egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Zdvojkolejnění trati z Pardubic do Hradce Králové může začít. Zakázku získala Skanska, projekt už má povolení

RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy
RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy
V rámci celé akce dojde k výměně mostu přes Labe, půl roku nepojedou vlaky.

Správa železnic může začít s další etapou rozšíření tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Včera podepsala smlouvu se zhotovitelem, sdružením firem Skanska a Elektrizace železnic, ve středu nabylo právní moci i stavební povolení. Velké výluky se rozjedou na konci května.

Podle registru smluv je konečná cena 2,68 miliardy korun. Pokračuje tak trend, kdy stavby na železnici proti odhadované ceně výrazně zdražují. V projektu byla odhadovaná cena 2,19 miliardy korun.

Správě železnic se v březnu zkomplikovaly plány na zahájení velké akce kvůli stavebnímu povolení, které napadla společnost SK – EKO Pardubice. Od středy ale může stavět. „Stavební povolení již nabylo právní moci,“ potvrdila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Plán počítá se zdvoukolejněním úseku z Rosic nad Labem do Stéblové včetně mostu přes Labe v Pardubicích. Současně dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Dokončení stavby je plánováno v závěru roku 2023. Vyžádá si půl roku trvající výluku mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Pardubice-Rosice n. L. (pro vlaky směr Hradec Králové) a Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice n. L. – Chrudim. Všechny vlaky budou v tomto období a v těchto úsecích nahrazené autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.

Mapa úseku Rosice - Stéblová. Foto: Správa železnic
Mapa úseku Rosice – Stéblová. Foto: Správa železnic

Modernizací včetně zdvoukolejnění projde úsek o délce 7,5 km. Původní jednokolejný most přes Labe nahradí nový se dvěma kolejemi. V železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem se upraví kolejová rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Kvůli vzniku nových nástupišť se změní i konfigurace kolejiště. Propojení vnějšího a ostrovního nástupiště bude mimoúrovňově novým podchodem.

Modernizací projde i zastávka Pardubice-Semtín, která získá dvě nová vnější nástupiště a přístřešek. Hlavní změnou bude zrušení stávajícího přechodu a jeho náhrada podchodem. U železničního přejezdu ve Stéblové pak vznikne nová zastávka.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MildaIV

Vysoké PHS v polích, kde je pár chatek? Tam by stačili ty snížené. A ta technologická budova v Rosicích se staví proč, to na nádraží není pro technologie místo, nebo ho chceme v budoucnu zbourat za každou cenu?

HonzaEM

PHS jsou k ničemu jakékoliv.

Joseph

Konečně…

michal

Škoda že se nepodařilo vyřešit uvrat od Chrudimy. Mohlo být rychle, atraktivní a pohodlne spojení Chrudim, Pce, HK-Jaroměř.

Lech Malý

Když si nejste jistý s i/y u názvu Chrudim, napište prostě do Chrudimě, místní to tak říkají. 🙂
(Reju, beztak to byl nejspíš překlep…)

David

A opět stavíme přejezdy na frekventovaných dvojkolejných tratích, na kterých vlaky dosahují rychlostí přes 100km/h. Ano, normy to umožňují, a jsou místa kde to asi jinak nejde, ale Stéblová to není, místa na podjezd je tam dost. Takže zatímco jinde se železnice stává bezpečnější, zde to bude přesně naopak, s vyšší hustotou provozu a rychlejšími vlaky se tu paradoxně bezpečnost sníží.

Leinad

Udělat bezpečný přejezd by šlo.
Třeba místo závor vyjíždějící „hroty“ a možnost trasu pro vlak postavit až když je přejezd zavřený. 😀

medical_examiner

Jakože by se vlaková cesta propojila až spadnutím závor?

Lech Malý

U přejezdů ve stanici je podmínka zavřeného přejezdu pro návěst dovolující jízdu běžná a samozřejmá.

Jakluk

A v Nizozemsku to tak funguje i na zastávkách s autoblokem. Na návěstidle za zastávkou stůj, teprve půl minuty před pravidelným odjezdem padají závory hned a pak přepnutí na volno.

Jiří Kocurek

A taky si dát pozor, aby ty hroty někoho neuvěznily. Nebo má být účelem toho zabezpečení nápadu nadělat hromadu mrtvol?

Lech Malý

Už jsou nějaké nástřely, jak by měl vypadat modernizovaný Hradec? Přecejen východo-západní dvojkolejka kolidující s dvojkolejkou od jihu, která pokračuje jako jednokolejka na sever bude výzva. Navíc je stanice na dnešní poměry krátká, a delší koleje pro předjetí tranzitních nákladních vlaků budou potřeba. Mimoúrovňový rozplet je sci-fi, navíc ho tam není kam umístit.

Kamui

Na severní zhlaví by se podjezd nacpat nedal?

