrátu.

Metrans Rail naopak v Česku dál roste, těží především z nárůstu přepravy mezi přístavy v Německu a českými terminály. Zisk dopravce loni dál rostl, z 81 milionů korun se zvýšil na 91 milionů korun při tržbách 1,4 miliardy korun. Ještě před pěti lety byl podíl Metrans Railu na české přepravě na železnici pouze 1,57 %.

Žebříček největších dopravců potvrzuje i klesající podíl státního ČD Carga, v ukazateli hrtkm se už blíží podíl k 60 %. Může jít ale jen o sezónní výkyv, loni se například dopravci podařilo podíl na trhu zvýšit.

Podíly na trhu nákladních železničních dopravců v letech 2014 a 2015. Foto: SŽDC

Podíly na trhu nákladních železničních dopravců v letech 2014 a 2015. Foto: SŽDC

I na dalších místech v první desítce přitom dochází k zajímavý posunům. Na čtvrté místo se dostalo IDS Cargo, které letos předstihlo společnost Unipetrol Doprava. Skokanem letošního roku je slovenský dopravce CER Slovakia. Loni ještě nebyl podle podílu ani v první desítce, letos je už osmý.

Železniční nákladní doprava letos podle dat ve statistických výkazech ministerstva dopravy v Česku mírně roste. Všichni dopravci jsou sdružení v organizaci ŽESNAD.cz, která se snaží o zrovnoprávnění podmínek železničních dopravců se silničními. Podle výkonného ředitele ŽESNAD.cz Oldřicha Sládka nepřísluší sdružení komentovat pořadí jednotlivých dopravců.

Tagy Advanced World Transport Metrans Rail nákladní železniční doprava Top výkony nákladních železničních dopravců v ČR Žesnad.cz
10 komentářů