Obrazem: most přes Labe v Pardubicích je v nové poloze
Náhradní autobusová doprava mezi Pardubicemi a Rosicemi skončí 16. prosince.
Stavební společnost Skanska dokončila přesun původního železničního mostu přes Labe v Pardubicích o 18 metrů. Od 17. prosince by po něm měly opět jezdit vlaky z Rosic nad Labem do Pardubic, které nejezdí od června a cestující musí využívat náhradní autobusovou dopravu.
Mostní konstrukce je nově posunuta směrem k silničnímu mostu. Jednokolejný most, který sloužil 55 let železniční dopravě, tak uvolnil místo pro výstavbu nového dvoukolejného s celkovou délkou 161,7 m.
Posun mostu trval zhruba týden, předcházelo mu budování provizorních opěr a pilířů. Do nové polohy stavbaři most přesouvali po jednotkách centimetrů pomocí hydraulického lisu. 450 tun vážící most byl pro přesun zvednut o osm centimetrů. Nyní dojde k napojení tratě směrem na Chrudim a Hradec Králové a od 17. prosince bude na stávající most převedena doprava. Původní plány Správy železnic počítaly s dokončením o měsíc dříve, stavba ale kvůli průtahům s povolováním začala později.
Zároveň se začne budovat nový dvoukolejný obloukový most. Po výstavbě opěr a pilířů se v roce 2022 na břehu řeky zahájí montáž jeho nosné konstrukce, která bude v roce 2023 vysunuta nad řeku. Nový most umožní podstatné zvýšení rychlosti vlaků, sníží se také hlučnost, zprovozněn by měl být na konci roku 2023.
Modernizace trati z Pardubice do Stéblové začala letos v květnu, zakázku za 2,6 miliardy korun získalo sdružení firem Skanska a Elektrizace železnic. Práce nyní probíhají hlavně ve stanici Pardubice – Rosice nad Labem. Kompletně má být hotovo v prosinci 2023, celý úsek do Stéblové bude dvoukolejný.