Alibaba

Já si myslím, že dal, byl by ale čistě pro osobní dopravu. Od 1. a 2. nástupiště klesat rovnou pod silnici I/35 a trať 020. Pak mezi současnou tratí a myškou vystoupat zpět. Sloupání 30-40 promile, vodotěsná vana. Technicky by byl největší problém nějaká kanalizační stoka v trase.
https://mapy.cz/s/jadofehana

whef

Fainé, i když ty nástupiště v rosicích jsou divné a přístřešek asi zakryje část budovy možná to vyjde do poloviny oken vrchního patra jak je na vizualizaci. Jinak ty částky jsou vysoké hlavně na nádraží v PCE, to je hodně velká pálka, na to, že nádraží bude skoro stejné. No z nadchodu bude alespoň možné fotit vlaky, i když to jde i z mostu asi lépe 🙂 nebude tam špinavý plexik, nebo sklo. Pokud se nepletu, stejně bude bybět ještě před hradcí kus dvojkolejné tratě, škoda, že se to nedělá najednou, to bude další dvacetiletka. Nádraží v Pohřebačce je taky… Číst vice »

David

Jako rodilý hradečák byste měl vědět, že dvoukolejka je zatím neprůchodná přes Pražské předměstí.

whef

Jsem rodilý Pardubák, i když tam nebydlím, občas jedu do Hk jen tak se podívat, proto nevím v jakém to tam je stavu, ale koukal jsem včera do MAP a je jasné, že by to tam šlo těžko realizovat, bez zabrání dalších pozemků, většinou chalupářů.

Jirka

Byla vydána vizualizace k této stavbě: https://youtu.be/pz2_Uc8fcS8

Lech Malý

Tak za největší xujovinu pokládám, že se v Semtíně nepokračuje nadchodem od Ohrazenic, ale to už se tu diskutovalo. Čili cestují vyleze z vlaku, půjde do podchodu pod tratí a hned hurá na nadchod přes čtyřproudovku.

Surio Mario

Samozřejmě, že podchodem nepůjde, půjde přes trať. Nebo si snad někdo dělá iluze, že na takhle opuštěném místě budou lidé ochotni jít do podchodu?

Dominik

Myslím, že pro ty jednotky cestujících to zas taková komplikace nebude.

Surio Mario

Nejde jen o cestující, je to také dost využívaná zkratka z Ohrazenice do Doubravic.

Lech Malý

Dokonce násobně převažuje využití jako cesta do Doubravic než na vlak.

Dominik

Tak je asi výhodnější udělat podchod, než se napojovat na nadchod, navíc už vidím, jak se napojují na stávající nadchod, udělali by druhý, který by končil u perónu.

Lech Malý

Takhle to tam vypadá, pokud to neznáte: https://mapy.cz/s/conarecona
Provoz na čtyřproudovce je patrný i na fotomapě, tu úrovňově přechází jen sebevrah.

Dominik

Znám to tam velice dobře, pravidelně na Semtíně vystupuju/nastupuju.

Dominik

Navíc, co to má společného s tratí? Jen jsem podotknul, že i kdyby se dělal nadchod, tak by se pravděpodobně nenapojoval na stávající, ale vedle by jen přes koleje z perónu na perón.

Alibaba

Já si taky myslím, že se měl udělat nadchod nad tratí, propojený se stávajícím nadchodem nad silnicí. Je to takové logické intuitivní řešení, něco jako jsou propojeny podchody v Rosicích.

Vít Jůza

Velikost komplikace pro cestujícího není moc závislá na tom, kolik takových je.

PetrJ

To se to staví v takové rovině. Jen těch UKáček je zjevně nedostatek, což navyšuje cenu, místní se tak odrbávat nenechají.

Démon

no, železniční výstavba je více náročná na techniku než na „ruce“! hlavní cenu tu tvoří know-how

Lukáš

Byl jste někdy u nějaké železniční stavby? Já u několika. Ano, odborný dohled je většinou český, pokud to nejsou zahraničí firmy, ale Slováků, Kofol a UK je tam okolo 50-70%, podle toho, co se zrovna dělá.

Krysa350

No tak super, to by mohlo umožnit spojení HK přímými linkami s moravskými krajskými městy Ostravou a Zlínem, s těmi by se svezla Olomouc, a s Brnem. Hradec si to zaslouží.

M a R

To spíš až po dokončení VOChocu…

Lech Malý

Pokus hnát přímé rychlíky do Brna přes Týniště už tu byl, kupodivu se to vůbec nechytlo. Teď už by to narazilo na kapacitu Cho-ČT.
Mmch na stránkách Dobré správy se objevila velice zajímavá mapa. Doporučuji zejména VRT-fundamentalistům a hledačům potenciálu na louce u Štoků.

M a R

Mohlo by jít třeba jen o přetrasování Slováckých expressů nebo Brněnských rychlíků mimo Kolín a Pardubice, ale je to tak daleko, že je asi zbytečné nad tím teď spekulovat.

*****. Petr

Jezdil kolem páté z HK rychlík Bouzov a ten mi vyhovoval až na to vstávání. Přímo do OL dobrý spoj ČD.

Jaaaa

To je zase nějaká kolovratníkovina, toto. Zatížení tratě se nepočítá v hrubých tunách a přepravených osobách jen tak z plezíru.

Tohle může ukazovat zátěž na řízení provozu a částečně kapacitu tratě.

Michal Štěpán

To asi těžko, protože kapacita úseku Choceň – Česká Třebová nebude dlouhodobě dostačující. Jediné co by to vyřešilo je RS1 Praha – Brno. Pak se o vašem návrhu můžeme začít bavit.

Luboš Beneš

Tak mě teď napadlo, že je škoda, že se neudělal elektrifikace Týniště-Letohrad přes Žamberk. Sice s 2 úvratěmi, ale dal se objet rekonstruovaný úsek podle Orlice a Hradec by měl ta nové spojení….

MartinS.

A proč? Opravdu myslíte, že by HK vygeneroval dostatečné množství cestujících, aby mohly z HK jezdit přímé vlaky do tří směrů na Moravě a ve Slezsku v taktu 2 hodiny a mělo význam takový vlak pustit na koleje? Tzn. alespoň čtyřvozová souprava? Asi si umím představit, že by z HK vyjížděly nějaké brzké ranní spoje směr Morava/Slezsko (třeba nějaká Svitava ve 4.10 z HK, v 6.40 v Brně) a končily tam půlnoční spoje ze směru Morava/Slezsko, ale to jsou tak maximálně 2 páry vlaků za den.

*****. Petr

Nevyprodukovala by dostatek lidi. V HK je po šesté mrtvo i na vlastních VŠ kolejích i nádraží a když počítali lidí v panterech na Pu tak by stačil trojitý mouše . Spis bus Olomouc Liberec přes HK a Mýto by měl větší potenciál. Aby ale cestou nazsstavovat ve všech dírách na to snad dojelo i FTL přes Koníci a Kostelec . Ale žádný finanční terno by to asi nebylo

Jedine vlaky

z Hradci pojedete R, Sp či Os do Pardubic a tam přestoupíte na hromady expresů, které míří zejména na Olomouc a do Ostravy, na Brno budou po ukončení výluky opět jezdit expresní spoje Ex3 metropolitan a railjet a navíc RegioJet. Přímý R z Hradce se kapacitně na současný koridor mezi Chocní a Třebovou nevleze, navíc spolu s linkou R18 a R19 by vznikl podivný netakt a bude to pomalejší, než jet do Pardubic a tam nasednout na expres, jak výše zmiňuji. A pokud chcete přímý Ex Brno – Hradec, to už je absolutní zbytečnost vzhledem k tomu, jaké množství spojů… Číst vice »

Grossák

Odvolání bylo zamítnuto, zpětvzato?

Majkii

Zpětvzato po uzavření SoSB o prodeji pozemků (i těch částí, co ke stavbě nejsou nutně potřeba): https://www.hlidacstatu.cz/Detail/16380035

Gwann

cena 9 mio…kolik m2 pozemků to je?

martin.k

To je to, co v článku chybí…

M&R

Co se to už tak měsíc buduje u Stéblové?

Ingot

Trakční napájecí stanice.

Marcel Štancl

Konečně užitečná stavba!

medvěd

Která už cca 20 let měla být hotová.

Kalanis

60…!

Jiří Kocurek

62 … a Stéblová by se nestala.

Kamui

No sláva. Popravdě nechápu, jakým zázrakem se už před deseti lety (ano, vážně to je deset let) povedlo realizovat úsek Stéblová – Opatovice.

Růža

To je fofr.

Lemmy

Nicméně nechybí tam ještě jeden úsek s kaštanovou alejí nebo jakým to zásekem?

Lech Malý

Chybí, ten se pravděpodobně sveze s překopáváním Hradce, kde se ze třech stávajících jednokolejek stanou dvojkolejky.

Jirka Z

Z Hradce by to chtělo dvojkolejku i do čtvrtého směru, na Jaroměř. Minimálně pokud to nádraží budou překopávat, tak aby se s touto možností počítalo a byla tam pro tu druhou kolej rezerva.

asdfg

To bych řekl že tam je. Dnes je to „předměřický výtah“ a končí šturcem.

Majkii

Zdvoukolejnění Stéblová – Opatovice bylo dokončeno na konci roku 2015.
http://www.vladanfoto.cz/clanky-steblova-opatovice-nad-labem-3.cast.html

Jira.H

Ještě to není 10let…